Folyamatban a minőség

Aki sokat akar, keveset fog

Fekete Gizella, 1999. szeptember 13. 12:49
Workflow-val kívánja támogatni a minőségügyi szervezet és az ISO 9000-es rendszer adminisztrációját a Dunaferr Rt. A rendszerbevezetést a Dunaferr Acélművek Kft.-nél indították. A pilotprojekt a minőségbiztosítás szempontjából jelentős folyamatra, a vevői reklamációkezelés támogatására lezárult. A tapasztalatokról a Dunaferr Ferinfo Rt. képviseletében Szebényi Zoltánt, a kommunikációs rendszerek vezetőjét és Kun Zoltánt, a Dunaferr Acélművek Kft. Minőségbiztosítási és Környezetvédelmi Főmérnökségének integráltrendszer-felügyelőjét kérdeztük.
Aki ismeri a minőségbiztosítással kapcsolatos követelményeket, nem csodálkozik, hogy a Dunaferren belül épp a minőségügyi szervezetnél jelentkezett először a papírdokumentáció és feladatbonyolultság csökkentésének igénye. Mivel a minőségbiztosítás egyik folyamatát - a korábban postakönyvvel, kézbesítőkkel, épületek közötti iratáramlással együtt járó reklamációkezelést - a minőségi rendszer már valamilyen szinten szabályozta, a pilotprojekt kapcsán célszerűnek látszott ezt számítógépre vinni. Az informatikusok és vezetők közös választása az osztrák CSE/ Workflow nevű rendszerre esett, amelyre alapozva 1998 közepére felállt a pilotrendszer. Szerveroldali infrastruktúraként egy Windows NT-vel és Oracle adatbázis-kezelővel ellátott Digital szerver szolgált, a kezdetben 50 CSE Workflow klienst pedig a Dunaferren belül szétszórtan elhelyezkedő munkaállomásokra installálták. Kommunikációs infrastruktúraként a részvénytársaságon belül kiépített gerinchálózat (campus) szolgált.

"Kezdetben a minőségügyi dokumentációkészítésben, majd - miután megjött az étvágy - már egy rendszer vagy szervezet által kezelt dokumentációs folyamatban gondolkodtunk. Bár ez utóbb talán túl nagy falatnak bizonyult - mondja Szebényi. - A hirdetésekből kiválasztott, majd egy team által megvizsgált termékek közül a paraméterei alapján kiválónak kikiáltott, de testre szabásához sok munkát igénylő Lotus Notes elvérzett, így a már említett CSE mellett döntöttünk."

A fővállalkozóként az Isoris Kft. nevével fémjelzett projekt előzménye egy, a Dunaferr Acélművek Kft. dokumentációs folyamatairól, a dokumentációs rendszerek állapotáról készült felmérés és jelentés volt. A workflow-ba bevezetendő folyamat meghatározása után, a konkrét feladatokat megismerve, felálltak a megvalósításáért felelős teamek, akiknek a "workflow-sításon" kívül többek között megfelelő szabályozást kellett készíteni a kft. dokumentumkezeléséről. A projektben az Isoris Kft. mellett alvállalkozóként a CSE WorkFlow bevezetésben jártas Icon Kft. vett részt, s felhasználóként az acélművek is delegálta informatikusait.

Mivel egy, az ISO-ban már leírt, ismert folyamatot kellett elektronizálni, a részletes felméréssel és a rendszerterv kidolgozásával párhuzamosan - a munkaállomás telepítését kissé megelőzve - megkezdődhetett a jövendő felhasználók oktatása, amit 5-8 fős csoportokban, a résztvevőket számítógép elé ültetve az Icon végzett. Az oktatások végén kitöltött kérdőívek a jövendő felhasználók részéről meglepő mértékű, 90%-os támogatást sugalltak, de ez az eredmény csupán az éles munka indulásáig volt érvényes.

"Most már sokkal árnyaltabb a kép - mondja Kun Zoltán. - Egy részük szívesen használja, szereti, érdeklődő, míg a korábban számítógéppel nem dolgozók - akiket alaptanfolyamra kellett volna előbb küldeni, de erre nem volt idő - a mai napig idegenkednek. Az oktató és néhány informatikus személyre szóló segítségével - ha apró lépésekben is, de - velük is értünk el eredményeket. A fenti gondok az éles üzemnél is jelentkeztek, ezen további oktatásokkal, egyéni segítségnyújtással, valamint egy - a rendszer kötelező használatáról szóló - vezetői utasítással lehet segíteni. Utóbbi jelenleg a használatot ugyan kötelezővé teszi, de azt senki nem ellenőrzi. Az üzemben, ahol munkaállomás ugyan van, de 100 m-en belül nincs ember, aki valamit is ért a számítógéphez, a menet közben vétett apró hibáikat is azonnal tragédiaként megélő, gép előtt dolgozó embereknek folyamatos segítségre van szükségük."

"Visszatekintve már látjuk, egyszerűbb folyamattal indulva zökkenőmentesebb lehetett volna a bevezetés - mondja Szebényi. - Papíron ugyan működött és áttekinthető volt a reklamációkezelés, de a számítógépen előjöttek annak hiányosságai. Bár a szakirodalom írja, hogy nem szabad papíron jól működő folyamatokat átgondolás nélkül egyből számítógépre vinni, ezt első körben elmulasztottuk. A második nekifutásra végzett BPR eredményeként kapott új - rövidebb és várhatóan így hatékonyabb folyamatot leképező - folyamatábrát augusztus 1-jén vittük be a rendszerbe, most a tesztfázis szakaszában vagyunk. Mivel nyáron kevesebb a reklamáció, az igazi próbát az őszi hónapok jelenthetik."

"Van, aki még többet várna a rendszertől, van, aki már így is túlzónak tartja, de egy biztos - mondja Kun -, a jelen pillanatig elért eredményeknél nagyobb volt az elvárás. Nem a CSE Workflow-val szemben, hanem ami segítségével elérhető, hiszen a szoftver képességeit az informatikuson kívül mások nem ismerték. A felhasználók első megdöbbentő élménye például éles üzemben az a felismerés volt, hogy az orruk elé állított elektronikus irattartóval nekik kell dolgozniuk, a program - a benne lévő folyamatábra alapján - csak azt mondja meg, mit kell tenni."

A fenti nehézségek ellenére jó érzéssel nyugtázták a vezetők, hogy javult a munkamorál, hiszen a workflow rendszerességre szoktatja a felhasználókat, hiszen egyértelműen látszik, kinél milyen irat fekszik el. A felhasználók rászoktak, hogy legalább naponta egyszer megnézzék az elektronikus munkakosarukat és elvégezzék a kiosztott munkát. Mivel egyértelműen azonosíthatók a felhasználók, a felelősség kérdésével kapcsolatos korábbi huzavonák is megszűntek. "

"Egy workflow bevezetésénél nagyon fontos a team összetétele és vezetőjének hatásköre - véli Szebényi. - A teambe minden érintett területről kellenek szakemberek, és a vezetőnek - ami nálunk kicsit hibádzott - teljes hatáskörrel, felelősséggel és jogosultsággal kell a projektet érintő kérdésekben rendelkeznie. Továbbá ha újra kezdhetnénk, az éles üzem indulásától drasztikusan megtiltanánk a papír alapú korábbi módszer alkalmazását, mert a párhuzamosság csak követhetetlenséget szült. S mint már említettem, kisebb folyamatot választanánk. Egyszerűbb, kevés alternatívájút, a honnan-hova kérdésekre egyszerű választ adó, kevés kérdést felvető tevékenységláncolattal érdemes indulni, így nem tűnik el az elágazások erdejében az eredetileg kitűzött cél. Ezután a megszerzett tapasztalatok birtokában lehet és kell - mert végül is itt jönnek ki a workflow előnyei - bonyolult folyamatokat workflow-sítani."

Június 11-én ismét megérkezik Magyarországra a Startup Safari Budapest

A 2015-ben indult Startup Safari Budapest hazánk egyik legnagyobb startup konferenciájaként idén ismét megnyitja kapuit, június 11-én 12 helyszínen közel 100 előadással és interaktív programmal várja az érdeklődőket, melynek során számos hazai szakember mellett nemzetközi előadókkal élőben is lehet majd találkozni és kérdezni tőlük. Nemcsak üzleti, hanem mélyebb technológiai és innovációs témákkal foglalkozik az esemény, angol és magyar nyelven egyaránt.

2024. május 16. 21:39

Jön az év legnagyobb innovációs és startup fesztiválja

A 2015-ben indult Startup Safari Budapest hazánk egyik legnagyobb startup konferenciájaként idén ismét megnyitja kapuit, június 11-én 12 helyszínen közel 100 előadással és interaktív programmal várja az érdeklődőket, melynek során számos hazai szakember mellett nemzetközi előadókkal élőben is lehet majd találkozni és kérdezni tőlük. Nemcsak üzleti, hanem mélyebb technológiai és innovációs témákkal foglalkozik az esemény, angol és magyar nyelven egyaránt.

2024. május 16. 19:47

Érkeznek az Arctis Nova termékcsalád legújabb tagjai

A SteelSeries, az úttörő Arctis Nova headsetsorozat megalkotója, az eredeti esport márka, amely egyesíti a gaminget a kultúrával, és a gaming- és esport-perifériák világelső gyártója kibővítette az Arctis Nova termékcsaládot az Arctis Nova 5 sorozatú headsetek és a Nova 5 Companion App bevezetésével.

2024. május 16. 18:01

Bővíti a napenergia-kapacitást üllői gyártóüzemében a Lenovo

Új, a nagy teljesítményű számítástechnikai (HPC) innovációkat ellátó napelemeket telepített a Lenovo üllői gyártóüzeme. A vállalat 2023 októberében átadott létesítményében működő globális innovációs központja ezáltal azt is biztosítja, hogy az ügyfelek 100%-ban napenergiával tesztelhessék a HPC-munkaterhelést.

2024. május 16. 16:57

Ezekkel a gumikkal télen is biztosan célba ér a fuvar!

A Bridgestone, a prémium gumiabroncsok és fenntartható mobilitási megoldások globális vezetője bejelentette új prémium téli gumiabroncsát kisteherautók számára. A Bridgestone a Duravis Van Winter ENLITEN-nel a kisteherautó-flották tulajdonosait támogatja a mindennapi téli felhasználás közben, amellett, hogy segít csökkenteni a teljes tulajdonosi költségüket (azt, hogy a termék a teljes élettartama alatt mennyibe kerül a vállalkozásnak).

2024. május 16. 16:22

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Az IKEA Kreativ megérkezett Magyarországra

2024. május 15. 17:52

Továbbra is Christian Klein az SAP első embere

2024. május 7. 13:17

Magyar siker: Nemzetközi díjat nyert a TIME magazintól a nyelvtanuló-applikáció

2024. május 3. 19:59

Megvannak 2024 legvonzóbb hazai munkaadói

2024. április 29. 11:38