NHH: 13 milliós bírság a Hungarotelnek, közvetítőválasztás korlátozása miatt
A soproni igazgatóság 2004-ben hivatalból piacfelügyeleti eljárást folytatott annak vizsgálatára, hogy a Hungarotel, mint jelentős piaci erejű szolgáltató, a közvetítőválasztás nyújtása során a jogszabályi előírásoknak megfelelően jár-e el. Akkor a hatóság megállapította, hogy a szolgáltató megsértette az elektronikus hírközlésről szóló törvény (Eht.) azon rendelkezését, miszerint a közvetítőválasztás biztosítására köteles szolgáltató előfizetői szerződésben nem zárhatja ki, és nem korlátozhatja a közvetítőválasztást.
Az NHH 2004. augusztusában kötelezte a szolgáltatatót az ÁSzF megváltoztatására, amit az meg is tett, a most megismételt piacfelügyeleti eljárás során azonban kiderült, hogy a Hungarotel továbbra is korlátozza a közvetítőválasztást és ezzel megsérti az Eht.-ban foglalt tisztességes és hatékony verseny fenntartásának alapelvét.
Az NHHT szerint a Hungarotel Rt. díjstruktúrájában a közvetítőválasztás igénybevételére jogosító általános előfizetés havidíja 4500 Ft, az egyetemes csomag díja 5000 Ft, az előfizetők nagy többsége által igénybe vett 1. számú díjcsomagé 2313 Ft, míg a 2. számú díjcsomagé 1438 Ft. A fentiekből látható, hogy ahhoz, hogy a 2. számú díjcsomagot igénybe vevő előfizető jogosulttá váljon közvetítő szolgáltatót választani, át kell térnie egy olyan csomagra, amely több mint háromszor drágább, mint a korábban igénybe vett csomag.
A közvetítőválasztás igénybevételével a forgalmi díjak különbözetén nyert összeg - az e csoportra a Hungarotel Rt. nyilatkozata szerint jellemző fogyasztói szokások megtartása mellett - lényegesen kevesebb, mint a hozzáférésért fizetett magasabb díjból fakadó veszteség, így az előfizetőknek nem éri meg csomagot váltani. A Hungarotel Rt. tehát azzal korlátozza a közvetítőválasztást, hogy azt meghatározott csomagokban engedi meg igénybe venni, és a csomagok árát - ismerve a felhasználói szokásokat - úgy határozta meg, hogy az ne jelentsen valós alternatívát az előfizetők számára.
A közvetítő szolgáltató fogalmát az Eht. úgy határozza meg, hogy a közvetítő szolgáltató azon elektronikus hírközlési szolgáltató, amely az előfizetői hozzáférést nyújtó szolgáltatóval kötött hálózati szerződése alapján biztosítja az előfizető választása szerinti esetekben a hívott előfizető vagy szolgáltatás elérését. Tekintettel arra, hogy fogalmilag kizárt, hogy egy szolgáltató önmagával hálózati szerződést kössön, az NHH megállapította, hogy a Hungarotel Rt. saját szolgáltatási területén nem lehet közvetítő szolgáltató, hiszen e területen ő nyújt hozzáférést.
Az NHH a mostani eljárás során megállapította, hogy a Hungarotel által előidézett helyzet nyilvánvalóan a közvetítőválasztás eszközét bevezető jogalkotó szándékával ellentétes és alapvetően versenyellenes. A hatóság a bírság kiszabásakor enyhítő körülménynek tekintette azt, hogy a Hungarotel együttműködött a hatósággal és segítette az eljárást. Ugyanakkor súlyosbító körülmény volt az, hogy a jogsértés közel egy éve fennáll és ez a tény a piacon a jogkövető magatartás morálját rendkívüli mértékben rombolja.
Az Eht. szerint ilyen esetben a bírság maximálisan a Szolgáltató éves (2004.) nettó árbevételének 0,25 százaléka lehet. A hatóság a bírság mértékét a kiszabható maximum 40 százalék közelében állapította meg, figyelembe véve az enyhítő és súlyosbító körülményeket is.
A Hungarotelnek a kiszabott bírság összegét a határozat jogerőre emelkedését követő 8 napon belül át kell utalnia, azonban a bírság befizetése sem mentesíti a 2004-es határozatban foglalt kötelezettség teljesítése alól és amennyiben a fent megjelölt határozatban foglaltaknak nem tesz eleget, úgy ismételten piacfelügyeleti bírsággal sújtható.
A Hungarotel a határozat ellen a kézhezvételtől számított 15 napon belül, a Nemzeti Hírközlési Hatóság Tanácsa Elnökénél fellebbezéssel élhet.
Kapcsolódó cikkek
- Megjelent az EU rendelete a roamingról
- Májusban 42 ezerrel nőtt a hazai mobil-előfizetők száma
- Erősebb alternatív szolgáltató a piacon
- Meghaladta az 1,1 milliót a szélessávú előfizetések száma
- Szünetelő internet-szolgáltatás a XI. kerületben és Budaörsön
- Száz lakosra több mint száz mobiltelefon jut
- Márciusban is folytatódott a szélessávú előfizetések számának gyors növekedése
- NHH - újabb lépések a hátrányos hűségszerződések ellen
- Összeolvadhat az Invitel és a Hungarotel
- Több mint tízmillió mobiltelefon-előfizetés
Telekom ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A TIME magazin 2024 egyik legjobb találmányának tartja a HONOR Magic V3-at
A HONOR Magic V3 felkerült a TIME 2024 legjobb találmányait tartalmazó éves listájára, amely a legkülönlegesebb, az életünket megváltoztató innovációkat mutatja be számos területen, többek között az egészségügy, az AI és a zöld energia terén.
Lemerült akkumulátorok, balul elsült fotók – az emberek 76 százaléka tapasztalt már tech bénázásokat
A lemerülő akkumulátortól a GPS-jel elvesztéséig a műszaki hibák az élet fontos pillanatait stresszes helyzetekké változtathatják. A HONOR Magic V3 megjelenése alkalmából megrendelt, 9000 európai felnőtt körében végzett új felmérés kimutatta, hogy a technológiai hibák milyen hatással vannak az életünkre: minden harmadik ember aggódik amiatt, hogy a technológiai bénázások tönkretehetik az élet fontos eseményeit, míg 76%-uk elismerte, hogy életük egy fontos pillanatában már tapasztaltak ilyet.
Édesség és egyediség – erről szól a halloweeni hangulat idén Magyarországon
A Rakuten Viber, az egyik vezető globális kommunikációs platform kísértetiesen szórakoztató eszközökkel készül az idei Halloweenre. A felhasználók új matricákat oszthatnak meg, borzongató üdvözlőkártyákkal köszönthetik ismerőseiket október 31-től, emellett egy kvízt tölthetnek ki arról, hogy melyik a legjobban hozzájuk illő jelmez idén halloweenkor, sőt, a legújabb Tarot-kártyák segítségével megpróbálhatják megjósolni a jövőjüket.
Halottak napja ‒ tülekedés nélkül
Egy digitális alkalmazás teheti méltóbbá a halottak napját azzal, hogy segít elkerülni a temetőkben és környékükön ilyenkor szokásos tülekedést. Az önkormányzatok kezében lévő lehetőség Magyarországon is egyre népszerűbb.
Fedezd fel, hogyan ébreszti fel a Galaxy AI a benned rejlő kreativitást!
A Samsung Galaxy Z Fold6 és Z Flip6 hajlítható készülékekkel bárki kreatív alkotóvá válhat, hiszen olyan funkciókkal rendelkeznek, amelyekkel könnyedén készíthetünk kiváló minőségű tartalmakat, még akkor is, ha úgy véljük, nem vagyunk a megfelelő szakmai ismeretek birtokában. A Galaxy AI* úgy támogatja a kreativitást és az alkotás folyamatát, hogy közben új megvilágításba helyezi rajzainkat, fényképeinket és videóinkat.