NMHH Podcast: médiatudatos szülő nélkül médiatudatos gyermek sincs
A gyermekek egyre korábban lépnek be a digitális térbe: a hét-nyolc évesek körében az elmúlt három év alatt megduplázódott a saját telefonnal rendelkezők aránya. A jó szülői minta és a tudatos médiahasználat fiatalkorban is egyre fontosabb, a gondviselők mégis hajlamosak magukra hagyni gyermekeiket az online világban. Egyebek mellett erről is szó lesz az NMHH Podcast második epizódjában.
Létezik tudatos médiahasználat a mesterséges intelligencia korában? Hogy legyek felelős digitális szülő, ha a gyermekem jobban ért a kütyükhöz, mint én? Deepfake, érzelmi zsarolás, tudatos digitális jelenlét. Az NMHH Podcast második adásának vendége Pelle Veronika kommunikációkutató, a Corvinus Egyetem egyetemi tanársegédje és Rab Árpád jövőkutató, az NMHH Innovációs Labor vezetője.
A beszélgetésből kiderül, hogy a közösségimédia-felületek használatában kiemelkedőek a magyar társadalom készségei, a média működésének mélyebb megértéséhez azonban még további információkra van szükség. Mindeközben a gyermekek egyre fiatalabb korukban kerülnek kapcsolatba a digitális térrel: az NMHH nagymintás felméréseiből az látszik, hogy a hét-nyolc évesek körében az elmúlt három év alatt megduplázódott a saját telefonnal rendelkezők aránya. Ez azt jelenti, hogy ma már egy akár csupán három évvel fiatalabb testvér is jóval korábban kaphat saját okoseszközt, mint a nála alig idősebb fivére, így pedig előbb is találkozhat azon keresztül számára káros tartalmakkal.
Mit tehet a szülő? A szakértők a szülői minta és a beszélgetés szerepének fontosságát hangsúlyozzák a gyermekek médiatudatosságának kialakításában, erősítésében. Az NMHH Podcastjából kiderül, hogyan lehet sikeresen megszólítani a videókat pörgető fiatalokat, de útmutatót kapunk arra is, milyen pontoknál kell óvatosabbnak lennünk az online térben.
Az NMHH Podcast műsorvezetője Kántor Endre. A második adás már elérhető a hatóság YouTube- és Spotify-csatornáján, valamint az Apple Podcast felületén.
Kapcsolódó cikkek
- Az NMHH a lakossági mobiltelefon-díjcsomagok kínálatának változásait vizsgálta
- Minden, amit tudni akarsz a mesterséges intelligenciáról – elindult az NMHH Podcast
- Újabb közösségi médiaszolgáltatók működési költségeihez járul hozzá a Médiatanács
- NMHH-elemzés nem csak gamereknek
- Így használjuk a mobilunkat külföldön
- Nyártól Net-Coach-ok segítik az NMHH céljait
- Górcső alatt a hazai online piacterek és a DSA-rendelet
- NMHH-kutatás: egyre szívesebben hallgatunk magyar előadókat
- Nem csak a húszéveseké az online világ
- Sztorik a zsebben: gyermeknapon debütál az NMHH új kiadványa
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Izgalmas versenyek a T-esport Bajnokságon
Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2, League of Legends, Brawl Stars és EA Sports FC 24 játékosok mérték össze a tudásukat, köztük két magyar versenyző is.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.