A mobiltelefonok megváltoztatják a tizenévesek viselkedését
A tanulmány arról is szól, hogy a mobiltelefonokat nem csak a tizenévesek használják csevegésre vagy szöveges üzenetek küldésére, hanem szinte valamennyi korcsoport. Például a mobiltelefon segíthet abban, hogy a baráti és rokoni kapcsolatokat fenntartsuk, rövid szöveges üzenetben - gyakran a szlenget használva - üzenjünk egymásnak, de a mobiltelefon arra is alkalmas (különösen a drágább modellek), hogy a tinédzserek között egyfajta rivalizálást indítsanak el.
A tanulmány megállapításait egy tíz héten át tartó kutatásra alapozták, melyet a DWRC szociológusai készítettek. A felmérésben elsősorban a 16 és 19 év közötti korosztályt kérdezték meg. A kutatás egyébként egy hosszú, közel hároméves STEMPEC (Socio-Technical Shaping of Multimedia Personal Communications) nevet viselő felmérés egyik állomása. Arra az alapvető kérdésre keresik a választ különböző aspektusokból, hogy a fogyasztók és a cégek hogyan képzelik el a mobilkommunikáció jövőjét, illetve a mobilkommunikáció milyen hatással van az egyénekre és a különböző csoportokra. A kutatás komolyságát jelzi, hogy a támogatók között megtalálhatjuk a Vodafone-t, a One2One-t, az Orange-t, a BT Cellnetet és a Granada Mediát.
Richard Harper professzor, a DWRC igazgatója így kommentálta a kutatás megállapításait: "Arra a következtetésre jutottunk, hogy a fiatalok a szöveges üzeneteket és a mobiltelefonokat egyfajta ajándékozási formaként is használják, speciális jelentéssel. Az ajándékadást mi ritualizációként fogjuk fel. Ez azt jelenti, hogy te küldesz egy üzenetet, én válaszolok, erre te megint válaszolsz, és így tovább, én kölcsönadom a telefonomat neked, te kölcsönadod nekem, veszek neked kártyát, tehát egy elég jól körülhatárolható aktust láthatunk. Ez az aktus pedig erősíti közöttünk a szociális kapcsolatokat. Így nem meglepő, hogy azok a fiatalok, akik nem válaszolnak az üzenetekre vagy nem adják kölcsön telefonjukat, azokat gyakran kiközösítik társaik, illetve nem tudnak kortársaikhoz hasonlóan szocializálódni." A professzor zárógondolata az, hogy "a fiatalok a mobiltelefonok segítségével könnyebben teremthetnek kapcsolatokat, ez pedig, ha pozitív környezetben zajlik, segítheti fejlődésüket, erősíthetik kommunikációs képességüket."
Kapcsolódó cikkek
- Mennyire népszerűek a kamerás mobiltelefonok?
- Folyamatosan csökken az európai mobilgyártók részesedése
- Égi üzenet
- Dinamikusan fejlődik a digitális fényképezőgéppel ellátott mobiltelefonok piaca
- Bangladesi 'telefonos hölgyek'
- A mobiltelefónia fejlődése Kelet-Európában - bécsi tanulmány
- A mobiltelefon-piac az idén nyolc százalékkal bővül
- Egymilliárd mobiltelefon
- Kétmillió előfizető a Pannon GSM-nél
- A világ mobilpiaca az idén akár 10 százalékkal nőhet