Nagy, nagyobb, legnagyobb
A fúziók természetrajzáról
Sorozatunk 2-6. részében az (érdek)házasságok eme anyakönyvét adtuk közre. A 7. résztől kezdve az adatok elemzésével foglalkozunk, a belőlük levont következtetéseket tekintjük át.
Mit szóljunk ahhoz, ha a Walt Disney 465 millió dollárt költ arra, hogy megvegye az Infoseek webkapu nagyjából felét? Vagy amikor az NBC tévétársaság felszippantja egy másik webkapu, a Snap nem egészen ötödét? (Lásd nagy táblázat, 59., illetve 178. sor.) (Webkapunak, angolul portálsite-nak mondjuk azokat az - általában keresőgéppel társított - világháló-csomópontokat, amelyekről számtalan más kibertéri kikötőbe eljuthatunk.)
Ezek a felvásárlások is a médiakonvergencia jelei a javából, ámde azon belül egy fontos, az utóbbi hónapokra különösen jellemző jelenséget képviselnek.
(9. tétel)
Tavaly nyilvánvalóvá vált, hogy ha egy vállalat nem veti meg a lábát alaposan a weben, az hamarosan kiszorul a porondról. Vad versengés indult meg a ma legértékesebbnek tekintett kiberbirtokok, a webkapuk megszerzéséért. Eközben maguk a webkapuk is más internetes cégek megvásárlásával igyekeznek egymás elébe vágni. Dúl a webkapu-háború.
Különös értekezletet tartottak tavaly nyáron, Los Angeles-i központjukban a Warner Bros Online vezetői. "Mindannyian egy hatalmas tévéképernyőre meredtek. De nem Bugs Bunny, Daffy Duck vagy valamelyik más híres Warner-rajzfilmhős kötötte le figyelmüket. Nem. Egy a cégnél készített diasorozatot néztek. A képeken egy sárga óriás habzsolta a kibervilág javait. Neve: Yahoo. Célpontja: csaknem minden."
Így meséli el a Business Week, hogyan s miért határozták el magukat a Warner médiabirodalom főnökei, hogy visszavágnak, nem engedik, hogy a Yahooé legyen a webüzletek legjava.
A legzsírosabb világhálós üzletekkel pedig - legalábbis egyelőre - a web leglátogatottabb, azaz belépési pontjai, a webkapuk kecsegtetnek. A hirdetők a kikötőkbe betérő szörfösök száma alapján hirdetnek-fizetnek.
Nem véletlen tehát, hogy egyik felvásárlás követte a másikat ebben a szektorban. Senki nem akart lemaradni. Az NBC-Snap megállapodás után alig több mint egy héttel már a Walt Disney-Infoseek üzletről értesülhettünk.
Újabb fordulatot vett a webkapuk háborúja, amikor az America Online novemberben több mint 4 milliárd dollárért megvette a Netscape-et. Ez olyan kihívás volt, amelyet a többiek nem nézhettek tétlenül. Január 19-én az @Home lenyelte az Excite-ot, január 28-án a Yahoo a Geocitiest, február 10-én pedig az USA Networks jelentette be: fel kívánja vásárolni a Lycost. Három hét alatt körülbelül 15 milliárd dollárnyi webvagyon cserélt - volna - gazdát, ha utóbb, jóval adatbázisunk lezárása s cikkünk első részeinek megjelenése után, a Lycos részvényeseinek és a piac ellenérzéseinek hatására az USA Networks vissza nem lép az üzlettől.
Vajon a létrejött frigyekkel véget ért a világhálós csillagok háborúja?
Tény: mint táblázatunk mutatja, az elmúlt öt negyedév felvásárlásai jócskán átrendezték és egyszerűsítették a web csomópontjainak térképét. Összesen nyolc jelentős kapu áll még, a tulajdonos cégek betűrendjében:
* @Home + Excite,
* America Online (AOL) + Netscape,
* Compaq + AltaVista + Shopping.com,
* Microsoft (Microsoft Network, MSN),
* NBC + Snap,
* Walt Disney + Infoseek,
* Yahoo + Geocities, s végül az egyedül pártában maradt
* Lycos.
De ők nyolcan könnyen úgy érezhetik: túl sokan vannak. S ha netán nem is igyekeznek majd egymást bekebelezni, biztos új erővel fognak majd a kiszorítósdiba. Kétség nem férhet hozzá például, hogy a Microsoft mindent megmozgat majd a Sun által is támogatott America Online-Netscape páros ellen. Mégpedig nyilván nemcsak a világháló szálain. (Persze Bill Gates cégének lehetőségei nem kis mértékben attól függnek majd, hogy mi lesz a vállalat ellen folyó monopóliumellenes eljárás kimenetele.)
Hja, és hogy el ne felejtsük: azt rebesgetik, hogy a Sony is webkapu nyitására készül...
Egy szó, mint száz: még a webkapu-háborúból is újabb csatáknak nézhetünk elébe, az egyéb internetes felvásárlások tömegéről nem is beszélve.
(10., avagy záró tétel)
Gyorsul a technológiák generációváltási üteme. Ez pedig újabb üzletkötésekre sarkall.
Vessünk egy pillantást az ábrára! Azt szemléltettük itt, hány évre volt szükség ahhoz, hogy egy forradalmian új technológiából hétköznapi jelenség váljék. Marconi múlt század végi kísérletei után közel negyven esztendőnek kellett eltelnie, hogy glóbuszunkon 50 milliósra duzzadjon a rádiózók tábora. A tévének és a PC-nek már alig másfél évtized alatt sikerült ennyi felhasználót magához vonzania. A web pedig szinte egy szempillantás alatt kiterjesztette csápjait a világra.
Mi lesz a következő lépés? Lehet, hogy ábránk négy piramisa nemsokára ledől, de csak azért, hogy az összes kő egyetlen, páratlan gyorsasággal növekvő új építményben támadjon megint életre...
Kapcsolódó cikkek
- Az Axis elindította online házkonfigurátorát
- Hírportált indított az RTL Klub
- iWiW Klubrendszer üzleti felhasználóknak is
- Google: Kitiltva az amerikai katonai támaszpontokról
- Élő videók a YouTube-on
- Pakisztán okolható a globális YouTube-kiesésért
- Szabadon alakíthatóak lesznek a Yahoo találatai
- Már elérhetők az online jegyek az R.E.M.-et is felvonultató Sziget 2008-ra
- Pénzjutalmas online fejlesztői díj a Sanomától
- NFÜ: indul az új on-line számlakitöltő program
TECHXPO 2024: Már közel 360 ezren töltötték le a Digitális Állampolgár mobilalkalmazást
Megnyitotta kapuit a TECHXPO 2024, Közép-Európa legnagyobb tech csúcstalálkozója Budapesten. A négynapos rendezvény fajsúlyos nemzetközi konferenciaprogrammal indult, melynek nyitóelőadását Rogán Antal, a Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszter tartotta a Digitális Állampolgárság témájában. Előadott még a konferencián többek között Gerd Leonhard, a világ TOP 10 jövőkutatóinak egyike, Hong-Eng Koh, a Huawei Technologies globális közszolgálati iparági vezető kutatója, illetve Bojár Gábor, a Graphisoft alapítója is.
A Tenstorrenttel közösen fejleszti mesterségesintelligencia-megoldásait az LG
Az LG Electronics (LG) és a Tenstorrent bejelentette, hogy kibővítették együttműködésüket, amelynek célja a globális piacra szánt SoC-k, (System-on-Chips, azaz egylapkás rendszerek) fejlesztése. A partnerség révén az LG célja, hogy tovább bővítse a termékeihez és szolgáltatásaihoz használt AI-chipek tervezésében és fejlesztésében rejlő lehetőségeket. A vállalat elkötelezett az AI-alapú innovációk előmozdítása mellett, különösen a háztartási készülékek, az okosotthon-megoldások, valamint a jövőbeli mobilitási és kereskedelmi fejlesztésének területén.
Franciaországban már a mesterséges intelligencia deríti fel a villanyóraleolvasási hibákat
Az ENEDIS, Franciaország villamosenergia-hálózati elosztója az SAP Signavio Process Mining és az SAP Business AI megoldásait választotta annak érdekében, hogy automatizálja a mérőleolvasások során észlelt anomáliák megoldását, és megbízható számlázást garantáljon mintegy 600 000 üzleti ügyfelének.
A Vezetők között a Schneider Electric az e-autók töltését menedzselő megoldások piacán
A Vezető megoldásszállítók közé sorolta az IDC kutatócég „MarketScape: Worldwide Electric Vehicle Charging Management Solutions 2024 Vendor Assessment” elemzése a Schneider Electricet az elektromos járművek töltését menedzselő rendszerek piacán. A vállalat megoldásai átfogó töltőinfrastruktúra-kezelést biztosítanak a skálázhatóságra, a megbízhatóságra, a biztonságra és a felhasználói élményre összpontosítva.
Rébuszok helyett kézzelfogható megoldások a NIS2 fejtörőhöz
Nagy érdeklődés övezte a Gábor Dénes Egyetem NIS2 konferenciáját. Ennek egyik oka a téma aktualitása, hiszen a kiberbiztonság szavatolása kötelező törvényi előírás az érintett vállalatok részére. A másik ok, hogy kevés az egész folyamatot átfogó és bemutató esemény, amely nemcsak a NIS2 irányelvben meghatározott jogszabályi előírásokat mutatja be és értelmezi, hanem kézzelfogható, gyakorlati megoldásokat is kínál a vállalatok részére.