Veszélyes árverseny a fuvarozásban
Már tavaly év végén tapasztalható volt az a tendencia, hogy az olcsóbb áron fuvarozó, sokszor szabálytalanságok sorát vállaló román kamionosok kiszorítják a hazai cégeket a magyar piacról. Az árverseny azonban a koronavírus-járvány időszakában még inkább kiéleződött. A NiT Hungary adatai szerint az összes magyar fuvarmennyiség 25-30 százalékát viszik el a román cégek, megrendelőik pedig zömmel multinacionális vállalatok, akik így a magyar fuvarozó vállalkozásokat a létüket is veszélyeztető árversenybe kényszerítik.
A magyarországi útdíjstatisztika szerint a kamionos útdíjhasználat 51 százalékban külföldiekhez köthető, melynek több mint 20 százalékát, legnagyobb részarányát a román kamionosok teszik ki, nem véletlenül. Míg ponyvás szállítás esetén a magyar fuvarozók 0,85-0,9 euró/km-es díjjal számolnak, a román cégek ennél olcsóbban, vélhetően 0,5-0,75 euró/km-es díjon viszik el a hazai fuvarokat. „A külföldi és a hazai szolgáltatók költségelemeiben mindeddig nem lehetett kimutatni olyan markáns különbséget, ami ekkora eltérést eredményezhet a fuvardíjakban. Feltételezhetően olyan szabálytalanságok sora áll a háttérben, melyekkel a román vállalkozások nem akadnak fent a hatósági ellenőrzésen. Fuvarozóik például figyelmen kívül hagyhatják a kitereléses mérleg állomásokat, túlsúllyal közlekedve versenyelőnyt élveznek, jövedékiadó-mentes üzemanyagot használhatnak, elkerülik az útdíjat, de felmerülnek foglalkoztatási szabálytalanságok, a vezetési- és pihenőidő szabályok megsértése és a menetíró készülékek manipulációja is. Az olykor a létükért küzdő magyar vállalkozásokat ezzel olyan árversenybe kényszerítik, hogy azok sokszor önköltségi ár alatt kénytelenek elvinni a fuvarokat. Olyan hírek is érkeztek hozzánk, hogy 850-900 eurós fuvarokat akár 500 euróért is elvállalnak a magyar cégek, hogy megmaradjanak a megrendeléseik. Ám a nyomott árak miatt sok vállalkozás adósságspirálba kerülhet, mely hosszú távon a létüket veszélyezteti” - emeli ki Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára.
A román fuvarozókat jellemzően multinacionális cégek és szállítmányozási vállalatok választják annak ellenére, hogy a koronavírus-járvány hatását mérséklendő az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) a meghatározói logisztikai-szállítmányozási szövetségek támogatásával korábban ajánlást tett közzé: a hazai közúti közlekedési szektorra nehezedő rendkívüli kihívásokra tekintettel – értve ez alatt az európai uniós mobilitási jogszabálycsomag várható közeli elfogadását is – különösen fontos, hogy aki teheti, magyar fuvarozó céget válasszon az áruja szállíttatásához. A NiT Hungary tagvállalataitól érkező visszajelzések alapján azonban nem tapasztalható változás, sok cég még mindig a román, lengyel, bolgár, litván fuvarozókat választja a magyarokkal szemben. Az érdekvédelmi szervezetek már többször felhívták a magyar döntéshozók figyelmét a problémára, ugyanis véleményük szerint a magyar hatóságok állandó és következetes ellenőrzései valamit az elektronikus fuvarlevél bevezetése javíthatnának a helyzeten. A megoldás pedig nem várhat soká, hiszen hosszútávon a magyar költségvetésben is jelentkeznek az elveszett fuvarok, az ellátórendszerre pedig további terhet róhat a kilátástalan helyzetbe került vállalkozások megsegítése. Éppen ezért kezdeményezett július 9-ére egy soron kívüli piacvédelmi konzultációt a NiT Hungary az érintett szakhatóságok, így a kormányhivatalokat irányító Miniszterelnökség, az ITM, az ORFK, a NAV, a NÚSZ Zrt. és a Magyar Közút bevonásával, melynek célja a problémakör, illetve az ellenőrzési- és szankciórendszerek közös áttekintése, és az ellenőrzési tevékenység intenzitásának és hatékonyságának fokozása, akár a jogszabályi rendelkezések esetleges alakításával is.
Kapcsolódó cikkek
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet
A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél.
Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál
A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról.
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.