Három aktuális hatósági hír a hírközlési piacról
Már csak egy hónap maradt hátra az előre fizetős SIM-kártyás ügyfelek adategyeztetésére – Inviteles előfizetők összesen 127,3 millió forintos kompenzációhoz jutnak – Az NMHH ideiglenesen megtiltja a Magyar Telekom Flip Otthon csomagjának kereskedelmét
Előrefizetős SIM-kártyák adategyeztetése: most még elkerülhető a tumultus az ügyfélszolgálatokon, ezért lépjünk mielőbb, lehetőleg online
Már csak harminc napja maradt azoknak a feltöltőkártyás ügyfeleknek, akik a 2017 előtt vásárolt SIM-kártyájuk kapcsán még nem egyeztették személyes adataikat szolgáltatójuknál. Aki ezt nem teszi meg június 30-ig, annak megszűnik az előfizetése. Az adategyeztetés az érintett szolgáltatók – a Telekom, a Telenor és a Vodafone – feladata, de az NMHH adatai szerint a mintegy négymillió érintett SIM-kártya tulajdonos körülbelül kétharmadánál még nem hajtották végre az adategyeztetést. Különösen érdemes észben tartania a határidőt az iskolai nyári szünidő beköszöntével elutazó családoknak, nehogy épp a nyaralás alatt szűnjenek meg az előfizetéseik.
A várható tumultus elkerülése érdekében az NMHH arra kéri az előrefizetős SIM-kártya tulajdonosokat, hogy maguk kezdeményezzék is az ügyintézést, ne várják meg június utolsó napjait, és ahol lehet, lehetőség szerint válasszák mielőbb az online adategyeztetést. A művelet csupán pár perc, a szerződésben szereplő személyazonosságát, és személyi igazolványa, jogosítványa vagy útlevele érvényességét ellenőrzik. Két cégnél online és mindháromnál telefonon vagy személyesen az ügyfélszolgálatokon is meg lehet tenni mindezt. Online adategyeztetéskor lényeges, hogy a pontos adatokat küldjék el, az esetleges elütések miatt érvénytelen lehet az ügyintézés. Az online módot választókat a Telekom és a Telenor is ingyenes hívásperc- vagy adatforgalmi kedvezményekkel díjazza (Telekom: ingyenes hálózaton belüli hívások egy hétvégén át, Telenor: ingyenes 20 perc hanghívás és 500 MB adatforgalom). A Vodafone is tervezi online oldalát, egyelőre e-mailes feliratkozást fogad az online felület aktiválásáról szóló értesítésekhez. Az egyes szolgáltatók adategyeztetésének részleteiről bővebben a www.nmhh.hu/adategyeztetes oldalon olvashat.
Az NMHH a fogyasztók tájékoztatására kampányt indított, emellett folyamatosan felügyeli és jogértelmezéssel támogatja az érintett szolgáltatókat az előrefizetős SIM-kártyák adategyeztetésében. Helytelen adategyeztetés miatt a hatóságnak eddig két szolgáltatót kellett felszólítania a jogkövető magatartásra, a június 30-ai határidő lejártával pedig egészében is értékeli a szolgáltatók gyakorlatát.
Az NMHH és az Invitel 127,3 millió forintos előfizetői kompenzációban állapodott meg
Az NMHH és az Invitel között május 31-én megkötött hatósági szerződésben a szolgáltató vállalta, hogy összesen 127,3 millió forintot ír jóvá azoknak a vezetékes telefont használó ügyfeleinek, akik ilyen szolgáltatást 2015-ben is igénybe vettek, jelenleg is Invitel-ügyfelek, és tiltott módon emelt árat náluk a cég. A szerződés azt a hatósági felügyeleti eljárást zárja le, amelyet az NMHH a cég 2015-re vonatkozó kötelező adatszolgáltatásának alapján ez év januárjában indított, és amelyben a cég mindenben nagyon együttműködőnek bizonyult. Az Invitel ugyanis jelentős piaci erővel rendelkező szolgáltatóként 2015-ben nem alkalmazhatott volna indokolatlanul, az infláció fölött megemelt díjakat a vezetékes telefonra vonatkozó előfizetési díjakra, mégis, árait a KSH által mért, 0 százalékos fogyasztói árindexhez képest 1,38 százalékponttal növelte abban az évben. Az így elért többletbevételt az Invitel és az NMHH megállapodása alapján a szolgáltató most visszafizeti az érintett előfizetőknek. A cég egyenlő arányban írja jóvá az összeget az érintett ügyfelek forgalmi díjaiból a júliusi és augusztusi számlákon. Erről külön értesítést is kapnak a szolgáltatótól, ami előfizetőnként összesen közel ezer forintos tételt jelent. Az NMHH és az szolgáltató abban is megállapodott, hogy a vezetékes telefonra vonatkozó előfizetési díjait csak a szerződésben előre meghatározott arányban – legfeljebb az idei fogyasztói árindex 1,38 százalékponttal csökkentett mértékével – emelheti.
Az NMHH ideiglenesen megtiltotta a Magyar Telekom Flip Otthon csomagjának használatát és a szolgáltatás nyújtását a piaci verseny veszélyeztetésének gyanúja miatt
Május 26-án meghozott döntésével ideiglenesen – a hatósági eljárás jogerős befejezéséig, de legfeljebb 90 napig – megtiltja a szerződéskötést és a szolgáltatásnyújtást a Magyar Telekom Flip Otthon díjcsomagjára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) a szolgáltató esetleges jogtalanul szerzett versenyelőnyének megakadályozására. A felfüggesztő intézkedésre azért volt szükség, mert ha bebizonyosodik, hogy a szolgáltató jogsértést követett el, utólag már nem vagy csak különösen nehezen lehetne visszafordítani a Telekomnak a hatósági eljárás ideje alatt kötött szerződésekkel megszerzett versenyelőnyét. A szolgáltató végrehajtotta az ideiglenes intézkedésben foglaltakat, felfüggesztette a Flip Otthon díjcsomag értékesítését, ugyanakkor ezzel egy időben bevezette a Flip Otthon+ nevű díjcsomagját, amely szabályosságát az NMHH szintén vizsgálni fogja.
A hírközlési törvény és az uniós szabályozás alapján a Telekom mint jelentős piaci erejű szolgáltató nem folytathat olyan piaci gyakorlatot, amely alkalmas lehet a verseny korlátozására. Ennek értelmében, ha egy ilyen szolgáltató egy új, a korábbiaktól lényegesen eltérő díjcsomaggal bővítené a kínálatát, a tervezett szolgáltatást annak bevezetése előtt legalább 30 nappal köteles a hatóság által előzetesen jóváhagyott nagykereskedelmi áron felajánlani az adott területen hálózattal nem rendelkező szolgáltatóknak. Így azok versenyezni tudnak a Telekom szolgáltatásával, és az előfizetők érdekei versenyhiány miatt nem sérülnek. Az NMHH jelenleg vizsgálja, hogy a Telekom a Flip Otthon díjcsomag esetében eleget tett-e a kötelezettségeinek.
Kapcsolódó cikkek
- A Dominos Telekom ügyfelek többsége online egyeztet
- Megújult az NMHH honlapja
- NMHH: Jogszerűtlenül, idő előtt nyújtott kábeltévés szolgáltatást a UPC Jászberényben
- Feltöltőkártyás előfizetések: intenzívvé válik az adategyeztetési folyamat
- NMHH Médiatanács: 99,9 százalékban eleget tettek a tévék az akadálymentesített kívánalmaknak
- NMHH: a felelős médiának ismernie kell az öngyilkosságok megjelenítéséhez ajánlott szerkesztési elveket
- Kisorsolták a Közszolgálati Testület új tagjait
- Megnyílt a debreceni Bűvösvölgy, Magyarország második médiaértés-oktató központja
- NMHH: Újabb döntés a megkülönböztetéstől mentes internetezésért
- Három év után ismét megújul a Közszolgálati Testület
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Izgalmas versenyek a T-esport Bajnokságon
Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2, League of Legends, Brawl Stars és EA Sports FC 24 játékosok mérték össze a tudásukat, köztük két magyar versenyző is.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.