Biztonságos téli vezetés: abronccsal kapcsolatos hibák, amiket el kell kerülni

forrás: Prím Online, 2022. január 2. 10:29

Az autóvezetők körében egyértelműen a tél a legkevésbé népszerű évszak, ugyanis nem elég, hogy a körülmények megnehezítik a vezetést, a nem megfelelő felkészüléssel és a közúti forgalomban mutatott kiszámíthatatlan vezetési viselkedéssel sokan saját maguk súlyosbítják a helyzetüket. Menkó Illés, a Continental Hungaria Kft. műszaki szakértője olyan szituációkra hívja fel a figyelmet, amelyeket el lehet, és el is kell kerülni annak érdekében, hogy biztonságosan átvészelhessük a téli hónapokat.

 

Első hiba: a megkésett abroncscsere

Az első napon, amikor munkába menet megcsap minket a reggeli fagy, és eszünkbe jut, hogy lassan le kell cserélni a nyári gumiabroncsokat, akkor jött el a téli abroncsok ideje. A téli abroncsok rendkívül fontosak a közúti közlekedés biztonságának szempontjából, különösen a nagy hóesésnek kitett régiókban vagy a hegyvidéki utakon. A téli abroncsok másféle gumikeverékkel készülnek, amely jobb gyorsítási és fékezési teljesítményt nyújt hideg időben, továbbá a profilokat is kimondottan a vizes, latyakos és havas utakra alakítják ki. „A téli gumiabroncsok profilmélysége különösen fontos a havas úton való tapadás szempontjából, mivel haladás közben a hornyokban összegyűlt tömör hó kapcsolatot létesít az úton lévő hóval, aminek köszönhetően egy erőátvitelre alkalmas rendszer jön létre” – mondja a Continental Hungaria Kft. műszaki szakértője. A téli abroncsok esetében az „októbertől húsvétig” szabályt ajánlott alkalmazni, téli útkörülményekre ebben a periódusban lehet számítani, ezt pedig nem szabad figyelmen kívül hagyni. Érdemes azt a szempontot is figyelembe venni, hogy a gépjármű kötelező biztosításának díja is kedvezőbb lehet a szezonnak megfelelő abroncs használatával. A budapesti taxikra már kötelező a téli abroncs használata, emellett már csak egy lépésre vagyunk attól, hogy mindenki számára kötelezővé váljon hazánkban is a szezonális gumiabroncsok használata.

 

 

Második hiba: elmarad a gumiabroncsnyomás ellenőrzése 

Télen is ajánlott rendszeresen ellenőrizni a gumiabroncsnyomást, hiszen a gumiabroncsokban télen is változik a nyomás az üzemeltetés közben. „A megfelelő abroncsnyomás nemcsak a szükséges tapadást biztosítja az útfelületen, hanem csökkenti az üzemanyag-fogyasztást, és ezáltal a CO2-kibocsátást is” – magyarázza Menkó Illés. 

 

A gumiabroncsnyomás rendszeres ellenőrzése az abroncsnyomás-ellenőrző rendszerekkel (TPMS) rendelkező járművek esetében is ajánlott a téli időszakban is, hiszen a TPMS rendszer nem helyettesíti az ellenőrzés folyamatát. Az abroncsban lévő túlnyomás ellenőrzésekor nemcsak a nyomást lehet beállítani vagy ellenőrizni, hanem az abroncs állapota is megvizsgálható. A nem megfelelő nyomás használata nemcsak az üzemanyag-fogyasztást növeli, hanem növeli az abroncs terhelését, aminek súlyos következményei lehetnek. A nyomás beállításakor ráadásul felfigyelhetünk az TPMS rendszer által észrevehetetlen sérülésekre vagy rendellenes kopásokra is, melyek szintén a biztonságos közlekedés esélyét csökkentik.

 

Harmadik hiba: az abroncsok nem megfelelő kezelése

Az magától értetődő, hogy az abroncscsere fontos tényezője a biztonságos téli vezetésnek szezonális abroncsok használata esetén. Azonban helytelen vagy hanyag kezelés miatt nemcsak cserélni kell őket, hanem egy teljesen új szett vásárlása is szükséges lehet. Ez például adódhat a nem megfelelő tárolásból vagy a forszírozott vezetési stílusból. „A gumiabroncsok tartós és mindenekelőtt biztonságos használhatóságának biztosítása érdekében az autóvezetőknek télen előrelátónak kell lenniük, kerülniük kell a hirtelen gyorsításokat és fékezéseket” - tanácsolja Menkó Illés. „A téli gumiabroncsok élettartama is jelentősen meghosszabbodik az abroncsok megfelelő nyári tárolásával. A legfontosabb, hogy fénytől védett, hűvös helyen tároljuk őket” – teszi hozzá a szakértő.

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet

A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél. 

2024. november 21. 20:54

Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál

A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról. 

2024. november 21. 19:31

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01