Pszichológushoz kerülhetsz a Facebook miatt

MTI Sajtóadatbank, 2014. szeptember 29. 15:24

A Facebooknak sok jótéteménye van, de aki rosszul használja, juthat olyan helyzetbe, amikor indokolt lehet az orvosi, illetve pszichológusi segítség. Erről is szó volt a Napközben egyik múlt heti adásában.

Önimádat, önámítás, önértékelési zavar, feltűnési viszketegség? Közösség vagy függőség – mit mutatnak a közösségi oldalakon megjelenő posztok, bejegyzések? Szakértők szerint. ha valaki egy ilyen oldal rabjává válik, akkor azért nem a közösségi felület a hibás, az csak megmutatja, hogy valami baj van a lélekkel, a személyiséggel – hangzott el a Napközben keddi adásában.

Makai Gábor klinikai szakpszichológus szerint kulcsfogalmakról van szó a Facebook esetében, amely amennyire jó, ugyanannyira rossz is tud lenni, és mindig a felhasználó személyiségéről ad információt. Mivel az ember társas lény, természetes szükséglete, hogy ismerkedjen, kapcsolatokat építsen, és ezeket fenntartsa. Pszichológiai értelemben akkor van baj, ha valakinek a facebookos tevékenysége az egész életére negatívan tud hatni – a munkájára, személyes kapcsolataira. Ekkor a függőség is megjelenhet mint probléma.

Demetrovics Zsolt addiktológus is arról beszélt, soha nem a függőség tárgya, adott esetben a Facebook az, ami rossz. Sőt, a közösségi oldal nagyon sok pozitív lehetőséget nyújt az embereknek, akik például nagy távolságokból is könnyen, napi szinten kommunikálhatnak, élményeket oszthatnak meg egymással. A személyes kapcsolatokat azonban nem pótolhatja a netezés, ha valaki órákat, ideje nagy részét a gép előtt tölti, akkor már fontos dolgokat szoríthat ki az életéből – családja, pihenése, munkája rovására megy.  A facebookozó is eljuthat tehát olyan függőségig, amikor már indokolt lehet az orvosi, illetve pszichológusi segítség.

Makai Gábor szerint személyiségtípustól függ, ki hogyan használja a Facebookot. Vannak például, akik állandóan a magáról készített képeket, szelfiket tesz fel, az ilyen önimádó emberek arra használják a közösségi oldalt, hogy a középpontban lehessenek. Hozzátette: ezeknek az embereknek az önértékelése valójában nagyon gyenge lábakon áll. A nárcisztikus mellett további típusok a „kukkoló”, az informátor vagy éppen az „evangélista” – aki idézetek, gondolatokat kiposztolva megmondja, „mi a helyes”.

Magyarországon már 4,8 millióan használják a Facebookot, és a szám folyamatosan emelkedik. A közösségi oldal szolgáltatásait igénybe vevők között kissé több a nő, a nagyjából 2,5 millióan vannak. A felhasználók nagy része a mobilján keresztül csatlakozik a felülethez.

A Social Daily kutatása szerint a tipikus magyar Facebook-felhasználó városban él, 25-35 év körüli, androidos telefonja van, szeret kertészkedni, biciklizni, szereti a pizzát, a jó rockzenét és néha online videojátékokkal játszik, tart az internetes vásárlástól, de egy-két alkalommal már kipróbálta.

A közösségi médiára specializálódott kommunikációs cég adatai szerint a magyar gyerekek átlagosan kilencéves korukban kezdik el használni a világhálót, 60 százalékuk naponta felmegy a netre.  A legfiatalabbak tanuláshoz kevésbé, inkább a barátokkal való kapcsolattartásra használják az online lehetőséget, 96 százalékuk látogat közösségi portálokat.

Utóbbi adathoz is kapcsolódik Gombos Zsolt online marketing szakember megjegyzése, aki szerint az is problémákat okozhat, ha valaki nem tudatosan túlságosan személyes információkat is közzétesz a neten. Bár az utóbbi időben, változás figyelhető meg, de még mindig rengeteg az így kikerülő adat - hangsúlyozta. Makai Gábor hozzátette, épp ezért a gyerekeknek meg kellene tanítani, hogyan használják a közösségi oldalt. Gombos Zsolt szerint azonban ez csak úgy lehetséges, ha a szülők maguk is gyakorlati ismereteket szereznek a közösségi oldalról.

 

Forrás: Kossuth Rádió, Napközben / hirado.hu

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A világ egyik legjobb egyetemével kötött partnerséget a Budapesti Metropolitan Egyetem

A Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) első és egyetlen magyar egyetemként írt alá hosszú távú partnerségi megállapodást az Arizona State University-vel (ASU), amely a Center for World University Rankings 2023-2024 szerint a világ legjobb egyetemeinek 1%-ába tartozik.  Ez a partnerség új lehetőségeket biztosít a METU-n tanuló magyar és külföldi hallgatók számára, és a magyar felsőoktatás nemzetközivé válásának következő lépcsőfoka lehet. A megállapodás alapján a METU jogosult használni a logója részeként a „powered by Arizona State University” megnevezést.

2024. május 4. 10:31

Ilyen volt a magyar rádiók zenei repertoárja 2023-ban

Összesen 103 év és kilenc hónapnyi adást sugároztak a magyarországi rádiók 2023. január 1-jétől december 31-ig – derült ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) legfrissebb kutatásából, amely a magyar rádiók 2023-as zenei repertoárját vizsgálta. A teljes kínálatban a legtöbbet játszott előadó Rúzsa Magdolna volt. Az énekesnőt több mint két és félszer annyiszor hallhattuk, mint a huszadik helyezett Azahriah-t. A tavalyi év legsikeresebb hazai slágere a ValMartól az Úristen, a külföldiek közül Miley Cyrus Flowers című dala volt.

2024. május 3. 18:05

Az akadálymentesség elengedhetetlen szempont az épületek tervezése során

Az akadálymentesség szempontjának egyre fontosabb szerepe van az építészetben, világszerte egyre több vállalat törekszik arra, hogy inkluzív környezetet alakítson ki. A Skanska a befogadás és a fenntarthatóság iránti elkötelezettségével összhangban szintén jelentős hangsúlyt fektet erre. A vállalat az átgondolt tervezés és megvalósítás érdekében együttműködik az Access4you-val azzal a céllal, hogy épületeiben a legmagasabb szintű access4you tanúsító védjegyet szerezze meg. 

2024. május 3. 16:17

Szűkülő piacon bővül a Pepita.hu

A Pepita Group Zrt. hazai bruttó forgalma 30, külfölddel együtt 44 százalékos növekedést mutat az első negyedév eredményei alapján. Kinőtte magát: levetkőzte a csupán baba-mama jelleget, a hazai műszaki és elektronikai területen lévő erős piaci verseny ellenére is e termékkategóriákban Magyarországon 57 százalékos bruttó forgalomnövekedést ért el.

2024. május 3. 14:41

A Xiaomi publikálta a legújabb ESG jelentését

A Xiaomi a napokban közzétette a hatodik ESG (környezetvédelem, társadalmi felelősségvállalás és vállalatirányítás) jelentését. A több mint 80 oldalas dokumentum, amelyet kínai és angol nyelven adtak ki azt az előrehaladást mutatja be, amelyet a Xiaomi és leányvállalatai megtettek az ESG stratégia megvalósítása terén 2023-ban. 

2024. május 3. 13:04

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Magyar siker: Nemzetközi díjat nyert a TIME magazintól a nyelvtanuló-applikáció

2024. május 3. 19:59

Megvannak 2024 legvonzóbb hazai munkaadói

2024. április 29. 11:38

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55