Siemens szoftverrel határozzák meg a betelefonálók életkorát
Kovács Attila, 2007. december 3. 16:07
Nyelvi párbeszédes rendszerek a jövőben egyéni igényekre szabott szolgáltatásokat nyújthatnak olyanoknak, akik (pl. szolgáltatói vagy kereskedelmi) call centerekbe telefonálnak. A Siemens által fejlesztett szoftver segítségével a nyelvi számítógép meg tudja állapítani a betelefonálók nemét és korcsoportját. Ennek alapján a rendszer hatékonyabban tud megfelelni az ügyfelek elvárásainak. A prototípust, melyet a Siemens központi kutatási részlegének (Corporate Technology) nyelvfelismerési szakemberei a vállalati kommunikációs ágazattal (Enterprise Communications). együttműködve fejlesztették ki Münchenben, több vállalatnál egyidejűleg tesztelik.
Ennek az új technikának az alapjait sok ezer hangfelvétel képezi, melyeket nagyszámú, minden korcsoportot reprezentáló férfiakkal és nőkkel készítettek. Ha ez az adatbázis lehetőleg minden beszédhang-tulajdonságot lefed, akkor statisztikai modelleket lehet felállítani a korcsoportokra ill. azon belül férfiakra és nőkre. E modellek alapján a CT kutatói olyan algoritmusokat fejlesztettek ki, amelyekkel beszédhangokat lehet elemezni és kiértékelni, és a beszélőt – már mindössze néhány kiejtett szó alapján – nem és kor szerint csoportba sorolni. A call center válaszait nemcsak a nyelvezet – beszédstílus és szókincs – tekintetében lehet így a betelefonáló egyéni adottságaira optimalizálni, hanem a tartalmat illetően is. Ugyanis a rendszer az egyes felhasználói csoportok specifikus igényeihez szabhatja, hogy milyen termékre vagy szolgáltatásra irányítja a telefonáló figyelmét. Ugyanakkor a call center menedzsmentje a betelefonálók összetételére nézve is fontos információhoz jut.
Ez az alkalmazás azonban csak egyike a Siemens CT nyelvkutatói eredményeire épülő lehetőségek közül. Például az új Renault Laguna gépkocsi Carminat CD Bluetooth rádiónavigációs rendszerébe is be van építve egy SpeechAdvance ASR Embedded nevű nyelvfelismerő modul. A kutatók azon is dolgoznak, hogy természetes nyelvet használva lehessen felhívni webhelyeket, illetve navigálni azokon belül. A Daimler Chryslerrel és a Fraunhofer FIRST-tel együtt a Siemens kifejlesztette az első rendszert a saarbrückeni DFKI mesterségesintelligencia-kutatóközpont (German Research Center for Artificial Intelligence) által irányított SmartWeb projekten belül.
Ez az alkalmazás azonban csak egyike a Siemens CT nyelvkutatói eredményeire épülő lehetőségek közül. Például az új Renault Laguna gépkocsi Carminat CD Bluetooth rádiónavigációs rendszerébe is be van építve egy SpeechAdvance ASR Embedded nevű nyelvfelismerő modul. A kutatók azon is dolgoznak, hogy természetes nyelvet használva lehessen felhívni webhelyeket, illetve navigálni azokon belül. A Daimler Chryslerrel és a Fraunhofer FIRST-tel együtt a Siemens kifejlesztette az első rendszert a saarbrückeni DFKI mesterségesintelligencia-kutatóközpont (German Research Center for Artificial Intelligence) által irányított SmartWeb projekten belül.
Kapcsolódó cikkek
- EU: Folytatják a Galileo kiépítését
- A távközlés szabályozására vonatkozó uniós jogi keret reformjáról tárgyaltak Brüsszelben
- Pozitívan hatnak a infokommunikációs beruházások a GDP-re
- Az Apple társalapítója az NHH-konferencián
- Hajszálnál kisebb rádió
- SciamuS: a Hírközlési Érdekegyeztető Tanács ajánlása kevés
- Kóka János az uniós távközlési reformról egyeztetett
- Viviane Reding Budapesten
- Siemens ipari képfeldolgozási rendszer extrém gyors alkalmazásokhoz
- A világ legjobbjai között a BME és a HP közös kutatási projektje