A Magyar Telekom 2006. harmadik negyedévi eredményei

forrás Prim Online, 2006. november 9. 07:25
A bevételek 7,6%-kal 494,5 milliárd forintra (1.862,3 millió euróra) nőttek 2006 első kilenc hónapjában 2005 azonos időszakához képest. A mobil, az internet, valamint a rendszerintegrációs és informatikai szolgáltatásokból származó bevételek növekedése ellensúlyozta a kimenő forgalmi bevételek csökkenését. Ezen túlmenően az Egységes Digitális Rádiótávközlő Rendszer (EDR) projekt korábbi számviteli kezelésében történt módosítás is hozzájárult a bevételnövekedéshez.
Mivel a 2006-ban bevezetett IFRIC 4 szerint a magyar mobil szolgáltatások EDR-rel kapcsolatos beruházásainak jelentős része pénzügyi lízingbe adott hálózati elemek értékesítésének minősül, ezek korábbi számviteli kezelését módosítottuk. A 2006. szeptember 30-ig elvégzett, 9,8 milliárd forint összegű EDR-rel kapcsolatos beruházást ezért értékesítésre létrehozott hálózati elemek bevételeként és költségeként jelentjük. Az eredménykimutatásban ez az összeg az egyéb mobil bevételek, illetve az értékesített távközlési berendezések beszerzési értéke sorokon jelenik meg. Ezen túlmenően - mivel ezek a befektetések többé már nem minősülnek befektetett eszköznek - értékcsökkenés nem számolható el utánuk. 2006 első kilenc hónapjában az EDR szolgáltatáshoz kapcsolódóan 0,2 milliárd forint kamatbevétel és az állammal szembeni pénzügyi lízingkövetelés is könyvelésre került. Ezen módosítások 2006 harmadik negyedévében történtek, az EDR szolgáltatás elindításától kezdődően visszamenőleges hatállyal.

Az EBITDA kismértékben, 0,6%-kal 192,6 milliárd forintra nőtt, az EBITDA-ráta 39% volt. A csoport EBITDA a vizsgálattal kapcsolatos költségek nélkül 195,8 milliárd forint volt, az EBITDA-ráta pedig 39,6%.

A tárgyi eszközök és immateriális javak beszerzésére fordított bruttó összeg 57,9 milliárd forint volt, melyből a vezetékes szegmensre 29,9 milliárd forint, a mobil szegmensre 28 milliárd forint jutott. A mobil szegmensre eső összegből 8,9 milliárd forintot fordítottunk UMTS-szel kapcsolatos beruházásokra.

A vezetékes szegmens külső bevételei (a Magyar Telekom Csoport más szegmenseitől származó bevételek kiszűrése után) 3,5%-kal 253,4 milliárd forintra nőttek. A szélessávú internet, valamint a rendszerintegrációs és informatikai szolgáltatásokból származó bevételek növekedése ellensúlyozta a kimenő forgalmi bevételeknél tapasztalható visszaesést. Az EBITDA 90,5 milliárd forintot tett ki, a külső bevételekre vetített EBITDA-ráta 35,7% volt.

A mobil szegmens külső bevételei 12,3%-kal 241,2 milliárd forintra nőttek a hangalapú és az értéknövelt szolgáltatásokból származó bevételek bővülése, valamint az EDR projekt számviteli kezelésének módosítása következtében. Az EBITDA 102,1 milliárd forintot tett ki, a külső bevételekre vetített EBITDA-ráta magas, 42,4% volt.

A Társaság részvényeseire jutó eredmény (nettó eredmény) 7,2%-kal, 65 milliárd forintról (263,3 millió euróról) 60,3 milliárd forintra (227,1 millió euróra) mérséklődött. Az EBITDA kismértékű növekedése ellenére a nettó eredmény csökkent, aminek oka elsősorban a magasabb értékcsökkenés.

Az üzleti tevékenységből származó nettó cash-flow 145,6 milliárd forintra nőtt a közel változatlan EBITDA és a kifizetett társasági adó növekedésének együttes hatásaként, melyet ellensúlyozott az (elsősorban a követelések csökkenésének következtében) alacsonyabb működő-tőke igény és az alacsonyabb kamatfizetés. A befektetési tevékenységre fordított nettó cash-flow gyakorlatilag stabil volt és 98,3 milliárd forintot tett ki - a 2005. első negyedévben végrehajtott montenegrói akvizíció, a Makedonski Telekommunikacii (MakTel) saját részvényeinek, továbbá a KFKI és a Dataplex 2006. évi megvásárlása mellett. A pénzügyi tevékenységből származó nettó cash-flow értéke tükrözi, hogy 2006 első kilenc hónapjában nem történt osztalékfizetés.

A nettó adósságállomány 81,1 milliárd forinttal csökkent 2005. szeptember végéhez képest az időszak alatt történt hiteltörlesztéseknek köszönhetően. Az eladósodottsági ráta (a nettó adósságnak a nettó adósság + saját tőke + kisebbségi részesedésekre vetített aránya) 2006. szeptember végére 26,4%-ra mérséklődött (2005. szeptember végén 35,8% volt), mivel a társaság 2005. év után járó osztalékot még nem fizetett..

Straub Elek elnök-vezérigazgató az eredményekkel kapcsolatban így nyilatkozott:

"A Csoport alapvető üzleti eredménye stabil volt az év első kilenc hónapjában. A bevétel- és a forintban kifejezett EBITDA-növekedés egyaránt összhangban van a 2006. évi célkitűzésekkel. A hazai vezetékes szolgáltatások terén bevételnövekedést értünk el annak köszönhetően, hogy az előfizetési díjakból, valamint az informatikai és internet szolgáltatásokból származó bevételek bővültek, és ellensúlyozták a forgalmi bevételek folytatódó csökkenését. 2006 első kilenc hónapjában a vezetékes és a mobil üzletágak egyesülésének első hatásai már látszódtak az értékesítés és az ügyfélmegtartás területén. Ezeket azonban ellensúlyozták a hozzájuk kapcsolódó költségek, így 2006 első három negyedévében az EBITDA hatás nem volt jelentős, a szükséges beruházásokat az éves költségvetési keretből finanszíroztuk. A következő három év során jelentős pozitív eredménnyel számolunk, a 2007-től 2009-ig terjedő időszakra vonatkozóan az előnyök nettó jelenértékét jelenleg kb. 60 milliárd forintra becsüljük. Az egyesülés pozitív hatása ellenére nem változik a 2007-re vonatkozó EBITDA célkitűzésünk (növekedés forintértékben a 2005-ös teljesítményhez képest) a következő okok miatt. 2007-ben az adókedvezmények igénybevételéből származó hatás fog jelentős szerepet játszani, míg az egyesülés EBITDA hozzájárulása évről évre fokozatosan növekszik majd. A magyarországi megszorító csomag negatív hatással van nyereségességünkre az adóterhek növekedése és a háztartások távközlési kiadásaira nehezedő nyomás következtében. Emellett az EDR projekt számviteli kezelésének módosítása is kedvezőtlen hatással van az EBITDA-ra. Ezen számviteli változás következtében módosítjuk 2006-ra és 2007-re kitűzött évi 3% feletti bevételnövekedési célunkat, e két évben legalább 3%-os átlagos növekedés elérésére. A hazai mobil piacon a piaci részesedés kismértékű csökkenése ellenére megőriztük egyértelmű piacvezető pozíciónkat a második legnagyobb piaci szereplővel szemben. Végül nemzetközi leányvállalataink Macedóniában és Montenegróban kiemelkedő teljesítményt nyújtottak és jelentős mértékben hozzájárultak a Csoport bevételéhez és EBITDA-jához.”

Hazai vezetékes szolgáltatások: az alapvető üzleti teljesítmény stabil volt

A szegmensek közötti kiszűrések előtti bevételek 2,2%-kal 71,1 milliárd forintra nőttek 2006. harmadik negyedévben az előző év azonos időszakához képest, az EBITDA-ráta 32,1% volt. A vizsgálattal kapcsolatos 1,3 milliárd forint költséget figyelmen kívül hagyva (mely a Csoport központ költségei között került elszámolásra) az EBITDA 24,2 milliárd forint volt, az EBITDA-ráta pedig 34,0%. A szegmens 2005. harmadik negyedévi EBITDA-jára negatívan hatott, hogy 0,8 milliárd forinttal csökkent az Egyetemes Távközlési Támogatási Alappal szembeni követeléseink összege. A belföldi és nemzetközi forgalmi bevételek együttesen 13,9%-kal mérséklődtek elsősorban a mobil helyettesítés és a vezetékes vonali versenytársak miatti forgalomcsökkenés következtében. A vezetékesből mobilba irányuló percforgalom csökkent, ugyanakkor a helyi és a belföldi távolsági forgalom egyaránt emelkedett. Mindazonáltal a kedvezményes és az ingyenes perceket tartalmazó díjcsomagok hozzájárultak a bevétel csökkenéséhez. A rendszerintegrációs és informatikai bevételek 2,4 milliárd forintról 4 milliárd forintra nőttek. Az internet bevételek is bővültek annak köszönhetően, hogy jelentősen nőtt az ADSL csatlakozások száma. A szélessávú csatlakozások száma (döntően ADSL és kábel) 2006. szeptember végén meghaladta a 498 ezret. Az erős mobil helyettesítés és a számhordozhatóság következtében folytatódott a vezetékes vonalak számának csökkenése (2006. szeptember végén 4%-kal volt alacsonyabb az egy évvel korábbinál). A Magyar Telekom Nyrt. vezetékes vonalainak közel 82%-a tartozott valamelyik kedvezményes díjcsomagba, ami 2006. harmadik negyedév végén 1,9 millió vonalat jelentett.

Nemzetközi vezetékes szolgáltatások: figyelemre méltó eredmények a két legjelentősebb leányvállalatnál

A szegmensek közötti kiszűrések előtti bevételek 18,1%-kal 19,3 milliárd forintra nőttek 2006. harmadik negyedévben az árfolyamváltozás hatásának valamint a Crnogorski Telekom vezetékes üzletága (T-Com) erős hozzájárulásának köszönhetően. Az EBITDA 8 milliárd forintra nőtt, az EBITDA ráta 41,6% volt. Az alacsonyabb forgalmi bevételek ellenére a MakTel vezetékes szolgáltatásaiból származó bevételek 10,4%-kal nőttek a kedvező árfolyamváltozás (11,7%) valamint az előfizetési, a nemzetközi nagykereskedelmi és az internethez kapcsolódó bevételek növekedésének következtében. Az EBITDA 14,9%-kal 5,8 milliárd forintra nőtt a költségcsökkentési erőfeszítéseknek köszönhetően. Az EBITDA-ráta erős, 49,1% volt. A Crnogorski Telekom vezetékes üzletága (T-Com) 2006. harmadik negyedévben 6,1 milliárd forinttal járult hozzá a Csoport bevételeihez (2005. harmadik negyedévben 5,1 milliárd forinttal). A növekedés a kedvező árfolyamváltozásnak valamint az összekapcsolási díjakból és az internet szolgáltatásokból származó bevételek emelkedésének köszönhető. A Crnogorski Telekom vezetékes üzletágának (T-Com) EBITDA hozzájárulása 2,3 milliárd forintra nőtt (a 2005. harmadik negyedévi 1,8 milliárd forintról).

Hazai mobil szolgáltatások: egyértelmű piacvezető pozíció, az EDR-rel kapcsolatos számviteli módosítás, stabil ARPU, növekvő használat

A szegmensek közötti kiszűrések előtti bevételek 18,5%-kal 83,1 milliárd forintra nőttek 2006. harmadik negyedévben az értéknövelt szolgáltatásokból származó bevételeknek valamint a forgalmi és az előfizetési díjakból származó bevételek növekedésének köszönhetően. Az egyéb bevételek jelentősen emelkedtek az EDR projekt számviteli kezelésének módosítása következtében. Az EBITDA 27,9 milliárd forint volt, 5,9 %-al kevesebb, mint 2005. harmadik negyedévben. Az egyéb működési költségek növekedtek, elsősorban a vezetékes és mobil üzletág összeolvadásának harmadik negyedévi egyszeri költsége, azaz az egységes kiskereskedelmi bolthálózat létrehozásának következtében. A 2005. harmadik negyedévi alacsonyabb egyéb működési költségek további magyarázata, hogy a 2005. szeptemberi kedvező bírósági döntést követően visszavezetésre került a korábban az Egyetemes Távközlési Támogatási Alapba történő befizetésekre elkülönített 1,1 milliárd forint. Az előre fizetett kártyás és a szerződéses ügyfelek esetén egyaránt alacsonyabb készüléktámogatási díjak miatt az átlagos ügyfélmegszerzési költség tovább csökkent. (Az ügyfélmegszerzési költség számításánál a belépési árrést (a SIM kártya költsége csökkentve a belépési díjjal) és az eladáshoz kapcsolódó készüléktámogatási és ügynöki díjakat vesszük figyelembe.) A bevezetett új tarifacsomagoknak köszönhetően ugyan megnőtt a forgalom és az értéknövelt szolgáltatások igénybevétele, azonban az egyes csomagok által biztosított árengedmények és ingyenes percek, a szabályozói változások hatása és a zárt felhasználói csoportok számára kínált ajánlatok elterjedése következtében az egy előfizetőre jutó havi átlagbevétel (ARPU) értéke stabil maradt. Az MOU (egy előfizetőre jutó átlagos havi perchasználat) értéke 146-ra nőtt 2006. harmadik negyedévben, tükrözve az árrugalmasság javulását.

Nemzetközi mobil szolgáltatások: erős bevételnövekedés, kiemelkedő ráták mindkét leányvállalatnál

A szegmensek közötti kiszűrések előtti bevételek 24,2%-kal 15,8 milliárd forintra nőttek 2006. harmadik negyedévben az árfolyamváltozás hatásának és a T-Mobile Crna Gora jó teljesítményének köszönhetően. Az EBITDA 9,2 milliárd forint volt, az EBITDA ráta magas, 58,1%. A T-Mobile Macedonia bevételei 25,2%-kal nőttek az erős árverseny jellemezte, bővülő piacon. A T-Mobile Macedoniánál az EBITDA 6,6 milliárd forint, az EBITDA ráta 58,5% volt. A T-Mobile Crna Gora 2006. harmadik negyedévben 4,6 milliárd forint bevétellel (21,5%-os emelkedés) járult hozzá az erős eredményekhez, az EBITDA-ja pedig 2,6 milliárd forint volt (szemben a 2005. harmadik negyedévi 1,9 milliárd forinttal).
Kulcsszavak: +céginfo Magyar Telekom

Telekom ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Így parkolunk mi: hol és mennyit fizetnek a magyarok a várakozásért?

Országosan 720 forintot fizetnek átlagosan az autósok egy parkolásért, de 1000 forint alatt ritkán ússza meg az, aki Budapest belvárosában áll meg a járművével – derül ki a Simple mobilapplikáció statisztikájából. Több órát inkább a népszerű kirándulóhelyek és fürdők környékén várakoznak a magyar autósok, ezért vidéken a nyár számít kiemelt időszaknak parkolás szempontjából.

2024. november 20. 13:24

Karácsony korlátok nélkül

Az embereket egymástól elválasztó láthatatlan, de nagyon is érzékelhető falak áttöréséről szól a Telekom idei karácsonyi kampánya. Magyarország mellett a Deutsche Telekom Csoport kilenc másik európai országában bemutatott alkotás üzenete, hogy a bennünket körülvevő sokféle gátat legtöbbször mi magunk teremtjük meg, és hogy tudatos igyekezettel ugyanolyan egyszerűen lebonthatjuk őket – sokszor éppen a hétköznapok innovációi által – mint amilyen észrevétlenül felépültek. 

2024. november 19. 20:46

A Samsung AI-alapú újításait ismerte el a Consumer Technology Association

A Samsung legújabb termékeit és szolgáltatásait a rangos CES 2025 Innovációs Díjjal ismerte el a Consumer Technology Association (CTA) szervezet, a vállalat négy kategóriában a „Legjobb Innováció” címet is elnyerte. A díjakat két hónappal a világ egyik legnagyobb és legjelentősebb technológiai eseményét, a CES 2025 kiállítást megelőzően osztják ki, ezek az elismerések is kiemelik a Samsung elkötelezettségét a fogyasztói elektronika határainak bővítése iránt. A mesterséges intelligencia, a fenntartható tervezés, valamint az inkluzív felhasználói élmény terén megvalósított fejlesztéseivel a Samsung továbbra is mércét állít az iparágban.

2024. november 19. 19:27

A HONOR Magic V3 és V2 a minimalista divat legjobb barátai

A telefon, a kulcsok, a laptop, a pénztárca, a tablet, az iratok és egyéb, a hétköznapi munkavégzéshez – sőt, létezéshez – szükséges holmik cipelése kimerítő lehet. Nem beszélve arról, hogy kihat a divatra is: elvégre olyan táskákra van szükségünk, amikbe ezek mind beleférnek. A táskaválasztás pedig öltözetünket is meghatározhatja.

2024. november 15. 19:13

Rejoy: Vitték a felújított telefonokat, mint a cukrot

A Rejoy november 17-ig tartó Black Fridayának első napján a magyar vásárlók több mint ezer darab felújított okostelefont, tabletet, laptopot és okosórát rendeltek meg. A mobilok közül a vásárlók az iPhone 12, 13 és 15-ös modellév felújított példányait keresik a leginkább, míg laptopból az M1 lapkával szerelt MacBook Air volt a legnépszerűbb. Utóbbi 199 990 forintos felújított példányait néhány óra alatt elkapkodták. 

2024. november 15. 18:00

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01