Képes lapok

Mészáros Zsolt, 2001. augusztus 14. 22:01
Egyes hírek szerint már kapható az az autóillatosító, amely újautó-illatot varázsol a világtól elválasztott, négy kerékkel mozgó két légköbméterbe. A termék - vagy nevezzük inkább jelenségnek - jól reprezentálja viszonyunkat az új dolgokhoz. Az új autó presztízs - és hónapnyi esély, hogy kilépj a hétköznapok szürkeségéből, míg megtanulsz minden kart, gombot, kapcsolót megfelelően kezelni. Stressz a parkolás során szerzett első karcolás felfedezéséig. De ha új autót veszel, gyorsan rájössz, hogy mindig van újabb.
Az első gőzgépek ritmuszavaros pöfögésétől kezdődően hiszünk-bízunk a technikai fejlődésben. Töretlen lelkesedéssel keressük azt a többnyire hárombetűs mozaikszóba tömörített fineszt, amely megkülönbözteti leendő úti ketrecünket a többitől. Legyen az EDS, EBC, ABS, BBE: mindegy. Legyen. Legyen mit hanyagul odavetned, ha majd megkérdik: na, milyen? Király, van benne DCO.

Az autóvásárlás komoly befektetés, és viszonylag hosszú időre szól. De legalábbis van annyira komoly, hogy az ember alaposan tájékozódjék. Hol máshol, mint az interneten?

Komoly autós cég már nincs honlaptalan. Hiszik, hogy kis túlzással, de igaz: honlaptalanul = holnaptalanul. (Persze vannak kivételek: mindenesetre elgondolkodtató, hogy nincs, mert nem található a Mercedes-Benz magyarországi vezérképviseletének honlapja: a mercedes.hu bejegyzett, de nem működő, a mercedes-benz.hu pedig csak úgy magában nem működő cím.

Market ing

Komoly erőfeszítések és befektetések virítanak az olykor verejtékszagú honlapokról, hogy képet kapjunk, alakítsunk ki magunkban az érintett márkáról.

Mert az autós honlapok a marketingosztályokon születnek. Fogantatásuk nagy ívű prezentációkon történik, ahol az internetfelhasználók körének bővülését és pénztárcájának vastagságát mutató grafikonok mutatnak irányt a kommunikáció még felfedezetlen terültei felé (VTI = Virtual Terra Incognita), ahol megfogan minden elhintett gondolat, és a márka új életre kél.

A születés pillanataiban lánglelkű kreatívok álmodják monitorra a márka pozicionálásának megfelelő képeket. Többnyire képeket, mert használható információt (már ha van) nehéz vagy lehetetlen közvetlenül elérni. Talán ezért van, hogy az autóvásárlás előtti információgyűjtést végzők többnyire az autós portálokat (ld. következő számunkban!) keresik fel.

Izgő-mozgó, jövő-menő, berregő, kattogó oldalak villannak fel. Digitális prospektusok lapozgatják izgatottan magukat: milyen kár, hogy ezt az én korosodó (nem is oly rég még izmosnak számító) gépem mögé bújva nem élvezhetem.

Az oldalak márkaidentikusak. Nagyon. És csak azok. A márkatulajdonosok gondosan pozicionálták magukat. Alaposan ismerik megcélzott fogyasztóikat, és ennek tudatában markáns arculatot teremtenek, leképezve az autóvásárló felnőtt népességet. Van puccosan gazdag, szegényen trendi, polgárian szerény. Ott van a kirakatban a visszahúzódó, az extravagány, a barátságos és a ki-ha-én-nem. Mindeközben azonban mintha szem elől tévesztették volna az érdeklődőből vevővé válás folyamatát kísérő információéhséget.

Egy kis plusz

Autót választani pénz és személyiség dolga.

Első megközelítésben szeretnénk pontosan tudni, hogy mit kapunk a pénzünkért. Sajnálatos módon csak ritkán elégszünk meg a "semmihez sem hasonlítható érzéssel" a volán mögött. Kecsegtető, de nem több az a "végtelen, mámorító szabadság", ami a kötelező KRESZ-felszereléseken túl jár a gépcsodához.

Igaz, kevesen vannak, akik képesek megkülönböztetni a lóerőt a nyomatéktól, és minden további utánajárás nélkül értik, hogy miért is jó a műszaki innováció csúcsát megtestesítő SRA rendszer. Mégis jó lenne látni, hogy a csillagos egeket ostromló árakért a csillagokat is lehozzák, és beépítik a kedves kuncsaftnak. A táblázatböngészők komoly hátrányokat szenvednek, hiszen a kényszerűen odabiggyesztett műszaki paraméterek láthatóan nem tartoznak a marketingesek kedvencei közé. Ha vannak műszaki információk, és legalább részben le is fordították azokat, akkor a táblázat vagy olyan zsúfolt, hogy már áttekinthetetlen, vagy az eredetileg sorvezetőnek, logikai kapocsnak szánt kiemelések miatt gabalyodnak össze a megnevezések és a lét vagy nem lét állapotát jelző kódok.

Autót választani személyiség dolga.

Ha pedig így van, és a pénzügyi lehetőségek csak korlátozottan befolyásolhatók (lízing, kölcsön, tartós bérlet és társai), az adu ászra, a személyiségre kell játszani. Ezen a területen otthonosan mozognak az autós honlapok. A gólerős marketinges rendszergazdák komolyan küldözgetik kapura bombalövéseiket, bombasztikus mondataikat. Apró bökkenő, hogy mintha elfeledkeztek volna arról, hogy térfélcsere volt, és kiemelkedő lelkesedésükkel éppenséggel saját kapujukat támadják. A felhasználót kevésbé érdeklik a programozói truvájok, a legritkábban akar játszani egy lebutított, márkaidentikus játszótéren, és a monitort kaparja, ha a számára fontos információk helyett (amelyek többnyire a mit, hol, mennyiért és esetleg a miért kérdésekre adott válaszokban rejlenek) látványos részletfotókat és ép ésszel felfoghatatlan, PR-füstös mondatpetárdákat kap.

Líra és forint

Üdítő kivételek persze itt is akadnak. Néhány honlap (miután végigverekszem magam a jelmondatokon) lehetőséget ad arra, hogy öszszeállítsak egy, az igényeimnek megfelelően felszerelt modellt, vagy csak eljátsszak a gondolattal. Ha már mindent belepakoltam (és miért ne, mikor büntetlenül megtehettem), a monitoron egy mesésen magas összeg jelenik meg. Igaz, ennek semmilyen jelentősége nincs, mert egyrészt eszembe nem jutott ilyen, főleg nem ennyire kitömött autót venni, másrészt pedig apró betűk figyelmeztetnek, hogy ez csak játék, és nem jelenti azt, hogy mindezt így és ennyiért meg is kaphatom!

Az autómárkák honlapjainak többsége azonban mintha az autótulajdonosok önigazolását szolgálná. Megtanít arra, hogy mit hogyan kell érezni, amikor a motorteret majd szétvetik a lóerők, és milyen az a biztonságérzés, amely a minden irányból körülölelő gondosságtól sugárzik. Változik majd a helyzet, ha ugyanezek a honlapok még inkább az értékesítés szolgálatában, ne adj' Isten virtuális márkakereskedésként üzemelnek. Tanúi lehetünk majd annak, amikor a jól mérhető üzleti eredményektől hajtva és kontrollálva általánossá válnak a gyorsan, áttekinthetően megjelenő információk. (Érdekes, hogy a vezérképviseletekkel szemben egyes márkakereskedői honlapok már ebben a szellemben készülnek.) De természetesen megmaradnak - amit csak üdvözölni lehet - azok a költői szóképek és lírai képrészletek, amelyek anyagi lehetőségeinken túl lélekben is azonosulni engednek.

Ha az alábbiakat vagy ezekhez hasonlókat olvasol, biztos lehetsz abban, hogy autós honlapon jársz:

Mindaz, amit egy autó csak nyújthat!; Érezze a száguldást!; Áthangolt alváz; Újult erővel!; Forradalmian új világ; Aktív és passzív biztonság; Erőmű; Innováció; Minőség; Az élet íze; Gondoskodás; Maximálisan segít; Egyéni stílus; Fejlett technológia; Stb., stb.

Kulcsszavak: autószolg onlineszolg

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01