Veszélyes árverseny a fuvarozásban

forrás: Prím Online, 2020. július 6. 15:56

Már tavaly év végén tapasztalható volt az a tendencia, hogy az olcsóbb áron fuvarozó, sokszor szabálytalanságok sorát vállaló román kamionosok kiszorítják a hazai cégeket a magyar piacról. Az árverseny azonban a koronavírus-járvány időszakában még inkább kiéleződött. A NiT Hungary adatai szerint az összes magyar fuvarmennyiség 25-30 százalékát viszik el a román cégek, megrendelőik pedig zömmel multinacionális vállalatok, akik így a magyar fuvarozó vállalkozásokat a létüket is veszélyeztető árversenybe kényszerítik.

A magyarországi útdíjstatisztika szerint a kamionos útdíjhasználat 51 százalékban külföldiekhez köthető, melynek több mint 20 százalékát, legnagyobb részarányát a román kamionosok teszik ki, nem véletlenül. Míg ponyvás szállítás esetén a magyar fuvarozók 0,85-0,9 euró/km-es díjjal számolnak, a román cégek ennél olcsóbban, vélhetően 0,5-0,75 euró/km-es díjon viszik el a hazai fuvarokat. „A külföldi és a hazai szolgáltatók költségelemeiben mindeddig nem lehetett kimutatni olyan markáns különbséget, ami ekkora eltérést eredményezhet a fuvardíjakban. Feltételezhetően olyan szabálytalanságok sora áll a háttérben, melyekkel a román vállalkozások nem akadnak fent a hatósági ellenőrzésen. Fuvarozóik például figyelmen kívül hagyhatják a kitereléses mérleg állomásokat, túlsúllyal közlekedve versenyelőnyt élveznek, jövedékiadó-mentes üzemanyagot használhatnak, elkerülik az útdíjat, de felmerülnek foglalkoztatási szabálytalanságok, a vezetési- és pihenőidő szabályok megsértése és a menetíró készülékek manipulációja is. Az olykor a létükért küzdő magyar vállalkozásokat ezzel olyan árversenybe kényszerítik, hogy azok sokszor önköltségi ár alatt kénytelenek elvinni a fuvarokat. Olyan hírek is érkeztek hozzánk, hogy 850-900 eurós fuvarokat akár 500 euróért is elvállalnak a magyar cégek, hogy megmaradjanak a megrendeléseik. Ám a nyomott árak miatt sok vállalkozás adósságspirálba kerülhet, mely hosszú távon a létüket veszélyezteti” - emeli ki Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára. 

 

 

A román fuvarozókat jellemzően multinacionális cégek és szállítmányozási vállalatok választják annak ellenére, hogy a koronavírus-járvány hatását mérséklendő az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) a meghatározói logisztikai-szállítmányozási szövetségek támogatásával korábban ajánlást tett közzé: a hazai közúti közlekedési szektorra nehezedő rendkívüli kihívásokra tekintettel – értve ez alatt az európai uniós mobilitási jogszabálycsomag várható közeli elfogadását is – különösen fontos, hogy aki teheti, magyar fuvarozó céget válasszon az áruja szállíttatásához. A NiT Hungary tagvállalataitól érkező visszajelzések alapján azonban nem tapasztalható változás, sok cég még mindig a román, lengyel, bolgár, litván fuvarozókat választja a magyarokkal szemben. Az érdekvédelmi szervezetek már többször felhívták a magyar döntéshozók figyelmét a problémára, ugyanis véleményük szerint a magyar hatóságok állandó és következetes ellenőrzései valamit az elektronikus fuvarlevél bevezetése javíthatnának a helyzeten. A megoldás pedig nem várhat soká, hiszen hosszútávon a magyar költségvetésben is jelentkeznek az elveszett fuvarok, az ellátórendszerre pedig további terhet róhat a kilátástalan helyzetbe került vállalkozások megsegítése. Éppen ezért kezdeményezett július 9-ére egy soron kívüli piacvédelmi konzultációt a NiT Hungary az érintett szakhatóságok, így a kormányhivatalokat irányító Miniszterelnökség, az ITM, az ORFK, a NAV, a NÚSZ Zrt. és a Magyar Közút bevonásával, melynek célja a problémakör, illetve az ellenőrzési- és szankciórendszerek közös áttekintése, és az ellenőrzési tevékenység intenzitásának és hatékonyságának fokozása, akár a jogszabályi rendelkezések esetleges alakításával is.

Kulcsszavak: NiT Hungary fuvarozás

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Egyszerű Airpods-tisztítás és új vezetékes headset gamereknek

Neked is fejtörést okoz, hogy mivel tudnád Apple Airpods fülhallgatódat megfelelően és károkozás nélkül tisztítani? Vagy épp teljesen másban vagy, és azon agyalsz, hogy milyen gaming headsettel tudnál megszabadulni a késleltetéstől? Akkor érdemes továbbolvasnod, mert a Sandberg most mindkét problémára elhozta a megoldást!

2024. április 28. 15:43

A mesterséges intelligenciától a soft skilleken át a kibervédelemig

Az ELTE Informatikai Kar idén a „Semmiből született csodák – A mesterséges intelligenciától a soft skilleken át a kibervédelemig” című rendezvénnyel csatlakozott a Lányok Napja országos programhoz.

2024. április 28. 13:55

Kén-hexafluorid betiltása – Nem gáz többé!

Az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése az egész világon hatalmas feladat, és e küldetés része a kén-hexafluorid (SF6) gáz teljes körű betiltása is. Ez különösen a villamosenergia-iparban jelent komoly változást, hiszen a kapcsolóberendezések szigeteléséhez eddig rendszerint ezt az anyagot használták. 

2024. április 28. 12:04

Újabb akadály hárul el a nagy hatótávolságú e-kamionok elterjedése elől

Sikeres tesztet teljesített a Siemens: töltési rendszere 1 MW teljesítményt adott le.

A német cég prototípusát egy nagy hatótávolságú e-kamionnal tesztelték. Az új készülék több Siemens SICHARGE UC150 töltőberendezésből, ezek kimeneti teljesítményét összefogó kapcsolási kialakításból (switching matrix) és a megawatt-töltésre speciálisan kialakított diszpenzerből állt.

2024. április 28. 10:21

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50