A magyar tinik egy része már TikTok-függő
Minden hatodik tini küldött már magáról erotikus fotót chaten, ha kértek tőle, és majdnem minden második tini kapott már ilyen képet. Pedig egyébként a fiatalok szívesen titkolóznak a világhálón és csaknem minden második titkos profilt használ közülük. A közösségi platformok közül az Instagram a menő a 14-25 éves korosztálynál, de feljövőben van a TikTok. És akit ez a platform beszippant, az nagyobb eséllyel tölt naponta több mint 4 órát a neten, vagy tájékozódik a világ dolgairól inkább tiktokozás közben, mint hírportálokról, és jobban vágyik arra, hogy influenszer lehessen.
Harmadik alkalommal készített körképet a 14-25 évesek online szokásairól a Be Social digitális ügynökség. A 2019 és 2021 után újra visszatérő “Magyar Tinik a Neten” felmérés ezúttal 3202 fiatal online megkérdezésén alapul.
“Most már hagyománynak tekinthető, hogy kétévente összegezzük, mit kell tudnunk a tinédzserek online jelenlétéről. Kíváncsiak vagyunk arra, hogy milyen platformokat milyen gyakran használnak, facebookoznak-e még, vagy már mindent visz az Insta és a TiktTok, mennyire vannak kitéve az online zaklatásnak, és hogyan tájékozódnak a világ dolgairól, egyáltalán, mi érdekli őket. Az eredmények egyszerre lehetnek tanulságosak a tiniket nevelő szülőknek, a pedagógusoknak, de a Z generációt megszólítani akaró cégeknek is “ – mondja Forgács Mariann közösségimédia-szakértő, a Be Social ügyvezetője.
Van, aki több időt tölt a TikTokon lógva, mint a családjával
Ha a villamoson, parkokban, vagy akár iskolapadban mobiltelefont nyomogató fiatalokra gondolunk, nem meglepő, hogy a felmérés szerint 43,66%-uk naponta 4 óránál is többet lóg a neten. És bár a megkérdezett tinik közel fele (49,75%) úgy gondolja, hogy az online töltött idő esetükben túl sok, mégis 10-ből 8-an a wc-n is telefonoznak, háromnegyedük tanulás közben, 72%-uk pedig film- vagy sorozatnézés közben is előveszi a mobilját. Ez alapján nem meglepő, hogy közel egyharmaduk (30,3%) leginkább online tartja a kapcsolatot a közelebbi barátaival is.
Azért a bizonyos tevékenységekkel naponta eltöltött idő alapján összeállított rangsort tekintve a barátokkal való személyes találkozás került az első helyre – ami azt jelzi, hogy a tinik hajlandóak kiszakadni az online világból. Legalábbis egy időre, merthogy a TOP5-ben három online elfoglaltság is szerepel: második a chatelés, negyedik a TikTok videók nézése, ötödik a streaming csatornákon filmezés. A családi programok még épp beférkőztek a dobogóra, a harmadik helyre.
A klasszikus médiafogyasztás, mint a rádiózás, tévézés, de még az online hírportálok böngészése sem fért be a TOP10-be. Közösségi média posztok görgetése, YouTube videók nézése, Instagram story-k böngészése előzik be őket. Azoknál, akik 4 óránál többet neteznek, a TikTok a családi programok elé kerül az összesített rangsorban.
Instagram, Messenger és TikTok a favoritok
A TikTok előretörése nemcsak a rá fordított idő mértékében érzékelhető. A tinik már gyakrabban tiktokoznak, mint amennyit a YouTube-ot vagy a Facebookot használják – igaz, az Instagram és a Messenger egyelőre még beelőzi a TikTokot, ha az a kérdés, melyik platformot milyen gyakran használják.
Ha csak egyetlen platformot választhatnának a tinik, minden hatodik közülük (15,18%) a TikTokot preferálná, ami így feljött a két évvel ezelőtti negyedik helyről a harmadik helyre a rangsorban – az élen az Instagram áll 31,77%-kal, ami szintén erősödött 2021-hez képest, amikor is még előtte állt a most csak második helyre kerülő Messenger (26,9%).
Inkább tájékozódnak a tinik a közösségi médiából, mint a hírportálokról
A közösségi média a hírportálokat is lenyomja, még akkor is, ha arról van szó, honnan tájékozódnak a tinik a világ dolgairól. Első helyen legtöbben az Instagramot (71,54%) említik, másodikként a Facebookot (64,28%) – ez az egyetlen rangsor, ahol a Facebook előre került. Harmadik helyen a TikTok következik (64,06%), és csak negyedik helyen, több mint 20%-kal leszakadva bukkan fel az első hírportál, az Index.hu (43,52%), szorosan követi a 24.hu (40,16%) az ötödik helyen.
Ha már a tájékozódás elsődleges forrása a közösségi média, különösen az Instagram, akkor megkerülhetetlenek a tinik számára az influenszerek: jellemzően akár több mint 30-at is követnek. A megkérdezett tinik közel fele (47,43%) vásárolt már meg terméket influenszer ajánlására. És ha már az influenszerek ilyen hatással vannak rájuk, nem csoda, hogy több mint egyharmaduk (36,33%) szívesen lenne influenszer – akik a TikTokot választanák, ha csak egyetlen platformot használhatnának, azok között 11%-kal magasabb ez az arány.
Szülők figyelem: meglepően sok tini zaklattak már online, 60%-uk kapott már erotikus fotót chaten
Aki sok időt tölt online térben, ráadásul többféle platformon, arra több veszély is leselkedik. Például előfordulhat, hogy online zaklatják – minden második tini (54,74%) élt már át ilyet. Ne legyenek a szülőknek illúzióik, chatelés közben olyan dolgok is megtörténhetnek a gyerekeikkel, amit talán elképzelni sem tudnak: a tinik 53,48%-ától kértek már erotikus fotót chaten. Minden hatodik megkérdezett tini küldött is kérésre ilyen képet magáról. 10-ből hatan pedig már kaptak erotikus fotót chaten mástól, 42,58% többször is. Ez az arány 2021-hez képest ráadásul 8%-ot növekedett.
A szülőknek azzal sem árt tisztában lenniük, hogy a legtöbb tini szeret titkolózni a neten: a megkérdezettek közel felének (47,45%) jelenleg is van titkos profilja, amit csak kevesen ismernek, további 18,97%-nak pedig korábban volt már ilyenje. Ráadásul a tinik háromnegyede (76,48%) úgy érzi, hogy van olyan dolog számára, amiről könnyebben beszél chaten, mint élőben.
Vannak azért jó hírek is …
Abszolút pozitív fejleménynek tekinthető ugyanakkor, hogy 10-ből hatan (59,23%) érdeklődnek az ország politikai helyzete iránt, minden ötödik tini (21,54%) pedig gyakran beszélget a barátaival politikáról – ez az arány a budapestieknél és a fiúknál még magasabb. A TikTok videók előretörését ellensúlyozza némileg, hogy a válaszolók egynegyede (25,99%) rendszeresen hallgat akár hosszabb podcasteket is, a szabadidős tevékenységi listán pedig a könyvolvasás befutott a 8. helyre – megelőzve az Insta Story-k nézegetését és a videójátékokat.
A felmérés online készült, 2023. január-március között, 3202 fős mintán, 14-25 év közötti magyar fiatalok körében. Az eredmény nem reprezentatív, de a demográfiai arányok egyensúlyára törekvő, és az egyes csoportokat külön is vizsgálta a felmérés.
Kapcsolódó cikkek
- Randstad Workmonitor 2023: A biztos munkahely és a rugalmasság egyaránt fontos
- Energiaügyi aggályok, amelyek kihatnak az üzleti versenyképességre, a munkaerőre és a dekarbonizációra
- A valótlanságoktól, vírusoktól és az álhírektől is félnek a magyar internetezők
- Még mindig a Facebook a legkedveltebb KKV-marketingeszköz
- IT Fitneszteszt – október végéig tart a V4-országok digitális készségeinek felmérése
- Influenszerek tucatjai születhettek a Balaton Soundon
- Kiderült, hogy mi a digitalizációs kudarcok legfőbb oka
- Ezek a tévhitek élnek a magyarokban a háztartási gépekkel kapcsolatban
- Közösség által irányított közösségi oldalt készítenek
- Egyre többet költünk a TikTokon
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Izgalmas versenyek a T-esport Bajnokságon
Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2, League of Legends, Brawl Stars és EA Sports FC 24 játékosok mérték össze a tudásukat, köztük két magyar versenyző is.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.
Térképen is kereshető kultúrprogramokat kínál a megújult Port
Letisztultabb dizájnnal, modern keresési funkciókkal jelentkezik Magyarország legismertebb kulturális programmagazinja, a Port. A közel 30 éves múlttal büszkélkedő site ettől a héttől még inkább felhasználóbarát formában köszönti olvasóit. A megújítás során figyelembe vették a kultúra iránt érdeklődők igényeit.
Újabb újítás az eMAG-nál: mostantól még egyszerűbb és gyorsabb részletre vásárolni
Jelentős fejlesztést aktivált a napokban az eMAG, amely révén még kényelmesebb és egyszerűbb lesz az online rendelések áruhitel általi, részletekben történő fizetése. Az OTP Bank csatlakozásával mostantól az eMAG összes pénzügyi szolgáltató partnerének (így a Magyar Cetelem és a Cofidis) áruhitel-konstrukciói elérhetők az eMAG által forgalmazott termékek mellett több ezer magyar Marketplace partner termékeihez is.