Vizuális kultúra, kreativitás

Axico: Olympus, Nikon, Sony

, 2002. május 20. 09:52
Minél bonyolultabb egy számítógép alapú szerkezet, annál nagyobb szakértelmet kíván az értékesítése. Horváth Huba, az Axico Kft. kereskedelmi igazgatója nemcsak a digitális fényképezőgépek egyik legsikeresebb hazai forgalmazójaként ismert informatikai és fotóskörökben egyaránt, hanem a film nélküli fotózás igazi szakértőjeként is. Nem véletlenül kérdeztük éppen őt a digitális fényképezés előnyeiről, valamint arról, hogy milyen szempontok szerint érdemes kamerát választani. Mivel nemcsak elméletben ismeri a fényképezés világát, hanem a gyakorlatban is kipróbált számos kamerát, néhány különleges választási szempontra is felhívta a figyelmet.
- A digitális fotózás legnagyobb előnye a gyors tanulhatóság. Aki ismeri a hagyományos fényképezést, két-három óra alatt elsajátíthatja a digitális gépek használatát, mivel azonnal látja, hogy "mit követett el". A visszacsatolás csak perceket vesz igénybe, így félnapos tréninggel ugyanolyan mélységű tapasztalatokra tehet szert a fotós, mint filmes eszköztárral néhány hét vagy hónap alatt. A "fantáziaképeket", jó értelemben vett manipulációkat mindenki gyorsan kipróbálhatja - vagy közvetlenül a gépen történő beállítással, vagy az utólagos képfeldolgozáshoz adott szoftverekkel. Színeket korrigálhat, megvizsgálhatja, hogy milyen hatással van a "produkcióra" a különböző fehéregyensúly-értékekkel történő fényképezés, és a végeredményt azonnal látja. A hagyományos fényképezésnél a film előhívásához legalább egy óra kell, és nagyon kevesen mennek vissza egy újabb képkivágás nagyításáért. Mindezek az előnyök a vizuális kultúra és a kreativitás fejlesztéséhez is nagymértékben hozzájárulnak.

- Sokan túlértékelik a fényképezőgépek elméleti felbontását. Mindenkinek érdemes törekedni a minél nagyobb pixelszámra?

- Nem szabad csak a megapixelek száma alapján dönteni. Az 5-6 millió pixeles felbontású készülékek még a professzionális kategória alsó határát is tökéletesen képesek kiszolgálni, így egyetértek azzal, hogy nem ez a fejlesztés iránya. A pixelmánia ma már kicsit öncélú, s a tapasztalatok szerint a képpontok száma nem is mindig áll arányban a gép egyéb jellemzőivel. Nézzük mindezt a felhasználói oldalról: az átlagos otthoni vagy kisebb irodai elvárások zöme a színes, A/4-es méretben helyben kinyomtatható képig terjed. Ha visszaszámolunk, akkor kiderül, hogy már 2-3 millió pixelből is kényelmesen kiadódik egy A/4-es, 300 dpi felbontású kép, amiből az is következik, hogy a hobbifotósok nagy része sohasem fogja igazán kihasználni az 5-6 millió pixel adta lehetőségeket. Igaz, ilyenkor hajlamosak vagyunk elfelejteni, hogy a legtöbb képet még az amatőr fotósok is megvágják, vagy kiemelik a számukra fontos részletet, tehát számolnunk kell egy "margóval", amelyet nem kívánunk kinyomtatni. Ezért nevezném teljesen univerzális, félprofi igényeknek is megfelelő készülékeknek az 5-6 millió képpontos kamerákat - hiszen a velük készített képek optimális esetben akár A/3-as méretben is kinyomtathatók.

A tárolási idő problémái

- A felbontás mellett milyen paramétereket érdemes még figyelembe venni?

- Minden digitális gépnek vannak olyan jellemzői, amelyek bizonyos felhasználási területeken különösen fontosak lehetnek. A készülékek gyártói általában nem beszélnek a kép belső feldolgozásához és tárolásához szükséges időről. Minél nagyobb a kép felbontása, annál nagyobb a memóriaigénye; az elkészült képet először a gépnek fel kell feldolgoznia, majd - a belső tárban vagy a cserélhető memóriában - tárolnia kell. Az általánosan elterjedt Flash technológia írási sebessége ma még meglehetősen csekély, és hiába jelennek meg a 24-szeres írási sebességet elviselő kártyák, nem biztos, hogy a fényképezőgépek erre alkalmasak. Sajnos ez azt jelenti, hogy egy igazán nagy méretű, 8-10 megabájtos kép tárolási ideje akár több másodperc is lehet, és ez adott esetben komoly korlátot jelenthet a felhasználónak. Ha valaki megszokta, hogy motoros géppel dolgozik, a digitális masina belső képfeldolgozási ideje - például egy sportfotónál - gátat jelent. Ha egy sorozatfelvétel közben megtelik a gép belső memóriája, akkor automatikusan elindul a tárolási folyamat, és 10-20 másodpercig lehetetlen új felvételt készíteni. Természetesen ezt a gyártók ugyancsak tudják, többé-kevésbé sikerül is megoldani a problémát, például azzal, hogy megosztják a memóriabevitelt és a letöltést. Ezért a profi felhasználónak a másodlagos paraméterekre is nagyon kell figyelnie. Egy másik fontos szempont a késleltetési idő, amiről szintén kevés szó esik. Az automata beállítások érvényesülése bizonyos gépeknél 2-3 tizedmásodpercet is igénybe vehet, és ez alatt sok minden megváltozhat az objektív előtt.

Gazdaságossági vizsgálat és időfaktor

- A hagyományos fotózás sem olcsó mulatság, a digitális technikára történő áttérés azonban jelentős egyszeri beruházással jár. Megéri-e váltani?

- Azoknak a fotósoknak érdemes konkrét gazdaságossági számításokat végezniük a hagyományos filmkidolgozás és a film nélküli technológia összehasonlítására, akik évente 50-100 tekercs filmet használnak fel (az amatőr fotósok többsége havonta egy-két tekercset kattintgat el). Egy 150-300 ezer forintos gép megvásárlásakor figyelembe kell vennünk, hogy a felvételek elkészítéséhez gyakorlatilag semmilyen további beruházásra nincs szükségünk, csak a papírkép jelent költséget - míg a hagyományos eljárásnál a film, az előhívás és a nagyítás ára megközelítheti a 10 ezer forintot, és akkor még csak egyetlen sorozatunk van. Egyértelmű tapasztalat, hogy aki digitális gépet használ, sokkal kevésbé van kötve a papírképhez, hiszen azonnal megnézheti a felvételeket, és azok közül csak a jókat tartja meg. Később látja a képkockákat a számítógépen, retusálja, módosítja azokat - és csak akkor készít kisebb-nagyobb költséggel járó papírképet, amikor szükséges.

- Az azonnali felhasználhatóságnak mekkora szerepe van a gyakorlatban?

- A profiknál érezhető, hogy ma már az időfaktor "kényszerítő" tényező. Vannak olyan munkák, amelyeket hagyományos technikával 3-4 hét alatt lehet elvégezni, de a megbízó 1-2 héten belül szeretné látni a felvételeket. Így bizonyos munkáknál a fotóművészek, fényképészek is átállnak a digitális fotózásra, mert a minőség megtartása mellett így növelhetik a termelékenységet, gyorsíthatják a végeredmény elérését.

- A profik között milyen területeken terjed leginkább a digitális technika?

- Egyelőre csak a fantázia szab határt a digitális fényképezés felhasználásának. Nagyon változatos felhasználási területekre választanak ma már digitális gépeket, például építészeti kivitelezők, belsőépítészek, ingatlanközvetítők, műkereskedők, katalóguskészítők, párkereső-irodák, garanciális javítók, hálózat- és csővezeték-fektetők, akik ilyen módon segítik vagy dokumentálják munkájukat. Az Axicónál természetes, hogy szaktanácsokkal segítjük a vásárlókat. Vagy mi javasolunk géptípust a vevő igényei alapján, vagy a rendelkezésre álló beruházási keretből segítünk "kigazdálkodni" az optimális megoldást. Ügyfeleink döntő többsége már használ számítógépet, ezért természetes, hogy az utómunkálatokhoz szükséges hardvereket és szoftvereket is beszerezhetik nálunk.

Három márka, három minőség

- Hogyan jellemezhető az Axico kínálatában található három márka?

- Az Olympus gépeinek a kezdetektől van jó néhány kifejezetten szimpatikus jellemzőjük. Mivel a cég komoly múltat tudhat maga mögött a hagyományos fényképezés terén, talán ők voltak az elsők, akik meg tudták őrizni a "hagyományos" fényképezőgép külső jegyeit, miközben a "gépházban" már kizárólag digitális részegységek működtek. Ha kézbe veszünk egy Olympust, azonnal felismerjük a kezelőszerveket, a beállítási lehetőségeket, mert egyszerűen kézre állnak a funkciók. Nem adták fel a hagyományos fényképezőgépeken szerzett tapasztalataikat, és minden új, de ésszerű igényt beépítenek a szolgáltatások közé. Aki ismeri a piacot, tudja, hogy ez csak az igazán nagy márkák képviselőire jellemző, azokra, akik sokat fordítanak az ergonómiára.

A Nikon és az Axico kapcsolatának története különösen érdekes. Eredetileg csak a cég film- és diaszkennereit forgalmaztuk, ami abból adódott, hogy az SCSI-világban komoly szakértelmet feltételezett egy ilyen eszköz rendszerbe állítása. A film- és diaszkennerek mintegy hidat jelentenek a hagyományos fényképezés és a digitális képfeldolgozás között. Ma egy jó szkenner felbontása még mindig messze nagyobb, mint egy jó minőségű fényképezőgép CCD-je; egy profi filmszkennerrel akár 4000 dpi-s felbontás is elérhető, azonban erre a kamerák egyelőre nem képesek, de talán nincs is rá szükség, csak a DTP-nél, a reklámszakmában, a filmvilágban. Mivel partnereink nemcsak az SCSI-illesztőket, hanem a filmszkennereket is nálunk keresték, felvettük a választékunkba ezeket is. A kiváló paraméterekkel rendelkező Nikon digitális fényképezőgépek forgalmazását szinte kikövetelték a Nikonhoz hű partnereink.

- Mit jelent a Nikon által hirdetett beruházásvédelem a gyakorlatban?

- A Nikon optikai rendszere különlegesen precíz kialakítású, külön előny, hogy a korábban megvásárolt objektívek mindegyike használható a digitális gépeken is, ráadásul a Nikonnak objektívekből és egyéb kiegészítőkből óriási arzenálja van. Végeredményben a Nikon cserélhető objektíves gépeinek korábbi felhasználói "beruházásvédelmi" előnyben vannak, hiszen semmilyen értelmes oka nem lenne a típusváltásnak. A megvásárolt objektívek és kiegészítők sajátosságait ismerik a felhasználók - úgy is lehetne fogalmazni, hogy a profi objektívek mögé a filmmel működő kamera helyett egy digitális képérzékelő vázat helyeznek.

- Mikor bővítették a választékot a Sony digitális gépeivel?

- A Sony digitális gépeinek forgalmazását tekintve még kezdeti fázisban van a kapcsolat, de ez is a videotechnológiai hagyományainknak köszönhető. A Sony vitathatatlanul vezető pozícióban van a mozgóképrögzítésben, és az eddigi tapasztalataink azt erősítik, hogy a digitális fényképezőgépek terén is kiváló készülékeket állítanak elő. A Sony-gépek nagy része MemoryStickre is képes adatot rögzíteni, ezért itt is előnyként kell értékelni a beruházásvédelmet, ugyanis akinek már van digitális videokamerája és MemoryStickje, érthetően ezt a vonalat követi.

Vonali felbontás

Az objektív legalább annyira befolyásolja a kép rajzolatát, mint a film minősége vagy a CCD-ről levehető információ. Mivel a CCD (vagy a film) az objektívrendszer mögött helyezkedik el, alapvetően meghatározó, hogy mennyire érzékenyen képes elkülöníteni például két egymás melletti vonalat. Erre lehetne példa akár egy vonalkódról készítendő makrofelvétel - bár a valóságban ennél sokkal finomabb vonali megoszlásról van szó.

Egy szuperérzékeny CCD képrajzolatát jelentősen ronthatja az elé helyezett gyenge vonali felbontású lencserendszer - ugyanakkor egy jól összehangolt objektív-CCD páros kiváló képalkotást biztosíthat.

Kulcsszavak: kamera =dig Axico

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01