Hogyan készítsünk jobb felvételeket a középre súlyzott fénymérés használatával?
Bár ez a legtöbb esetben elfogadható eredményeket produkál, sokszor nem mindig ez a legjobb fénymérési módszer. De ha nem áll rendelkezésünkre az alaposabb beállítást is lehetővé tévő DSLR gép, akkor néhány apró trükkel ki tudjuk használni a kompakt gépekben rejlő lehetőségeket is.
A megoldás az, hogy előbb fókuszáljunk a témára, majd komponáljuk újra a képet. Fókuszáláskor ugyanis a fényképezőgép eltárolja a fénymérés adatait mindaddig, amíg teljesen le nem nyomjuk a kioldógombot. A legtöbb fényképezőgép kétfokozatú kioldógombbal rendelkezik, félig lenyomva fókuszál, teljesen lenyomva pedig exponál. A középre súlyozott fénymérés eredményeképpen a kép közepén elhelyezett téma éles lesz, és ez lesz a fénymérő referenciazónája is. Ez pedig az egész felvétel expozícióját meghatározza.
Bizonyos esetekben ez a megoldás eléggé elkeserítő felvételeket produkálhat főleg a nagy kontraszt-különbségeket mutató tájképek esetében, vagy túl erős napfényben készült felvételeken, amelyeken a központi téma éles és megfelelően exponált, de a kép szélei felé a részletek beégnek, vagy alulexponáltak lesznek. Hogyha a fényképezőgépet a fénymérés idejére elmozdítjuk, esetenként még rosszabb felvételeket kaphatunk.
Mit tehetünk? Illusztrációul szolgáljon a két alábbi kép.
Az AF/AE a kép középpontján rögzítve.
Az AF/AE-t a képen látható ág felső bal részén rögzítette, majd újrakomponálta a képet a fotós.
A két kép elkészítése között csupán néhány másodperc telt el. Az első kép esetében a fotós megkomponálta a képet, majd exponált. A középre súlyozott fénymérésnek és autófókusznak köszönhetően a felvétel éles és megfelelően exponált lett. Ennek ellenére a kép egyik érdekes látványeleme, a zöld háztető eléggé túlexponált lett. Az oka egyszerű: a fényképezőgép a téma sötétebb részére átlagolt: az előtérben látható fára. Mivel a fénymérő nagyobb jelentőséget tulajdonított a kép sötétebb részeinek, a háttér kissé beégett, és a háztető zöld színe szinte teljesen beolvad a felhők fehérjébe.
A második kép esetében azonban a fotós az AF/AE-t az ág felső bal részén rögzítette, majd a kioldógombot félig lenyomott állapotban tartva újrakomponálta a képet. Ezúttal a kiértékelt terület jobban visszaadta az ág-égbolt közötti kontrasztot, így a felvétel általános megvilágítottsága jobb lett. A két fénykép közötti különbséget a háttérben látható háztetőn érzékelhetjük a leginkább, a második felvételen a háztető tényleg zöld színű lett, és a felvétel egyik érdeklődést keltő elemévé vált.
Hasonló módszerrel nem árt néha szándékosan megtéveszteni fényképezőgépünk fénymérőjét, illetve ajánlott több változatot is készíteni az elénk táruló látványról. Figyeljünk a nagy kontrasztokra, és lehetőleg a közepesen megvilágított részleteken mérjünk fényt. Jó kísérletezést!
Kapcsolódó cikkek
- Frissült az Adobe Camera Raw plugin
- Barkácsoljunk fotóállványt zsinórból!
- Xerox technológia számítógépes tartalmak egyszerűbb színkezeléséhez
- A MySpace felvásárolja a Photobucketet?
- Két új modell a SELPHY CP nyomtatócsaládban
- Megérkeztek a Sigma SD14 DLSR kiegészítők
- Nem támogatja a festékkazetták újratöltését a HP
- Adobe Camera Raw 4.0 update - csak Photoshop CS3-ra
- Elegáns fotókeret mozgóképpel és zenével
- Rövid a karod? Toldd meg egy másikkal!
Digicam ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Susan Meiselas nyerte az Outstanding Contribution to Photography díjat
Susan Meiselas kapja a Sony World Photography Awards 2025 rangos Outstanding Contribution to Photography díját, az elmúlt öt évtizedben a médiára gyakorolt hatásának elismeréseként. A mélyen elkötelezett megközelítése miatt ünnepelt Meiselas erőteljes munkásságot hozott létre, és a dokumentarista fotográfiáról alkotott elképzeléseit az emberek közösségükben való éleslátó ábrázolásával bővítette.
Innovatív technológiával és szakértelemmel inspirálja a Sony a jövő generációját
Nagy sikerrel rendezték meg a Sony és a Down Alapítvány közös nyári táborát, melynek keretében a részt vevő értelmi fogyatékossággal élő gyerekek és fiatalok megtanulhatták a Sony által rendelkezésre bocsátott fényképezőgépek és kamerák alapszintű használatát. Az együttműködés még tovább folytatódik idén egy vidéki fotós túrával és egy kiállítással.
Kisebb, könnyebb és gyorsabb az új Sony objektív
A Sony bejelentette az FE 85mm F1.4 GM II (SEL85F14GM2) prímobjektívet, amely a nagy felbontást és lenyűgöző bokeh hatást kivételes módon, kompakt házban ötvözi a gyors autofókusszal (AF). A második generációs objektív megörökli a bokeh hatás és a felbontás magas szintű kombinációját, amely az első generációs típusnál már komoly elismerésnek örvendett, és ráadásként a legújabb technológiákat is alkalmazza.
A ViewSonic megnyitja a nevezést az 5. ColorPro Awards: Momentumra
A ViewSonic Corp.*, a vizuális megoldások egyik globálisan vezető vállalata nagy örömmel indítja útjára a várva várt ColorPro Awardsot, amely zsinórban ötödik éve jelzi a vállalat elkötelezettségét az alkotók inspirálása és képességeik növelése iránt világszerte. Az idei tematika, a „Momentum”, arra hívja fel az alkotókat, hogy a lendület határtalan energiáját felhasználva, annak megállíthatatlan hullámát meglovagolva haladjanak álmaik és törekvéseik horizontja felé. A pályázatokat 2024. szeptember 24-ig lehet benyújtani.
Új generációs kamerakészlet tartalomgyártóknak
Debütált a ZV-E10 II, a Sony legnépszerűbb tükör nélküli ZV-E10 kamerájának második generációs verziója. Az eredeti ZV-E10 a Sony videós tartalomgyártóknak szánt ZV kamerasorozata alappilléreként könnyű, kompakt, sokoldalú eszközt kínált kezdő és haladó tartalomgyártóknak egyaránt. Az új ZV-E10 II rendelkezik az eredeti kamera tartalomgyártók által kedvelt összes funkciójával – mint például a „Creative Looks” beállítással, a „Product Showcase Setting” móddal, a „Background Defocus” funkcióval és az oldalra nyitható, változtatható szögű képernyővel –, ugyanakkor még kifinomultabb és felhasználóbarátabb lett.