Így alapozhatunk meg egy sikeres karriert
Sok nagy vezető állítja, hogy nem feltétlenül a szaktudása, hanem inkább a kockázatvállalása és a kapcsolatai juttatták el a pozíciójába. A megfelelő kapcsolati háló azonban nem csak a gyorsabb utat jelenti a sikerhez: ha valóban azokkal vesszük körül magunkat, akik hozzánk tehetnek – legyen szó szakmai vagy emberi tényezőkről -, reális visszajelzéseket kaphatunk magunkról és tudásunkról, amire aztán folyamatosan építhetünk önmagunk fejlesztésekor.
A Budapesti Metropolitan Egyetem két dékánja, Csizmadi Péter és Papp-Váry Árpád most a művészeti és az üzleti piacon szerzett tapasztalataikkal segítenek abban, hogyan érdemes tudatosan átgondolnunk kapcsolatépítési stratégiánkat.
1. Gondold át, kire lehet szükséged
Ahhoz, hogy kapcsolatainkat tudatosan építsük, értelemszerűen először a saját céljainkat kell felvázolnunk. Ha számunkra sem tiszta az előttünk álló út, ehhez különféle módszereket választhatunk. A két dékán például az ún. portfólió alapú megközelítésre szavaz: ez azt jelenti, hogy egy művészeti portfólióhoz hasonlóan folyamatosan egy helyre gyűjtjük tapasztalatainkat, észrevételeinket és gondolatainkat, ami visszanézve teljes képet adhat személyiségünkről és ismereteinkről.
2. Keress és találj
Ha nem ismerünk olyanokat, akik segíthetnek nekünk a fejlődésben, keressük meg őket! Ma már szimplán az interneten is felvehetjük a kapcsolatot azokkal, akiktől a saját területünkön releváns visszajelzést adhatnak. Keressünk olyan eseményeket, kurzusokat, ahol kapcsolatba kerülhetünk, vagy netán együtt dolgozhatunk szakmai példaképeinkkel, akik aztán kvázi mentorokként terelhetnek minket az úton. „A mentorok többsége valójában könnyebben elérhető, mint gondolnánk. Ha például látunk valakitől egy érdekes előadást egy konferencián, bátran menjünk utána oda hozzá. Ha olvasunk valakitől egy érdekes cikket, írjunk neki e-mailben vagy a közösségi média segítségével. Az esetek döntő többségében segítőkészek lesznek és aztán kialakulhat a mentori folyamat” – mondta el Dr. Papp-Váry Árpád, a Metropolitan üzleti képzéseiért felelős dékánja.
3. Becsüld, akik mellékesnek tűnnek
Nem csak azokkal érdemes azonban kapcsolatot építenünk, akik közvetlenül a szakmánkhoz kötődnek. Gondoljuk át azt is, milyen emberek segíthetnek minket egy-egy részfeladat megvalósításában. Például, saját vállalkozás esetén szükségünk lehet egy megbízható könyvelőre, egy marketingesre vagy egy HR-ismeretekkel rendelkező személyre. Az említett szakmákban dolgozóknak pedig lehet, hogy pont ránk lesz szüksége. Azok tehát, akiknek az érdeklődési köre első körben távol állhat tőlünk, később valóban hasznos – és akár hosszú távú – kapcsolatokká válhatnak.
4. Kezdd el minél hamarabb
Csizmadi Péter és Papp-Váry Árpád szerint a kapcsolatépítést nem lehet elég korán elkezdeni. A két szakértő elmondta, a kapcsolati háló kialakítására a legjobb lehetőség egy egyetemi képzés, azonban itt sem hullanak az ölünkbe az értékes barátok. „Érdemes kihasználni minden szakmai és közösségi eseményt, amit közel érzünk magunkhoz, hogy így megtaláljuk azokat az embereket, akiknek szüksége lehet ránk, vagy akikre szükségünk lehet” – mondta el Csizmadi Péter, a Metropolitan művészeti képzésekért felelős dékánja. „A kapcsolatépítésre kiváló lehetőséget jelentenek a más szakokkal és karokkal közös kurzusok – így történhet meg nálunk például az, hogy egy művészeti és egy gazdasági szakos hallgató közös projektet indít egy-egy szemeszter után, vagy közösen vesz részt valamilyen nemzetközi versenyen. Ezek az együttműködések sok esetben egy életen át megmaradnak.”
5. Tudd, mit akarsz mondani
Ha ellátogatunk egy networking vagy közösségi eseményre, tájékozódjunk előre! Gondoljuk át, kinek milyen mondanivalónk lehet – könnyen megtörténhet, hogy csupán néhány percünk lesz beszélgetni az illetővel. Ha konkrét kérdésekkel, kérésekkel keressük fel azokat, akik segíthetnek nekünk vagy akiknek mi segíthetünk, hamarabb előrébb jutunk majd, mint gondolnánk!
Kapcsolódó cikkek
- Pályaválasztási konfliktusok a családban
- Így tudhatjuk meg, milyen szerepet töltünk be munkahelyünkön
- 5 dolog, amiért érdemes társasjátékozni
- A Budapesti Metropolitan Egyetem a válságos időkben is bővül
- Fenntarthatósági szakemberek reformálhatják meg a divatipart
- A jövő vállalatának működését a vevő diktálja
- A járvány után is kérdéses maradhat a rendezvényipar pénzügyi biztonsága
- Nem úgy zajlik majd ősztől az oktatás, ahogy megszoktuk
- Új nemzetközi rektorhelyettes a Budapesti Metropolitan Egyetemen
- Új oktatási módszer a Budapesti Metropolitan Egyetemen
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Lányok Napja az ELTE Informatikai Karán
Az ELTE Informatikai Kar ismét szeretettel várja az érdeklődőket a Lányok Napjára, ahol bemutatják, milyen izgalmas és kreatív feladatok várnak a jövő informatikusaira, és miért érdemes lányként ezt a pályát választani.
Informatikai pályaorientációs napon segítik női szakértők az iskolás lányok elhelyezkedését
Lányoknak szóló informatikai pályaorientációs napot szervez a Neumann János Számítógép-tudományi Társaság Informatika Történeti Kiállítása és a Women4Cyber Hungary a szegedi Szent-Györgyi Albert Agorában. A Girls in ICT Day rendezvényen gondolatébresztő interjúk és inspiráló előadások segítenek a jövő reménybeli női informatikusainak a tájékozódásban és elhelyezkedésben. Az érdeklődőknek az eseményre nemcsak személyesen, hanem online is lehetőségük van csatlakozni.
Használt autót webshopból?
A 2023-as év konszolidációt hozott a használtautó-piacon, de a recesszió és az infláció szele érezhető a szegmensben. A vásárlók tudatosabbak, a bizalmatlanság viszont továbbra is erős és gyakran indokolt. Mit hozhat a jövő, és hogyan vásárolnak a magyarok használt autót 2024-ben?
Megjelent a világ első unalmas telefonja
A Heineken a street kultúra ízlésformálójával, a Bodegával együttműködve bemutatta a Human Mobile Devices (HMD) által gyártott "The Boring Phone" készüléket.
A Sony bemutatja a BRAVIA Theatre vadonatúj otthoni audio termékcsaládját
A Sony megújítja BRAVIA márkáját, hogy gazdagítsa az otthoni filmnézést és moziélményt. A streaming szolgáltatások elterjedésével egyre népszerűbbé vált a kényelmes otthoni filmnézés. A Sony széles termékválasztékát, például a digitális mozifilmes kamerákat, professzionális monitorokat és professzionális fejhallgatókat a filmgyártás szakemberei széles körben használják, így a vállalat mélyre hatóan ismeri a moziipart, valamint a filmkészítők és tartalomkészítők törekvéseit.