Axelero: spamok elleni védelemre 100 millió forint
MTI Sajtóadatbank, 2004. november 12. 20:30
A 600 ezer magyar egyéni internet-előfizető felének szolgáltató Axelero Rt. évente mintegy 100 millió forintot fordít a kéretlen e-mailek, a spamok szűrésére - mondta Tüdős András, a társaság informatikai igazgatója sajtótájékoztatón csütörtökön Budapesten.
Hozzátette: az internet napi levélforgalma világszerte 200 millió, ebből 80 millió a kereskedelmi célú, olykor vírussal, trójai kémprogramokkal fertőzött, aminek 70 százalékát sikerül a szolgáltatóknak megszűrni.
Kifejtette: a Matáv-csoporthoz tartozó társaság 2003-ban a korábbi évhez képest 50 százalékos növekedést produkálva 12,1 milliárd forint árbevételt ért el, és az idén is jelentős
emelkedésre, valamint hatéves működésük során először nyereségre számít.
Tüdős András közölte: a cég beruházásra évente mintegy 1 milliárd forintot költ, ennek felét hardverekre, míg a másik felét szoftver és egyéb beszerzésekre fordítja. Az rt. két éve foglalkozik aktív spamszűréssel, ami az évente biztonságra fordítható 200 millió forintos összeg felét elviszi.
Egy felmérést idézve az informatikai igazgató elmondta: világszerte milliárd dolláros nagyságrendre becsülik a kéretlen e-mailek okozta kárt, ám már az is elvonja a vállalkozások
befektetésre fordítható pénzösszegeit, hogy informatikára, aktív vírusvédelemre, fejlesztési pénzeiknek mintegy 30 százalékát fordítják.
Problémát okoz az is, hogy a spamok 99,9 százaléka idegen nyelvű és eredetű, azaz a magyar nyelvű és a magyar elektronikus kereskedelmi jogszabályokba ütköző hányad elhanyagolható. Egy elektronikus levél nagyon nehezen azonosítható spamként, mert annak feladója gyakran hamis, tárgya sokszor véletlenszerűen generált, és sok esetben küldője sem tudja, hogy spamot indított el. Az úgynevezett trójai kémprogram bejutva egy számítógépbe például annak levelező listája címeire automatikusan újabbakat küldhet.
Az internetszolgáltatók elsősorban azért küzdenek a spamok ellen, mert azok növelik a hálózat terhelését, és csökkentik a "normális" levélforgalmat, valamint a webszörfölés sebességét.
Tüdős András szerint állami szabályozással nem lehet a külföldről érkező spamok vagy vírusok ellen sikeresen fellépni, mert a technikai fejlődés mindig gyorsabb, mint a jogalkotás, másrészt a személyes adatok védelme nem teszi lehetővé a levelek tartalmi szintű szűrését. A spamok ellen védekezhet az internetszolgáltató, ám a tapasztalatok szerint a szerveroldalon ennek hatékonysága mindössze 40-50 százalékos. Az ügyfél számítógépét védheti fizikai és szoftver tűzfallal, továbbá folyamatosan frissített vírusvédelemmel.
Az informatikai igazgató szerint a világ nagy internetszolgáltatói között konszenzus látszik kialakulni arról, hogy a feladó számítógépe hitelesíthető legyen, ezáltal a hamis feladói levelek kiszűrhetőek lennének a fogadó szerverén.
Az Axelero nemcsak az egyéni internet-előfizetői piacot vezeti, hanem a 20-30 ezres vállalati piacon is 30-40 százalékos részesedéssel bír, továbbá az origo.hu weblapján keresztül a
tartalomszolgáltatás területén is meghatározó magyar cég.
Kifejtette: a Matáv-csoporthoz tartozó társaság 2003-ban a korábbi évhez képest 50 százalékos növekedést produkálva 12,1 milliárd forint árbevételt ért el, és az idén is jelentős
emelkedésre, valamint hatéves működésük során először nyereségre számít.
Tüdős András közölte: a cég beruházásra évente mintegy 1 milliárd forintot költ, ennek felét hardverekre, míg a másik felét szoftver és egyéb beszerzésekre fordítja. Az rt. két éve foglalkozik aktív spamszűréssel, ami az évente biztonságra fordítható 200 millió forintos összeg felét elviszi.
Egy felmérést idézve az informatikai igazgató elmondta: világszerte milliárd dolláros nagyságrendre becsülik a kéretlen e-mailek okozta kárt, ám már az is elvonja a vállalkozások
befektetésre fordítható pénzösszegeit, hogy informatikára, aktív vírusvédelemre, fejlesztési pénzeiknek mintegy 30 százalékát fordítják.
Problémát okoz az is, hogy a spamok 99,9 százaléka idegen nyelvű és eredetű, azaz a magyar nyelvű és a magyar elektronikus kereskedelmi jogszabályokba ütköző hányad elhanyagolható. Egy elektronikus levél nagyon nehezen azonosítható spamként, mert annak feladója gyakran hamis, tárgya sokszor véletlenszerűen generált, és sok esetben küldője sem tudja, hogy spamot indított el. Az úgynevezett trójai kémprogram bejutva egy számítógépbe például annak levelező listája címeire automatikusan újabbakat küldhet.
Az internetszolgáltatók elsősorban azért küzdenek a spamok ellen, mert azok növelik a hálózat terhelését, és csökkentik a "normális" levélforgalmat, valamint a webszörfölés sebességét.
Tüdős András szerint állami szabályozással nem lehet a külföldről érkező spamok vagy vírusok ellen sikeresen fellépni, mert a technikai fejlődés mindig gyorsabb, mint a jogalkotás, másrészt a személyes adatok védelme nem teszi lehetővé a levelek tartalmi szintű szűrését. A spamok ellen védekezhet az internetszolgáltató, ám a tapasztalatok szerint a szerveroldalon ennek hatékonysága mindössze 40-50 százalékos. Az ügyfél számítógépét védheti fizikai és szoftver tűzfallal, továbbá folyamatosan frissített vírusvédelemmel.
Az informatikai igazgató szerint a világ nagy internetszolgáltatói között konszenzus látszik kialakulni arról, hogy a feladó számítógépe hitelesíthető legyen, ezáltal a hamis feladói levelek kiszűrhetőek lennének a fogadó szerverén.
Az Axelero nemcsak az egyéni internet-előfizetői piacot vezeti, hanem a 20-30 ezres vállalati piacon is 30-40 százalékos részesedéssel bír, továbbá az origo.hu weblapján keresztül a
tartalomszolgáltatás területén is meghatározó magyar cég.
Kapcsolódó cikkek
- Magyar fejlesztésű program lett a legjobb spamszűrő
- Őrizetben a spamkirály - akár 65 évet is kaphat!
- A Karib-tenger kalózai e-mailen
- Iparági támogatást kapott egy új spamszűrő technológia
- Világméretű zombitámadás
- VoIP Spam-szűrő
- Hozzájárulás nélkül nincs üzlet!
- Törvénymódosítás az e-kereskedelemről és a spamről
- Nem költünk spamszűrésre
- 2006 legnagyobb internetes csalásai