ENSZ oktatási díjat nyert a Corvinus egyetem pedagógiai innovációja
Csaknem 100 ország közül kapott nemzetközi elismerést kedden a Budapesti Corvinus Egyetem oktatója és Science Shopja. Az ENSZ felelős üzleti oktatásért létrejött kezdeményezése (PRME) marketing kategóriában díjazta a magyar intézmény képviselőit a fenntartható fejlődést elősegítő, innovatív oktatási módszert alkalmazó kurzusért.
Június 18-án, New Yorkban hirdették ki az ENSZ és a világ meghatározó üzleti iskoláinak nemzetközi együttműködésében létrejött szervezet, a felelősségteljes menedzsmentoktatást támogató PRME (Principles for Responsible Management Education) 2024-es oktatási díjait. Ezekkel olyan érdemi hatást elérő pedagógiai innovációkat ismernek el, amelyek üzleti oktatás révén járulnak hozzá a fenntartható fejlődési célok eléréséhez és a felelős vezetési gyakorlatok elterjesztéséhez: a vezetéstudomány, a számvitel és pénzügy, valamint a marketing területén. 96 ország több mint 800 pályázó intézménye pályázott az elismerésekre, öt győztest hirdettek, Magyarországról és egyben Európából is egyedül a Corvinus kollégáit díjazták.
Közösségi partnerek valós kihívásaira adnak válaszokat a Corvinus díjazott kurzusán
A Corvinus Egyetem munkatársai marketing kategóriában nyertek egy olyan együttműködéssel, amiben a Vállalati társadalmi felelősségvállalás című kurzus és a Corvinus Science Shop dolgozik együtt – utóbbi a nonprofit és civil szervezetekkel, társadalmi vállalkozásokkal köti össze az egyetemi polgárokat, támogatja tantárgyak fejlesztését és magát az oktatási folyamatot is a közösségbe ágyazott oktatás módszertanával és eszköztárával. Ásványi Katalin, a Fenntarthatósági Menedzsment és Környezetgazdaságtan tanszék vezetője a kurzus oktatója, a Science Shopot Frigyik Márta és Matolay Réka, a szervezet menedzsere és vezetője képviselte. Az alapszakos hallgatóknak szóló, a vállalati fenntarthatóság és felelősségvállalás (CSR) témáját feldolgozó kurzus a közösség bevonására építő tanulás módszerét követi. Féléves tantárgy, amely csoportmunkára alapoz, tapasztalati tanulásra épít és készségfejlesztő együttműködést kínál az egyetemistáknak és egy közösségi partnernek a kölcsönös tanulás érdekében. Ezzel a PRME kétszeresen is az együttműködést díjazta, ami nem mellesleg az SDG17, azaz az ENSZ fenntartható fejlődési céljait szolgálja. Ez az együttműködés nemcsak a kurzuson belül a sokféle szereplő között nyilvánul meg, hanem a kurzus fejlesztésében is, folyamatosan a Corvinus Science Shop 2017-es létrejötte óta.
„A díjjal az együttműködést ünnepeljük” – mondta el a díjátadón Matolay Réka, a Science Shop vezetője. Frigyik Márta menedzser azt világította meg, ahogy e kölcsönös előnyökre építő tanulást a Science Shop mint egyetemi intézmény hogyan támogatja.
„A módszerűnk alapján 9 félév alatt összesen eddig 12 közösségi partnerrel működtünk együtt, így sokféle témát dolgoztunk már fel az etnikai csoportoktól kezdve az állami gondozásban élő gyermekek segítésén keresztül a kórházi ápolásban részesülő gyermekekig. A diákok egy CSR együttműködési javaslatot készítenek egy-egy kiválasztott vállalat számára a közösségi partner nevében, melyeket a partner fel tud használni a vállalatokkal való személyes megkeresés során Ez segít nekik abban, hogy könnyebben elérjék a vállalatot és pozitív együttműködést hozzanak létre. A tereplátogatás, a szervezetek érintettjeinek meglátogatása központi eleme a projektnek, mely közelebb viszi a hallgatókat az ügyhöz és ahhoz, hogy kire lesz hatással az általuk készített projektmunka” – mondta Ásványi Katalin, a díjazott corvinusos tárgy oktatója. Hozzátette: „a módszernek köszönhetően én is mélyebben bekapcsolódhattam az oktatási folyamatba, és egy olyan tanulási környezetet tudtam teremteni, ami eltér a hagyományos előadásoktól, és én is sokat tanulok belőle. A hallgatók fejlődése és a közösségi projektek sikere motiváló tényező volt számomra. Közvetlenül láthattam a munkám hatását a közösségben, ami pozitív visszajelzéssel és megerősítéssel szolgált számomra.”
A Corvinus hallgatói visszajelzései alapján volt olyan diák, akinek a kurzus hatására alapvetően megváltozott a hozzáállása, és sokkal tudatosabb lett a környezeti és társadalmi kérdésekkel kapcsolatban, útmutatást kapott arra, hogyan válhat egyénként a környezete és közössége iránt felelősebb emberré. Volt, aki szerint a projekt lehetővé tette, hogy egyszerre lássa a fenntarthatóság elméleti, gyakorlati és tudományos vetületeit is. A hallgatókban hosszú távú hatást tud a kurzus elérni a közösségi partnerekkel való közös munka által. “Még mindig van, hogy rágondolok a gyermekekre, akikkel az Alapítvány foglalkozott. Szerintem egy nagyon jó kezdeményezés, hogy az egyetem igyekszik megoldásokat keresni az alapítványok problémáira, aktívan bevonva a hallgatókat. A jövőben remélem, hogy lesz még alkalmam alapítványoknak segíteni” – mondta a kurzus egyik volt hallgatója.
A projekt ösztönzi az interaktív, tapasztalati tanulást, a közösen létrehozott tudást, fejleszti a tudományterületek és szektorok határain átívelő gondolkodást, a problémamegoldást, és elősegíti az együttműködést a hallgatók, az oktatók és a közösségi partnerek között a tudományos kutatás és a társadalmi szükségletek innovatív integrációjával. A diákoknak különösen hasznos, hogy az egyedi projekteken túlmutató, valós partnerségekről tanulhatnak, pozitív kapcsolatot alakíthatnak ki a helyi közösségekkel, és a társadalmi kihívásokat nemcsak megismerik, de azokra megoldásokat is találhatnak.
Az idei pályázatok minősége kiemelkedő volt, a Corvinusé ezek közül is kimagaslott
„Összességében a Corvinus pályázata a hatást gyakorló és fenntartható oktatási gyakorlatot példázza, a csapatalapú megközelítésük kimagasló jelölt volt az elismerésre” – hangsúlyozta a PRME sajtóközleménye. "Az idei pályázatok minősége valóban kiemelkedő volt, ami a fenntartható fejlődésnek az üzleti oktatásba való integrálása iránti mély elkötelezettséget tükrözi" – tette hozzá Omid Aschari, a PRME vezető tanácsadója. "Az oktatók által bemutatott innovatív oktatási módszerek és hatás elérő projektek valóban inspirálóak, és új mércét állítanak fel a kiválóság terén." A többi kategóriában amerikai, brazil és indiai pályázók nyertek: a számvitel és pénzügy kategóriában a Kaliforniai Állami Egyetem tanára, a menedzsment kategóriában a Michigani Egyetem Ross Üzleti Iskolája és a Sao Paulói Üzleti Iskola oktatói megosztva, az üzemeltetés és elemzés területén a Goa Üzleti Intézet munkatársa részesült elismerésben. A díjazott oktatási projektekről a PRME honlapja itt ír: Award Repository | UNPRME, a Corvinusos csapat munkájáról pedig így: 2024 PRME Faculty Teaching Award | UNPRME.
A nyertesek mindegyike olyan oktatási módszereket mutatott be, amelyek kreatívak, átgondoltak, pedagógiailag kiválóak, és hatásosan fejlesztik a hallgatók készségeit a fenntartható fejlődés előmozdítására. A bírálóbizottság azt is figyelembe vette, hogy a pályázatok összhangban vannak-e a PRME Impactful Five pedagógiai keretrendszerének céljaival. Számított, hogy az oktatási módszer mennyire innovatívan és hatásosan támogatja a hallgatók tanulását és személyes fejlődését, mennyire mutatnak túl a hagyományos tantermi oktatáson. A nyertesek a magával ragadó élmények, a gyakorlati alkalmazások és reflektív elemek segítségével nemcsak a sikeres karrierre készítik fel a diákokat, hanem hangsúlyozzák az etikus vezetés, a fenntarthatóság és a társadalmi kihívásokkal való megküzdés fontosságát is. A kritikai gondolkodás, az együttműködés és az empátia előmozdításával a díjazottak olyan átalakító oktatási módszereket hoztak létre, amelyek arra ösztönzik a diákokat, hogy átgondolt és felelős vezetőkké váljanak.
Kapcsolódó cikkek
- Út a felsőoktatásba: a jövő mérnökei versenyeztek a Széchenyi-egyetemen
- Stratégiai együttműködési megállapodást kötött az Alstom és a Miskolci Egyetem
- A Széchenyi-egyetem megerősítette helyét a legjobbak között a QS világranglistáján
- Látványos felületen böngészhetjük 5000 egyetem kutatási teljesítményét
- A világ 600 legjobb fiatal egyeteme közé került a Széchenyi-egyetem
- Kreditbeszámítással érkezhetnek az Audi Hungaria Iskolaközpont tanulói a Széchenyi-egyetemre
- A kezdő mérnökök nettó 650 ezerért indulnának a pályán
- Az Audi Development Camp idén nyáron is várja a jövő mérnökeit a Széchenyi István Egyetemen
- Építőipari innováció: egyedülálló vizsgálatot végeznek a Széchenyi István Egyetem munkatársai
- Indul a K&H STEM pályázat: az IT hallgatók innovatív megoldásait várják
Oktatás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Pályaorientációs nap volt a Széchenyi-egyetemen
Pályaorientációs nap keretében érkeztek általános iskolások a győri Széchenyi István Egyetemre, ahol laborlátogatásokon, előadásokon, kreatív foglalkozásokon, sőt kínai nyelvórán is részt vehettek. A jelentős érdeklődés miatt az intézmény komplex szolgáltatáscsomagot állított össze, amelyre iskolai csoportok jelentkezhetnek, akár egy osztálykirándulás tartalmas programjaként.
Nemzetközi oktatásfejlesztési program indul az ELTE vezetésével
Az ELTE és még négy európai egyetem alkotta konzorcium 250 ezer eurós támogatást kapott az Erasmus+ felsőoktatási együttműködési partnerségek programban megvalósuló, oktatási és módszertani fejlesztéseket célzó, 2026 végéig tartó REDINEST projektre.