Cartes 2005: Biometriáé a jövő?
forrás Prim Online, 2005. november 27. 16:30
Véget ért a kártya és azonosító eszközöket gyártó cégek idei nagy
seregszemléje, a november 15-17 között Párizsban huszadszor
megrendezett Cartes 2005. Minden jelentős vállalkozás képviseltette
magát, bár inkább a gyártói-fejlesztői piac dominált a távközlési
cégekkel szemben. A rendezvényről a kiállítás legjobb standjának díját
is elnyerő francia INGENICO magyarországi képviseletének stratégiai
igazgatója, Lévai Gábor számolt be.
Nagyon pezsgett az idei Cartes, de megmaradt a kifejezetten baráti légkör, a legádázabb konkurensek is látogatták egymást, nagyon jó volt a hangulat. Mindenki igyekszik szélesíteni kínálatát, az eredeti termékprofilok lassan elmosódnak. Cégünk, az INGENICO például eredendően banki és fizetési leolvasókkal, terminálokkal foglalkozik, de a fizetési kártyák egyre sokrétűbb és változatosabb felhasználási lehetőségeihez igazodó termékpalettánk kiegészül a legkülönbözőbb célra használt kártyás azonosító rendszerekkel, melyek az előbbiekkel és a biometrikus azonosítással együtt fejlesztéseink fő területei.
A hagyományos – tehát nem biometrikus – rendszerek piacán ma már a legtöbben csipben gondolkodnak. Azonban a csipek közül sem a rézérintkezős megoldásról beszél a szakma (bár Magyarországon még ennek bevezetése is várat magára), a figyelem egyértelműen a contactless megoldásoké, melynél, mint a neve is mutatja, a kártyát nem kell sehova sem behelyezni vagy lehúzni, elég, ha a terminál közvetlen közelében van. Ilyen fejlesztést a VISA és a MasterCard is támogat. Természetesen ehhez igazodnak a leolvasók is. A megoldás biztonságosabb, nagyon magas szinten titkosított, és minden esetben PIN-kóddal együtt használandó.
Ezzel párhuzamosan a bank-, illetve azonosító-kártyák évek óta hagyományosnak tekintett mérete is változik, több helyütt már a jelenleginél kisebb kártyák is elfogadottak, melyek természetesen a kártyatársaságok sztenderdjei alapján készülnek (Visa Mini). Szintén jellemző törekvés, hogy a különböző kártyákat mint használati tárgyat is minél személyesebbé tegyék a felhasználók számára, például a Gemplus aromás kártyái, melyek a felületen látható narancs-, vagy kávé-motívumoknak megfelelően illatoznak.
A másik nagy trend természetesen a biometrikus azonosítás. Minden nagyobb cég kijött már megbízható ujjlenyomat-olvasó rendszerével, és szinte egytől-egyik felkészültek az írisz-szkennerek bevezetésére is. A biometrikus azonosítás azonban még több ponton megosztja a gyártókat és a közvéleményt – hívja fel a figyelmet Lévai Gábor. A felhasználókat személyiségi jogi kérdések foglalkoztatják, míg a gyártók és a szakma csak óvatosan ruháznának be mindaddig, míg a piac állásfoglalása nem egyértelmű. Ráadásul a cégek jelentős része elsősorban informatikai, így fejlesztéseik is ebbe az irányba mutattak eddig.
Mindennek fényében úgy gondolom – hangoztatja a stratégiai igazgató –, hogy a biometrikus azonosítás mellett kiegészítő szolgáltatásként a csipkártyákon tárolt további adatok és alkalmazások olyan komplex szolgáltatások nyújtására adnak lehetőséget, amelyek egy vállalat, vagy intézmény minden igényét egy kártyán tudják kielégíteni.
A hagyományos – tehát nem biometrikus – rendszerek piacán ma már a legtöbben csipben gondolkodnak. Azonban a csipek közül sem a rézérintkezős megoldásról beszél a szakma (bár Magyarországon még ennek bevezetése is várat magára), a figyelem egyértelműen a contactless megoldásoké, melynél, mint a neve is mutatja, a kártyát nem kell sehova sem behelyezni vagy lehúzni, elég, ha a terminál közvetlen közelében van. Ilyen fejlesztést a VISA és a MasterCard is támogat. Természetesen ehhez igazodnak a leolvasók is. A megoldás biztonságosabb, nagyon magas szinten titkosított, és minden esetben PIN-kóddal együtt használandó.
Ezzel párhuzamosan a bank-, illetve azonosító-kártyák évek óta hagyományosnak tekintett mérete is változik, több helyütt már a jelenleginél kisebb kártyák is elfogadottak, melyek természetesen a kártyatársaságok sztenderdjei alapján készülnek (Visa Mini). Szintén jellemző törekvés, hogy a különböző kártyákat mint használati tárgyat is minél személyesebbé tegyék a felhasználók számára, például a Gemplus aromás kártyái, melyek a felületen látható narancs-, vagy kávé-motívumoknak megfelelően illatoznak.
A másik nagy trend természetesen a biometrikus azonosítás. Minden nagyobb cég kijött már megbízható ujjlenyomat-olvasó rendszerével, és szinte egytől-egyik felkészültek az írisz-szkennerek bevezetésére is. A biometrikus azonosítás azonban még több ponton megosztja a gyártókat és a közvéleményt – hívja fel a figyelmet Lévai Gábor. A felhasználókat személyiségi jogi kérdések foglalkoztatják, míg a gyártók és a szakma csak óvatosan ruháznának be mindaddig, míg a piac állásfoglalása nem egyértelmű. Ráadásul a cégek jelentős része elsősorban informatikai, így fejlesztéseik is ebbe az irányba mutattak eddig.
Mindennek fényében úgy gondolom – hangoztatja a stratégiai igazgató –, hogy a biometrikus azonosítás mellett kiegészítő szolgáltatásként a csipkártyákon tárolt további adatok és alkalmazások olyan komplex szolgáltatások nyújtására adnak lehetőséget, amelyek egy vállalat, vagy intézmény minden igényét egy kártyán tudják kielégíteni.
Kapcsolódó cikkek
- A játékok és a technológia
- 3GSM helyett Mobile World Show
- Ma nyitott a Computex
- A kis- és középvállalatok versenyképességéért - workshop és kiállítás
- I. Electronic Arts Játék Fesztivál az INFOmarket - Mobil Show-n
- Megnyílt Bukarestben a CERF
- Nemzetközi gépgyártás-technológiai és elektronikai szakkiállítás
- Fotós újdonságok a PMA 2007-en
- NJSZT IKF: évforduló kiállítással, konferenciával
- Hatalmas tömegeket vonzott a budapesti Mobil Show