A Black Friday a magyar vásárlók szemével
Magyarország mely részén a legnépszerűbb a Black Friday? Másként készülnek, vásárolnak-e a nők és a férfiak? Vajon mennyit szán az akciózásra egy átlagos magyar vásárló? És melyek a legnépszerűbb termékek? A Picodi.com elemzői ezekre a kérdésekre keresték ezúttal a választ.
Magyarországon is feszülten várják a fogyasztók az akcióhullámot
Minden évben ezrek követik árgus szemekkel a boltok kínálatait, akcióit – kifejezetten igaz ez az év legnagyobb kiárusítására, Black Friday eseménysorozatra. Nemcsak a vásárlók, de a kereskedők is hónapokig készülnek gőzerővel a rohamra, hogy november 29-én minél csábítóbb ajánlatokkal várják az érdeklődőket.
A Black Friday Amerikából ered, de az elmúlt években világhódító útjára indult és Magyarországot is beleértve, több országban is hagyománnyá vált – a magyarok legnagyobb örömére. Ők ugyanis alig várják, hogy részt vehessenek a vásárlási maratonon.
Az eladások királya
A Fekete Péntek nem az egyetlen vásárlási ünnep novemberben. Bár még nem túl népszerű Magyarországon, de több országban is felütötte a fejét a “Szinglik napja”, amelyet november 11-én ünnepelnek – nem véletlenül. November (11.hó) 11-e (a sok “egyesnek” köszönhetően) az egyedülállók napjává nőtte ki magát, mely Kínából ered. Az elképesztő leárazásoknak köszönhetően ekkor – kifejezetten az ázsiai országokban – hosszú sorok kígyóznak a boltok előtt.
Kérdőíves felmérésünkből kiderült, Magyarországon még mindig a Black Friday uralja a piacot. Azon válaszadók, akik a novemberi akciózásban részt vettek, 84%-uk jelölte meg Fekete Pénteket, emellett csak 10 százalék vásárolt Szinglik napján is és mindössze 6 százalék vásárolt csak a Szinglik napján.
Vásárlási láz a magyar városokban
Annak ellenére, hogy a Black Friday országos szinten ismert úgy tűnik, egyes városokban, nagyvárosokban mégis nagyobb az érdeklődés ez után a nap után. A Picodi.com belső adatai szerint egy átlagos pénteki online forgalomhoz képest jócskán megugrik a látogatások és a vásárlások száma ekkor.
A legnagyobb érdeklődést Miskolcon mutatnak a vásárlók, de Nyíregyházán és Győrben is élénkül az esemény iránti kereslet.
Férfi és női vásárlók
Felmérésünkből kiderült, a Black Friday mind a női-, mind a férfi vásárlók körében nagy népszerűségnek örvend Magyarországon. A megkérdezett nők 62 százaléka azt mondta, részt kíván venni az akciózásban – mindez 12 százalékkal alacsonyabb részvételi arány a férfiakhoz képest.
Mindkét nem képviselői körülbelül ugyanannyi termékre (3 darab) kívánnak lecsapni, ugyanakkor a férfiak többet szánnak elkölteni. Míg a szebbik nem képviselő 45 ezer, a férfiak 65 ezer forint költéssel számolnak.
Az eltérés lehetséges okai között a preferált termékek árkategóriája lehet számottevő. A férfiak leginkább az elektronikai termékeket részesítik előnyben, azoknak az árai pedig általában magasabbak. Elemzésünkből az is kiderül, hogy a háztartási eszközök mind a női-, mind a férfi vásárlók körében igen népszerűek.
A Black Friday a promóciók és akciók jegyében telik – melyekben mindkét nem érdekelt és hasonló preferenciákkal rendelkeznek. A kérdőívünkre válaszoló nők és férfiak egyaránt a kedvezményekre jogosító kuponokra voksoltak, amikor a legkedveltebb akciózási formára kérdeztünk. A második helyen a magasabb árengedmény végzett (bizonyos, kiválasztott termékek esetén), a dobogó harmadik helyére pedig a minden termékre érvényes árleszállítás, valamint ingyenes termékminta végzett.
Nincs vesztegetni való idő
Évről évre egyre nagyobb teret hódít magának az online vásárlás, valószínűleg az olyan akciózási hullámoknak köszönhetően, mint a Black Friday és a Szinglik napja. A megkérdezett magyarok 57 százaléka válaszolta, hogy webshopokban fog vásárolni, 31 százalék mind online, mind a hagyományos boltokban és mindössze 12 százalék voksol csak a hagyományos, offline boltokra.
A plázák és a hagyományos bolti értékesítés ellen leginkább a hosszú sorokat és a tömeget hozták fel a megkérdezettek. Bár Magyarországon az erre az időszakra tehető tumultus nem mondható extrémnek, egyes országokban azonban soha véget nem értő sorbanállás kíséri a Black Fridayt. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy cikkek tucatjai és “hogyan éld túl a sorbanállást” videók is születtek a témában. A kényelmetlen tömeg mellett nem elhanyagolható a sorban állással elvesztegetett idő. A magyar válaszadó nők 38, a férfiak 26 százaléka mondta, hogy inkább a boltban hagyja a kiválasztott termékeket, csak várakozni ne kelljen a kasszáknál.
Azok, akik az internetes vásárlás mellett döntenek, nem aggódnak a sorok és a záróra miatt. A magyar netes vásárlók reggel 8 és este 8 között adják le a legtöbb rendelést – otthonról, utazás közben, sőt, akár munkahelyről is: a megkérdezettek 61 százaléka ismerte el, hogy munkahelyen bizony szokott online szörfölni és vásárolgatni.
Adatgyűjtés
Cikkünk a Picodi.com oldal korábban összegyűjtött adatai alapján készült (október 9 és 20 közötti időtartamot felölelve)
Forrás: Picodi.com
Kapcsolódó cikkek
- Online és az üzletekben is elérhető kedvezményekkel indult a Black Week a Telenornál
- Okostelefonok, táblagépek és hasznos kiegészítők a Telenor Black Friday akciójában
- Árukereső.hu – GKI: idén közel 50 ezer forintot szánunk karácsonyi ajándékokra
- Harminc napig tartó Black Friday akciót hirdet a Vodafone
- Fekete péntek: ezek voltak tavaly a legnépszerűbb termékek világszerte
- Online vásárlás Magyarországon
- További fejlődésre sarkall a karácsonyi e-kiskereskedelmi szezon
- Ilyen volt az idei eMAG Black Friday
- Sokba kerülhetnek a megtévesztő Black Friday reklámok
- Black Friday – a GVH bírságolási ünnepnapja?
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Izgalmas versenyek a T-esport Bajnokságon
Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2, League of Legends, Brawl Stars és EA Sports FC 24 játékosok mérték össze a tudásukat, köztük két magyar versenyző is.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.