Otthoni internetezők messze az átlag felett
A felmérés szerint az internet-használók száma 1 millió 32 ezer, tehát az otthonról internetezők ennek nagyjából 40%-át teszik ki. E csoport néhány tulajdonságában szignifikánsan eltér a munkahelyen, iskolában internetezőktől: elmondható, hogy az információszerzés számukra kiemelkedően fontossá vált, első számú információforrásuk az internet. A hagyományos sajtót felváltja az interneten való keresés, amelyet az is megerősít, hogy érdeklődésük a számítástechnika, az utazás, a gazdasági és a politikai hírek felé mozgatja őket. Akik otthonról interneteznek, azok összességében két és félszer annyit ülnek a hozzáféréssel rendelkező számítógépük előtt, mint a többiek. Átlagosan több mint heti 10 órát, jellemzően egyenletesen elosztva, naponta, vagy kétnaponta. Internetezési szokásaik az időbeosztásukhoz alkalmazkodik, inkább az esti órákban, valamint hétvégén lógnak a hálón. Jobban ismerik az internet kínálta lehetőségeket, mint azon társaik, akik nem az otthonukból használják a médiumot. Az általános, illetve a tematikus portálok, de a keresők és az ingyenes szolgáltatások ismertsége is átlagosan 10 százalékponttal magasabb a vizsgált csoport körében. Ők azok, akik már nem csak kimerészkednek a külföldi - elsősorban angol és német nyelvű - oldalakra hanem rendszeresen használják is azokat. Az angol nyelvű oldalak ismertsége a körükben lényegesen, mintegy 20 százalékponttal magasabb.
Kik ők? Idősebbek, mint gondolnánk, többségük nem az internetezők 39,8 %-át kitevő 18-29 éves korosztályból kerül ki, hanem 30 évesnél idősebbek. Az internetezők összességére érvényes 44-56%-os nő-férfi megoszlás ebben az esetben a férfiak felé tolódik el: az otthonról internetezők 64%-a férfi. Jellemzően budapesti, illetve Pest környéki településen lakik (a csoport 50%-a), és rendelkezik mindazokkal a vagyontárgyakkal, amelyek őt az A vagyoni kategóriába sorolják, 74%-uk rendelkezik személygépkocsival és lakással is.
Általánosságban elmondható, hogy az a sztereotípia, mely szerint az internetezők vagyoni, iskolázottsági szempontból a magyar társadalom felső decilisébe tartoznak, az otthoni internetezőkre még inkább igaz: ők azok, akik az internetezők közül is kitűnnek ezen paramétereikkel.
Mellékletek:
Kapcsolódó cikkek
- Egyre romlik a technológiai gyártók helyzete
- IHM: távközléspolitikai célok
- Triplájára növekedett az online csalások száma
- Kevesebb volt a fúzió az európai IT szektorban
- 2002: kevesebb vezetékes vonal
- Az EU-csatlakozás után Magyarországon is gyorsabban terjed majd a távmunka
- Miniszteri kerekasztallal zárult a gazdasági csúcstalálkozó
- Az IT döntéshozók évente csak két-három konferencián vesznek részt
- A hagyományos és az online média kapcsolata
- Szerverpiaci helyzetjelentés - 2002