A hatalom tudása, avagy a tudás hatalma
Egy konferencia margójára
Nem csupán a vállalkozói szférában, hanem a kormányzati, önkormányzati munkában is egyre szerteágazóbb információs bázison kell az aktuális feladatokat elvégezni.
A feldolgozandó információk mennyisége pedig gyorsuló ütemben nő. A rendkívül agresszíven és egyre rövidebb ciklusokat felölelve megújuló információs technológiák pedig még tovább dinamizálják az új információk keletkezését.
Az internet e tekintetben alapvető változásokat hozott. Megszüntette az információk monopolizálhatóságát, egy világméretű és napról napra több millió oldallal bővülő tudáshalmazt hozott létre mindenki által hozzáférhetõ módon.
Elértük az információk egy olyan tömegét, amikor éppen ez okozza a legtöbb gondot. Számos értékes információ jut el mindenkihez, mégis, amikor konkrét módon szükség van meghatározott információra, úgy ahhoz csak nagyobb nehézségek árán lehet hozzájutni.
E folyamat kezelhetővé tételének igénye volt az, amely életre hívta a tudásmenedzselés fogalmát és nem utolsósorban gyakorlatát. A csak adott célra szükséges információk feltérképezése, összegyűjtése, rendszerezése és szűrése, valamint szétosztása lassan új tudományággá válik.
Az Online Marketing Ügynökség Üzlet az Interneten elnevezésű konferenciasorozat tizenkettedik és február 19-én megtartott rendezvényeként ezért is választottuk témánk címéül a következőt: A belső portálok a tudásmenedzsment szolgálatában.
Az internet a kezdeti nagy fellángolás után lassan a helyére kerül, valós funkciókkal és szerepekkel. Tudásgyűjtő és az elosztó szerepe azonban egyre jelentősebbé válik.
Megfelelő keresési technikákkal, infobrókerek ( információgyűjtésre szakosodó szakemberek) igénybevételével szinte nem található olyan kérdés, amelyre választ ne kaphatnánk.
A gyors fejlődés azt eredményezte, hogy korábban egymástól elkülönülő területek határai kezdenek elmosódni, miként ez tapasztalható az internet-intranet-extranet vonatkozásában is.
Az internet területén kifejlesztett technológiák például portálépítés alkalmazhatók a belső portálok létrehozásánál is. (Belső portál alatt egyaránt értem a vállalkozások vállalati portáljait, a kormányzati-önkormányzati , tudományos vagy oktatási intézményi stb. portálokat is.)
Márpedig ha adott a technológia és az igény, akkor innen már viszonylag gyorsan lehet eljutni a vállalati intranet egy fejlettebb formájához, az információs portálhoz. Innen pedig már egy minőségi ugrás vezet minket a tudásportál fogalmához.
Egy vállalkozás vagy bármely szervezet előre és jól meghatározott célokkal jön létre. A célok megfogalmazásához egy széles körű információs halmazt kell feldolgozni, elemezni, értékelni. S ha már működik minden, az információigény akkor sem csökken. Sőt, a gyorsan változó piaci helyzet, újabb és újabb versenytársak megjelenése avulttá teszi a korábbi információfeldolgozó módszereket.
Csak egy dinamikus információfeldolgozó mechanizmus képes a kor újabb követelményeinek megfelelni.
Egy-egy vállalkozás működése egyre inkább válik hasonlóvá az emberi szervezethez. A környezetben végbemenő változások gyors felismerése és az arra adott megfelelő válasz ugyanolyan pulzálást igényel, mint amikor az ember szemével észlel, agyával feldolgoz, és ad utasítást a cselekvésre.
Ma mindez térben és időben rendkívül széttagolt módon valósul meg napjaink gyakorlatában .
A vállalati tudásportál feladata éppen az, hogy célzottan egymással való összefüggésében gyűjtse a külső és a cselekvések eredményeit leíró belső információkat, azokat rendszerezetten mutassa be mintegy a vállalkozás szemeként a tudásportálon, alátámasztva és segítve a menedzsment az agy értékelõ és célmeghatározó funkcióját, és egyben személyre szabhatóan biztosítva a végrehajtásban érdekeltek számára a feladatuk elvégzéséhez szükséges információkat.
Konferenciánkon mintegy alapozásként éppen ezért tekintettük át a tudásmenedzselés folyamatát és azokat az IT-megoldásokat, melyek egy ilyen portál megépítéséhez szükségesek.
Megállapítható volt, hogy a informatikai szállítók egyre felkészültebbek a megfelelő megoldások prezentálásában, és néhány hónapos átfutási idő alatt a hardverberuházásokhoz mérten lényegesen kisebb költségből elindítható egy tudásportál kiépítésének folyamata.
Egyre inkább egyértelmübbé válik, hogy a piaci verseny két területre koncentrálódik. Melyik vállalkozás képes gyorsan és hatékonyan feldolgozni a piaci információkat, az ügyfelet maximálisan kiszolgálni lásd ügyfélkapcsolati rendszerek, CRM gyors térhódítását , és melyik tudja a leghatékonyabb marketinggel meggyőzni ügyfeleit termékei, szolgáltatásai megvásárlására. Ebben a folyamatban az már a legtermészetesebb, hogy a terméket kiváló minőségben, a szolgáltatást a legprofesszionálisabb módon állítják elő.
Egy tudáspotál kiépítésének elhatározása azzal az előnnyel is jár, hogy gondolati rendszerezésre késztet mindenkit, aki e munkában részt vesz, hisz súlypontokat kell képezni a fontos és a kevésbé fontos között. Ily módon tehát nem a megfelelő technikai megoldások megtalálása jelenti a legfőbb gondot, hanem olyan külső vagy belső munkatársak megtalálása, akik képesek rendszerszemléletben, a szervezeti hierarchiától független módon tekinteni egy vállalkozásra vagy bármely már belső portálépítést elhatározó szervezetre , annak múltjával és stratégiájával együtt.
Sok választási alternatíva nincs. Az úton el kell indulni.
Nyírő András
Online Marketing Ügynökség
Kapcsolódó cikkek
- Szoftverek, megoldások győzelemre ítélve
- Konferencia a mobilkommunikĂĄciĂłrĂłl jelentĹs nemzetkĂśzi ĂŠrdeklĹdĂŠs mellett
- Info Savaria 2003 - informatikatanĂĄrok konferenciĂĄja Szombathelyen
- InnovatĂv szoftverek
- MegkezdĹdĂśtt az IT 2003 informatikai konferencia
- TĂśbb, mint 500 rĂŠsztvevĹ az IT2003 konferenciĂĄn
- "A magyar csoda, avagy a magyar csodĂĄlkozĂĄs"
- Miniszteri kerekasztallal zĂĄrult a gazdasĂĄgi csĂşcstalĂĄlkozĂł
- Az IT dĂśntĂŠshozĂłk ĂŠvente csak kĂŠt-hĂĄrom konferenciĂĄn vesznek rĂŠszt
- Budapesti konferencia a rĂĄdiĂłs frekvenciasĂĄvok vilĂĄgmĂŠretĹą ĂşjraszabĂĄlyozĂĄsĂĄrĂłl