Fokozódó az e-oktatás szerepe a hazai vállalatok körében
forrás Prim Online, 2005. február 21. 18:02
Az Oracle Hungary HR megoldások üzletága e-learning 2005 címmel tartott
konferenciát HR és oktatási vezetők számára. A rendezvény apropójául az
a tény szolgált, hogy az elektronikus oktatás ma már Magyarországon is
sok vállalat és intézmény oktatási tevékenységében jelentős szerepet
tölt be. A konferencián többek között a T-Mobile és az OTP mutatta be
elektronikus oktatási gyakorlatát.
Az Oracle, mint piacvezető e-learning megoldásszállító cég úgy Magyarországon, mint a világ más részein, komoly tapasztalatokkal rendelkezik az elektronikus oktatási megoldások területén. Éppen ezért széleskörű igényként jelent meg, hogy egy konferencia keretében globális áttekintést nyújtson a gazdasági élet változását kísérő emberi erőforrás menedzsmentet érintő várható kihívásokról éppúgy, mint az elektronikus oktatás bevezetéséhez kapcsolódó gyakorlati kérdésekről, dilemmákról.
Dr. Bokor Attila, a Budapesti Corvinus Egyetem docense az Európai Humánerőforrás Fejlesztésért Alapítvány felkérésére végzett HR Innovációs Kutatás első eredményeiről számolt be. A kutatás eredményei alapján a HR vezetők számára az egyik legnagyobb kihívást jelentő változás a dolgozói átlagéletkor növekedése, az átlagképzettségi szint növekedése, valamint a munkaidő, illetve az élet munkával töltött szakaszának növekedése.
Az elektronikus oktatás területén várható kihívásokat és trendeket tekintette át Nagy Zoltán, a Hewlett Packard Magyarország oktatási szolgáltatások üzletágának vezetője: az előrejelzések szerint 2005-ben megduplázódik az e-learninget használó vállalatok száma, a vállalati képzések több mint 20 %-a már az online módon lesz elérhető. Az elektronikus oktatási tartalmaknak a dokumentumkezelő rendszerekkel való integrációja pedig a vállalati tudásmenedzsment rendszerek alapjává válik.
Magyarország legkomplexebb elearning rendszerét Fehér Csaba, a T-Mobile Magyarország tréning menedzsere mutatta be. A több mint 3000 tanuló oktatási adminisztrációját végző Oracle iLearning rendszeréhez virtuális oktató terem, a cég trénercsapata által fejlesztett elektronikus tananyagok, valamint átfogó kérdőívkitöltő rendszer kapcsolódik. A rendszer bevezetési lépéseinek és a mindennapi működtetés rendszerének ismertetése a konferencia gyakorlati szekciójának egyik legnépszerűbb előadása volt.
Az OTP Rt. 8500 fős munkatársi gárdájának képzésére már régóta használja az elektronikus oktatási formát. A kísérleti időszak során leszűrődött pozitív tapasztalatok (például egy hagyományos, utazással megtoldott tantermi nappal szemben, mindössze 5 órai, saját munkahelyen töltött tanulással ugyanaz a tudásszint megszerezhető) megerősítették az igényt a továbblépésre. Egy átfogó rendszer bevezetésének kérdéseit, dilemmáit – például hogy miként oldható meg a 100%-os munkaidő kihasználtság mellett a munkatársak munkaidő alatti képzése, vagy hogyan lehet a gyorsan avuló tudás- és oktatási anyagot folyamatosan, megfelelő minőségben frissíteni – osztotta meg a hallgatósággal Kerék László, oktatási tanácsadó.
Az Oracle iLearning oktatásmenedzsment rendszer
Az Oracle 2004 végén jelentette meg az iLearning oktatásmenedzsment rendszerének legújabb, 5.0 verzióját, amely természetesen magyarul is az ügyfelek rendelkezésére áll. A termék újdonságai reflektálnak a piaci igényekre, ennek megfelelően erőteljesebb hangsúlyt kapnak az elektronikus oktatásnak a humán menedzsment más rendszereivel való összefüggései. Példaként említhető a kompetencia menedzsment területe, amely az 5.0 verzió egyik erőssége. Ennek keretében készségek, képességek rendelhetőek az egyes személyekhez, tanulói csoportokhoz, amelyek a kurzusok kompetenciáival, majd a betöltött vagy megpályázott munkakör követelményeivel megfeleltethetőek. Az iLearning rugalmas paraméterezhetőségének köszönhetően bármely vállalat vagy intézmény kompetencia szótárát leképezi a rendszer, vagyis az elektronikus oktatással szorosan összefüggő, de azon messze túlmutató humán folyamatokban is hatékony támogatást nyújt.
További kiemelendő újdonság a szorosabb integráció az Oracle iLearning és az Oracle Web Konferencia között. Egyre erőteljesebb ugyanis ügyfeleik igénye, hogy a virtuális tanulási tér ne legyen elszigetelve a munkától, a képzések önálló elsajátítása automatikusan részét képezze a mindennapoknak, és az oktatás nem hagyományos formái is tanulásnak minősüljenek. Az iLearning immár lehetővé teszi, hogy web konferenciát is oktatási elemként definiáljunk, sőt az iLearning környezetet nem kell elhagyni ahhoz, hogy egy web konferencián részt vegyünk.
Dr. Bokor Attila, a Budapesti Corvinus Egyetem docense az Európai Humánerőforrás Fejlesztésért Alapítvány felkérésére végzett HR Innovációs Kutatás első eredményeiről számolt be. A kutatás eredményei alapján a HR vezetők számára az egyik legnagyobb kihívást jelentő változás a dolgozói átlagéletkor növekedése, az átlagképzettségi szint növekedése, valamint a munkaidő, illetve az élet munkával töltött szakaszának növekedése.
Az elektronikus oktatás területén várható kihívásokat és trendeket tekintette át Nagy Zoltán, a Hewlett Packard Magyarország oktatási szolgáltatások üzletágának vezetője: az előrejelzések szerint 2005-ben megduplázódik az e-learninget használó vállalatok száma, a vállalati képzések több mint 20 %-a már az online módon lesz elérhető. Az elektronikus oktatási tartalmaknak a dokumentumkezelő rendszerekkel való integrációja pedig a vállalati tudásmenedzsment rendszerek alapjává válik.
Magyarország legkomplexebb elearning rendszerét Fehér Csaba, a T-Mobile Magyarország tréning menedzsere mutatta be. A több mint 3000 tanuló oktatási adminisztrációját végző Oracle iLearning rendszeréhez virtuális oktató terem, a cég trénercsapata által fejlesztett elektronikus tananyagok, valamint átfogó kérdőívkitöltő rendszer kapcsolódik. A rendszer bevezetési lépéseinek és a mindennapi működtetés rendszerének ismertetése a konferencia gyakorlati szekciójának egyik legnépszerűbb előadása volt.
Az OTP Rt. 8500 fős munkatársi gárdájának képzésére már régóta használja az elektronikus oktatási formát. A kísérleti időszak során leszűrődött pozitív tapasztalatok (például egy hagyományos, utazással megtoldott tantermi nappal szemben, mindössze 5 órai, saját munkahelyen töltött tanulással ugyanaz a tudásszint megszerezhető) megerősítették az igényt a továbblépésre. Egy átfogó rendszer bevezetésének kérdéseit, dilemmáit – például hogy miként oldható meg a 100%-os munkaidő kihasználtság mellett a munkatársak munkaidő alatti képzése, vagy hogyan lehet a gyorsan avuló tudás- és oktatási anyagot folyamatosan, megfelelő minőségben frissíteni – osztotta meg a hallgatósággal Kerék László, oktatási tanácsadó.
Az Oracle iLearning oktatásmenedzsment rendszer
Az Oracle 2004 végén jelentette meg az iLearning oktatásmenedzsment rendszerének legújabb, 5.0 verzióját, amely természetesen magyarul is az ügyfelek rendelkezésére áll. A termék újdonságai reflektálnak a piaci igényekre, ennek megfelelően erőteljesebb hangsúlyt kapnak az elektronikus oktatásnak a humán menedzsment más rendszereivel való összefüggései. Példaként említhető a kompetencia menedzsment területe, amely az 5.0 verzió egyik erőssége. Ennek keretében készségek, képességek rendelhetőek az egyes személyekhez, tanulói csoportokhoz, amelyek a kurzusok kompetenciáival, majd a betöltött vagy megpályázott munkakör követelményeivel megfeleltethetőek. Az iLearning rugalmas paraméterezhetőségének köszönhetően bármely vállalat vagy intézmény kompetencia szótárát leképezi a rendszer, vagyis az elektronikus oktatással szorosan összefüggő, de azon messze túlmutató humán folyamatokban is hatékony támogatást nyújt.
További kiemelendő újdonság a szorosabb integráció az Oracle iLearning és az Oracle Web Konferencia között. Egyre erőteljesebb ugyanis ügyfeleik igénye, hogy a virtuális tanulási tér ne legyen elszigetelve a munkától, a képzések önálló elsajátítása automatikusan részét képezze a mindennapoknak, és az oktatás nem hagyományos formái is tanulásnak minősüljenek. Az iLearning immár lehetővé teszi, hogy web konferenciát is oktatási elemként definiáljunk, sőt az iLearning környezetet nem kell elhagyni ahhoz, hogy egy web konferencián részt vegyünk.
Kapcsolódó cikkek
- Az Oracle kiemelt oktatási partnere lett a Számalk
- Áprilisban ismét HOUG konferencia
- Online tananyag az orvosképzésben
- Lingvico: új szemlélet az online nyelvoktatásban
- RIS: az első JD Edwards outsourcing szolgáltató Magyarországon
- Az Oracle Magyarországon is bemutatja az Oracle SOA Suite 10g 3.-at
- Magyar tanárok Tallinnban: bővül az Oracle Akadémia
- Füzes Péter az Oracle közép-kelet európai üzletfejlesztési igazgatója
- Grid-index: Magyarország gyengébb a közepesnél
- Oracle: Grid Computing és SOA a zászlón