A konyhai digitalizáció elősegítheti a jó higiénés gyakorlatot
Melyek az intő jelek, ami alapján a vendégént is gyanút foghatunk?
Nem árt körültekintőnek lenni, amikor betérünk egy vendéglátóhelyre. Érdemes végigpásztázni a vendégteret. Már apró részletek megfigyelésével is messzemenő következtetéseket lehet levonni arra vonatkozóan, hogy a háttérben mennyire ügyelnek a higiéniára.
Boros Csilla Tea több évtizedes tapasztalattal rendelkező élelmiszer-minőségügyi szakértő szerint az elővigyázatosság nagyon is indokolt, mert jelentős eltérések lehetnek az éttermek konyháinak tisztaságát illetően.
Mint fogalmazta, érdemes megfigyelni, hogyan kezelik az evőeszközöket és a poharakat a felszolgálók, és a tisztaságukat megőrizve helyezik-e ki azokat az asztalokra. A gyorséttermekben a tálcák mosogatása is hasonló jelentőséggel bír, hiszen azokon naponta akár több tucatnyian is fogyaszthatják az ételüket. Nem elég tehát, ha csak szimplán áttörlik azokat, ha foltot vagy ételmaradékot találnak rajta. Ez mindig kapcsolja be a piros lámpát a fejünkben!
„Nézzük meg, hogy mennyire tiszta a felszolgálók, pultosok munkaruhája. Ha pecsétes vagy rendezetlen, abból egyértelműen lehet a megengedőbb konyhai higiéniai elvárásokra is következtetni. Szintén sokatmondó az asztalok állapota. Ha a maradék ételmorzsákat nekünk kell lepöckölni az előző vendégek után, akkor arra a helyre inkább be se üljünk, mert az nem jó előjel!” – magyarázta.
Hatalmas terhet jelent az éttermi adminisztráció
A sajtóban időről időre jelennek meg hírek, amikor a szakhatóság munkatársai a háttérben uralkodó áldatlan állapotok miatt tesznek lakatot egy vendéglátó üzlet ajtajára. A kirívó esetek mellett ugyanakkor a szabályosan működő vendéglátóhelyek többsége is küzd a szigorú élelmiszerbiztonsági jogszabályok előírásainak betartásával járó adminisztrációs teherrel.
Szakértőnk példaként említette, hogy minden élelmiszer nyomon-követhetőségét biztosítani szükséges a konyhákon. Ezt a termékek jelölésével kell megoldani, aminek teljes körű megvalósítása időigényes és nagy gondosságot igénylő feladat. A nagyobb konyhákon ez órákat is elvehet egy dolgozó napi munkaidejéből, további terhet téve a vendéglátóhely üzemeltetőjére.
„Manapság sajnos jellemző a vendéglátásban a minőségi munkaerő hiánya, emiatt az étteremvezetőknek jelentős kompromisszumokat kell kötniük a zavartalan működés érdekében. Ebből egyenesen következik, hogy sokan hiányosságokkal, hibázási és büntetési kockázatokkal üzemelnek.” – fogalmazott.
Az élelmiszerbiztonságot támogató innováció
Az élelmiszerbiztonságot is érintő hiányosságok megszűntetésére a vendéglátásban a munkatársak folyamatos oktatása, a vezetői szemléletváltás és a digitalizáció együttesen jelenthetnek megoldást. Az OkosHACCP megálmodóiként Boros Csilla Tea élelmiszer-minőségügyi szakértő Dessewffy Gábor éttermi digitalizációs rendszerfejlesztővel közösen azon dolgoznak, hogy támogassák a vendéglátó üzletek működését a konyhai adminisztráció digitalizációjával, ezáltal csökkentve a munkatársak leterheltségét, az üzemeltetők büntetési kockázatát, a hibázási lehetőségeket valamint a feladatok elvégzéséhez szükséges időt.
„Az általunk kifejlesztett OkosHACCP rendszerrel könnyeddé válik az élelmiszerbiztonsági adminisztráció, így több idő marad a termelőmunkára. A nyomonkövethetőséget szolgáló jelölés villámgyors az integrált címkenyomtatónak és az automatikusan generált adatoknak köszönhetően. Az applikáció segítségével minden dokumentum egyszerűen és pontosan kitölthető, miközben minden tevékenységünk automatikusan naplózásra kerül. Ez az innovatív megoldás nemcsak megkíméli a munkatársakat a papír alapú adminisztrációval járó nehézségektől, hanem a környezettudatosság jegyében az irathalmozást is megszűnteti. A cél az, hogy az OkosHACCP rendszerben könnyen nyomonkövethető legyen az élelmiszerek életútja az áruátvételtől az értékesítésig.” – fogalmazott Dessewffy Gábor.
Az OkosHACCP matricával jelölt üzletekbe betérve biztosak lehetünk abban, hogy a vezetők elkötelezettek a magas szintű élelmiszerbiztonság és a minőség iránt.
Kapcsolódó cikkek
- A digitalizációhoz szükséges iparágnak is digitalizálnia kell
- Az autósokat kiszolgáló szervizek és szolgáltatók svájci bicskájává válhat a most induló nDRU startup
- Kínában is megvetné a lábát a magyar startup a Huawei segítségével
- Az SAP megoldásával fejleszti digitalizációs programját a Lockheed Martin
- Az ABB befektet az OKTO GRID-be
- Díjeső a digitalizáció eredménye
- Versenyen keresi az újabb digitális fejlesztési lehetőségeket az Erste
- Felgyorsítja digitális átalakulását a BMW-csoport
- Digitalizáció a KKV-knál - ahogy a mesterséges intelligencia látja
- Ezek a nemzetközi trendek dominálnak idén a hazai villamosenergia-szektorban!
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Harmadik negyedéves árbevételével a Xiaomi túlszárnyalta a piaci várakozásokat
A Xiaomi Corporation (továbbiakban „Xiaomi” vagy a „Csoport”) – a fogyasztói elektronikai termékek és okoseszközök globális, vezető gyártója, amely az Internet of Things („IoT”) platform által összekapcsolt okostelefonokra és okoshardverekre épül, bejelentette a 2024. szeptember 30. napján lezárult három hónapos periódusra („2024 Q3,” vagy „az Időszak”) vonatkozó nem auditált, konszolidált eredményét.
AI fotogrammetriával bővült az Artec Studio 19
A professzionális 3D szkenner megoldásokat gyártó Artec 3D bemutatta az Artec Studio, átfogó 3D szkennelő, adatfeldolgozó, reverse engineering és minőségellenőrzési célszoftver legújabb verzióját. Az AS19-et többek között széleskörű szkenner-integrációval, nagyobb teljesítménnyel és mesterséges intelligencia alapú fotogrammetriával fejlesztették, hogy még jobban megfeleljen a különböző iparágakból érkező szakemberek igényeinek. A szoftver egyik legizgalmasabb újítása, hogy már nemcsak 3D szkenek, de fényképek és videófelvételek alapján is képes 3D modellek létrehozására.
HMD: A szülők fele szerint megváltozott a gyerekük személyisége a telefonhasználattól
A HMD friss kutatásai szerint az okostelefonok negatívan hatnak a fiatalokra. A szülők háromnegyede aggódik a telefonhasználat miatt, és több mint fele úgy érzi, túl korán vásárolt okostelefont a gyerekének. A fiatalok harmada megerősítette, hogy valóban hajlamosabb a szorongásra, amióta telefont használ, de azt is bevallották, hogy túl sok időt töltenek a közösségi médiában.
Ezekből a nyomtatókból 100 millió darabot adott el az Epson
A Seiko Epson Corporation (TSE: 6724, „Epson”) 2010 októberében indította útjára első nagy kapacitású tintatartályos tintasugaras nyomtatóját Indonéziában. 2024-re ezeket a nyomtatókat mintegy 170 országban és régióban értékesítették. Az Epson nagy kapacitású tintatartályos nyomtatóinak összesített globális értékesítése mára meghaladta a 100 millió darabot.