Megnyílt a Digitális Világkönyvtár
A World Digital Library (WDL) projekt, amelyben az UNESCO mellett 32 könyvtár és kutatóintézet vesz részt, nem kíván a Google vagy a Wikipédia versenytársa lenni, csupán a fiatalok érdeklődését akarja felkelteni a betű iránt.
"Vissza kell térni a könyvekhez" - hangsúlyozta az amerikai kongresszusi könyvtár képviseletében James Billington, aki szerint az emberi kultúra legősibb dokumentumai kerülnek fel a világhálóra, olyan ritkaságok, amelyek másutt nem elérhetőek.
A keddtől elérhető honlap, amelyre tucatnyi ország írásos ritkaságai érhetők el, hét nyelven - angolul, arabul, kínaiul, franciául, spanyolul, portugálul és oroszul - olvasható.
A világhálóra felkerültek az úgynevezett kínai jóscsontok. Ez a legrégebbi kínai írás, amelyről már biztosan tudni, hogy írás. A nehezen érthető jóscsontok szövege a késői Sang-dinasztia idejéből, Kr. e. 1200 környékéről származik. A 2500 ismert írásjelből csak körülbelül 1400 azonosítható későbbi kínai írásjelekkel, ezért ezeket el tudják olvasni.
Az érdekességek között szerepel az Újvilág 1562-es térképe, ahogy egy XI. századi szerb kézirat is. Digitalizáltak korai fényképeket, filmeket és hangfelvételeket is. Kategóriánként csupán néhány száz szócikk kerül fel a világhálóra, a projekt ugyanis nem a mennyiségre, hanem a minőségre törekszik.
Kapcsolódó cikkek
- Harmonizálja az EU a frekvenciák kiosztásának szabályait
- Az EU-Bizottság új szabályokkal könnyíti az internetes értékesítést
- Internet Fiesta a könyvtárakban
- A tinik által feltöltött személyes adatok akár örökre elérhetők maradnak
- Felére csökkentek a roaming díjak az EU-ban
- "Mr. Bean" a hivatalos spanyol EU-elnökségi weboldalon
- Microsoft kontra EU: 10 év után megegyezés
- Parkinson-kór, epilepszia, fertőző és szívbetegségek: több millió euró a magyar kutatóknak
- Milliárdokat költenek a franciák nemzeti kincseik digitalizálására
- Reuters: az EU a jövő héten lezárja a Microsoft-ügyet
Infotársadalom ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Izgalmas versenyek a T-esport Bajnokságon
Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2, League of Legends, Brawl Stars és EA Sports FC 24 játékosok mérték össze a tudásukat, köztük két magyar versenyző is.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.