1848 – stratégiai játék
„A személyes élménynél nincs maradandóbb tanulási forma. Egészen más valamit átélni, cselekvő résztvevőként bekapcsolódni, mint csak a tanár előadását hallgatni vagy érdemjegyért adni feleletet arról. Az 1848-49-es szabadságharc hazánk egyik legdicsőbb küzdelme, a magyar nemzet öntudatra ébredésének időszaka, annak megtestesülése. A játék nem csupán segít megérteni a történelmi helyzetet, hanem a hadműveletek sikeres vezetéséhez, a nyerő játszmához el kell sajátítani a csaták hátterében húzódó történelmi tényeket, a korabeli politikai viszonyokat is. S persze figyelembe kell venni az adott pillanatban a természeti adottságokat (pl. időjárás, a folyók vízjárása), a katonák harci kedvét és számos más szempontot is. Meg kell érteni, kik, miért és hogyan kötöttek szövetséget.
A diákság számára – tizenéves korban – különösen vonzó az a lehetőség, hogy mindezt egy számítógépes stratégiai játék teszi lehetővé. A történelemtanítás szempontjából kedvező, ha ez nem csupán egy fikción alapuló, öncélúan erőszakos játék, hanem a magyar nemzet történetének fontos része. A korrajz szempontjából fontos, hogy hitelesen ábrázolt helyszínek, felszerelések, egyenruhák jelenjenek meg. A játék éppen ezért lehet érdekes az idősebb korosztályok, a tanárok, a szülők számára is.
Ki ne gondolkodott volna el azon, ki ne szeretné kipróbálni, mire jutott volna például Klapka, Görgei vagy Bem – ha nem avatkozik közbe az Orosz Birodalom? Vajon könnyű volt-e megállítani Jellasics seregeit Pákozdnál? Volt-e vajon esélye Mógának győzelmet aratni Schwechatnál és eljutni Bécsig? Igaza volt-e Görgeinek, hogy először meghátrált Windischgrätz túlerőben lévő serege elől, vagy győzött volna, ha felveszi a harcot? Elkerülhető lett volna Világos, vagy Arad?
Ezekre az izgalmas kérdésekre bárki megpróbálhat válaszolni a játék segítségével. A korszak alapos megismerése a játék leírásának elolvasásával is lehetséges. A résztvevőnek kitörölhetetlen, személyes élményei is lesznek a magyar nemzet függetlenségéért vívott szabadságharcáról. Ezért az Oktatási Minisztérium mindenki számára ingyenesen teszi elérhetővé a játékot.”
A játék menete
1848 jellemzői, leírása
Körökre osztott stratégia, 1 kör = 1 hét
A hadszíntér az 1848-as Magyarország nagyméretű, nagyfelbontású térképe (4000x2600 pixel), amely korabeli térképek alapján készült
14 féle hadegység, 3 nemzet színeiben
több mint 70 tábornok, képpel és egyedi tulajdonságokkal
Több mint 15 perc háttérzene
30 féle hangeffektus
Erődök 3 féle méretben (Buda, Eszék, Komárom, stb.)
Dinamikus időjárás
Könnyen megtanulható, egyszerű felhasználói felület
Valódi stratégia
A játék a korabeli Magyarország térképén játszódik, a játékos ezen irányíthatja a hadseregeket. A hatalmas térkép több mint 2000 különböző domborzattal rendelkező hatszögre van felosztva. Ezek a területek lehetnek sík, dombos, mocsaras vidékek illetve hegységek. A legmagasabb hegyeket és a tavakat tartalmazó területek a hadseregek számára járhatatlanok. Fontos szerepet kap még az utak és a vasutak elhelyezkedése, mert ezeken gyorsabban haladhatnak a hadseregek. Az egységek mozgását folyók akadályozhatják, e vízi akadályokon legkönnyebben a hidakon juthatunk át.
A játék során a magyar félnek lehetősége van új egységek toborzására a nagyvárosokban. Az osztrák fél új egységeket nem állíthat fel, de időről időre kap erősítést a történelmi helyzetnek megfelelően. Az orosz beavatkozás választható, ennek esetén a magyar félnek sokkal nehezebb a dolga, hiszen két nagy hadsereget kell egyszerre legyőznie.
A seregek alapegysége az ezred és az üteg, minden hadsereg ezekből épül fel. Egy ezred maximum 2000 lovast vagy 4000 gyalogost foglal magában. Az ütegek létszáma 8 ágyú lehet. Az ezredek és ütegek különböző tulajdonságokkal rendelkeznek: létszám, tapasztalat, fáradtság, morál, ellátmány. Ezek a tulajdonságok dinamikusan változnak a helyzetnek megfelelően. Ellátmányt a nagyvárosok biztosítanak, ezektől a központoktól elvágott hadseregek nehéz helyzetbe kerülnek.
Az egyes hadseregek élére a játékos nevezheti ki a tábornokokat. Ezek a vezetők hatással vannak a vezetett hadtestre a csatákban. E mellett a játékos a csatában alkalmazott taktikát is beállíthatja, amely lehet vakmerő, kiegyensúlyozott vagy óvatos, illetve irányulhat az ütközet elkerülésére. A taktika mellett az egységek más parancsokat is kaphatnak, pl.: erőd lövetése, erőd rohamozása, feloszlatás, védősáncok kiépítése.
A csaták során a szembenálló hadak realisztikus mértékű veszteségeket szenvednek és nem megsemmisülnek, csak visszavonulnak vereség esetén. A csata végeredményétől függően változik az ezredek morál, tapasztalat és ellátmány szintje is. A nyílt csata mellett lehetőség van az erődök ostromára és bevételére is.
A játék a számítógép ellen játszható (a magyar vagy az osztrák-orosz féllel), vagy két játékos játszhatja egymás ellen az interneten illetve helyi hálózaton.
Kapcsolódó cikkek
- Új kurzusokkal bővül a Cisco Hálózati Akadémia képzési portfóliója
- Megalakult az Észak-alföldi Informatikai Klaszter
- Három osztállyal indul ősztől az Első Magyar Webgazdasági Szakközépiskola
- SAP: kompetencia-központ a Debreceni Egyetemen
- Asus notesz Intel Core 2 Extreme CPU-val játékokhoz
- A hazai cybervilág legszebb leányzói
- Reklámszakmai képzés indul októberben
- A játékok és a technológia
- Beteggé tesz a Wii
- Erőszakos videójátékban szerepel egy angliai katedrális
Színes ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Már most nézőrekordot állított fel a Hogyan tudnék élni nélküled?
Még messze a december 12-ei premier, de az érdeklődés folyamatosan nő az év lejobban várt magyar filmjének ígérkező Hogyan tudnék élni nélküled? iránt. A Demjén Ferenc slágereire felfűzött zenés romantikus vígjáték első előzetese egy hónap alatt elérte az 1 millió megtekintést, ami azért kiemelkedő, mert ezt eddig idén sem hazai, sem külföldi film nem tudta utána csinálni. Sőt erre az eredményre az elmúlt évtizedben egyetlen magyar film sem volt képes.
Utazási konferencia az Angyalok városában
Egy új tévé színt visz a mindennapokba
Ma már nemcsak azért vásárolunk televíziót, mert a sugárzott műsorokat szeretnénk nézni, hanem mert a forradalmian új készülékek számtalan lenyűgöző funkcióval lettek ellátva. Hozzájárulnak ahhoz, hogy magasabb szintre emeljük a tévézés élményét.
A múlt feltárása, a jövő segítségével!
Kevés izgalmasabb terület létezik a régészetnél. Vajon mi rejtőzik a régi idők, épületek falai mögött? Felfedezések, meglepetések sokasága, amire nem igazán lehet felkészülni. Egy ilyen terepmunkát azonban nem lehet csak úgy, ásóval elvégezni, és még Indiana Jonesnak is óriási segítség egy-egy digitális, innovatív, 21. századi eszköz!
Megéri-e az elektromos autózás?
Az elektromos autók használata ugyan már nem új keletű dolog, mégis még mindig nagyon megosztó témának számít. Vannak megrögzött ellenzői és szinte már vallásos áhitattal tisztelői is ennek a közlekedési eszköznek, de az igazság vélhetően valahol a kettő között lesz. Nagyban múlik ugyanis sok dolog azon is, hogy milyen felhasználói szokásaid vannak a mindennapokban. A következő cikkben azonban összegyűjtöttük az elektromos autózás néhány pozitívumát.