A Web3 és az AI a játékok jövője
A Web3-as játékok, más néven blokklánc vagy decentralizált játékok piaca fellendülőben van: egyre több Web2-es játékfejlesztő költözik a Web3-ra, miközben a mesterséges intelligencia egyre jelentősebb szerepet játszik magában a fejlesztési folyamatban és járul hozzá a felhasználói élmény fokozásához. A Binance Chris Chang-ot, Gomble társalapítóját és ügyvezetőjét; Zoe Z.-t, a SleeplessAI marketingigazgatóját és Jeremy Horn-t, az Xterio társalapítóját kérdezte a legfrissebb fejleményekről. A megszólalók mindannyian Web2-ről nyergeltek Web3-ra.
A Binance összeállítást közölt arról a beszélgetésről, amely az X-en zajlott le játékfejlesztő cégek vezetői, Chris Chang, Gomble társalapítója és ügyvezetője, Zoe Z., a SleeplessAI marketingigazgatója és Jeremy Horn, az Xterio társalapítója részvételével. A teljes beszélgetést az X-en lehet meghallgatni, ide kattintva.
A játékszektor – annak ellenére, hogy most felívelő pályán van – korábban le volt maradva más Web3 iparágakhoz képest. A változást 2023 hozta el, amikor jelentős mennyiségű tőke áramlott ide, és sok tehetséges fejlesztő kezdett el ezen a területen dolgozni. Vajon 2024 lesz az áttörés éve a Web3-as játékok számára?
Értékteremtés – pénzügyi haszon
A felhasználók általában tetemes mennyiségű értéket, tartalmakat cserélnek ki egymás között – ezek egy része a Web3-as játékok világában képződik. A digitális gyűjtemények és a Web3 segédprogramjai segíthetnek a jövőben abban, hogy ezek az értékek hasznot tudjanak hajtani az új és a már meglévő felhasználóknak. Olyan lehetőségekről van szó, amelyek messze túlmutatnak a szokásos airdropokon (ezek során érméket és tokeneket osztanak szét a felhasználók között egy-egy poszt megosztásáért cserébe). Miközben a játékprojektek esetében is fontos az erőteljes tokenomika, amit a valós kereslet és a valós natív bevétel hoz létre, a blokklánc elemek tovább javítják a játékok hatékonyságát és a játékélményt. A szakértők úgy látják, a jövőben még több kezdeményezésnek lehetünk majd tanúi ebben a szektorban, a verseny még kiegyenlítettebbé fog válni, az ökoszisztéma pedig tovább fog fejlődni, ami összességében további értéket fog teremteni a piac szereplői, vagyis a játékosok, a tartalomfejlesztők, a fejlesztők és a kereskedők számára. Ez jutalmak és pénzügyi haszon formájában is lecsapódik majd, elősegítve újabb funkciók és tartalmak megjelenését.
Kontent-univerzum
A korábbi Web3-as játékok még jellemzően az infrastruktúrára koncentráltak. Mostanra, az első és második rétegű hálózatok fejlődésének köszönhetően, a fejlesztés sokkal inkább a játszhatóságra és a felhasználók tartalomfogyasztási szokásai helyeződött át. Manapság a bevételeket többnyire az örökölt franchise-ok és IP licencek generálják, aminek hátterében alapvetően a Free-to-Play (F2P) mozgalom áll. A felhasználók inkább a jólismert márkákba és karakterekbe szeretnének több időt és pénzt fektetni, amelyekkel érzelmileg is jobban tudnak azonosulni. Annak ellenére, hogy az árak erősen ingadoznak a piacon, az figyelhető meg, hogy a felhasználók egyre többet játszanak, leginkább a szórakoztató tartalmak és a másokkal való ismerkedés lehetősége miatt.
A Web2-es játékok a Web3-ra költöznek
A nagy stúdiók rendelkeznek azzal a tapasztalattal és szakértelemmel, ami ahhoz szükséges, hogy a Web3-as játékokat a Web2-es játékok színvonalára emeljék. Ezzel párhuzamosan, ezek a stúdiók egyre elfogadottabbá és népszerűbbé teszik a blokklánc technológiát a játékfejlesztők körében. Számos Web2-es stúdió Web3 komponenseket alkalmaz a népszerű IP-ik esetében, vagy épp teljesen új Web3 natív projekteket indítanak a saját márkanevük alatt, ami új lehetőségeket kínál a játékosoknak.
Az Xterio társalapítója szerint a Web3 gaming még mindig gyermekcipőben jár, és ugyanolyan kétkedés övezi mind a fejlesztők, mind a játékosok részéről, mint annak idején a Free-to-Play-t. A kihívások azonban új lehetőségeket teremtenek. Az Xteria a digitális tulajdonszerzésre és a blokklánc technológiára olyan lehetőségként tekint, amely alkalmas a játékosi részvétel újraértelmezésére és a bevételszerzésre.
Az F2P játék szcénában két meghatározó tényező dönti el a sikerességet: a játékos-megtartási-képesség és a monetizáció (bevételszerzés). A free-to-play piac jelenleg komoly kihívásokkal küszködik, ami az egyre szigorúbb adatvédelmi szabályokra és a felhasználói szokások megváltozására vezethető vissza.
Az előzetes Play-to-Earn (P2E) adatok azt mutatják, hogy amennyiben a játékosok megszerzik a digitális eszközeik tulajdonjogát, nagyobb eséllyel maradnak a platformon, javul a konverziós ráta és általában a bevételek is növekednek. Az Xterio erre a felismerésre alapozta saját projektjének az elindítását, amely az Age of Dino nevet kapta. A játékosok itt birtokolhatják a karaktereket és a dínókat és kereskedhetnek is velük, ezzel pedig a játékon belüli pénzeszközből valós értéket hoznak létre, amit tokenné alakítva további tartalmakhoz való hozzáférésre használnak fel.
Ahhoz, hogy egy cég megőrizhesse versenyképességét a játékiparban, fontos, hogy képes legyen megragadni a kínálkozó alkalmat. Márpedig a blokklánctechnológia minden bizonnyal teljesen át fogja alakítani az iparágat, nagyobb beleszólást engedve a játékosoknak az iparági és piaci folyamatokba, különböző ösztönzők révén. Az Xterio a digitális tulajdonjogot használja ki piac dinamizálására, még több játékos bevonására, arra ösztönözve őket, hogy váljanak a digitális eszközök tulajdonosaivá.
Web3 X AI: A játékélmény javítása
A játékiparban tipikusan 2-5 évre van szükség egy-egy színvonalas játék kifejlesztéséhez. A Web3-as játékok manapság tapasztalható fejlődése, az alacsonyabb költségek és a javuló komplexitás miatt egyre inkább a mobil-játékok felé forduló stúdiók növekvő száma azt vetíti előre, hogy a mesterséges intelligenciának egyre fontosabb szerepe lesz majd a fejlesztésben. Azon kívül, hogy a nagy nyelvi modellek (LLM) a Web3 játékok fejlődéséhez természetes nyelvfeldolgozással, játék IP-k generálásával – például karakterek és forgatókönyvek létrehozásával – járulhatnak hozzá, az AI integrációja a fejlesztési folyamatba, valamint a rá épülő toolkitek egyre jobb elérhetősége azt is jelenti, hogy lerövidül a fejlesztési idő és gyorsabban kerülnek a játékok piacra.
A SleeplessAI, egy blokklánc-alapú virtuális társjáték-fejlesztő, az AI által generált tartalmat (AIGC) és a nagy nyelvi modelleket (LLM) használja személyre szabott, történetalapú játékmenet és párbeszédek létrehozására. A SleeplessAI CMO-ja szerint az AI nemcsak a termelékenységünket, hanem az általuk kínált játékélményt is fokozta. Az AI körülbelül 80%-kal csökkentette költségeiket és átfutási időiket, amiben fontos szerepet játszik az olyan AIGC eszközök használata, mint a Midjourney és a Stable Diffusion. Ezek nem helyettesítik a művészeket, hanem inkább segítik a kreatív alkotói folyamatot.
A SleeplessAI ugyancsak a felhasználói élmény javítása érdekében alkalmaz LLM-eket, így alkotva a felhasználó érzelmeire ható párbeszédeket, ami a virtuális barátokkal zajló interakciókat támogatják. Egy természetes nyelvi párbeszéd során a játék olyan válaszokat képes ezek segítségével adni, amelyek figyelembe veszik a játékosok szándékait is. A generatív AI közreműködésével létrejövő minden egyes mondat hozzáad a játékélményhez. Ezek révén jobban működik a játék, sőt akár irodalmi értékre is szert tesz. Vagyis a hagyományos módon szkriptelt mondatokhoz képes a fejlődés hatalmas mind a működési hatékonyság, mind a párbeszédek egyedisége tekintetében.
Az Xterio a saját tartalomfejlesztő partnerei számára fejleszt jelentleg egy AI toolkitet, amely kimagasló minőségű 2D és 3D tartalmakat generál a blokkláncon. Ezen kívül, az AI-társ projektjük, a Palio a játékosok és a digitális entitások közötti érzelmi kapcsolat megteremtését tűzte ki célul. A Paliot egy olyan digitális társként képzelik el, amely a felhasználó életének részévé válik, beszélget vele és segíti bizonyos feladatok elvégzésében, ezzel egyedülálló érzelmi kapcsolatot teremt felhasználó és a digitális világ között.
Xterio tisztában van azzal, mire van ma leginkább szüksége a fejlesztőknek, ezért tud támogatást nyújtani nekik. Mesterséges intelligenciára alapuló toolkitekre szerintük jelentős lesz a kereslet a játékfejlesztők körében. Ezek személyre szabott, előre betanított modelleket kínálnak a felhasználók által generált játékon belüli, és promóciós grafikákhoz, illetve a nem-játékos karakterek beszélgetéseihez és interakcióihoz.
Mindezek mellett, az Xterio a játékok terjesztésében is segíti a fejlesztőket, ezzel ösztönözve az innovációt, a minőségi játékélmény minél szélesebb közönség számára történő eljuttatását, miközben figyelemmel kísérik a piaci kereslet alakulását.
A jövőben a játékok másként fognak felhasználókat megtartani és megszerezni
A hagyományos játékfejlesztők egyre inkább Web2.5 játékfejlesztőként pozícionálják magukat. Erre példa a dél-koreai játékfejlesztő, a Gomble. Az ilyen stúdióknak a fő céljuk az, hogy megkönnyítsék a hozzáférést a játékokhoz, és hogy gazdag, láncon kívüli játékélményt kínáljanak a Web2 játékosok számára. A tokenizált ösztönzőket ezt követően fokozatosan vezetik be, miközben a játék fokról-fokra teljesen átáll láncalapú működésre. Így meg tudják tartani a korábbi játékosaikat, akiket visznek magukkal tovább a Web3-ra.
A Gomble a dél-koreai játékfejlesztő, a 111Percent kriptoiparágban tevékenykedő leányvállalata. Már több mint 150 játékot dobtak piacra, a Gomble-t pedig arra használják, hogy a Web3-on belül építsenek közösséget. A Gomble legfontosabb célja az, mintegy 2 millió játékos számára nyissa meg az utat a Web3 világába. Olyan játékokat terveznek, amelynek szabályait a felhasználó félpercen belül képes megérteni, a belépés és a játék elindítása pedig a lehető legegyszerűbb. Nem csak új játékosokat szeretnének megnyerni, és nem várják el a játékosoktól tokenek vásárlását az első bejelentkezés alkalmával. A megközelítésük szerint a játékost fokozatosan kell megismertetni a Web3-elemekkel, aki mindeközben kiválóan szórakozik, élvezi a tartalmakat, egyre lelkesebben veti bele magát a játékba és szinte észrevétlenül kerül át a Web3-as közegbe. A játékosok olyan versenyeken vehetnek részt, amelyeken a tokenekkel egyenértékű jutalmakban részesülnek.
Kapcsolódó cikkek
- Elérhető a Google Gemini ultra változata a Gemini Advanced
- Digitális átállás: néha nem árt egyet hátra lépni
- Magyarországon is megérkezik a boltokba a Samsung Galaxy S24 széria
- Ha megismerjük az AI-t, kevésbé tartunk tőle
- A fellendülés éve volt 2023 a kriptopiacon
- A PwC a Harvey jogi mesterséges intelligencia bevezetésével utat nyit az AI-technológiának
- CES 2024: A mindennapokba beszökött a jövő
- MI-alapú, 2024-es LG innovációk a CES-en
- Itt a Binance év végi jelentése
- A Bosch generatív mesterséges intelligenciát alkalmaz a gyártásban
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Izgalmas versenyek a T-esport Bajnokságon
Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2, League of Legends, Brawl Stars és EA Sports FC 24 játékosok mérték össze a tudásukat, köztük két magyar versenyző is.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.