Félnek a csalóktól: a magyar internetezők 15 százaléka elkerüli az online fizetést
Ma már az adataink képezik az egyik legfontosabb értéket, amellyel az online térben rendelkezünk, ezért elengedhetetlen azok védelme. Legyen szó a személyes adatokról, internetes belépési azonosítónkról vagy a bankkártyaszámunkról: fontos, hogy ezeket biztonságban tudjuk, az adathalászat ugyanis a fénykorát éli. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) tavalyi statisztikái* alapján akár egy nagyobb lakás árára, nagyjából 75 millió forintra tehetnek szert naponta az internetes csalások elkövetői az emberek óvatlanságának köszönhetően.
A magyarok többsége (92%) éppen ezért tart tőle, hogy online vásárlás során csalás áldozatává válik – derült ki az OTP Mobil friss felméréséből**. Ennek ellenére közülük 11 százalék nem védekezik különösebben az adathalászattal szemben, mert úgy gondolja, hogy ha el akarják lopni az adatait, ezt úgyis meg tudják tenni, és 15 százalék azoknak az aránya, akik lehetőség szerint inkább el is kerülik az online fizetést, annyira tartanak a csalástól. A legtöbben azonban tesznek hatékony lépéseket a visszaélések elkerülése érdekében, például kétfaktoros azonosítás alkalmazásával (44 százalék) vagy a jelszavaik rendszeres frissítésével (15 százalék).
Az adathalászok ma már rendkívül felkészültek, számos felületen próbálkozhatnak a személyes információk megszerzésével – az emailtől és a közösségi média üzenetektől kezdve, az SMS-eken át, a telefonhívásokig –, ezért mindenhol érdemes körültekintőnek lenni és észben tartani, mi minden adhat okot a gyanúra. A kiberbűnözők által küldött szöveges üzenetek a legegyszerűbben arról ismerhetők fel, hogy a megfogalmazásuk sok helyen magyartalan vagy váratlan, előzmény nélküli az értesítés, amit kapunk.
„Intő jel lehet, ha valamely hivatalos intézmény nevében küldenek fizetéssel kapcsolatos felszólítást és arra ösztönöznek minket, hogy a levélben vagy üzenetben található linkre mindenképpen kattintsunk rá és adjuk meg a fizetési adatainkat vagy változtassuk meg a jelszavunkat” – mondta Szabó Gergő, az OTP Mobil Marketing és Simple termékfejlesztési vezetője, majd hozzátette: „Az OTP Mobilnál azzal a céllal indítottuk az „Így védd a fiókod” online edukációs kampányunkat, hogy az ilyen és ehhez hasonló esetekre felhívjuk a figyelmet. Gyakorlati, kézzelfogható tanácsokat adunk a www.simple.hu/vedd_a_fiokod oldalon, melyek hozzásegíthetnek mindenkit a szembiztonságosabb internethasználathoz és a csalások megelőzéséhez”.
A visszajelzések alapján a magyarok 45 százalékában akkor merül fel az adathalászat gondolata, ha fizetési adatok megadását kérik tőlük. A második leggyanúsabbnak ítélt tartalom az, ha letiltott bankkártyáról tájékoztatják az embereket egy linket is tartalmazó levélben, amelyre kattintva fizetési adatokat kérnek (37 százalék). 6 százalék azt kezeli fenntartásokkal, ha jelszóváltoztatást kérő levelet küldenek neki kattintható hivatkozással.
________________________
*https://index.hu/gazdasag/2023/09/27/mnb-kiberpajzs-csalas/
**Az OTP Mobil felméréséről: A felmérés az OTP Mobil megbízásából, a Pulzus Kutatási Rendszerrel készült, 2024.03.05-03.12 között. A kutatásban a 18 év feletti magyar lakosságot kérdezték. A végső minta 1032 fő, amely életkor, nem, iskolai végzettség és településtípus alapján reprezentatív.
Kapcsolódó cikkek
- Még mindig óvatlan az online vásárló magyarok ötöde
- Már egy évtizede társ a mindennapokban: 10 éves a Simple alkalmazás
- Tudjuk, hogy kritikus a jelszavak cseréje, de mégsem tesszük meg
- A neten adnál el valamit? Így akarnak átverni a csalók!
- Bővültek a fizetős útszakaszok, az áremelkedés a közlekedési szokásokat is megváltoztathatja
- Tippek a biztonságos online karácsonyi vásárláshoz
- Újabb mérföldkő és egy újítás a Simple alkalmazásban
- A magyarok több mint fele használ ár-összehasonlító oldalakat online vásárlás során
- Így demokratizálta a fintech megoldásokat az OTP Mobil
- Egyre gyakoribbak az online adatlopások és átverések a neten
Biztonság ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A kiberbiztonságról rendeztek konferenciát a Széchenyi István Egyetemen
A kibertámadások évről évre egyre nagyobb mértékű, dollármilliárdokban mérhető gazdasági károkat okoznak a világon, ezért a kiberbiztonság az állami szervezetek, a vállalatok, sőt a magánszemélyek számára is kulcsfontosságúvá vált. A téma aktuális kérdéseiről rendeztek szakmai-tudományos konferenciát a győri Széchenyi István Egyetem, ahol hazánkban elsőként indult el a terület jogi szakembereinek képzése.