A Matáv 2003. évi eredményei
- A bevételek 2,8%-kal 607,3 milliárd forintra (2.396,2 millió euróra) nőttek 2003-ban a 2002. évhez képest, főként a magasabb mobil- és adatátviteli bevételeknek köszönhetően, amit részben ellensúlyozott a belföldi és nemzetközi, valamint az egyéb forgalmi bevételek csökkenése.
- Az EBITDA 2,2%-kal 250,4 milliárd forintra nőtt, az EBITDA-ráta 41,2%-ot ért el.
- A tárgyi eszközök és immateriális javak bruttó beszerzésére fordított összeg 88,3 milliárd forint volt. Ebből a vezetékes szegmens 38,2 milliárd forintot, a mobilszegmens 35,5 milliárd forintot, a MakTel pedig 14,6 milliárd forintot tett ki.
- A vezetékes szegmensben a bevételek 3,5%-kal csökkentek; az EBITDA-ráta 35,7% volt.
- A mobilszegmens bevételei 9,3%-kal nőttek döntően a magasabb forgalmi, értéknövelt szolgáltatásokból és készülékértékesítésből származó bevételeknek köszönhetően. A mobilszegmens EBITDA-rátája 37,4% volt 2003-ban. A Westel megerősítette vezető pozícióját, 2003. december végén piaci részesedése 47,4% volt.
- A nemzetközi szegmensben a bevételek 3,6%-kal nőttek, az EBITDA-ráta kimagasló, 56,4%-ot ért el. A folyamatos költségcsökkentés eredményeként az EBITDA 39,5 milliárd forintra nőtt az előző év azonos időszakában elért 36,8 milliárd forintról.
- A csoportszintű működési eredmény stabil, 122,1 milliárd forint volt, viszont a nettó eredmény 57,5 milliárd forintra (226,8 millió euróra) csökkent. Ez főként a nettó pénzügyi költségek jelentős emelkedésének tudható be (ami a forint gyengüléséből adódó nettó árfolyamveszteség növekedésének a következménye). A Matáv pénzügyi stratégiájának megfelelően a negyedik negyedévben előtörlesztette devizában felvett EIB hitelét. Az előtörlesztés költsége piaci árazású volt. A tranzakció eredményeként megszűnt a cég hitelportfoliójának devizakitettsége, s további előny, hogy megnövekedett a hitelállomány rugalmassága és átláthatósága.
- Az üzleti tevékenységből származó nettó cash-flow stabil maradt, 198,1 milliárd forintot tett ki, a magasabb EBITDA és a működőtőke-igény kedvező változásainak (főként a szállítói állomány változása) köszönhetően, amit részben ellensúlyoztak a némileg magasabb kamatköltségek. A befektetési tevékenységre fordított nettó cash-flow 94,7 milliárd forintra csökkent. Ez a tárgyi eszközök és immateriális javak bruttó beszerzésére fordított összeg csökkenésének (elsősorban a MakTel esetében) és a beruházási szállítók állományváltozásának köszönhető. A pénzügyi tevékenységre fordított nettó cash-flow 92,0 milliárd forintot tett ki, elsősorban a részvényeseknek 2003-ban fizetett magasabb osztalék következtében.
- A nettó adósság-állomány
73,1 milliárd forinttal csökkent 2002. december vége óta, így az eladósodottsági
ráta (a nettó adósságnak a nettó adósság + saját tőke + kisebbségi
részesedésekre vetített aránya) 31,6%-ra csökkent a 2002. utolsó negyedévi
38,8%-ról.
Straub Elek
elnök-vezérigazgató így értékelte az eredményeket:
"Eredményeink azt
mutatják, hogy sikeresen elértük a tavalyi évre kitűzött pénzügyi céljainkat. A
vezetékes szegmens kiemelkedő eredményeként könyvelhetjük el, hogy az év végére
sikerült jelentősen lelassítani a vezetékes vonalszám csökkenését, az ADSL-csatlakozások
száma pedig meghaladta a 100.000-et. A mobilszegmensben az erős verseny
ellenére a Westel megőrizte piacvezető pozícióját, s nemzetközi
leányvállalatunk, a MakTel ismét sikeres évet zárt a hatékonyságnövelésnek,
valamint a szigorú költségcsökkentésnek köszönhetően. 2004-ben tovább
folytatjuk a létszámracionalizálást, amelynek eredményeként az év végére
csoportszinten közel 400 fővel csökken majd várhatóan az alkalmazottak száma a
2003. év végéhez képest. A jelenlegi szabályozói környezetet figyelembe véve
arra számítunk, hogy 2004-ben a Matáv Csoport bevételei 600 millárd forint
körül lesznek, célunk hogy 40% körüli EBITDA-rátát érjünk el. Terveink szerint
idén a tárgyi eszközök és immateriális javak bruttó beszerzésére - a UMTS-szel
kapcsolatos beruházásokat és a lehetséges akvizíciókat nem számolva - mintegy
90 milliárd forintot fordítunk. Az értékcsökkenés és amortizáció
előreláthatólag 133 és 135 milliárd forint között alakul. Ezen kívül arra
törekszünk, hogy a 2004. év végére megállítsuk a vezetékes vonalszám
csökkenését, és a vonalak számát a 2003. év végi szinten tartsuk. A Matáv
jelenleg véglegesíti középtávú stratégiai tervét és célkitűzéseit, melynek
részleteiről tájékoztatni fogjuk a közvéleményt."
Vezetékes szegmens: lelassult
a vonalszám csökkenése, az ADSL-csatlakozások száma meghaladta a 100.000-et,
sikeres új díjcsomagok
A vezetékes szegmens
bevételei 324,6 milliárd forintra csökkentek, az EBITDA-ráta 35,7% volt. A
belföldi és nemzetközi forgalmi bevételek együttesen 7,8%-kal csökkentek. Az
adatátvitelből és bérelt vonalakból származó bevételek ugyanakkor 15,4%-kal
tovább nőttek, köszönhetően annak, hogy bővült az ADSL- és internetelőfizetők
száma. A Matáv vezetékes vonali penetrációja kismértékben, 37,7%-ra csökkent
(az egy évvel korábbi 38,4%-ról) az összes vonalszám 1,8%-os csökkenése
mellett. A vonalszám csökkenése viszont lelassult. A negyedik negyedévben az
összes vonalak száma csaknem változatlan maradt, csupán 0,2%-kal a csökkent.
2003 végén a Matáv összes vezetékes vonalának 18,6%-a volt ISDN csatorna. Az
összes vonal (lakossági és üzleti előfizetők) közel fele tartozott valamelyik
kedvezményes díjcsomagba, ez 2003. december végén több mint 1,4 millió vonalat
jelentett. 2003. végén a 2002. év végi értéknek több mint háromszorosa, azaz
103.564 volt az ADSL-csatlakozások száma, így a társaság teljesítette éves
célkitűzését. Az Axelero, a Matáv internetes leányvállalata 44% körüli piaci
részesedéssel megőrizte vezető pozícióját a kapcsolt vonali internetszolgáltatók
között. 2003. december végén a Matáv Csoport 210.680 internetelőfizetővel
rendelkezett (éves szinten 40,5%-os növekedés).
Mobilszegmens: javuló
ügyfélmegtartás, stabil piaci pozíció
A mobilszegmens bevételei
9,3%-kal nőttek. Az EBITDA 8,1%-kal 94,9 milliárd forintra emelkedett, míg az
EBITDA-ráta 37,4%-ot tett ki. 2003 végén a GSM penetráció 78,5% volt, a Westel
47,4%-os részesedéssel megőrizte vezető pozícióját az erős verseny jellemezte
piacon. 2003 végén a Westel előfizetőinek száma 3,8 millió volt. A negyedik
negyedév végére 26,1%-ra nőtt a teljes ügyfélkörön belül a szerződéses ügyfelek
aránya a 2002. év végi 25,0%-ról. Az átlagos ügyfélmegszerzési költség
8,4%-kal, 12.353 forintra csökkent 2003-ban az egy évvel korábbi 13.490
forintról. Az ügyfélmegszerzési költség számításánál a belépési árrést (a
belépési díj és a SIM kártya költségének különbsége) és az eladáshoz kapcsolódó
készüléktámogatási és ügynöki díjakat vesszük figyelembe. Az MOU (egy előfizetőre
jutó átlagos havi perchasználat) folyamatosan növekedett 2003. minden
negyedévében, értéke teljes évre vetítve 114 volt. Az ARPU (egy előfizetőre
jutó havi átlagbevétel) 2003-ban 5.261 forint volt. Az értéknövelt
szolgáltatásokból (döntően SMS) származó bevétel 585 forintra nőtt (11,1%-os
részesedés az ARPU-n belül), ami stabil emelkedés a 2002. évi 549 forinthoz
(9,6%-os részesedés) képest. 2003-ban a szerződéses ügyfeleknél a
lemorzsolódást sikerült viszonylag alacsonyan, 12,0%-on tartani. A lemorzsolódás
mind az előre fizetett kártyás, mind a szerződéses szegmensben az év során
folyamatos csökkenést mutatott.
Nemzetközi szegmens: stabil
pénzügyi eredmények 2003-ban
A nemzetközi szegmens
bevételei 3,6%-kal 70,0 milliárd forintra nőttek 2003-ban. Az analóg vonalak
magasabb előfizetési díjának következtében az előfizetési díjakból származó
árbevétel nőtt, s emelkedtek a belföldi forgalmi bevételek is. A visszaeső
nemzetközi forgalmi bevételek azonban mérséklően hatottak. Ugyanakkor a MakTel
hatékony költségcsökkentést hajtott végre az év során. A forgalomhoz kötődő
költségek, úgymint a más hálózati üzemeltetőknek történt kifizetések szintén
csökkentek. Mindezek eredményeként az EBITDA 7,3%-kal 39,5 milliárd forintra
javult, 56,4%-os kiemelkedő EBITDA-ráta mellett. 2003. végén a vezetékes
vonalsűrűség Macedóniában 29% körül volt, a mobilpenetráció pedig 29%-ra nőtt
az egy évvel korábbi 18%-ról. A vezetékes előfizetők száma 619.236-ra
emelkedett, ami éves szinten 4,2%-os bővülést jelent. Ezen belül az analóg
előfizetők száma kismértékben, 2,3%-kal 584.714-re nőtt. Az ISDN csatornák
száma jelentős mértékben, 54,5%-kal 34.522-re nőtt. A mobil-előfizetők száma
42,9%-kal, 523.664-re bővült. A MakTel mobil piaci részesedése 2003 végén 86%
volt. Az internetelőfizetők száma 2003. negyedik negyedév végén 49.040 volt
(éves szinten 43,3%-os emelkedés).
Kapcsolódó cikkek
- posTa ... maTáv ... T ...
- Új vezető a Matáv lakossági divíziója élén
- Új menedzsmenttagok a Matáv montenegrói leányvállalatánál
- Londoni elismerés a Matávnak
- A Matáv megszerezte a Telekom Montenegro többségi részesedését
- Mától a Matáv a Telekom Montenegró többségi tulajdonosa
- Matáv - 70 forintos osztalék
- 28 milliárdos Deutsche Telekom hitel a Matávnak
- Matáv többségi részesedés a Telekom Montenegróban
- Deutsche Telekom: "drámai munkahelyvesztés" várható Kelet-Európában
A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet
A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél.
Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál
A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról.
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
MyPhoneExplorer 2.2.0
Android mobiltelefonokhoz alkalmazható szinkronizáló program. Telefonkönyv, SMS, híváslista, naptár, üzenetek és hasonló feladatok ellátására szolgáló kitűnő alkalmazás, ami Outlook Express és Thunderbird címjegyzék támogatással is rendelkezik.
Battery Monitor 10.4
A kis alkalmazás számos hasznos információt szolgáltat az akkumulátorunk aktuális állapotáról. Többek között hangjelzéssel figyelmeztet, ha a töltési szint kritikusra csökken, vagy ha elérte a maximális szintet.