Megkezdi működését az Online Platform Vitarendező Tanács
Bővült a jogorvoslati lehetőségek köre az online platformok egyes, felhasználókat negatívan érintő intézkedéseivel szemben az Európai Unió digitális szolgáltatásokról szóló rendeletének átültetését követően. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) elnöke hozzátette, ezentúl már nemcsak hatóságokhoz vagy bírósághoz, hanem az Online Platform Vitarendező Tanácshoz (OPVT) is fordulhat, aki vitatja egy platform valamely döntését. Koltay András emlékeztetett rá, az NMHH, mint kijelölt Digitális Szolgáltatási Koordinátor elvégezte a testület tanúsítását, így az megkezdheti működését.
A 2022 novemberében hatályba lépett EU-rendelet a digitális szolgáltatásokról (DSA) átfogóan szabályozza az online platformok működését az Európai Unió tagállamaiban. A DSA legfontosabb céljai közé tartozik a biztonságosabb, átláthatóbb és méltányosabb online világ megteremtése, aminek része a jogsértő tartalmakkal szembeni hatékony fellépés is. A DSA egyik vívmánya, hogy létrehozott egy egységes, európai szintű, kikényszeríthető kötelezettségeket keletkeztető és jelentős szankciókat kilátásba helyező szabályrendszert. Az uniós szintre emelt szabályozás a várakozások szerint csökkentheti egyebek között annak a kockázatát, hogy a platformok tévesen vagy indokolás nélkül törölnek megszólalásokat és tiltanak le felhasználói profilokat.
A rendelet lehetővé teszi a tagállamok számára olyan, peren kívüli vitarendező fórumok létrehozását, amelyek segítségével a digitális szolgáltatások felhasználói könnyen és hatékonyan vitathatják az online platformokat üzemeltető szolgáltatók egyes, őket negatívan érintő döntéseit, például egy közzétett tartalom eltávolítását vagy profilletiltást, esetleg valamely veszélyes tartalom törlésének elmaradását. Ilyen, a peren kívüli vitarendezésre felhatalmazott testület lesz hazánkban az Online Platform Vitarendező Tanács, amelyről az internetes közvetítő szolgáltatások egyes szabályairól szóló magyar törvény rendelkezik.
A DSA végrehajtásáért minden tagállamban az ott kijelölt Digitális Szolgáltatási Koordinátor felel. Ennek megfelelően az NMHH feladatkörébe tartozik az OPVT tagjainak kinevezése, valamint a testület státuszának tanúsítása is.
Koltay András, az NMHH elnöke 2024. július 18-án nevezte ki az OPVT tagjává Gosztonyi Gergelyt, az ELTE Állam- és Jogtudományi Karának docensét, Blazovichné Gellén Klárát, a Szegedi Tudományegyetem professzorát; Király Péter Bálintot, a Széchenyi István Egyetem oktatóját; Menyhárd Attilát, az ELTE ÁJK professzorát; Pogácsás Anettet, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Jog- és Államtudományi Karának docensét; Pünkösty Andrást, a Pázmány jogi karának adjunktusát, Ződi Zsoltot, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem tudományos főmunkatársát, Szilágyi Zsuzsanna ügyvédet, valamint Trinn Gábor ügyvédet, az OPVT elnökét. A testület tanúsítása augusztus 29-én megtörtént, így az OPVT ezen a napon megkezdhette működését, várják a hozzájuk érkező kérelmeket. Az OPVT eljárásával kapcsolatos tudnivalók az alábbi linken érhetők el: https://opvt.hu
A Koltay Andrással készült videó:
Kapcsolódó cikkek
- Médiaszolgáltatókat bírságolt a Médiatanács
- Már elérhető az NMHH Podcast 9. adása az online világ önképre gyakorolt hatásairól
- NMHH-kutatás: emelkedtek a háztartások hírközlési kiadásai
- Nem vész el, csak átalakul a hagyományos média
- „Csak egy fotó, nem nagy ügy!” – a gyermekek online bántalmazása ellen küzd az Internet Hotline
- NMHH: egyre többet mobilnetezünk külföldön
- „Mit lájkol a gyerek?” – A szülőket segíti az NMHH új kiadványa
- Idén is biztosítja a Formula–1-rendezvényen használt rádióberendezések zavartalanságát az NMHH
- NMHH Podcast: médiatudatos szülő nélkül médiatudatos gyermek sincs
- Az NMHH a lakossági mobiltelefon-díjcsomagok kínálatának változásait vizsgálta
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.
Térképen is kereshető kultúrprogramokat kínál a megújult Port
Letisztultabb dizájnnal, modern keresési funkciókkal jelentkezik Magyarország legismertebb kulturális programmagazinja, a Port. A közel 30 éves múlttal büszkélkedő site ettől a héttől még inkább felhasználóbarát formában köszönti olvasóit. A megújítás során figyelembe vették a kultúra iránt érdeklődők igényeit.
Újabb újítás az eMAG-nál: mostantól még egyszerűbb és gyorsabb részletre vásárolni
Jelentős fejlesztést aktivált a napokban az eMAG, amely révén még kényelmesebb és egyszerűbb lesz az online rendelések áruhitel általi, részletekben történő fizetése. Az OTP Bank csatlakozásával mostantól az eMAG összes pénzügyi szolgáltató partnerének (így a Magyar Cetelem és a Cofidis) áruhitel-konstrukciói elérhetők az eMAG által forgalmazott termékek mellett több ezer magyar Marketplace partner termékeihez is.
A gyermekeket is megszólította az Internet Hotline őszi kampánya
Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az intenzív médiajelenlétnek köszönhetően októberben jelentősen megnövekedett a hotline-hoz fordulók száma, minden jel szerint célba ért tehát a kampány fő üzenete: merj segítséget kérni, van hová fordulni online bántalmazás esetén.