A szabályozás hatására olcsóbb lett az ADSL-szolgáltatás
forrás Prim Online, 2007. április 6. 12:54
A Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) közel egy évvel ezelőtt bevezetett – az ADSL-szolgáltatás kiskereskedelmi árain alapuló – nagykereskedelmi árszabályozása bevált, a piac jó irányba mozdult, a verseny erősödött, a fogyasztói árak pedig csökkentek – mondta Pataki Dániel, az NHH elnöke, a Magyarországon még újszerűnek számító szabályozási módszer eredményeit értékelve.
Az NHH Tanácsa a napokban tette közzé negyedik alkalommal a kiskereskedelmi árakon alapuló szabályozott nagykereskedelmi árakat, az úgynevezett retail minus (RM) szabályozás keretében. A legfrissebb határozatokban megjelenő nagykereskedelmi árak a 2006 második félévi kiskereskedelmi árakból indulnak ki. Az RM szabályozás hatására az átlagos DSL előfizető által fizetett kiskereskedelmi ár 5010 Ft-ra csökkent.
Az első RM ármeghatározáskor – amikor a bázist a 2005 első félévi kiskereskedelmi árak jelentették –, az átlagos kiskereskedelmi ADSL ár 8675 Ft volt. 2006 végére Magyarországon a szélessávú (ADSL és kábelmodemes) internet-hozzáférések száma megközelítette az egymilliót, a 2005 végi 584 ezer és a 2004 végi 370 ezer után. Ezen belül, az RM szabályozással érintett ADSL-hozzáférések száma másfél év alatt megduplázódott és 2006 végére 600 ezer fölé emelkedett.
Az RM módszer bevezetésével az NHH Tanácsának az volt a célja, hogy a hatékonyan működő internetszolgáltatók mind az öt kötelezett nagykereskedelmi szolgáltató – Emitel, Hungarotel, Invitel, Magyar Telekom (T-Com) és Monortel – területén megfelelő árréssel igénybe vehessék a nagykereskedelmi szolgáltatást, és így versenyképes ADSL ajánlatokkal jelenhessenek meg.
2006 második féléve volt az első olyan időszak, amikor már az RM módszer alapján ténylegesen szabályozott nagykereskedelmi árak alapján nyújthattak ADSL-hozzáférést a kiskereskedelmi szolgáltatók. Miközben az átlagos kiskereskedelmi árszint 42 százalékkal csökkent, 2005 első féléve és 2006 második féléve között mind az öt kötelezett szolgáltató területén – eltérő mértékben, de általában 15-35 százalékos mértékben – csökkent a két leggyakoribb előfizetési mód, az egy éves hűségperiódussal megkötött 512 kbit/sec-os és az 1024 kbit/sec-os letöltési sebességű csomagok nagykereskedelmi ára is.
A retail minus módszer bevezetése előtt csak a Magyar Telekom és az Invitel területén volt verseny a kiskereskedelmi ADSL-szolgáltatást nyújtó cégek között. Az NHH céljainak megfelelően a verseny immár elérte a Hungarotel és a Monortel területét is – minek hatására ezeken a területeken is növekedésnek indult az ADSL-előfizetők száma.
2006 júniusában, amikor az NHH meghozta az első RM ármegállapító határozatát 485 ezer ADSL-előfizető volt Magyarországon, 96 százalékban a Magyar Telekom és az Invitel körzeteiben. 2006 végére az ADSL-előfizetők száma 613 ezerre növekedett, de ezen belül a Magyar Telekom és Invitel területek részesedése 93 százalékra csökkent.
Az első RM ármeghatározáskor – amikor a bázist a 2005 első félévi kiskereskedelmi árak jelentették –, az átlagos kiskereskedelmi ADSL ár 8675 Ft volt. 2006 végére Magyarországon a szélessávú (ADSL és kábelmodemes) internet-hozzáférések száma megközelítette az egymilliót, a 2005 végi 584 ezer és a 2004 végi 370 ezer után. Ezen belül, az RM szabályozással érintett ADSL-hozzáférések száma másfél év alatt megduplázódott és 2006 végére 600 ezer fölé emelkedett.
Az RM módszer bevezetésével az NHH Tanácsának az volt a célja, hogy a hatékonyan működő internetszolgáltatók mind az öt kötelezett nagykereskedelmi szolgáltató – Emitel, Hungarotel, Invitel, Magyar Telekom (T-Com) és Monortel – területén megfelelő árréssel igénybe vehessék a nagykereskedelmi szolgáltatást, és így versenyképes ADSL ajánlatokkal jelenhessenek meg.
2006 második féléve volt az első olyan időszak, amikor már az RM módszer alapján ténylegesen szabályozott nagykereskedelmi árak alapján nyújthattak ADSL-hozzáférést a kiskereskedelmi szolgáltatók. Miközben az átlagos kiskereskedelmi árszint 42 százalékkal csökkent, 2005 első féléve és 2006 második féléve között mind az öt kötelezett szolgáltató területén – eltérő mértékben, de általában 15-35 százalékos mértékben – csökkent a két leggyakoribb előfizetési mód, az egy éves hűségperiódussal megkötött 512 kbit/sec-os és az 1024 kbit/sec-os letöltési sebességű csomagok nagykereskedelmi ára is.
A retail minus módszer bevezetése előtt csak a Magyar Telekom és az Invitel területén volt verseny a kiskereskedelmi ADSL-szolgáltatást nyújtó cégek között. Az NHH céljainak megfelelően a verseny immár elérte a Hungarotel és a Monortel területét is – minek hatására ezeken a területeken is növekedésnek indult az ADSL-előfizetők száma.
2006 júniusában, amikor az NHH meghozta az első RM ármegállapító határozatát 485 ezer ADSL-előfizető volt Magyarországon, 96 százalékban a Magyar Telekom és az Invitel körzeteiben. 2006 végére az ADSL-előfizetők száma 613 ezerre növekedett, de ezen belül a Magyar Telekom és Invitel területek részesedése 93 százalékra csökkent.
Kapcsolódó cikkek
- Meghaladta az 1,1 milliót a szélessávú előfizetések száma
- Szünetelő internet-szolgáltatás a XI. kerületben és Budaörsön
- Márciusban is folytatódott a szélessávú előfizetések számának gyors növekedése
- A TVnet a leginnovatívabb szolgáltató
- Idén a UPC a legjobb sávszélesség-bővítő
- VIVAnet szolgáltatások munkáltatói utalványra
- Három-négy éven belül minden oktatási intézményben lesz internetkapcsolat
- Internet szabadon és könnyedén a Pannon új csomagjaival
- Hódít az optikai kábeles internet Japánban
- A Hungarotel féláron kínálja internet- és telefonszolgáltatását