A világon először: Web Shopping East 99

Mikor megy fel a függöny?

1999. december 5. 19:29
A Budapesti Kongresszusi Központban novemberben megrendezett Web Shopping East kiállítás és konferencia két dolgot bizonyított be: 1. még nem ment fel a függöny, még nem kezdődött el az előadás; 2. azért van néhány cég, amely ott áll készenlétben a színházkapuban, hogy ha meghallja a csengetést, időben elfoglalja a helyét, lehetőleg az első sorban.
Abban ugyanis mindenki biztos, hogy ez az üzlet rövidesen beindul. Azt viszont senki nem tudja, hogy pontosan mikor. Nézzük, hogy ilyen körülmények között mit tapasztalt munkatársunk, aki nem restellt három napig bóklászni a többnyire üres kiállítói folyosókon, és hallgatni a hangzatosabbnál hangzatosabb előadásokat.

Budapesti Kongresszusi Központ, reggel kilenc óra után néhány perccel. Az első emeleti regisztrációnál kisebb zsúfoltság. Hiába lehetett már nyolc órától érkezni, a legtöbben mégis az utolsó percekben esünk be. A személyzet udvarias, de kissé ideges, egymásra várnak a számlázásnál. Az érkeztetést személyesen Patrick Jucaud, a rendezvényt szervező Happening Group vezérigazgatója felügyeli. Készségesen áll rendelkezésünkre, hogy tájékoztasson az előzményekről:

- Már tíz éve foglalkozunk azzal, hogy még kiaknázatlan, 500 milliós vevőkörrel rendelkező, többféle kultúrájú piacot nyissunk meg olyan kis- és nagyvállalatok részére, amelyek készek kihasználni a világnak ezen a részén rendelkezésre álló lehetőségeket - mondja. - Ez a budapesti esemény az első ebben a témakörben. Nem akartunk tömegrendezvényt, ezért hangsúlyoztuk már az első pillanattól kezdve a business to business elvét. Célzottan kerestük meg a kiállítókat. Mindenkit ismerünk, aki itt van, s minden látogató egy potenciális vásárló is egyben. Az volt a szándékunk, hogy az online üzlet iránt érdeklődők minden fontos részletről tájékozódhassanak, s egyben lehetőségük legyen vállalkozásuk elindításához vagy továbbfejlesztéséhez.

Megköszönöm a bevezető nyilatkozatot, és indulok a kiállítótérbe. A pavilonokban számos világcég, köztük a KPMG, a HP, az IBM, az Oracle, a Compaq, a Microsoft és az Ericsson is kínálja portékáját: szoftvereket, hardvereket, komplett rendszereket és részegységeket. Világszínvonalú a kínálat, lehet válogatni.

Kilenc óra harminc. A színpadon kialakított előadótéren lassan megtelnek a széksorok. Mindenki az előadót várja. Néhány perc múlva Balogh Attila, a Prím online üzletágának igazgatója kezébe veszi a mikrofont, és ezzel megkezdődik a Web Shopping East kiállítás konferenciaprogramja, elhangzik az első kérdés: "megengedheti-e magának egy cég, hogy kimaradjon az elektronikus kereskedelem nyújtotta lehetőségekből?"

Ezt követően előadás előadást követ, a lehető legváltozatosabb tematikával. Szó esik itt mindenről, ami az online üzletek beindításával és üzemeltetésével kapcsolatos lehet, a különböző szoftverektől és hardverektől kezdve a jogi háttéren át a tőkebefektetésig és a különböző biztonságtechnikai megoldásokig. Eközben a pavilonokban ügyeletet tartók várakozással pillantanak a bejárat felé. Talán az érdeklődők sokaságát, "a tömeg"-et várják...

Péntek, a rendezvény utolsó napja. A kiállítótérben körülbelül ugyanannyian vannak, mint az első napon, ugyanolyan kevesen...

A földszinti előadótérben ennek ellenére szépszámú kis csoport gyűlt össze, az egyes, már működő online kereskedelmi oldalakat mutatják be működtetőik, s a közönség meglehetősen nagy érdeklődést mutat minden gyakorlati apróság iránt.

Az előadásoknak s lassan a rendezvénynek is vége, mini közvélemény-kutatásra indulok.

A MÁV-Informatika pavilonjában nem titkolják a csalódást. Hiába tették ki az egyébként sok szolgáltatást nyújtó Elvira nevű elektromos vasúti utastájékoztató rendszer reklámanyagát a pultra, nem volt olyan érdeklődő, akinek megakadt volna rajta a szeme. Előadást nem tartottak, de hogy miért nem, arra a kérdésre nincs válasz...

A szakma élvonalához tartozó Oracle felvonultatta világszínvonalú kínálatát, de nem tudta kinek ajánlani.

Kedvezőbb képet adott helyzetéről a Compaq-képviselőként érkező Infoland műszaki igazgatója. Csak egy éve foglalkoznak elektronikus szoftverkereskedelemmel, mondja, de a most bemutatott mintaáruházuk iránt több konkrét érdeklődés is volt, és három tárgyalást már meg is kezdtek. Ennyi nekik indulásnak elég is.

A kevés látogató ellenére is nagy volt a forgalom a KPMG vállalkozói pavilonjában. Szinte egymásnak adták a "kilincset". Nem csoda: a pénzügyi tanácsadásairól is ismert világhírű cég üzletiterv-versenyt hirdetett és szponzorált ebből az alkalomból. Az első helyezett jutalma egy tízezer dollár értékű pénzügyi tanácsadás, amelynek keretében olyan színvonalú üzleti terv kidolgozására van lehetőség, amellyel biztos esélyesként indulhat a pályázó a pénzügyi befektetők kegyeiért vívott harcban. A további tizenöt-húsz helyezett számára pénzügyi szemináriumot szerveznek, amely ugyancsak hasznos ismeretekhez juttatja a résztvevőket. Mark Bownas, a KPMG képviselője szívesen tájékoztat. Szeretné továbbadni azokat a tapasztalatokat, mondja, amelyeket a korábbi években szerzett. Olyan vállalkozókat keres, akik sikeresen felléphetnek a nemzetközi tőzsdepiacon. Ő egyébként elégedett az itteni eseményekkel, az idő- és pénzbefektetés megtérült, sok jó kapcsolatot épített ki, és megalapozott egy profilt.

Az utolsó előtti pavilonban két fiatalember áll, előttük saját fejlesztésű készülékük, amely állításuk szerint egyesíti a televízió és az internet előnyeit. Ők fejlesztették ki azt a kis, névjeggyel kombinált CD-t is, amelyből a Web Shopping minden résztvevője kapott. Interaktív kapcsolatok menedzselése címmel előadást is tartottak, amelynek középpontjában a személyre szabott marketingtevékenység áll. Nem jöttek hiába, mondja Kővári László igazgató, bevezették a cég nevét, s már sikeres tárgyalásokat is kezdtek...

Egy magányos fiatalember halk léptekkel sétál egyik standtól a másikig. Domonyi Károly okleveles villamosmérnök, az ipari akkumulátorokat és szünetmentes energiaellátó rendszereket forgalmazó Akkufel Kft. ügyvezetője. Látogatóként jött, de csalódott az előadásokban. Nem voltak elég érthetőek az átlagember számára, mondja, és nem voltak eléggé lényegre törők. Kevés volt a konkrétum. "Legnagyobb élményem a Prím Online beszámolója volt, azért érdemes volt eljönni. Még az árakról is pontos tájékoztatást kaptam, másutt többnyire mellébeszéltek..."

Már a kiállítás utolsó délutánján vagyunk, amikor a Comfort-Netshare Ltd. Pavilonjához érek. Unyi Gábor igazgató elégedetten ül saját fejlesztésű termékei között. Elmondja, hogy ő nyitotta meg 1996. június 5-én az első működőképes online üzletet (ld. az akkori Internet Kalauzt), amely azóta is sikeresen működik. A látogatók számának említésére elbizonytalanodik: Sok? Kevés? Melyik a jobb? "Ötven darab névjegyet gyűjtöttem össze a három nap alatt, ez a korábbi kiállításokon egynapi adagnak felel meg. Valóban hiányzik a nyüzsi, de azt tapasztalom, hogy itt több a komoly érdeklődés. Az előző kiállításokon a sok-sok érdeklődőből alig akadt egy-két komoly partner. Itt pedig akár tíz üzletet is köthettem volna, ha ügyesebb vagyok. És minden elismerés megilleti a szervezőket. Én még ilyen profi csapattal nem találkoztam. Még a sóhajunkat is lesik. Mindössze egyetlen gondom volt, hogy nem engedtek be a kezdés előtti este, hogy felszereljük a technikát. Így aztán az egyik kiállítótársammal folytatott értelmetlen szakmai vita miatt kiestek a nyitás utáni első órák..."

Bontják körülöttünk a pavilonokat, mire befejezzük a beszélgetést. S míg bent, a falak között a közeljövőről álmodtunk, odakint Tél Apó vastag hótakaróval borította be a tájat... Várhatjuk a tavaszt, hátha valami kihajt ebből a késő őszi vetésből is... Krébecz József Kilóra veszik a márkás gépeket Nyár eleji indulása óta töretlen lendülettel növekszik a Compaq Depónak, a Compaq Computer Magyarország Kft. interneten elérhető számítástechnikai áruházának forgalma, volt már olyan is, hogy valaki teljes irodáját szerelte fel innen, tízmilliós nagyságrendben hagyva itt a gépek vételárát. A direct mail, call center és internetes értékesítés egységes rendszerével felépített, itthon újszerű értékesítési mód a várakozásokat jóval meghaladó érdeklődést, és ami ennél is fontosabb, vásárlási kedvet váltott ki a kis és közepes vállalkozások körében. Az év végi felfokozott vásárlási kedvet figyelembe véve december végére az interneten keresztül lebonyolított forgalom meghaladja a 100 millió forintot. A Compaq Depo nem olyan áruház, mint mondjuk az eBolt, vagyis nem közvetlen értékesítés folyik, hanem a vevő az áru mellé mindjárt eladót is választhat, a Compaq az értékesítésbe bevonta teljes viszonteladói hálózatát. A megrendelés tehát a Compaq Depón, az értékesítés pedig a Compaq-kereskedőkön keresztül történik.

A jelenleg futó harmadik fázisban már más gyártók termékei (például Xerox- és Lexmark-nyomtatók, Microsoft-szoftverek stb.) is megtalálhatók, és az igazi újdonság a lízing lehetősége, ami tovább könnyíti a kis és közepes vállalatok korszerű eszközhöz történő hozzájutását. 20 millióval zárja az évet az eBolt Az eBolt (amelynek egyik kapuja a Prím Online Számítástechnikai Áruház) éppen a Web Shopping nyitó napján tartott sajtótájékoztatót arról, hogy a karácsonyi vásárra való tekintettel november 20-án megnyitotta szórakoztatóelektronikai áruházát is. A sajtótájékoztatón Vajda Péter ügyvezető az alig öt-hat hónapos, kifejezetten elektronikus kereskedelemre szakosodott áruház imponáló forgalmi adatairól is beszámolt. Míg a Carnation Consulting nemrégiben közreadott felmérése szerint Magyarországon az online üzletek az idén még csak havi 300 ezer forintnyi árut forgalmaznak, az eBoltnak a novemberi forgalom alapján már reális reménye van arra, hogy a decembert 5 millió felett zárja, 2000-re pedig havi tízmilliós átlagforgalmat tervez. A Carnation Consulting által 1999-re becsült, 84 milliós teljes hazai online áruházi forgalom közel negyedét teszi ki az eBolt, annak ellenére, hogy az áruház az év közepén indult. Az időarányos adatokat figyelembe véve az internetes áruházakban bonyolított teljes magyar forgalom közel felét az eBolt bonyolította. Hasonló eredményeket mutat az eBoltban egy vásárló által elköltött összeg, más virtuális boltok tapasztalataival összehasonlítva. Az eBoltban egy vásárló ugyanis ötször nagyobb összegben költ a Carnation-féle átlaghoz képest.

A most megnyíló szórakoztatóelektronikai üzletben külön említést érdemel a Sony márkabolt, amelyben a teljes Sony-kínálat megtalálható, így a részletes műszaki leírások és fotók nyújtotta információk mellett a minőséget maga a márkanév garantálja. A televíziótól a videón át a hifiberendezésig minden megtalálható itt, de azok sem csalódnak majd, akik pusztán a fényképezőgépükben szeretnének elemet cserélni - és mindezt igen versenyképes árakon.

Ugyancsak viszonylag friss bővítésnek tekinthető a fotó- és optikai szaküzlet, amelyben márkás fényképezőgépek, távcsövek és kiegészítők vásárolhatók meg.

Az áruház bővítése azonban még nem ért véget, hiszen a főként kis- és középméretű cégek igényeire tervezett irodatechnikai szaküzlet is rövidesen megnyitja virtuális kapuit - egyáltalán nem virtuális termékkörrel.

Kulcsszavak: konferencia kiállítás

A világ top 50 EdTech vállalata között a Xeropan

Komoly szakmai kritériumok alapján választotta ki a világ 250 legjobb EdTech cégét a TIME magazin és a Statista. A hétezer cégből két pillérre – a pénzügyi erősségre és az iparági hatásra – épülő pontrendszer alapján állították össze a listát, amelyen a magyar Xeropan az előkelő 35. helyet szerezte meg, az európai cégek között pedig a 11. lett és egyben az egyetlen magyar vállalat a nemzetközi ranglistában.

2024. május 3. 21:17

Az AI a technológia jövője, a HONOR pedig úttörő benne

A technológia világában mostanában szinte minden a mesterséges intelligenciáról (AI) szól, a hírek egy része pedig riasztó jelleggel csapódik le: sokan munkák elvesztését, emberek által végzett szakmák megszűnését látják benne. 

2024. május 3. 20:01

Ilyen volt a magyar rádiók zenei repertoárja 2023-ban

Összesen 103 év és kilenc hónapnyi adást sugároztak a magyarországi rádiók 2023. január 1-jétől december 31-ig – derült ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) legfrissebb kutatásából, amely a magyar rádiók 2023-as zenei repertoárját vizsgálta. A teljes kínálatban a legtöbbet játszott előadó Rúzsa Magdolna volt. Az énekesnőt több mint két és félszer annyiszor hallhattuk, mint a huszadik helyezett Azahriah-t. A tavalyi év legsikeresebb hazai slágere a ValMartól az Úristen, a külföldiek közül Miley Cyrus Flowers című dala volt.

2024. május 3. 18:05

A Xiaomi megerősítette a fenntarthatóság iránti elkötelezettségét

A Xiaomi a napokban közzétette a hatodik ESG (környezetvédelem, társadalmi felelősségvállalás és vállalatirányítás) jelentését. A több mint 80 oldalas dokumentum, amelyet kínai és angol nyelven adtak ki azt az előrehaladást mutatja be, amelyet a Xiaomi és leányvállalatai megtettek az ESG stratégia megvalósítása terén 2023-ban. 

2024. május 3. 17:25

Az akadálymentesség elengedhetetlen szempont az épületek tervezése során

Az akadálymentesség szempontjának egyre fontosabb szerepe van az építészetben, világszerte egyre több vállalat törekszik arra, hogy inkluzív környezetet alakítson ki. A Skanska a befogadás és a fenntarthatóság iránti elkötelezettségével összhangban szintén jelentős hangsúlyt fektet erre. A vállalat az átgondolt tervezés és megvalósítás érdekében együttműködik az Access4you-val azzal a céllal, hogy épületeiben a legmagasabb szintű access4you tanúsító védjegyet szerezze meg. 

2024. május 3. 16:17

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Magyar siker: Nemzetközi díjat nyert a TIME magazintól a nyelvtanuló-applikáció

2024. május 3. 19:59

Megvannak 2024 legvonzóbb hazai munkaadói

2024. április 29. 11:38

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55