Újabb médiaértés-oktató központot nyitott az NMHH Sopronban

forrás: Prím Online, 2020. október 16. 14:59

Csütörtökön tartották a harmadik, soproni Bűvösvölgy ünnepélyes megnyitóját a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) médiaértés-oktató hálózatának bővítéseként. A járványhelyzet miatt a létesítményt a virtuális téren keresztül adta át Karas Monika, a hatóság elnöke és Farkas Ciprián, a város polgármestere. A két hét óta már tesztüzemben működő központba évente kilencezer fiatal érkezhet, ahol a gyerekek a foglalkozásokon játszva, aktív alkotófolyamatok során tanulhatják meg, hogyan hat rájuk a média, hogy így értőbb, tudatosabb médiafogyasztókká váljanak.

Köszöntőjében Karas Monika, az NMHH elnöke kiemelte, a médiaértés különösen fontos lett most, a járvány idején, amikor sokan kényszerűen is több időt töltenek képernyő előtt, mint valaha, és ez alól a gyerekek sem jelentenek kivételt. „Bízom benne, hogy mostantól nem lesz az országban olyan iskola, ami azért nem juthat el a Bűvösvölgybe, mert túl messze van, vagy mert a meghirdetett időpontok percek alatt betelnek. Amit 2014-ben Budapesten elkezdtünk, az most beteljesedett, és a Bűvösvölgy víziója végre az egész országé lehet” – mondta az NMHH elnöke. 

 

"A XXI. században rendkívül fontos odafigyelni a gyermekeinkre, és megtanítani számukra, hogy melyek is a digitális világban és a médiában rejlő lehetőségek és veszélyek. Kívánom, hogy az ország bármely pontjáról is érkezzenek ide a diákok; hasznos tudással, információkkal és élményekkel gazdagodjanak a soproni Bűvösvölgyben” – mondta el beszédében Farkas Ciprián, Sopron polgármestere.

 

 

A képszerkesztéstől az influenszermenedzselésig

A soproni Bűvösvölgyben képzett médiaértés-oktatók egyedülálló eszközpark segítségével, modern stúdiókban tartanak foglalkozásokat, melyeken a gyerekek filmet, magazincímlapot, rádióműsort, reklámot vagy hírösszeállítást készíthetnek. Az internetbiztonságnak szentelt foglalkozásokon a csoportok sérelmes online helyzetekkel, adatvédelemmel vagy megtévesztő tartalmakkal szembesülhetnek. Sopronban debütál az influenszerek dilemmáival foglalkozó interaktív foglalkozás, és a képfoglalkozáshoz elsőként itt tartozik fotósarok is, ahol a gyerekek akár egymásról is készíthetnek címlapfotót.

 

 

A filmes foglalkozáson a gyerekek megtapasztalhatják, hogyan áll össze egy film, és kipróbálhatják magukat a legfontosabb szerepkörökben. A hírekkel foglalkozó programon a gyerekek megtanulják, hogy milyen szempontok alapján kerülhet be egy hír az esti híradóba, és hogy a figyelemfelkeltő híradás hogyan közvetíti a valóságot. A képstúdióban magazincímlapot és beloldalakat szerkesztve kísérletezhetnek a vizuális kommunikáció fogásaival, valódi hírügynökségi képeken ismerhetik meg a sajtókép műfaji kereteit. Bűvösvölgy profi hangstúdiójában találkozhatnak azokkal az eszközökkel, amelyekkel az igazi rádiósok is dolgoznak. A nagyobbak saját rádióműsort állíthatnak össze, a kisebbek animációs filmrészletek alázörejezését és szinkronizálását készíthetik el. Közösen, csapatmunkában figyelhetik meg, hogyan hathatnak rájuk a reklámok, amikor maguk is összeállítanak egyet kész felvételekből, saját kreatív elképzeléseik szerint. 

 

A Netkockázat-foglalkozáson a gyerekek különböző szituációs játékokon keresztül ismerhetik meg az online adatvédelem, az online zaklatás, behálózás vagy a szexting jelentését és lehetséges következményeit. A Netvizsgáló viszont olyan feladatok közös megoldásába vonja be őket, amelyekhez csupán internetes böngészésre van szükség: közösen szervezhetnek kirándulást, ünnepséget, tehetségkutatót. A gyerekek ellenőrizhetik, hitelesek-e az adott oldalon az információk, és megfigyelhetik a kereskedelmi szándékot is egy-egy weboldalon. Újdonság az Influenszermenedzser 2020 című foglalkozás, amelyben a gyerekekkel egy influenszereket menedzselő ügynökség munkatársait játszhatják el, amikor a véleményvezéreik problematikus helyzetekbe kerülnek, ezek megoldásához pedig az ő tanácsaikra van szükség.

 

 

Évi kilencezer fiatalt képes fogadni a soproni központ

Az új létesítmény 840 négyzetméteres területével a legnagyobb Bűvösvölgy, tágasabb a már működő budapesti és debreceni házaknál. A központot az NMHH saját épületében alakította ki a Kossuth Lajos utcában található irodája mellett, három szinten, hat stúdióval. Naponta ötven (a járványidőszakban csak negyven), évente kilencezer gyerek érkezhet a központba. Az 1,6 milliárd forintos beruházás teljes költségét – a médiatörvény által előírt módon – a média- és hírközlési szolgáltatók által befizetett bírságokból fedezi a hatóság, ahogy a teljes, 2014 óta működő Bűvösvölgy-hálózat üzemeltetési költségeit is. 

 

A foglalkozásokra iskolai szervezésben, csoportosan lehet jelentkezni a meghirdetett regisztrációs időszakokban a www.buvosvolgy.hu oldalon. A központ célcsoportja a 9-16 éves korosztály, vagyis a 3-10. évfolyamok diákjai. A soproni Bűvösvölgy a teljes Győr-Moson-Sopron és Vas megyékből, valamint Zala és Veszprém megye egyes, a budapesti központhoz képest könnyebben megközelíthető részeiből*  várja az osztályokat és kísérőtanáraikat. A látogatás minden csoportnak ingyenes, a Sopronon kívülről érkezők buszos szervezését, költségeit átvállalja az NMHH.

 

Az NMHH Bűvösvölgy-hálózata nem csak foglalkozásokat tart. Honlapja a Médiaszertár menüpontjában tanórán és otthon is felhasználható médiaértési segédanyagokat kínál pedagógusoknak, emellett influenszerekkel százezres nézettségű edukációs videós kampányt is indított az álhírek felismerésére és a fiatal véleményvezérek tartalmainak értőbb befogadására. 

 

Az épület felújítási, átalakítási munkálatairól egy kisfilm is készült:

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet

A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél. 

2024. november 21. 20:54

Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál

A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról. 

2024. november 21. 19:31

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01