Jönnek a perek?
Webtime kontra Vata
Elsőként az Areco Systems jelentette be konkrétan, hogy peres eljárást kezdeményez szolgáltatója, az Elender ellen; ezt és az erre adott Elender-választ is közreadjuk cikkünk folytatásában, miközben mi magunk kénytelenek vagyunk az ISZT-t bűnösnek kikiáltani ország-világ előtt, mint az összes baj okozóját...
Mert hiába tekinti a "business" szót az ISZT egyik-másik - a fórumokon is jeleskedő - tagja a nettől idegennek, és ítélik a régi netes hagyományok őrzői az újgazdaságra rámozduló vállalkozásokat, magánszemélyeket "rongyembereknek", tudomásul kell venni, hogy az internet ma már nem a kutatóké és katonáké, az egész világon kiépült az e-business, és az IBM vezetőitől az amerikai alelnökig, Schröder kancellártól Bill Gatesig bizony sokan megdöbbennének, ha megtudnák, hogy a Magyar Internet Szolgáltatók Tanácsának hangadó tagjai az ilyen típusú gondolkodást nyílt fórumokon, mellüket döngetve nagy büszkén lesajnálják. (Ebben a kérdésben egyébként mindenkinek meglehet a maga szubjektív véleménye, de az objektív tény, hogy az internet történelme két szakaszra osztható: van 20-25 év, amíg a tudósok, kutatók, egyetemek élvezték az előnyeit, és van az utóbbi 5-10, amelyben birtokba vette a gazdaság, eluralkodtak az interneten az üzletemberek. "Ezek már nem netesek, hanem bizniszmenek" - írja némi rosszallással az Index egyik fórumán valamelyik ISZT-képviselő. Meg kell nézni, hogy melyik szakaszban mennyit fejlődött maga az internet és az összes hozzá kapcsolódó technológia, a körülötte forgó gazdaságról nem is beszélve.) Feltehetően nem másból, mint ebből a - maradjunk meg a finom kifejezéseknél: - KONZERVATÍV gondolkodásmódból fakad, hogy az ISZT a domainliberalizációval kapcsolatban nem egy azonnal életbe lépő és teljesen automatikus, a visszaéléseket kizáró regisztrációt léptetett életbe, hanem két és fél hónapig hagyta érlelődni mindenkiben a jobbnál jobb lehetséges domainneveket, hogy azután tényleg egy egyszeri és megismételhetetlen pillanattá váljon március 3-a, minden igazán frappáns domainnév egy csapásra gazdára találjon. S itt most nem az a kérdés, hogy kinek volt ez a nap aranybetűs és ki borult gyászba, hanem arról, hogy egy ilyen szituációt csak annak szabad teremteni, aki kezelni is tudja azt.
A vállalkozók, akik nem szerettek volna az ugyanezen a területen szintén versenytárs regisztrátoroknak névjavaslataikkal ötleteket adni, és így esetleg a sorsoláson kisebb eséllyel indulni, óhatatlanul a tenderek reflexe alapján cselekedtek, az igény beadását az utolsó pillanatra halasztották...
(Gondoljunk csak bele, a szisztéma, amit az ISZT megalkotott, azt jelentette, hogy minden névvásárlónak az ötletben rejlő versenyelőnyt meg kellett osztania egy potenciális versenytársával... A lentebb olvasható sajtóközleményben az Areco nem is nagyon burkoltan azzal vádolja az Elendert, hogy "ellopott" tőle bizonyos domainneveket... Elolvasva a választ is, nem hisszük, hogy így volt. Az viszont nem hit kérdése, hogy maga a kidolgozott rendszer lehetőséget teremtett erre, a regisztrátorok akár tucatnyi barátot, a nagyközönség számára ismeretlen magánszemélyt felbiztathattak, hogy ezt vagy azt a nevet pályázzák meg ők is, ha másért nem, rontva versenytársuk esélyét. Ha nem így volt, akkor tisztességesek a regisztrátorok. De tisztességes-e az a rendszer, amely ezt a megoldást magában kódolja? Tisztességes-e az a szervezet, amely hagyja, hogy tagjaira ilyen gyanú vetüljön? Még mielőtt bezárnám a zárójelet, leírom a személyes válaszomat: szerintem nem tisztességtelenségből, hanem butaságból, a dolog jelentőségének fel nem ismeréséből, felkészületlenségből követték el, amit elkövettek. Maga a szervezet működése sem felel meg egy ilyen gazdasági kérdés súlyának megfelelő kezelésének, hiszen itt egy húsz ügyféllel rendelkező szolgáltatónak ugyanúgy egy szavazata van, mint egy harminc- vagy ötvenezres ügyfélkört képviselő többmilliárdos nagyvállalatnak. Csakhogy ez esetben az a tisztesség, ha belátja a szervezet az alkalmatlanságát egy ilyen horderejű kérdés megoldására, és bedobja a törülközőt.)
Na de térjünk visza az utolsó pillanatban történt regisztrációs kérelmekre! A bonyodalmakat fokozta, hogy az ISZT határozatai semmi kötelmet nem róttak az ISZT tagjaira. Amikor az ISZT kimondta, hogy a március 2-án éjfélig beérkezett igények közt sorsol, nem úgy cselekedett, ahogy illett volna, vagyis hogy kivárja, amíg a regisztrátorokhoz a 2-án éjfélig beérkezett igények az ISZT-hez IS befutnak, hanem függetlenül attól, hogy a regisztrátoroknál még ezernyi - időben beadott - igény volt, lezárta a mezőnyt... Aki bújt, bújt, aki nem, nem, megyek...
Azt, hogy az ISZT nem a gazdasági értékek mértékének megfelelően cselekszik, a felsorolt ordító baklövések mellett ezer más apró tény is bizonyítja. Egyik vállalkozó se merné társával szemben megtenni azt, amit az ISZT vállalkozók ezreivel szemben megtett, s úgy véli: megtehetett. Ha van egy szabály (még ha maga az ISZT hozta is), amely március elsején lép életbe, ki engedélyezi a sorsolás március harmadikára tolását? (Tudom: maga az ISZT.) Hogyan jelenhetnek meg az azonnal kiszámítható eredmények március harmadika helyett hivatalosan csak március hatodikán? Mit tesz az ISZT akkor, ha egy szervezet, amely hitelt vett fel egy új gazdasági tevékenység elindítására, és úgy számolt, hogy a 14 napos kifüggesztés után projektjét március 14-én indíthatja, egyszerűen kártérítésre perli őket, mert a kései kifüggesztéssel egy hét haszontól elesett a cég?! Hogy egy hét nem nagy idő? Ez ugyebár megint konzervatív szemlélet, az internetgazdaságban igenis nagy!
Az ISZT, amely mindmáig abban a szerepben tetszeleg, hogy ő vigyáz a vállalkozók érdekeire, védi őket a domainbrókerektől és domainkalózoktól, most széttárja a karját, lám-lám, mire vezet a liberalizáció... Csakhogy a jelenlegi helyzet nem a liberalizáció, hanem az át nem gondolt, felemás és ostoba megoldások következménye, az ISZT egész egyszerűen nem fogta fel cselekedete gazdasági súlyát, azt, hogy nem a két és fél hónapos kivárással lehet csökkenteni a szabadabb domainnév-gazdálkodásra való áttérés negatív hatásait, hanem a két és fél hónapos szisztematikus felkészüléssel, amelyben mindent szabályoznak... Ha már a liberalizált domaingazdálkodásra nem tudták azt az egyszerű és működő megoldást alkalmazni, amit az ezen a területen némiképp előrébb tartó Amerika követett és követ...
Mindezek fényében most, amikor az alábbiakban közreadjuk az Areco Systems közleményét, amelyben perrel fenyegeti meg szolgáltatóját, az Elendert, s utána közöljük az Elender reakcióját az őket ért vádakra, nagy tisztelettel javasoljuk a két jó nevű informatikai cégnek, hogy a jogvitából származó hátrányokat eme per lezárta után mindkettő érvényesítse az ISZT-vel szemben. Javaslom továbbá az ISZT-tagoknak - akiket egyenként és külön-külön mind be fogják perelni, hiszen ők azok az internetszolgáltatók, akik nem győzték a regisztrációt időben lebonyolítani, s akikkel kapcsolatban mi már e-mailben megkaptuk a hasonló vádakat -, hogy ők maguk, mint ennek a szervezetnek a tagjai, oszlassák fel szervezetüket. Ahogy a klasszikus mondás tartja, amit ez a szervezet elkövetett, az több, mint bűn, az hiba. Ám ennek az amatőr módon gondolkodó és a vállalkozók ezreinek az érdekeit semmibe vevő szervezetnek tagjává válni és tagjának maradni már lehet, hogy több, mint hiba...
* * * * *
Az Areco Systems a http://www.areco.hu/html/hirek/domain.htm oldalon is közzétette és a sajtónak is megküldte az alábbi közleményt:
Az Areco Systems Kft. március 10-én megbízást adott ügyvédjének, peres eljárás kezdeményezésére az Elender Rt. ellen, nagy összegű károkozás miatt. Emellett kérte a versenyhivatalnál is az eljárás megindítását, versenyhelyzet megsértése miatt.
A március 1-jén életbe lépő új domainnév-bejegyzési szabályozás mérföldkőnek tekinthető a hazai internetes életben. Az új szabályzat szerint ugyanis bárki igényelhet domainnevet, nem szükséges, hogy a domainnévként megadott szó szerepeljen a cég nevében vagy védjegyei között. Ez a liberalizáció kedvezően hathat a magyarországi elektronikus kereskedelemre is, így a domainnév-igénylés első lehetőségéhez kapcsolódó dátum fontosságával mindenki tisztában volt.
A megfelelő nevek kiválasztása azonban nagyon fontos, ha egy cég tervei között az is szerepel, hogy értékes tartalmat rendeljen a név mögé. Egy jól csengő domainnév jelentős vagyoni értéket képvisel. A HVG adatai alapján az amerikai példák szerint a business.com 7,5 millió USD vételárért kelt el, de a computer.com értéke is 500 000 USD. Az USA-ban a köznapi angol szókincs 97%-a már be van jegyezve domainnévként, így ezek másodlagos piaca is fellendült, tekintettel arra, hogy az értékes szavak nem képezhetők újra. Magyarországon is megkezdődött a domainnevek másodlagos kereskedelme, már több internetes honlap kínál domainárverési szolgáltatást. Értékesítésre került a portal.hu domain 5 millió Ft-os eladási áron. Az amerikai árakhoz természetesen a magyar árak nem hasonlíthatók, ám léteznek az értékelést segítő szabályok, így fontos szempont a név hossza és üzleti potenciái.
Cégünk, az Areco Systems Kft. elektronikus kereskedelemmel foglalkozik, és az Elender Rt. kiemelt ügyfele. Az Areco Systems Kft. működése és jövőbeni értéke szempontjából rendkívül fontos a cég által birtokolt domainnévvagyon. A cég ezért gondos munkával kiválasztott 50 domainnevet, melyekre domainnév-igénylést nyújtott be az Elender Rt.-hez. A regisztráció elvégzésére vonatkozó szerződést február 29-én aláírva eljuttatta az Elender Rt.-hez, melynek munkatársa a szerződés elfogadását aláírásával igazolta. A március 2-án megtörtént sorsolás azonban nem hozta meg a várt eredményt, mivel az Internet Szolgáltatók Tanácsa által rendelkezésre bocsátott hivatalos igénylőlistában egyetlen leadott domainnév sem szerepelt az Areco Systems Kft.-től.
Az Elender Rt. kereskedelmi igazgatója, Graur Tamás is elismerte, hogy az Areco által leadott domainneveket elfelejtették regisztrálni. "Olyan számban érkezett cégükhöz bejegyzési kérelem, hogy a 6 kijelölt munkatársuk nem volt képes megbirkózni a feladattal." Csak zárójelben jegyezzük meg, hogy ezzel szemben az Elender Rt. saját cége nevében és részére több mint 200 igénylést adott le, köztük olyan neveket is, amelyet cégünk szintén megjelölt kérelmében. Igényléséből 138-at az előzetes eredmények szerint meg is kapott. Úgy tűnik, az Elender Rt. saját érdekei prioritást élveztek, az ügyfeleik felé vállalt szerződéseik teljesítésével szemben. Magatartásával hátrányos helyzetbe hozta az Areco Systems Kft.-t mind üzletileg, mind etikailag, s teljes mértékben kizárta egy soha vissza nem térő üzleti lehetőségből.
Ezt a magatartást felháborítónak érezzük, és ezért a problémát jogi útra kívánjuk terelni. A jogi eljárással célunk elsősorban nem anyagi haszonszerzés, hanem az internetező társadalom érdekeinek képviselete. Kezdeményezésünkkel szeretnénk gátat szabni, ill. megakadályozni az ehhez hasonló visszaéléseket. Az Elender Rt. ugyanis, mint internetszolgáltató, nem érzékeli a helyzet súlyát, a hiba korrigálására semmilyen érdemi ajánlatot nem kínált fel, az Areco által felajánlott ajánlatokat pedig tárgyalási alapnak sem tekintette. Úgy érezzük, hogy jelen szabályozás mellett az internetszolgáltatók ügyfelei teljesen kiszolgáltatott helyzetben vannak a regisztrátorok és az Internet Szolgáltatók Tanácsa felé, ám az ő érdekeiket egyelőre semmilyen tanács nem képviseli.
Az Elender Rt. vezetőit is megkérdeztük a fenti közleménnyel kapcsolatban, akik így kommentálták az Areco panaszát:
Az Elender Rt. az új domainregisztrációs szabályzat megszületése óta minden fórumon (ügyfélszolgálata útján, külön elektronikus hírlevélben, honlapján stb.) igyekezett felhívni ügyfelei figyelmét a liberalizáció időpontjára és hatásaira. Ügyfeleinktől azóta több ezer regisztrációs kérelmet fogadtunk be, ezek jó része február második felében érkezett hozzánk. A pártatlan ügykezelés érdekében olyan adminisztrációs eljárást dolgoztunk ki, amely a regisztrációt végző személyek felé szigorúan beérkezési sorrendben továbbítja a regisztrációs íveket. Ugyanebben az ügymenetben kezeltük az Elender saját domainigényléseit is, amely így szintén a beérkezés sorrendisége alapján került feldolgozásra. Természetesen minden ésszerű erőfeszítést megtettünk és fokozott gondossággal jártunk el annak érdekében, hogy minél több domainregisztrációt el tudjunk juttatni az ISZT felé március elsejéig, így ügyfeleink eséllyel indulhassanak a sorsoláson. Ügyfeleink sikere számunkra közvetlen üzleti érdek, hiszen az elnyert domainnevekre nézve mi nyújtjuk számukra a szolgáltatást. A szokásos regisztrátori létszámot ennek érdekében megtöbbszöröztük, és kollégáink jelentősen meghosszabbított munkaidőben végezték a rendkívül aprólékos és szakszerű adminisztrációt igénylő feladatot. Az ISZT által üzemeltetett rendszerben egyébként az adott idő alatt elvégezhető regisztrációk számának technikai korlátai is vannak.
Tekintettel arra, hogy a beérkező igényeket fizikai képtelenség a beérkezés időpontjában feldolgozni, az erre vonatkozó szerződésben teljesítési határidőt nem vállaltunk és szóban sem tettünk erre vonatkozó ígéreteket. Az Elender mint távközlési szolgáltatásokat nyújtó internetszolgáltató által vállalt általános szabályokat egyébként a "Vállalkozási Feltételek" című, a Hírközlési Főfelügyelet által jóváhagyott, nyilvánosan hozzáférhető dokumentum tartalmazza, amely 30 napban határozza meg a szolgáltatások üzembe helyezésére a szolgáltató számára rendelkezésre álló időtartamot. A sajtóközleményt kiadó ügyfelünk nem hatalmazott fel arra, hogy a köztünk lévő üzleti viszonnyal, illetve az esettel kapcsolatban bármilyen adatot feltárjunk, így csupán meg tudjuk erősíteni a közleményben foglalt információt, miszerint igénylései február utolsó napjának (tehát a március elsejét megelőző napnak) utolsó munkaórájában érkeztek el hozzánk. Az igénylés a fentiekben megjelölt ügymenetben, de a körülmények által diktált megfeszített tempóban kerültek feldolgozásra és az ISZT felé benyújtásra.
Kétségtelen, hogy Ügyfelünk tőlünk független okok miatt nem érte el a kitűzött célját. Mint kiemelt partnerünknek, a történtek után több konzultáció során segítséget ajánlottunk ahhoz, hogy az adott lehetőségeken belül minél előnyösebb helyzetbe kerülhessen. Bízunk abban, hogy Ügyfelünk a körülmények mérlegelését követően eltekint az Elender hírnevének csorbítására alkalmas közlemények publikálásától.
A már kiakasztott cikkünkhöz tette hozzá az Areco e-mail útján azt az észrevételt, hogy nem tudja elfogadni az Elender válaszát. "Az Areco-Elender szerződés megkötésekor az Elender Rt.-nek tudomása volt a vállalt határidőről, azaz a március 2-i egyszeri és megismételhetetlen sorsoláson történő részvétel volt a lényeg, hiszen a szerződés megkötése kifejezetten ennek betartására irányult. Erről szóltak az előzetes egyeztetések. Amennyiben ennek betartását nem állt módjában vállalni, akkor ezt köteles lett volna jelezni. De még lett volna arra is idő a szerződés megkötése után 'záróráig', hogy időben figyelmeztessenek minket, azért, hogy lehetővé tegyék számunkra, hogy más - kevésbé leterhelt - regisztrátorhoz fordulhassunk igényünkkel. Azt, hogy minden ésszerű erőfeszítést megtettek és fokozott gondossággal jártak el - ahogy ezt az Elender állítja, és ezzel elhárítva minden felelősséget magától - 'erőfeszítésüknek' ez is része kellett volna legyen. Amennyiben az Elender Rt. ennek ellenére a szokásos 30 napos vállalási határidőre hivatkozik, ez ismét ékes bizonyítéka az Elender Rt.-nél szokásos szolgáltatási színvonalnak és az ügyfelek felé tanúsított 'felelősségérzetnek'. Az az állításuk, hogy 'Ügyfelünk tőlünk független okok miatt nem érte el a kitűzött célját' - a tények ismeretében - enyhén szólva nevetségesen valótlan állítás. - Vajda Péter, ügyvezető"
* * * * *
A cikkíró tökéletesen megérti az Areco tehetetlen dühét az egyszeri és megismételhetetlen lehetőség során elveszített nem is igen kiszámítható értékek miatt, és megérti az Elender sajnálkozását és bosszankodását is... Bár jogvitát nem tisztem eldönteni, azért magánvéleményként fenntartom: nem ők követtek el bűnt, gazdasági károkozást egymás ellen, a tettes az ISZT...
Kapcsolódó cikkek
- Kétszázmillió egy betűért
- Az ICANN felgyorsította a nemzetközi domainek fejlesztését
- Megkezdték a .asia domainnév forgalmazását
- Parányi sziget GDP-jének 10%-a származik doménjéből
- Októbertől jegyezhetők a .asia domainek
- Az Apple több millió dollárért megvette az iphone.com domaint
- Majd tíz millió dollárért kelt el a Porn.com
- Az F-Secure új domainnel tenné biztonságossá a pénzügyi weblapokat
- Egy év alatt 2,5 millió .eu domain
- 7-10%-kal emelkedik a .com és .net domainek díja
A vihart, a hőséget és a jegesedést is jelzik az E.ON új meteorológiai állomásai
Az áramhálózatok fokozottan kitettek a viharos erejű szél, a tartós hőség és a jegesedés negatív hatásainak. Az E.ON Hungária Csoport célja, hogy időjárástól függetlenül biztosítson zavartalan áramellátást ügyfelei számára, ehhez pedig szükség van részletes időjárási adatokra, hogy a cég a veszélyhelyzetekre időben fel tudjon készülni.
A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet
A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél.
Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál
A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról.
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
MyPhoneExplorer 2.2.0
Android mobiltelefonokhoz alkalmazható szinkronizáló program. Telefonkönyv, SMS, híváslista, naptár, üzenetek és hasonló feladatok ellátására szolgáló kitűnő alkalmazás, ami Outlook Express és Thunderbird címjegyzék támogatással is rendelkezik.