Termékelhelyezés a digitális technikák segítségével

forrás Prim Online, 2007. április 12. 14:06
A digitális technológiák fejlődésének köszönhetően a közeljövőben a hirdetők a mainál lényegesen hatékonyabb módon használhatják majd ki a termékelhelyezésben rejlő lehetőségeket. Ez új kihívások elé állítja nem csak a hirdetőket, hanem a médiatulajdonosokat és tartalomgyártókat is – állítja Kangiszer Gyula, a Deloitte Consulting tanácsadócég Los Angeles-i irodájának munkatársa.
A termékelhelyezés (angolul: product placement) hallatán sokak első reakciója, hogy bárcsak ne létezne – árulja el a Deloitte szakértője. Számos olyan példával találkoztunk mindannyian, amikor a márka megjelenítése egyáltalán nem illik egy filmtörténetbe, de legalábbis túl közvetlen, szájbarágóan próbálja a nézőt befolyásolni.

A Deloitte-nál 2005 óta vizsgálják, hogyan lehetne egy a termékelhelyezést hatékonyabb módon kihasználó modellt kialakítani a hirdetők, a tartalomtulajdonosok, illetve a tartalomszolgáltatók számára. Kangiszer Gyula által vezetett munkacsoport az érintett szakterületekre koncentrálva értékelik a trendeket és elemzik a várható hatásokat.  Ez teszi lehetővé, hogy ügyfeleiknek segítsenek a piaci lehetőségek minél korábbi azonosításában és kihasználásában. A munkacsoport jelenleg egy, a várható nézői fogadtatást elemző kutatáson dolgozik.
Digitális világ

Egy új technológiának sokszor évekbe telik, amíg meghódítja a piacot, majd hirtelen, egyik pillanatról a másikra rendkívül népszerűvé válik. Ilyen technológia az úgynevezett klikkelhető videó (clickable video), mely már a 2000-es évek elején létezett, de a mai napig nem terjedt el széles körben. Az áttörés kulcsa a húzó- és az előremozdító erők együttes hatása (pull és push). A termékelhelyezés esete is rendkívül hasonló, mivel eddig koránt sem vált annyira általánossá, mint amennyi lehetőséget magában rejt. 

Mind a klikelhető videó-technológia, mind a termékelhelyezés, mint húzóerők, eddig csak lassan terjedtek el, azonban az, hogy a nézők egyre nagyobb számban átkapcsolnak a reklámoknál, jelentősen motiválja az érintetteket az új megoldások kihasználására.

Az amerikai piacon napjainkban alakul ki egy olyan új típusú interaktív reklám, mely lehetővé teszi a hirdetők számára, hogy a korábbinál szorosabb kapcsolatot alakítsanak ki a fogyasztókkal. A reklámcélra kialakított bannerekkel ellentétben, itt a szórakoztató, illetve tájékoztató tartalom válik interaktívvá. A megoldás terjedésében rövid időn belül jelentős előremozdulás várható a DVR (Digital Video Recorder) technológia növekvő népszerűségének köszönhetően.  A DVR jellemzően beépített merevlemezre rögzítő digitális videó felvevő, amelynek fő előnyeit a nézők számára a folyamatos felvételnek köszönhető tetszőleges azonnali visszatekerési lehetőség, a programozhatóság, a kazettakeresés „szükségtelensége”, valamint a rögzített műsorok áttekerése jelentik. A DVR ezen szolgáltatásai jelentik a legnagyobb problémát a reklámozóknak.

Az észak-amerikai piacon az elmúlt év során rendkívül megnőtt a DVR-penetráció. Az áttörést legtöbben a reklámok kiszűrését lehetővé tevő szolgáltatásnak tulajdonítják. 2006 végére a fő műholdas és kábelszolgáltatók felismerték a nézők igényét és dekóderdobozaikba, az úgynevezett set top boxokba beépítették a megfelelő funkcionalitást biztosító technológiákat.

Ameddig a DVR azt a szabadságot biztosítja a nézőnek, hogy kedvenc műsorát annak felvétele után, tetszőleges időpontban megnézheti, ezzel a reklámáttekerési-lehetőség (ad-skipping) jelentős problémává vált a hirdetők számára. Az egyik vezető gyorsétteremlánc egy új termékének bevezetésekor a klasszikus 30 másodperces reklámszpotokat tette interaktívvá azáltal, hogy a reklám egy képkockájában felvillantottak egy kódot, amely kedvezményre jogosítja a nézőt. Mivel az információ csak egy pillanatra jelenik meg, a néző csak akkor találja meg a kódot, ha „képkockánként” nézi végig a reklámot. A reklámozó így jelentősen megnöveli a néző által hirdetésre fordított időt. A hirdetők jelentős része azonban egyszerűen úgy reagált a technológiai változásokra, hogy csökkenti a hagyományos reklámra fordított költséget és új lehetőségeket, valamint csatornákat keres.

Cipőt a színésztől

Ez az egyik oka annak, hogy egyre több hirdető számára válik vonzóvá a product placement, vagyis a termékelhelyezés kihasználása. Hollywoodban természetesen már évtizedek óta használják a módszert, vegyük csak példának James Bond Aston Martinját vagy Neo Nokia telefonját. A jelenleg zajló változás abban áll, hogy a mozi mellett számos egyéb csatorna (televízióműsorok, online vidók, offline és online játékok) rendkívül kézenfekvő felületet jelenthet a „bújtatott” márkamegjelenések számára.

A hirdetők hagyományosan általában imidzsépítő céllal döntenek a termékelhelyezés mellett. Az új, digitális televíziós technológiák terjedése azonban alapjaiban fogja megváltoztatni a médiaipart és a kereskedelmet. Képzeljünk el például egy filmet, melyben minden a műben feltűnő termékről további információt lehet kapni úgy, hogy a néző/fogyasztó rákattint a képre, sőt akár meg is veheti azokat. A digitális technológia mindezt, már ma is lehetővé teszi, két-három éven belül pedig az Egyesült Államokban várhatóan olyan mértékben terjednek el az interaktív tévézést kínáló eszközök, hogy a hirdetőknek mindenképpen érdemes lesz az új megoldásokban gondolkozniuk.

Változó üzleti modell

Az új forma feltételezhetően egy új típusú üzleti modell kialakítását is igényli. Erről ma még csak feltételezéseink lehetnek, de az ilyen típusú interaktív tartalmak készítőjének többek között minden bizonnyal az lesz a célja, hogy a termékek megjelenítéséért minél többet fizessenek a hirdetők. Ezért várható, hogy elterjed az a metódus, miszerint a reklámkészítők, speciális aukciók során próbálják a legmagasabb árat elérni, illetve a megfelelő hirdetési partnert megtalálni. A tartalomkészítőknek feltehetően a mainál jóval több lehetőségük lesz arra, hogy már a készítés során több bevételhez jussanak, mint a produkció előállítási költsége. 

Ebben a modellben a televíziós csatornáknak is az lesz az érdekük, hogy versenyeztessék a számukra beszállító tartalomtulajdonosokat. A változások új képességeket követelnek az érintett szereplőktől. A csatornáknak és a tartalomtulajdonosoknak egyaránt válaszolniuk kell például arra, hogy az adott tartalom hányszor jelenik meg a képernyőn, melyik műsorsávban, milyen kontextusban és meddig látható a képen. A csatornáknak a jelenleginél pontosabb nézettségi mutatókra lesz szükségük, amelyek segítségével a reklámtevékenységet lényegesen komplexebb módon kell árazni a televízióban is. Az átalakulás oda vezethet, hogy a jelenleg elterjedt két fő csatornamodell, az ingyenes, reklámszpot-bevételből élő és az előfizetéses adók mellett, várhatóan megjelennek majd a teljes egészében a termékelhelyezésen keresztül finanszírozott csatornák.

Mindez közelebb van, mint gondolnánk. Habár távolinak tűnhet ez új világ, az interaktív reklám fokozatosan megjelenik az után, hogy a tartalomkészítés során rögzítik a termékekre vonatkozó metainformációt. Várhatóan először a DVD-lemezeket látják majd el interaktív szolgáltatásokkal Ha a néző további információt szeretne egy termékről, elegendő lesz a DVD-t egy internethez kapcsolódó eszközben lejátszani. A DVR-gyártók hamarosan lehetővé fogják tenni, hogy a néző egyes képkockákat megjelöljön (screen banking) és a műsor végén részletesen megnézze a képen látható termékeket. Az online videószolgáltatók a tartalom feltöltése mellett biztosítják a felhasználóknak a termékértékesítésre vonatkozó linkeket.

A folyamat végpontja az lehet, amikor a háztartás demográfiai adatai alapján valós időben, digitálisan kerül majd beillesztésre egy adott termék a képbe. Képzeljük el, hogy a szombat esti film főszereplője különböző országokban, különböző tévéképernyőkön azonos időben cseh sört, kaliforniai bort vagy hazai üdítőitalt iszik, miközben a háttérben megjelenő óriásplakáton is háztartásra szabott reklámok jelennek meg!

Érdekes jövő, és nincs is olyan messze.
Kulcsszavak: televízió reklám

Internet ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A jó webdesigner UX designer is

Ma már alapelvárás a vállalkozások felé, hogy honlappal rendelkezzenek, a saját weboldal hiánya sokakban megrendíti a bizalmat. Nem elég azonban egy honlap – jó honlap kell! Informatív, látványos, könnyen használható. Elég mindehhez egy jó webdesigner?

2024. november 27. 21:35

Bekerült egy magyar internet szolgáltató kínálatába a Starlink

Magyarországon egy hivatalos Starlink viszonteladó magyarországi képviselőjeként a Vannet Telekommunikációs Kft. kínálja elsőként üzleti ügyfeleknek magyar nyelvű támogatással a Starlink műholdas internetszolgáltatását. A gyors és rövid késleltetésű technológia a rossz internetellátottságú helyeken és másodlagos, backup szolgáltatásként is új perspektívát nyit a cégek számára.

2024. október 16. 15:10

Készülékkedvezménnyel támogatja az iskolakezdést a Vodafone

A Vodafone Magyarország egyedi ajánlattal készül az iskolakezdés időszakára: augusztus 2. és október 3. között a szolgáltató minden új, Gigabit Net csomagra előfizető vagy erre a csomagra váltó, valamint Gigabit Net szerződést meghosszabbító ügyfél számára a vezetékes internet előfizetés mellé 31 500 Ft-os készülékkedvezményt biztosít meghatározott készülékekre. Ebben az időszakban a Vodafone ONE készükékkedvezmény összevonható a Gigabit Net készülékkedvezménnyel, így a Vodafone ONE ügyfelek 52 500 Ft-ot spórolhatnak meg készülékvásárláskor.

2024. augusztus 28. 09:57

Lehet egyszerre mobil és otthoni az internet?

A mobiltelefon ma már szinte mindenki zsebében ott lapul, de a mobilozást lehetővé tévő technológia új értelmet ad az eddig vezetékkel elért otthoni internetezésnek is. Még nem szoktunk hozzá teljesen, de érdemes: nemcsak kábelen lehet otthon netezni, hanem mobilinterneten is, méghozzá úgy, hogy teljes értékű otthoni internetszolgáltatáshoz jutunk. Ez nemcsak azokon a helyeken jelent alternatívát, ahol a vezetékes internet nem elérhető, hanem önmagában is jár előnyökkel, főleg, ha 5G-mobilhálózatról van szó.

2024. május 8. 09:55

A Zyxel Networks gyors és megfizethető WiFi 7 opciót mutat be KKV-knak

A Zyxel Networks, a biztonságos, mesterséges intelligencia alapú felhőalapú hálózati megoldások vezető szállítója, piacra dobta az NWA130BE – BE11000 WiFi 7 Triple-Radio NebulaFlex hozzáférési pontot (AP). Mivel a WiFi 7-támogatott eszközök 2024-ben válnak általánossá, az NWA130BE lehetővé teszi a kis- és középvállalkozások (KKV-k) számára, hogy páratlan hálózati sebességet, kapacitást és a lehető legjobb WiFi élményt élvezhessék. 

2024. március 6. 19:24

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Az ázsiai autóipar lehagyta digitalizációban Európát

2024. december 21. 10:22

Új platform köti össze a vállalkozókat és partnereiket

2024. december 16. 13:25

CES 2025 előzetes: Elon Musk Amerikája, avagy a világ Musk-ja

2024. december 9. 16:46

Újabb részvételi rekordot döntött az e-Hód

2024. december 9. 11:32