3,5 milliárd dollár veszteséget okoztak a filmkalózok 2004-ben
A kampány tavaly novemberben kezdődött, amikor az amerikai stúdiók az MPAA-vel közösen bejelentették, hogy fokozzák küzdelmüket a filmkalózkodás ellen. A filmstúdiók olyan személyeket pereltek be, akik illegálisan töltöttek le filmeket, vagy ezekkel illegálisan kereskedtek az interneten. A jogi eljárások kezdete óta több ilyen személyt azonosítottak az USA-ban, a polgári perek többsége már az ítélethozatal előtt áll. Az amerikai szerzői jogi törvény szerint akár 30,000 dollár büntetést is kiszabhatnak az illegális filmmásolásért és –terjesztésért. Amennyiben a törvénysértés bebizonyosodik, akkor ez az összeg elérheti a 150,000 dollárt, vagy akár öt évtől tíz évig terjedő börtönbüntetést vonhat maga után.
A filmipar és az MPAA több területen küzd a filmkalózkodás ellen; tájékoztatja a közvéleményt az illegális filmletöltés és –kereskedelem törvényi hátteréről, harcol az internetes lopások ellen, állami büntető és végrehajtó szervekkel közösen felderíti az internetes kalóztevékenységeket, és azon dolgozik, hogy a filmek a modern technológia segítségével legálisan is elérhetők és letölthetők legyenek.
Az MPAA becslése szerint a filmipart megközelítőleg 3,5 milliárd dollár veszteség érte 2004-ben, ez a szám nem tartalmazza az online file-megosztás során okozott kárt. A Smith Barney tanulmány szerint ez a szám 2005-ben megközelítőleg 5,4 milliárd dollárra nő. Egy átlagos amerikai film előállítása 100 millió dollárba kerül, a filmek 60 %-a veszteséges, és a befektetések nem térülnek meg.
Az internet és DVD-másolók terjedésével ez a szám évről évre-nő. Fontos kiemelni, hogy a filmkalózkodás nem csak az amerikai stúdiókat sújtja. Az alacsonyabb magyarországi filmköltségvetések, az állami támogatási rendszer felépítése miatt a magyar filmkészítők még nagyobb mértékben érintettek az illegális filmletöltések és másolások által. A magyar filmesek gyártási támogatása ui. – a Magyar Mozgókép Közalapítvány szabályzata szerint - a rendező és a producer korábbi filmjének nézőszámától függ : 1 néző elvesztése a következő filmnél 500 Ft veszteséget okozhat ( nem beszélve az aktuális mozijegy-bevétel kiesésről ) – ha egyáltalán eléri azt a nézőszám-küszöböt, hogy kapjon támogatást.
Közép - Kelet Európában, az Európai Unió új tagországaiban (Lengyelország, Csehország, Szlovákia és Magyarország) az illegális filmpiac helyzete nagyon hasonló. A csatlakozással a szerzői jogok védelmének törvényi rendezése megvalósult, de a kalózkodás társadalmi veszélyességének megítélése elmarad a nyugat-európai országokban tapasztalhatótól. Magyarországon a filmiparnak okozott kár becsült értéke (bár többféle számításról is tudunk), a Motion Picture Assotiation (MPA) számításai szerint hozzávetőlegesen húszmillió dollár, azaz 3,6 milliárd forint. Csehországban a filmes kalózkodás által okozott kár becsült értéke húszmillió dollár, Lengyelországban ez a szám harmincmillió, míg Szlovákiában kétmillió dollár. Az viszont általánosságban elmondható, hogy ezek az adatok sokkal jobbak, mint az illegális DVD-kereskedelem kiinduló helyszíneinek számító Ukrajnában, Romániában és Szerbiában, ahol ez a tevékenység szinte kizárólag a feketepiacon zajlik.
A magyar legális és illegális filmpiac arányát jól érzékelteti az alábbi táblázat:
Kapcsolódó cikkek
- Románia - 114 millió eurós kárt okozott a szoftver-kalózkodás
- Évi 40 milliárd dolláros veszteséget okoz a szoftverkalózkodás
- Illegális szoftverhasználat: 1 milliárddal kisebb kár az EU-ban
- A jogvédők ünneplik az alkotókat
- Új vállalatokkal bővült a BSA tagsága
- A BSA nemzetközi szinten lép fel az internetes bűnözőkkel szemben
- Értesítést kap a felhasználó, ha Windows XP-je nem eredeti
- A nyomok az egyetemre vezettek...
- Elkobozták Kelet-Európa egyik legkomolyabb file-cserélő szerverét
- 10 hónap börtönbüntetés szoftverkalózkodásért
Színes ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Flipperakadémiát indít jövőre a világhírű budapesti kiállítás
A részben egy 80-as évekbeli játékteremben játszódó Stranger Things című tévésorozat óriási sikere, a budapesti Flippermúzeum világhíre, vagy éppen a retró játékgépek árai egyaránt jól tükrözik az egykor népszerű automaták iránt újjáéledő általános nosztalgiát, rajongást. A flipperek világa azonban mára nemcsak a kiállításokról, vagy magángyűjteményekről szól: hosszú évek óta például komoly, országos és nemzetközi pontozásos versenysorozatokat is rendeznek ezeken a villogó, zenélő, csilingelő masinákon.
Már most nézőrekordot állított fel a Hogyan tudnék élni nélküled?
Még messze a december 12-ei premier, de az érdeklődés folyamatosan nő az év lejobban várt magyar filmjének ígérkező Hogyan tudnék élni nélküled? iránt. A Demjén Ferenc slágereire felfűzött zenés romantikus vígjáték első előzetese egy hónap alatt elérte az 1 millió megtekintést, ami azért kiemelkedő, mert ezt eddig idén sem hazai, sem külföldi film nem tudta utána csinálni. Sőt erre az eredményre az elmúlt évtizedben egyetlen magyar film sem volt képes.
Utazási konferencia az Angyalok városában
Egy új tévé színt visz a mindennapokba
Ma már nemcsak azért vásárolunk televíziót, mert a sugárzott műsorokat szeretnénk nézni, hanem mert a forradalmian új készülékek számtalan lenyűgöző funkcióval lettek ellátva. Hozzájárulnak ahhoz, hogy magasabb szintre emeljük a tévézés élményét.
A múlt feltárása, a jövő segítségével!
Kevés izgalmasabb terület létezik a régészetnél. Vajon mi rejtőzik a régi idők, épületek falai mögött? Felfedezések, meglepetések sokasága, amire nem igazán lehet felkészülni. Egy ilyen terepmunkát azonban nem lehet csak úgy, ásóval elvégezni, és még Indiana Jonesnak is óriási segítség egy-egy digitális, innovatív, 21. századi eszköz!