Javulóban Magyarország európai pozíciója a szélessávú előfizetések területén

forrás Prim Online, 2008. március 19. 18:18

Magyarországon a vezetékes szélessávú előfizetések száma 2007-ben az EU átlag növekedésénél nagyobb mértékben, több mint 40 százalékkal nőtt, és így csökkent Magyarország lemaradása az uniós átlagtól – emelte ki az Európai Bizottság szerdán, az európai hírközlési piacról és azon belül a tagállamok piacáról szóló jelentésben.

Pataki Dániel, a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) elnöke szerint az EU Bizottság jelentése azt mutatja, hogy jó irányba fejlődik a magyarországi hírközlési piac, és ezen belül a szélessávú piac hazai gyors bővülése lehetővé teszi, hogy középtávon behozzuk jelenlegi lemaradásunkat ezen a területen. Az NHH elnöke örömtelinek nevezte, hogy a bizottság jelentésében kiemelten szerepel, hogy Magyarország egyike azon kevés országoknak, amelyekben a nemzeti szabályozóhatóság függetlensége – és az annak megtartása érdekében tett lépések – például szolgálhat a többi tagállam számára.

A jelentés szerint 2007 végén az EU 27 tagállamának átlagában 100 főre 20, Magyarországon 14,2 vezetékes szélessávú előfizetés jutott. Az előfizetések száma az unióban 23,7 százalékkal, Magyarországon 43,3 százalékkal nőtt. Magyarország felzárkózását jelzi, hogy a 2007-ben elért növekedési ütem a 12. leggyorsabb volt az unióban. A 100 főre jutó szélessávú előfizetések alapján Magyarország a 27 tagállam között a 20. helyen áll, az egy évvel korábbihoz képest egy helyet javítva.

A magyarországinál a szomszédos országok közül csak Romániában volt gyorsabb a növekedés, de ott a penetráció 2007 végén így is csak 9,8 százalékos volt.

A szélessávú elterjedtség területén az EU tagállamok között Dánia, Finnország, Hollandia és Svédország áll az élen, egyaránt 30 százalék feletti, világviszonylatban is élenjáró penetrációval. A jelentés szerint összesen 8 EU tagállam, az említettek mellett az Egyesült Királyság, Belgium, Luxemburg és Franciaország előzi meg ebben a tekintetben az Egyesült Államokat.

A jelentés Magyarországgal foglalkozó része a pozitívumok között említi, hogy 2007-ben lehetségessé vált a telefon-előfizetés nélküli, csupasz ADSL igénybevétele. A jelentés szerint Magyarországon a vezetékes szélessávú penetráció növekedésében nagy szerepet játszott a kábelmodemes előfizetések számának erőteljes növekedése, amihez hozzájárult, hogy számos magyarországi kábelszolgáltató nyújt a kábeltelevíziós mellett hang- és internetszolgáltatást is.

A bizottság megemlíti, hogy 2007 végén Magyarországon már 100 ezer fölé emelkedett a mobil szélessávú előfizetések száma. A mobilpiacról szólva a jelentés beszámol arról, hogy az Unióban 2007 októberi adatok alapján 100 főre 111,8 előfizetés jutott, míg Magyarországon, ahol a növekedés gyorsabb volt, mint az Unió egészében, ekkor a penetráció 104,4 százalékos volt és év végére 109,7 százalékra nőtt.

A bizottság jelentése szerint a vezetékestelefon-szolgáltatás területén Magyarországon folytatódott a piaci konszolidáció, miközben érvényesült az európai trend és a piac enyhén zsugorodott. A jelentés szerint a helyi hívások piacán az inkumbens szolgáltatók dominanciája megmaradt, bár az EU-n belül nálunk a legalacsonyabb a vezetékes hangforgalomban az inkumbens szolgáltatók részesedése (Magyarországon 76,8 százalék, miközben az EU átlag 86,5 százalék).

A jelentés kiemeli a NHH-nak a fogyasztók érdekében tett lépéseit, így a hűségszerződések szabályozását, a csupasz ADSL bevezetésének kikényszerítését, valamint a fogyasztói tájékoztató tevékenységét.

A bizottság örvendetesnek minősítette, hogy az elmúlt évben Magyarországon lezárult a digitális átállásról szóló jogszabály előkészítése, megszületett a törvény és így még 2008-ban kiírásra kerülhet a földfelszíni digitális televíziózás és rádiózás elindításához szükséges pályázat és 2011-re az uniós terveknek megfelelően, megszűnhet az analóg televíziózás hazánkban. Mint azt az NHH korábban már közölte, a pályázatok még márciusban megjelennek és amennyiben az eredményes lesz, akkor 2008 végére elindulhatnak a földfelszíni digitális televízió- és rádióadások Magyarországon.

A bizottság tizenharmadik alaklommal készítette el az európai hírközlési piac helyzetéről és szabályozásáról szóló jelentését. Ez, valamint a 27 tagállam piacának helyzetéről készített beszámoló itt érhető el.

Kulcsszavak: EU ADSL NHH

Telekom ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Így parkolunk mi: hol és mennyit fizetnek a magyarok a várakozásért?

Országosan 720 forintot fizetnek átlagosan az autósok egy parkolásért, de 1000 forint alatt ritkán ússza meg az, aki Budapest belvárosában áll meg a járművével – derül ki a Simple mobilapplikáció statisztikájából. Több órát inkább a népszerű kirándulóhelyek és fürdők környékén várakoznak a magyar autósok, ezért vidéken a nyár számít kiemelt időszaknak parkolás szempontjából.

2024. november 20. 13:24

Karácsony korlátok nélkül

Az embereket egymástól elválasztó láthatatlan, de nagyon is érzékelhető falak áttöréséről szól a Telekom idei karácsonyi kampánya. Magyarország mellett a Deutsche Telekom Csoport kilenc másik európai országában bemutatott alkotás üzenete, hogy a bennünket körülvevő sokféle gátat legtöbbször mi magunk teremtjük meg, és hogy tudatos igyekezettel ugyanolyan egyszerűen lebonthatjuk őket – sokszor éppen a hétköznapok innovációi által – mint amilyen észrevétlenül felépültek. 

2024. november 19. 20:46

A Samsung AI-alapú újításait ismerte el a Consumer Technology Association

A Samsung legújabb termékeit és szolgáltatásait a rangos CES 2025 Innovációs Díjjal ismerte el a Consumer Technology Association (CTA) szervezet, a vállalat négy kategóriában a „Legjobb Innováció” címet is elnyerte. A díjakat két hónappal a világ egyik legnagyobb és legjelentősebb technológiai eseményét, a CES 2025 kiállítást megelőzően osztják ki, ezek az elismerések is kiemelik a Samsung elkötelezettségét a fogyasztói elektronika határainak bővítése iránt. A mesterséges intelligencia, a fenntartható tervezés, valamint az inkluzív felhasználói élmény terén megvalósított fejlesztéseivel a Samsung továbbra is mércét állít az iparágban.

2024. november 19. 19:27

A HONOR Magic V3 és V2 a minimalista divat legjobb barátai

A telefon, a kulcsok, a laptop, a pénztárca, a tablet, az iratok és egyéb, a hétköznapi munkavégzéshez – sőt, létezéshez – szükséges holmik cipelése kimerítő lehet. Nem beszélve arról, hogy kihat a divatra is: elvégre olyan táskákra van szükségünk, amikbe ezek mind beleférnek. A táskaválasztás pedig öltözetünket is meghatározhatja.

2024. november 15. 19:13

Rejoy: Vitték a felújított telefonokat, mint a cukrot

A Rejoy november 17-ig tartó Black Fridayának első napján a magyar vásárlók több mint ezer darab felújított okostelefont, tabletet, laptopot és okosórát rendeltek meg. A mobilok közül a vásárlók az iPhone 12, 13 és 15-ös modellév felújított példányait keresik a leginkább, míg laptopból az M1 lapkával szerelt MacBook Air volt a legnépszerűbb. Utóbbi 199 990 forintos felújított példányait néhány óra alatt elkapkodták. 

2024. november 15. 18:00

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01