A kék halál képernyőn túl: miért ne hagyjuk figyelmen kívül a szoftverfrissítéseket?
A hibás CrowdStrike-frissítés okozta széleskörű informatikai leállások előtérbe helyezték a szoftverfrissítések kérdését. Frissítsünk vagy inkább ne? Az ESET kiberbiztonsági szakértői most elmondják, miért fontosak a hibajavítások, és miért nem jó megoldás, ha ezeket elmulasztjuk.
A számítástechnika világában kevés ijesztőbb dolog létezik, mint amikor a Windows rendszeren megjelenik a kék halál képernyő (BSOD). A veszély még nagyobb, ha ezt egy nagyobb incidens részeként, tömeges szinten tapasztalják a felhasználók. Ilyenkor világszerte egyidőben rengeteg eszköz fagyhat le, és mindez képes jelentősen megzavarni a kritikus szolgáltatásokat, melyeket nap mint nap igénybe veszünk. Ezt tapasztalhattuk az elmúlt napokban. Többen elsőre kibertámadásra gyanakodtak, ám végül kiderült, hogy a CrowdStrike vírusvédelmi szoftver gyártója által kibocsátott hibás frissítés okozta világszerte a tömeges leállásokat.
Mi az a kék halál?
Ez egy végzetes rendszerhiba, amely leállásra kényszeríti a Windowst a további károk megelőzése érdekében. Okozhatja bármi, a hibás hardverkomponensektől kezdve az elavult illesztőprogramokon át, a rendszerben vagy a kritikus alkalmazásokban (illetve azok frissítéseiben) lévő súlyos hibákig és a rosszindulatú programokig.
Ilyen hibák észlelésekor a Windows leállítja a műveleteket, megjelenik a kék halál egy leállási kóddal, adott esetben egy QR-kóddal, hogy megakadályozza a rendszer károsodását. Bár a kék halál annak a jele, hogy valami súlyos hiba történt a számítógéppel, nem kell pánikba esni, inkább érdemes áttekinteni ezt a Microsoft útmutatót. Időnként a probléma javítható, és lépéseket tehetünk annak érdekében, hogy a jövőben elkerüljük azt, néha viszont csak a fejlesztők tudják orvosolni.
A szoftverfrissítések szerepe
Csizmazia-Darab István, az ESET termékeket forgalmazó Sicontact Kft. kiberbiztonsági szakértője szerint minden alkalmazás frissítésre szorul, akárcsak az alapjául szolgáló operációs rendszer és firmware (az eszköz hardveréhez kapcsolódó speciális szoftvertípus). A szoftverfrissítések amellett, hogy segítenek kivédeni a személyes és pénzügyi adatokat fenyegető veszélyeket, valamint számos problémát, hibát és hibás működést orvosolnak, új funkciókat tesznek elérhetővé, javítják a készülék akkumulátorának élettartamát és fokozzák a rendszer teljesítményét.
Ám ha ritkán is, de maguk a szoftverfrissítések is előidézhetnek problémákat, és semmilyen garancia nincs arra, hogy a későbbiekben ne forduljon elő hasonló eset. Egyetlen szoftver sem tökéletes, és gyakran találnak bennük hibákat, köztük olyan szoftveres sebezhetőségeket, amelyeket a hackerek kihasználhatnak – a ki nem javított sebezhetőségek okozzák az adatvédelmi incidensek nagy részét. Tavaly összesen több mint 29 ezer biztonsági rést, sebezhetőséget jelentettek, szemben az egy évvel korábbi 25 ezerhez képest. A hibajavítások biztonságossága és előzetes tesztelése főképp a gyártó feladata, vállalati környezetben pedig bevett gyakorlat, hogy először tesztkörnyezetben frissítenek, és csak utána küldik ki a javításokat az éles gépekre.
A szoftverfrissítések kockázatai
A legfontosabb tudnivaló, hogy az előnyök messze meghaladják a lehetséges kockázatokat. A szoftverfrissítések ugyanakkor előidézhetnek új problémákat. Előfordulhat például, hogy konfigurációs zavarokat vagy váratlan hibát okoznak meglévő alkalmazásokban, rendszerszoftverekben, és az is lehetséges, hogy a frissítések nem lesznek kompatibilisek a régebbi hardverkomponensekkel. A rendszer stabilitását is befolyásolhatják, esetleg hibákat okozhatnak, és végső soron biztonsági okból akár visszaállításokat is előidézhetnek, ha egy frissítés problémákat okozott.
Némileg ironikus módon a frissítések maguk is okozhatnak új sérülékenységeket, amelyeket a támadók kihasználhatnak, mielőtt javításra kerülnének. Emellett – mint azt az ESET kutatói többször is bizonyították (itt egy tavalyi példa) – a rosszindulatú hackerek egy támadás utóéleteként még hamis frissítéseket is terjeszthetnek.
Ennyire sérülékenyek vagyunk?
Napjainkban igen nagy részben már a szoftverek irányítják a világot. Az online felhasználók óriási száma (5.44 mrd netező, Statista.com) és a netes forgalom, az informatikai beágyazottság miatt a leállások mennyisége is folyamatosan növekszik. Emiatt hirtelen sok millió ember válhat egy szolgáltatás-kimaradás áldozatává.
A CrowdStrike incidens azt bizonyítja, hogy elég az eszközöknek csak egy kis százalékát offline állapotba juttatni ahhoz, hogy jelentős globális incidens történhessen. A Microsoft közlése szerint 8,5 millió eszköz volt érintett – és ez csak egy óvatos becslés, ami az összes PC-s eszköz 0,5-0,75%-át teszi ki. Azonban ebbe a kis százalékba beletartoznak azok az eszközök is, amelyeket folyamatosan, biztonságosan kell működtetni, mivel létfontosságú részei kritikus szolgáltatásoknak, az ezeket üzemeltető vállalatok éppen ezért telepítik a biztonsági frissítéseket és javításokat, amint azok elérhetővé válnak. Ennek elmulasztása viszont súlyos következményekkel járhat, melyek miatt megkérdőjelezhetővé válik a szervezet hozzáértése a kiberbiztonsági kockázatok kezeléséhez. – emlékezzünk csak az Equifax 2017-es incidensére.
A Windows környezet elterjedtsége a világon annyira széleskörű, hogy a különféle alkalmazói szoftverek ügyfelei is számos országból, vállalatból kerülnek ki, és mindenhol milliós, százmilliós méretű a felhasználói bázis. Ahol az informatikai infrastruktúra nem sokféle, csekély a diverzitás, ott egyetlen műszaki incidens is globális szintű biztonsági problémákhoz, világméretű szolgáltatás kimaradásokhoz vezethet, ahogy most például a repülésirányításnál is láthattuk. Sok érintett szervezetnél látványosan hiányzott a vészhelyzeti terv, tovább súlyosbítva a helyzetet.
Frissítsünk vagy inkább ne?
A kockázatok ellenére a digitális életünk védelmének egyik leghatékonyabb eszköze, ha naprakészen tartjuk a szoftvereinket. A legfontosabb, hogy a frissítések segítenek növelni saját magunk (és a vállalatunk) biztonságát. Azonban figyeljünk arra, hogy a frissítéseket mindig hivatalos forrásból, ne pedig kéretlen e-mailben kapott linkeken keresztül vagy felugró hirdetésekre kattintva töltsük le.
Kapcsolódó cikkek
- ESET kiberfenyegetettségi jelentés: egyre gyakoribb a mesterséges intelligencia és a deepfake a támadásokban
- A kiberbűnözők piszkos játéka: 9+1 kibertámadás a sport világából
- Minden második magyar internetező volt már áldozata kibertámadásnak
- Használjuk okosan az egészségügyi alkalmazásokat!
- Már a gyerekünk hangján követelnek tőlünk pénzt: hogyan kerülhetjük el, hogy csalók áldozatává váljunk?
- Romantika helyett átverés Valentin-napon? Kerüljük el a csalásokat a szerelem ünnepén!
- Rendelhetek biztonságosan a Temuról? – Minden, amit tudnunk kell, mielőtt az új webáruházból vásárolunk
- Érinteni vagy nem érinteni: biztonságosabbak az NFC-fizetések?
- Neked is az az újévi fogadalmad, hogy végre biztonságossá teszed az online életedet?
- Minden, amit a munkavállalóknak tudniuk kell, mielőtt használni kezdik a ChatGPT-t
Biztonság ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Minden századik magyart érintett már idén pénzügyi csalás – mutatjuk, hogyan úszhatod meg!
Egyre kifinomultabb pénzügyi csalásokkal szemben kell felkészülni. Ez csak akkor lehet eredményes, ha a felhasználók is tudatosabbak, és nem engednek a csalók trükkjeinek.
Karácsony körül is fokozottan figyeljünk a biztonságra
Közelegnek az ünnepek, készülünk a pihenésre, de még egy utolsó hajrá vár valószínűleg mindenkire. Fontos, hogy ilyenkor vigyázzunk magunkra és telefonunkra is, a HONOR pedig pár egyszerű, de a biztonság szempontjából kifejezetten hasznos tippel próbálja segíteni a felhasználókat.
A K&H élen jár az IT hatékonyság mérésében
A banki szektorban egyedülálló módszerrel monitorozza fejlesztéseit és méri az IT fejlesztések hatékonyságát a K&H. Ezt a tevékenységét saját maga, házon belül látja el, amivel szintén egyedülállónak számít a piacon. Az ún. Fast Function Point módszertan segítségével a K&H folyamatosan feltárja a fejlesztési folyamatok és rendszerek optimális működésére épülő fejlesztési pontokat, a költséghatékonyságot és a projektek komplexitását, ezzel lehetőséget adva, hogy szakemberei innovatív fejlesztéseket valósítsanak meg a visszajelzések alapján.