Közép-Európában egyedülálló motorsportmérnök mesterképzést indít a Széchenyi-egyetem

forrás: Prím Online, 2024. augusztus 16. 17:19

Forma–1-es tapasztalatokkal rendelkező, a nemzetközi autósport világában ma is aktív, nagy elismertségnek örvendő szakemberek adják át tudásukat a győri Széchenyi István Egyetem motorsportmérnök mesterszakára jelentkezőknek. Az először 2025 februárjában induló angol nyelvű képzésre több kontinensről is várják a konstruktőri feladatok iránt érdeklődő, elsősorban mérnöki alapképzést végzett hallgatókat. A versenyjárművek tervezésében, tesztelésében való jártasság megszerzését neves partnercsapatok is segítik.

A Széchenyi István Egyetem kiemelkedő szerepet játszik a járműipar kihívásaira válaszolni tudó, a nemzetközi piacon is versenyképes szakemberek gyakorlatorientált képzésében. A fiatalok a világ élvonalába tartozó hallgatói versenycsapatokban – mint a világcsúcstartó SZEnergy Team és a Formula Student Eastet megnyerő Arrabona Racing Team – csiszolhatják tudásukat. Az autó- és motorsporthoz ezer szállal kötődő győri intézmény Audi Hungaria Járműmérnöki Kara tovább bővíti a területet érintő oktatási palettáját, és motorsport-mérnöki mesterszakot indít. Az új képzés célja, hogy a legkorszerűbb tudást nyújtsa a versenyjárművek tervezése, tesztelése és üzemeltetése terén. A hallgatókat valós problémákra választ kereső projektfeladatok és a technikai sportág neves szakembereinek tapasztalatai segítik abban, hogy felkészült motorsportmérnökökké váljanak.

 

Dr. Feszty Dániel, a Széchenyi István Egyetem Járműfejlesztési Tanszékének vezetője szerint az új mesterképzési szak jelentős nemzetközi érdeklődésre tarthat számot. (Fotó: Adorján András)

 

„Ilyen jellegű képzésre találunk ugyan példákat Nyugat-Európában, például Nagy-Britanniában, Franciaországban, illetve Spanyolországban és Olaszországban, de Kelet-Közép-Európában a Széchenyi István Egyetem úttörő szerepet vállal az új mesterszak elindításával” – fogalmazott dr. Feszty Dániel, az intézmény Járműfejlesztési Tanszékének vezetője. 

 

Hozzátette, a program nyelve az angol, mert nemcsak a térségből, de egész Európából, sőt más kontinensekről, Észak- és Dél-Amerikából, Ausztráliából, Ázsiából is várják a jelentkezőket. „Hallgatóinknak magas színvonalú, a nemzetközi piacon is értékes ismereteket adó képzést kínálunk, hiszen vendégoktatóink nagy része a sportágból érkező szakember, köztük többen korábbi és ma is aktív Forma–1-es mérnökök. Emellett olyan partnercsapatokkal dolgozunk együtt, amelyek lehetőséget adnak a gyakorlati tudás mélyítésére” – emelte ki.

 

Claude Rouelle, a versenyjárművek dinamikai szimulációinak világhírű szakértője is a Széchenyi István Egyetem képzésének vendégelőadói közt szerepel.

 

Az egyéves program hat modulba szervezve, 12 kurzusból áll, amelyek mindegyike tartalmaz megoldandó projektfeladatot az elméleti oktatás mellett. „Minden modulban olyan személyiségek működnek közre, mint a köridő-szimulációs, gumiabroncs-modellező és felfüggesztés-tervező szoftveréről ismert OptimumG alapítója és tulajdonosa, korábbi Forma–1-es és Indycar versenymérnök, Claude Rouelle, aki a versenyjárművek dinamikai szimulációinak világhírű szakértője. Szintén a Forma–1-ből érkezik hozzánk Hegedűs Andor, aki jelenleg az Aston Martin F1 Team vezető projekttervezőjeként dolgozik, illetve dr. Kling Sándor, aki napjainkban a Williams mérnöke. Thorsten Pfeffer az Audi Hungaria hajtáslánc-fejlesztési vezetője, korábban a Sauber Petronas Engineering F1 csapatának kutatási és fejlesztési vezetője volt, míg Norbert Gatzka több mint húszéves munkatapasztalattal rendelkezik a BMW-nél, többek közt a BMW F1 hajtásláncának tervezésében is szerepet játszott” – sorolta Kiss Szabolcs, aki társalapítója és ügyvezetője volt a Performanceology mesterségesintelligencia-alapú versenymérnök kifejlesztését célul kitűző startupnak. A Széchenyi-egyetem és az Arrabona Racing Team öregdiákja maga is a képzés előadója és egyben operatív vezetője.

 

A mesterszak oktatói között találjuk még többek között dr. Hanula Barnát, a győri egyetem docensét, a nagyteljesítményű motorok tervezésének és fejlesztésének nemzetközileg elismert szakértőjét, Bári Dávidot, a versenyautók dinamikájának szakértőjét, aki Michelisz Norbert kétszeres világbajnokkal a M1RA Motorsport versenycsapat társalapítója és ügyvezetője, illetve Szelezsán Bettinát a Hyundai Motorsport németországi rali-világbajnokság (WRC) csapatának elektronikai rendszermérnökét. 

 

A Széchenyi István Egyetem hallgatói versenycsapata, az Arrabona Racing Team gyakorlati hátteret biztosít a mesterképzéshez. (Fotó: Adorján András)

 

A programban részt vevők olyan partnercsapatok segítségével oldhatják meg projektfeladataikat, mint a Radical Motorsport Hungary Team, a M1RA Motorsport, a Magyar Autósport-szövetség, a BirelART Magyarország vagy éppen az Arrabona Racing Team. A tervek szerint a képzés első évfolyama húsz fővel indul, és többek között olyan témakörökben nyújt ismereteket, mint az adatgyűjtés és elemzés, a versenyautó-hajtásláncrendszerek, a különböző beállítások, az aerodinamika, a tervezés, vagy éppen a tesztelés.

 

„A Széchenyi-egyetem tizenegy tudományterületet felölelő képzési, kutatási és innovációs tevékenysége révén az interdiszciplinaritás előnyével veszi fel a versenyt a hazai és a nemzetközi vetélytársakkal. Intézményünk tevékenységének egyik fókuszában a mobilitással kapcsolatos modern kutatások állnak, amelyek ugyancsak több tudományág szintetizációját igénylik. Ez a szemléletmód oktatásunkban is visszaköszön, hiszen célunk, hogy a nálunk tanulók egy-egy ágazat kihívásait komplexitásukban lássák, és valós megoldásokat tudjanak adni azokra. A jövő szakembereit képezzük a mérnöki területeken is, motorsportmérnök mesterképzésünkkel pedig ugyancsak a széles körű, gyakorlati tudás átadása a célunk, ráadásul hallgatóink a szakma nemzetközileg elismert, a motorsport legmagasabb szintjein tapasztalatot szerzett személyiségeitől sajátíthatják el a fortélyokat” – mondta el dr. Kovács Zsolt, az egyetem általános és oktatási elnökhelyettese. 

 

A 2025 februárjában induló képzésre 2024. szeptember 15-ig lehet jelentkezni, a mesterszak tájékoztató oldala itt található.

Oktatás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A digitális technológiák jelentik a jövő oktatásának alapját

Okostanterem, szupergyors Wi-Fi és innovatív tárolási megoldások – többek között ezek a technológiai fejlesztések alakíthatják az egyetemi oktatás és -kutatás jövőjét. Az Óbudai Egyetem és a Huawei Technologies „Digitális fokozatváltás a felsőoktatásban” című közös rendezvényén a digitális oktatás legújabb trendjeit és a Huawei legfejlettebb megoldásait mutatták be, amelyek hatékonyabbá és interaktívabbá tehetik a tanulási környezetet. Az Óbudai Egyetemen már telepítési fázisban lévő Wi-Fi 7 hálózati technológia például négyszer gyorsabb adatátvitelt kínál, míg a mesterséges intelligencia és a felhőalapú megoldások a személyre szabott oktatást és nemzetközi kutatási együttműködéseket támogatják.

2024. november 23. 13:47

Robotokkal segíti a hatékonyabb oktatást a Yettel

Megkezdődött a felkészülési és jelentkezési időszak a 2024/2025-ös ProSuli robotikaversenyre. A mára országos jelentőségű, nemzetközi versenyrészvételt is kínáló eseménysorozatra új iskolák és robotikacsapatok jelentkezését is várják. Az újoncokat és kezdő csapatokat online oktatóanyaggal és konzultációs lehetőséggel segítik a szervezők, illetve nyílt pályázatot indítanak az iskoláknak ingyenesen megszerezhető LEGO robotkészletekre.

2024. november 23. 10:16

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Idén is keresi a digitális szakma női példaképeit az IVSZ és a WiTH

2024. november 22. 16:40

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36