Látványos felületen böngészhetjük 5000 egyetem kutatási teljesítményét
Mit, hol, kikkel együttdolgozva kutatnak leginkább egy egyetem munkatársai? – Oxfordtól Tokióig a Corvinus Rankless nevű online felülete látványosan összegzi a világ felsőoktatásának kutatási teljesítményét, kapcsolódási pontjait. Szűrhetünk földrajzi, tudományterületi szempontokra, de szakmai folyóiratokra is.
A hagyományos rangsorok helyett árnyaltabb, többdimenziós perspektívából mutatja be az egyetemek tudományos eredményességét az az úttörő adatvizualizációs eszközt, amelyet május végén mutatott be a Budapesti Corvinus Egyetem Kollektív Tanulás Központ (CCL) kutatócsoportja. A nyilvánosan, ingyenesen használható online felület, a Rankless.org interaktív módon illusztrálja több ezer egyetem tudományos tevékenységét. A fejlesztés az OpenAlex, egy több mint 200 millió művet tartalmazó nyílt bibliográfiai adatkészlet adatait használja. A rangsorokon túllépve fedezhetjük fel az egyes intézmények földrajzi és tematikus hatásait, színes képet kapva ezáltal az akadémiai befolyásukról is.
A Corvinusszal kapcsolatban például látható, hogy kutatóik 2019 óta több mint 700 publikációt írtak, és más szerzők mintegy négyezerszer idézték tanulmányaikat. Ha leszűrjük az egyetem teljesítményét tudományterület szerint, látszik, hogy a Corvinus leginkább az üzlet, menedzsment és számvitel kutatásában jár elöl. Ezen a téren a Rankless 339 corvinusos tudományos írást jelez, és azt is mutatja, hogy az összes corvinusos hivatkozás csaknem 30 százaléka tartozik ide. Aki kifejezetten egy részterületre, például a számvitelre kíváncsi, láthatja, hogy 59 publikáció született ebben a témában a Corvinuson, és 101-szer hivatkoztak ilyen corvinusos írásokra ebben az időszakban. A Corvinus földrajzi szűrése szerint pedig egy-két kattintással látható, hogy a holland intézmények közül az Rotterdami Erasmus Egyetemmel közösen, közgazdaságtanban 8 tudományos írás született corvinusos szerzővel.
Vegyünk példaként egy összehasonlítást is. A University of Utah és a Bécsi Egyetem (lásd az alábbi ábrákat) olyan felsőoktatási intézmények, amelyek hasonló helyen állnak a Shanghai Ranking szerint (101-150. hely), földrajzi és szakterületi specializációjuk tekintetében azonban lényegesen különböznek egymástól. A Utah-i Egyetem idegtudományra, biokémiára, orvostudományra, és pszichológiára szakosodott, míg a Bécsi Egyetem fizikára és csillagászatra, ökológiára és környezettudományokra. A hatásuk földrajzilag is más. A University of Utah publikációit leginkább az Egyesült Államok, Kanada, és Izrael orvosi központjaiból idézik. A Bécsi Egyetemet leginkább olyan ausztriai, németországi, és magyarországi intézmények hivatkozzák, amelyek hasonló profilúak, például a német Max Planck Intézet vagy a budapesti Eötvös Loránd Tudományegyetem. Ezek a különbségek újszerűen segítenek megérteni egy-egy intézmény más egyetemekre gyakorolt befolyását.
„A legtöbb egyetem hatása a közösségekre és témákra túlságosan specifikus ahhoz, hogy rangsorokkal meg lehessen ragadni. A Rankless megvilágítja az egyetemek többdimenziós impaktját” – mondta César A. Hidalgo, a kutatócsoport vezetője. Hozzátette: „Hívunk minden kutatót, döntéshozót, diákot, és minden érdeklődőt, hogy fedezzék fel a tudományos befolyás és együttműködés komplex hálóját.”
A Rankless a Learn Data ERA Chair támogatásával jött létre, amely a European Research Executive Agency által finanszírozott, a Corvinus Egyetem adattudományi kutatási és oktatási kiválóságára, valamint intézményfejlesztésére irányuló projekt. A felületet a Kollektív Tanulás Központ (CCL), egy interdiszciplináris kutatócsoport munkatársai fejlesztették az elmúlt évben, életre hívója Borza Endre közgazdász, a CCL adatmérnöke. A vizuálisan is megnyerő és felhasználóbarát dizájnt Barkóczi Máté designer tervezte, aki a MOME végzős mesterszakos hallgatója, illetve a CCL gyakornoka. A projekt operatív irányításáért Hamar Veronika, a CCL ügyvezető igazgatója felelt, a projekt stratégiai irányítását és tudományos vezetését pedig César A. Hidalgo, a CCL igazgatója és alapítója látta el. A kutatócsoport jelenleg két helyen, a Toulouse-i Egyetemen és a Budapesti Corvinus Egyetemen is működik. A CCL több mint egy évtizede a gazdaságfejlesztés, az adatvizualizáció és a mesterséges intelligencia alkalmazásainak élvonalába tartozik. A Rankless folytatja a kutatócsoport régóta tartó elkötelezettségét az adatvizualizáció fejlesztése iránt, olyan neves projektek nyomdokaiba lépve, mint a The Observatory of Economic Complexity, a Pantheon és a Data USA.
Kapcsolódó cikkek
- A világ 600 legjobb fiatal egyeteme közé került a Széchenyi-egyetem
- Kreditbeszámítással érkezhetnek az Audi Hungaria Iskolaközpont tanulói a Széchenyi-egyetemre
- A kezdő mérnökök nettó 650 ezerért indulnának a pályán
- Az Audi Development Camp idén nyáron is várja a jövő mérnökeit a Széchenyi István Egyetemen
- Építőipari innováció: egyedülálló vizsgálatot végeznek a Széchenyi István Egyetem munkatársai
- Indul a K&H STEM pályázat: az IT hallgatók innovatív megoldásait várják
- Növényvédelmi drónpilótaképzést indít a Széchenyi-egyetem, az ABZ Drone és a CloudIA
- A világ egyik legjobb egyetemével kötött partnerséget a Budapesti Metropolitan Egyetem
- Állásbörzét és karrierfelkészítést tart szerdától a Corvinus
- A Stanford Egyetem professzora szerint példaértékű a Széchenyi-egyetem és az ipar együttműködése
Oktatás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális technológiák jelentik a jövő oktatásának alapját
Okostanterem, szupergyors Wi-Fi és innovatív tárolási megoldások – többek között ezek a technológiai fejlesztések alakíthatják az egyetemi oktatás és -kutatás jövőjét. Az Óbudai Egyetem és a Huawei Technologies „Digitális fokozatváltás a felsőoktatásban” című közös rendezvényén a digitális oktatás legújabb trendjeit és a Huawei legfejlettebb megoldásait mutatták be, amelyek hatékonyabbá és interaktívabbá tehetik a tanulási környezetet. Az Óbudai Egyetemen már telepítési fázisban lévő Wi-Fi 7 hálózati technológia például négyszer gyorsabb adatátvitelt kínál, míg a mesterséges intelligencia és a felhőalapú megoldások a személyre szabott oktatást és nemzetközi kutatási együttműködéseket támogatják.
Robotokkal segíti a hatékonyabb oktatást a Yettel
Megkezdődött a felkészülési és jelentkezési időszak a 2024/2025-ös ProSuli robotikaversenyre. A mára országos jelentőségű, nemzetközi versenyrészvételt is kínáló eseménysorozatra új iskolák és robotikacsapatok jelentkezését is várják. Az újoncokat és kezdő csapatokat online oktatóanyaggal és konzultációs lehetőséggel segítik a szervezők, illetve nyílt pályázatot indítanak az iskoláknak ingyenesen megszerezhető LEGO robotkészletekre.