2023-ban is súlyos probléma a felnőttek intim képeivel való visszaélés
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolgálata, az Internet Hotline (IH) az elmúlt években több száz, felnőttek intim képeivel történő visszaélést sérelmező bejelentést kezelt. Az IH-hoz 2023-ban 119 darab, 2022-ben 123 darab hozzájárulás nélkül megosztott intim felvételt sérelmező jelzés érkezett. Világszerte elterjedt és nagy kihívást jelentő online visszaélésről van szó, amely ellen mind jogi, mind technikai lépésekkel igyekeznek fellépni a különböző szervezetek. Az IH szeretné felhívni minden áldozat figyelmét arra, hogy merjen segítséget kérni, ha az intim képével visszaéltek.
Intim képpel való visszaélésnek nevezzük az intim képek vagy videók hozzájárulás nélküli, nem beleegyezésen alapuló megosztását. A visszaélés megvalósulhat többek között e-mailben, chatüzenetben, közösségimédia-felületeken vagy pornográf oldalakon történő megosztással is. A visszaélés egyik fő motivációja jellemzően a bosszú és a megszégyenítés. Bár súlyos jogsértés, a világban működő hotline-ok tapasztalata szerint mégis számos felnőtt intim felvételével élnek vissza. Ez nemcsak jelentős lelki sérüléseket okozhat, de sok esetben online zaklatás, megalázás, megszégyenítés alapjául szolgálhat, és negatív hatással lehet a munkaerőpiaci elhelyezkedési esélyekre, valamint az áldozat személyes, privát életére is. Fontos megjegyezni, hogy míg 18 éven felüliek esetén a személyes adattal visszaélés bűncselekménye, kiskorúakról készült intim felvételeknél – amennyiben az már pornográf jellegű – akár a gyermekpornográfia bűncselekménye is felmerülhet.
Az Internet Hotline tapasztalatai
Az IH-hoz elsősorban a hozzájárulás nélkül közzétett tartalom bejelentési kategóriában érkeznek intim képpel történő visszaélést sérelmező jelzések. 2023-ban a kategóriában érkező összes bejelentés harmadát, 32 százalékot tettek ki, míg 2022-ben a 39 százalékát. Az IH-elemzők úgy látják, hogy ez a tendencia és a magas arányszám vélhetően a következő évekre is jellemző lesz, a visszaélések számában nem várható csökkenés. Az IH minden esetben megvizsgálja a sérelmezett tartalmat, és amennyiben az még elérhető, jelzést küld a tartalom- vagy tárhelyszolgáltatónak, amelyben kéri a közreműködését a felvétel eltávolításában. Fontos megjegyezni, hogy az IH közvetítőként jár el a bejelentő és a szolgáltató között, nem rendelkezik hatósági jogkörrel, így a szolgáltatót nem kötelezheti a tartalom eltávolítására, csupán kérni tudja erre. A bejelentések tapasztalatai alapján több olyan, főként külföldi tárhelyen tárolt weboldal üzemel kifejezetten azzal a céllal, hogy platformként szolgáljon az olyan intim képek – sok esetben bosszúból történő – közzétételére, amelyhez az érintett nem adta a hozzájárulását. Ezen oldalak szerkesztői jellemzően nem együttműködőek, ilyen esetekben a tárhelyszolgáltató közreműködését kéri az IH.
Az IH szeretné felhívni a figyelmet arra, hogy mindenkinek joga van nemet mondani, senki – legyen akár felnőtt, akár gyermek – nem tartozik másnak intim felvétellel, még érzelmi manipuláció hatására sem. Fontos hangsúlyozni, hogy a segítségkérés kapcsán az egyik legnagyobb problémát az áldozathibáztatás jelensége okozza. Az ítélkezéstől való félelem és a szégyenérzet gyakran visszatartja az áldozatokat attól, hogy segítséget kérjenek, ezért feltételezhető a magas látencia.
Megoldási lehetőségek
Az intim képpel történő visszaélést sérelmező bejelentések nem csak hazánkban jelentenek problémát és kihívást. 2021 óta működik a brit Revenge Porn Helpline által üzemeltetett StopNCII.org (Stop Non-Consensual Intimate Image Abuse) felület, amelynek célja, hogy kifejezetten azoknak nyújtson segítséget, akik csupán feltételezik azt, hogy az intim képüket a beleegyezésük nélkül megosztották. Az IH további együttműködő partnere, a Google, szintén reagált a problémára, és 2023 augusztusában új adatvédelmi fejlesztést jelentett be. Létrehozott egy olyan űrlapot, amely megkönnyíti a személyes tartalmak, így az olyan intim és nyíltan szexuális jellegű képek és videók eltávolítását, amelyeket hozzájárulás nélkül készítettek és/vagy osztottak meg az interneten. A Google egyedi űrlapjának kitöltésével a visszaélésben közvetlenül érintett személy kezdeményezheti az őt ábrázoló intim felvételre mutató link eltávolítását a Google keresési találatai közül. Ha az áldozatnak lelki támogatásra, megerősítésre van szüksége, akkor 16 és 24 éves kor között a Kék Vonal munkatársaihoz fordulhat a 116-111-es telefonszámon, míg 24 éves kor felett a 116-123-as ingyenes lelkielsősegély-szám hívható. Az Internet Hotline pedig az internethotline@internethotline.hu e-mail-címen és űrlapon keresztül fogad bejelentéseket.
Kapcsolódó cikkek
- Mást bántani nem menő címmel jelent meg az NMHH új kiadványa
- Mobilpiaci jelentés: dinamikusan bővül a forgalmazott adatmennyiség
- A digitalizáció csak lassan érvényesül a könyvpiacon
- AdvenTippek az NMHH Facebook-oldalán
- Médiatanács: hatósági eljárások indultak az RTL médiaszolgáltatója ellen
- Karácsonyi levél- és csomagfeladás: ezekre figyeljünk
- Kezeljük fenntartással a személyre szabott hirdetéseket
- Gyermekjogok világnapja: Az Internet Hotline a digitális gyermekjogokért dolgozik
- Figyelemfelhívó plakátokon biztatják segítségkérésre a gyermekeket
- Black Friday és karácsony – mire figyeljünk az online vásárlásnál?
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.
Térképen is kereshető kultúrprogramokat kínál a megújult Port
Letisztultabb dizájnnal, modern keresési funkciókkal jelentkezik Magyarország legismertebb kulturális programmagazinja, a Port. A közel 30 éves múlttal büszkélkedő site ettől a héttől még inkább felhasználóbarát formában köszönti olvasóit. A megújítás során figyelembe vették a kultúra iránt érdeklődők igényeit.
Újabb újítás az eMAG-nál: mostantól még egyszerűbb és gyorsabb részletre vásárolni
Jelentős fejlesztést aktivált a napokban az eMAG, amely révén még kényelmesebb és egyszerűbb lesz az online rendelések áruhitel általi, részletekben történő fizetése. Az OTP Bank csatlakozásával mostantól az eMAG összes pénzügyi szolgáltató partnerének (így a Magyar Cetelem és a Cofidis) áruhitel-konstrukciói elérhetők az eMAG által forgalmazott termékek mellett több ezer magyar Marketplace partner termékeihez is.
A gyermekeket is megszólította az Internet Hotline őszi kampánya
Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az intenzív médiajelenlétnek köszönhetően októberben jelentősen megnövekedett a hotline-hoz fordulók száma, minden jel szerint célba ért tehát a kampány fő üzenete: merj segítséget kérni, van hová fordulni online bántalmazás esetén.