Internet: A gyermekek túljárnak a szülők eszén
A kutatás eredményei szolgáltatták az alapot az első alkalommal megrendezett Norton Connected and Protected Town Hall eseményhez, amelyet a 2007-es Miss America győztes, Lauren Nelson, illetve a technológiai nyári táborok szervezőjének, a Giant Campus’ Cybercamps szervezet együttműködésével tartottak. Az augusztus 2-án, New Yorkban megrendezett Town Hall-on mintegy 75 fiatal és szüleik vettek részt az internet-biztonságról szóló interaktív beszélgetéseken, melyeket Marian Merritt, a Symantec internet-biztonsági szakértője vezetett. A rendezvény célja volt felfedni, hogy az internet, illetve egyéb technológiák milyen szerepet játszanak a gyermekek személyes, iskolai és családi életében, továbbá rávenni a gyermekeket és szüleiket, hogy rendszeresen beszélgessenek az internet-biztonságról, védelemről, illetve a kibertér etikájáról.
Mivel a szülőknek még sokat kell informálódniuk arról, mit is csinálnak gyermekeik az interneten, az internet-biztonság kiemelten fontos téma számukra. A Symantec júniusi felmérése szerint tízből kilenc szülő aggódik a gyermeke biztonsága miatt az internet használatakor, 76 százalékuk pedig különösképpen félti gyermekét a nem neki való internetes tartalmaktól és kommunikációtól.
Ugyanebben a felmérésben a fiatalok az alábbiakról számoltak be:
A gyermekek 21 százaléka számolt be arról, hogy találkozott már olyan online tartalommal, mely kellemetlenül érintette őket.
A gyermekek 19 százaléka volt már részese internetes zaklatásnak vagy csínynek (vagyis olyan üzeneteket, képeket vagy videókat kapott, melyeket ugratás, csíny céljából továbbítottak).
A gyermekek 23 százaléka lépett már kapcsolatba idegenekkel a világhálón, 7 százalékuk pedig találkozott is az internetről megismert személyekkel.
A gyermekek 20 százaléka örülne, ha a szülök érdeklődőbbek lennének az internet iránt.
A szülők nem tudják, gyermekeik mit csinálnak a közösségi oldalakon
A Town Hall rendezvényen résztvevőinek fele nyilatkozott úgy, hogy jelen vannak különböző közösségi oldalakon. A Symantec arra a következtetésre jutott, hogy többségük nincs tisztában azzal, milyen következményekkel járhat a személyes információk közzététele az olyan oldalakon, mint a MySpace, a Facebook vagy a Friendster. Egy képzeletbeli közösségi oldal elemzése során a fiatalok arról beszélgettek, mely információkat oszthatnak meg nyilvánosan vagy privát módon, illetve melyeket tanácsos visszatartani.
„Nem tudtam, hogy a gyermekek megosztják a teljes online adatlapjukat másokkal” – mondta egy édesapa, aki két gyermekével vett részt a rendezvényen. „A nevüket, lakhelyüket, fotóikat és elérhetőségeiket is nyilvánossá tették.”
„Tudjuk, hogy a gyermekek és különösképpen a tizenévesek olyan online tevékenységeket is folytatnak, amelyek sokkolnák szüleiket, ha tudomást szereznének róluk” – mondta Marian Merritt, a Symantec biztonsági szakértője. „A Symantec Norton Connected and Protected Family kezdeményezéssel az a célunk, hogy megismertessük a szülőkkel, mit is csinálnak gyermekeik az interneten, erősítsük a kommunikációt a gyermekek és szüleik között, és olyan tudást biztosítsunk a családoknak, amelynek birtokában biztonságban használhatják az internetet.”
„A mai fiatalok nem ismerték már az internet nélküli világot, és a közösségi oldalakon folytatott kommunikáció teljesen hétköznapi tevékenységnek számít” – mondta Pete Findley, a Giant Campus ügyvezetője, a Cybercampus létrehozója. „Mivel a szülők nem rendelkeznek elegendő információval az internetről, és nem vesznek részt aktívan a gyermekek online tevékenységeiben, a gyermekek a világháló veszélyeiről többnyire csak a kellemetlen élményeken keresztül tanulhatnak.”
Valós találkozás a világháló ragadozóival
A világháló ragadozóiról szóló beszélgetés egyik vezetője a 2007-es Miss America győztese, Lauren Nelson. Nelson személyes tapasztalataiból is tudja, milyen veszélyeket rejthet az internet. Amikor Nelson tizenhárom éves volt, ő és barátnői megadták nevüket, korukat és lakhelyüket egy illetőnek, akiről később kiderült, hogy szexuális ragadozó. Manapság Nelson a Symanteccel és a vállalat Norton Connected and Protected Family kezdeményezésével dolgozik együtt, hogy oktassa a gyermekeket az internet veszélyeiről a Miss America Organization számára folytatott jótékony célú tevékenységének keretein belül.
„Személyes feladat számomra, hogy a gyermekeket óvjuk az internet veszélyeitől” – mondta Lauren Nelson, a 2007-es Miss America győztese. Miután a Town Hall rendezvényen résztvevő tizenévesek történeteit hallottam, méginkább elkötelezett lettem abban, hogy felhívjuk a figyelmet a problémára, és az emberek elkezdenek beszélgetni arról, miként is kellene gyermekeinket oktatni az és megvédeni.”
Az ugratás is modern formákat öltött
A Symantec rendezvényén résztvevő szülők a cyberbully (kiberszivatás) tevékenységeket a legfőbb veszélyek közé sorolták, többen azonban nem is tudtak arról, hogy a gyermekek körében szokásos ugratás is modern formákat öltött.
„A szülők gyakran mondják, hogy nem tudják, miként beszélgessenek a gyerekekkel az internet-biztonságról” – mondta Marian Merritt. „A valóság az, hogy számtalan esetben a gyermekek több ismerettel rendelkeznek a technológiákról, mint szüleik. Lényegében a gyermekek a háztartás IT vezetői. A Symantec kezdeményezésének az a célja, hogy mind a gyermekeket, mind pedig szüleiket kellő ismeretekkel vértezze fel.”
A szülők ellátogathatnak a Norton Family Resource Center oldalára (www.norton.com/familyresource), ahol hatékony tippeket találhatnak arra, hogyan garantálhatják gyermekeik biztonságát az interneten, és miként élénkíthetik a kommunikációt velük az online tevékenységekről. Az oldalon e mellett további információt találhatnak a Norton Connected and Protected Family kezdeményezésről. A felhasználók ugyanitt kérhetik az ingyenes Family Online Safety ismertetőt is, amely átfogó kiadvány praktikus tippekkel, megoldásokkal, olvasnivalóval, szerzője Marian Merritt, az előszót pedig a 2007-es Miss America, Lauren Nelson írta.
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Izgalmas versenyek a T-esport Bajnokságon
Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2, League of Legends, Brawl Stars és EA Sports FC 24 játékosok mérték össze a tudásukat, köztük két magyar versenyző is.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.
Térképen is kereshető kultúrprogramokat kínál a megújult Port
Letisztultabb dizájnnal, modern keresési funkciókkal jelentkezik Magyarország legismertebb kulturális programmagazinja, a Port. A közel 30 éves múlttal büszkélkedő site ettől a héttől még inkább felhasználóbarát formában köszönti olvasóit. A megújítás során figyelembe vették a kultúra iránt érdeklődők igényeit.
Újabb újítás az eMAG-nál: mostantól még egyszerűbb és gyorsabb részletre vásárolni
Jelentős fejlesztést aktivált a napokban az eMAG, amely révén még kényelmesebb és egyszerűbb lesz az online rendelések áruhitel általi, részletekben történő fizetése. Az OTP Bank csatlakozásával mostantól az eMAG összes pénzügyi szolgáltató partnerének (így a Magyar Cetelem és a Cofidis) áruhitel-konstrukciói elérhetők az eMAG által forgalmazott termékek mellett több ezer magyar Marketplace partner termékeihez is.