ZalaZONE innovációs nap
A győri Széchenyi István Egyetem meghatározó részvételével rendezték meg Közép-Európa legkorszerűbb tesztpályáján a III. ZalaZONE Innovációs Napot, amelyen az intézmény bemutatta legfrissebb autonómjármű- és dróntechnológiákkal kapcsolatos kutatási és fejlesztési eredményeit. Az eseményen megalakult a Magyar Tudományos Akadémia észak-dunántúli regionális szervezetének Járműipari Munkabizottsága, amelynek elnöke dr. Szauter Ferenc, a győri egyetem Járműipari Kutatóközpontjának központvezetője lett.
Kétszáznál is több érdeklődő vett részt a III. ZalaZONE Innovációs Napon Zalaegerszegen, amelynek megnyitóján dr. Palkovics László innovációs és technológiai miniszter bejelentette: az év végére teljesen elkészül az önvezető és elektromos járművek vizsgálatára is alkalmas járműipari tesztpálya, amelynek összes kapacitása jövőre vagy legkésőbb két év múlva le lesz kötve. Hozzátette: ezzel együtt kezdték el fejleszteni a „tudáskörnyezetet” is.
Dr. Palkovics László innovációs és technológiai miniszter (fotó: Májer Csaba József)
Ennek köszönhetően folyamatosan fejlődik a Széchenyi István Egyetem ZalaZONE-on meglévő infrastruktúrája is. Az intézmény kutatóépületének kivitelezése tavaly óta zajlik, új inkubációs és szállásépületének építése pedig szeptemberben kezdődött el. Emellett járműipari kutatásokat segítő, rendkívül korszerű eszközök, berendezések beszerzésére is sor kerül.
„A zalaegerszegi fejlesztések történelmi jelentőségűek egyetemünk számára. A modellváltásnak köszönhetően intézményünknek a korábbinál jóval nagyobb tere nyílik arra, hogy éljen az innovációs és üzleti, vállalkozási lehetőségekkel. Ezt a szemléletet, kultúrát hallgatóink, oktatóink-kutatóink a legmodernebb technológiával és környezetben sajátíthatják el a ZalaZONE-on megvalósuló beruházások révén” – fogalmazott ezzel kapcsolatban Filep Bálint, a Széchenyi István Egyetem elnöke.
Nem véletlen, hogy az elmúlt években Magyarország egyik meghatározó tudásközpontjává vált győri universitas jelenléte az innovációs napon is erőteljes volt. A rendezvényen alakult meg a Széchenyi István Egyetem kezdeményezésére a Magyar Tudományos Akadémia észak-dunántúli regionális szervezetének Járműipari Munkabizottsága, amelynek elnökévé dr. Szauter Ferencet, az egyetem Járműipari Kutatóközpontjának központvezetőjét, alelnökévé pedig dr. Háry Andrást, a ZalaZONE Science Park Kft. ügyvezető igazgatóját választották meg. A testület szakmai tevékenysége túlmutat a régió határain az eredmények hasznosításában. Dr. Szauter Ferenc elmondta, hogy a jövőben szakmai konferenciákat szerveznek hazai és nemzetközi résztvevőkkel. Külön értéke emellett a munkabizottságnak, hogy a nagy potenciállal jelen lévő járműipari fejlesztésekhez helyben biztosíthatnak tudományos hátteret, tovább növelve a térség versenyképességét. A testület alapító tagjai között a Széchenyi István Egyetemen kívül a Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézet (SZTAKI), a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, a Pannon Egyetem, a ZalaZONE, valamint az Óbudai Egyetem szakemberei, kutatói találhatók.
A Széchenyi István Egyetem kezdeményezésére megalakult Járműipari Munkabizottság tagjai. (Fotó: Májer Csaba József)
Az innovációs nap keretében az Innovációs és Technológiai Minisztérium, a Széchenyi István Egyetem, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, valamint a HungaroControl Zrt. kezdeményezésére idén megalakult Magyarországi Drón Koalíció is beszámolt tevékenységéről. A szervezet vízióját, céljait Drotár István szakmai vezető, a Széchenyi István Egyetem Digitális Fejlesztési Központjának központvezetője ismertette előadásában.
A Széchenyi Egyetem meghatározó szereplője ennek az egyre fontosabb, gyorsan fejlődő területnek. Az intézményben a Digitális Fejlesztési Központ a Járműipari Kutatóközponttal szorosan együttműködve fogja össze a drónokkal kapcsolatos, állami, tudományos és vállalati szereplőkkel stratégiai partnerségben folytatott kutatásokat. A fejlesztések kiterjednek e légi szerkezetek mezőgazdasági és védelmi ipari hasznosítására, földi autonóm járművekkel való együttműködésére, a távközlési berendezések, antennák monitoringjára, valamint a térerősség-vizsgálatra egyaránt. Ezeket támogatja egy nemrégiben létrehozott dróntechnológiai labor, míg a hallgatók bevonását, egyúttal a kutatói utánpótlás biztosítását a hamarosan megalakuló SZEviation hallgatói csapat segíti majd.
A Széchenyi István Egyetem és a SZTAKI közös fejlesztésű önvezető autója a ZalaZONE-on. (Fotó: Májer Csaba József)
A ZalaZONE innovációs napon az érdeklődők autonóm autók és drónok gyakorlati bemutatóját is megtekinthették. A Széchenyi István Egyetem a Járműipari Kutatóközpontjában és a Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézettel (SZTAKI) közösen elvégzett kutatás-fejlesztés egy szeletét demonstrálta, többek között a mesterséges intelligencia és a vezeték nélküli technológia alkalmazhatóságát – azaz a távoli vezérlést –, valamint egy lábbal vezérelt interfésszel irányított drónt. A jelenlévőknek azt is bemutatták, hogy a Széchenyi-egyetem és a SZTAKI közös fejlesztésű önvezető autója emberi beavatkozás nélkül, autonóm módon képes akadályok dinamikus kikerülésére. Egy másik demonstrációban az önvezető autó egy drón szenzoros adatait felhasználva szemléltette a kiterjesztett érzékelés hasznosítási lehetőségeit.
Kapcsolódó cikkek
- Új publikációtámogatási program a Széchenyi-egyetemen
- A MATE a legmodernebb dróntechnológiai kutatásokkal áll az agrárium szolgálatában
- I. Győri Klíma Expó: kitüntetett szerepben a Széchenyi István Egyetem
- Tovább bővíti fejlesztési bázisát a Széchenyi István Egyetem a ZalaZONE-on
- Diplomaátadó ünnepséget tartott a Széchenyi István Egyetem három kara
- A legjobbak legjobbjai találkoztak a Széchenyi István Egyetemen
- A győri Széchenyi István Egyetem tovább erősítette országos pozícióját
- Nemzetközi súlyú és hatású a Széchenyi István Egyetem Járműipari Kutatóközpontja
- Egyedülálló MBA-képzés indul a győri egyetemen
- A Huawei új technológiájával sokkal gyorsabban juthat el a szélessávú internet minden otthonba
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet
A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél.
Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál
A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról.
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.