Lejárt a garázscégek kora
Játékprogram-fejlesztések a Carpathian Valleyben
- Mióta gyárt a Philos játékprogramokat?
- 1997 óta, de ez ideig csak egyetlen játékot tettünk le az asztalra, a Theocracyt; a stratégiai játék hároméves fejlesztés eredménye. Sok időbe telt a pénzt és az embereket összeszedni, majd újabb egyéves csúszást jelentett, hogy tönkrement a kiadónk, az Interactive Magic, és váltanunk kellett. A későbbi szerződéskötések eredményeként a játékot most az Ubisoft forgalmazza világszerte. Ez a cég ott van a nemzetközi toplista első öt helyezettje között. Most három projekten dolgozunk, ebből kettő ismét nemzetközi piacra szánt játék lesz. Az Alcatraz 3D-s taktikai játék, amely egy Verne-szerű elképzelt világban játszódik, a másik program Artúr király legendáját dolgozza fel.
- Ha jól tudom, Magyarországon úgy forgalmazzák a Theocracyt, hogy Önöknek nincs haszna belőle.
- Ez így van, az ok pedig az, hogy a magyar piac nem számottevő. Az összes eladás fél százaléka várható Magyarországon, a csomagok javát a nyugat-európai és a távol-keleti közönség vásárolja meg. Nálunk igen magas, a statisztikák szerint 96 százalékos a játékszoftverekkel történő kalózkodás aránya, vagyis a legtöbben lopott, másolt programokkal játszanak. Ha csak négy százalékkal csökkenne ez az arány, már megduplázódna a hazai piac. Itthon jelentős hasznunk úgysem lett volna, tehát lemondtunk a bevételről, a vásárlók csak a forgalmazók költségeit fizetik meg.
- Miből gondolta, hogy jó ötlet lesz szinte előzmények nélkül játékfejlesztésbe fogni Magyarországon?
- Ez üzleti alapú, úgymond menedzserdöntés volt. A cég azelőtt grafikai stúdióként dolgozott, én pedig figyeltem, milyenek a trendek, merre lehetne váltani. A Nyugathoz képest nálunk olcsó a munkaerő, így olyan tevékenységet kellett választani, amelyben a bérek jelentik a legmagasabb költséget. Ráadásul könnyen exportálható termék kellett a magyar piacról mondottak értelmében, így e kettőből biztossá vált a szoftverfejlesztés. Mivel sok grafikusunk volt, ráálltunk a játékra, és természetesen pénz is kellett, így bevontunk egy tőkéstársat, nevezetesen Zámbó Viktort.
- Bejöttek a számítások?
- Azt hiszem, igen, hiszen már újabb játékokra is vannak szerződéseink. Harmincöten dolgoznak nálunk, a terveink szerint másfél éven belül megduplázzuk a létszámot, és egy befektető várhatóan egymillió dollárt invesztál a cégbe. Ha az a kérdés, hogy meggazdagodtunk-e, azt kell mondanom, hogy nem, mivel minden pénzt visszaforgatunk a vállalkozásba.
- A Philoséhoz hasonló gondolatmenet más agyán is végigfuthatott. Több magyar cég is elindulhat a játékfejlesztési pályán?
- Négy-öt olyan vállalkozást is ismerek, amely már látta a mi sikerünket vagy a Digital Reality befutását. Nagyon ügyesek, és üzletileg is sikeresek lehetnek - igaz, nagy a bukás veszélye is. Kezdetben mindig nagy a lelkesedés, azután néhány hónap múlva csak a munka van, meg a pénzhiány. Kell a projektmenedzsment és sok más is.
- Vagyis?
- Régebben a játékok egy-egy hős köré épültek, ebből úgynevezett "brandek" alakultak ki. Otthon fejlesztették őket, ezek voltak a garázscégek, amelyek híres tervezőket, programozókat produkáltak. A garázsfejlesztések kora azonban véget ért. A cégek értékét ma már a szervezet adja meg, illetve az, hogy van-e tőkéje, rendes menedzsmentje, fejlett-e a technológia, amelyet használ, és mennyire jó a kapcsolata a kiadókkal. Profizmusra van szükség.
- Vannak receptek a hazai játékfejlesztők számára?
- Először is kell legalább százmillió forint. Ennél kevesebb tőkével is lehet sikert elérni, de sokkal nagyobb a kockázat. Másrészt szükség van egy sajátos vállalati kultúrára, nem lehet diktatúrát bevezetni a cégnél, hiszen a számítógépes fejlesztők zsenik, így külön egyéniségek. Bízni kell a tapasztalatukban, még ha ez nehéz is.
- Lehet-e Magyarországból játéknagyhatalom?
- Inkább úgy mondanám, Kelet-Európából. Lassan áthelyeződik erre a térségre a hangsúly, óriási az érdeklődés Amerikából vagy Nyugat-Európából, itt ugyanis sokkal alacsonyabb díjazásért lehet fejlesztőket találni. A játékprogramokkal ráadásul nem mehetnek a szintén olcsó Indiába vagy a Távol-Keletre, mert ők nem a zsidó-keresztény kultúrkörben dolgoznak. Hiába India az üzleti szoftverek legnagyobb gyártója, egészen más elképzeléseik vannak a jó játékról, mint nekünk. Ezért van az is, hogy az amerikai játékok nem aratnak sikert Japánban.
- Hol áll Magyarország ebben a környezetben?
- Könnyen vezetővé válhatunk. A leghamarabb mi nyitottunk ebbe az irányba, az üzleti kultúra is magasabb, mint sok szomszédos országban. Szemmel látható, hogy emiatt Romániából, Jugoszláviából özönlik be a szellemi tőke, jönnek át a tehetséges emberek. A cégnél is sokan jelentkeztek ebből a körből, igazi agyelszívás zajlik. Baráti körben szoktam mondogatni, hogy az amerikai Szilícium-völgy mintájára kialakulóban van nálunk a "Kárpát-völgy". Jól is hangzana: Carpathian Valley.
***
A Philost eddig kizárólag PC-s platformra fejlesztették, ám elképzelhető, hogy a következő játékok már Playstationön vagy SEGA-környezetben is játszhatók lesznek. Ez igen költséges, mivel meg kell venni a két cég szoftverfejlesztő-készletét (SDK: Software Development Kit). A cég félévente frissíti gépeit, mivel minden perc, amelyet a programozók, grafikusok a homokórák nézegetésével töltenek, igen drága. A programozók elsősorban a C++-t használják, Linux alatt dolgoznak egy saját platformfejlesztés segítségével, amely lehetővé teszi, hogy a Microsoft operációs rendszerein is futtathatók legyenek a szoftverek. Ezenkívül a 3D Studiót, a Lightwave-et és a Photoshopot alkalmazzák, s a tervek szerint hamarosan megveszik a Maya technológiát, amely a grafikai munkát a világ élvonalába repíti.
***
A héten piacra dobott Theocracy az Azték Birodalom korában játszódik. Az Ages Of Empire című nevezetes stratégiai játékhoz hasonlóan a törzseket kell egyesíteni, majd a birodalom létrejötte után megvédeni őket a spanyol hódítók támadásaitól. A XV. században játszódó játékban a csaták, a gazdasági lépések, a diplomáciai fogások és a mágia eszközei egyformán fontos szerepet játszanak. A játékmenet folyamatos, nincsenek külön küldetések.
Kapcsolódó cikkek
- A Wii őrzi vezető helyét az amerikai konzolpiacon
- Gitárgyártó perel a Guitar Hero miatt
- A Microsoft mégsem tervez Blu-ray-t az Xbox 360-hoz
- Jelentősen olcsóbb lett az Xbox 360
- Kétszázezer online "szerencsevadász" Magyarországon
- Két új PS3 csomag Európának
- Biztonsági alkalmazás online játékosoknak
- Wii - PS3, 4 : 1 Japánban
- Új olcsó Dell játék PC
- Lipcséből Kölnbe költözik a Games Convention
SepPDF 3.80
Egyszerű, de ugyanakkor hatékony program több oldalas PDF dokumentumok szétválasztására. Külön PDF fájlokat hozhatunk létre az eredeti anyag minden egyes oldaláról, vagy annak egy meghatározott részéről (megadhatjuk a kezdő és befejező oldalt).
Honeyview Portable 5.53 Build 6273
A gyors képnézegető program az általános műveleteken kívül pár extra szolgáltatással is rendelkezik (diavetítés, nagyítás, forgatás stb.). Támogatja a tömörített képek (ZIP. RAR, 7z) kicsomagolás nélküli megtekintését. A képbe ágyazott GPS adatok alapján a Google Maps-en megmutatja a kép készítésének a helyét.
A 280 Hz-es AGON by AOC 27 hüvelykes ívelt monitor felülmúlja a versenytársakat
Az AGON by AOC – a világ egyik vezető gamer monitor* és IT-kiegészítő márkája – örömmel mutatja be az AOC GAMING C27G4ZXE modellt, egy ívelt 27 hüvelykes (68,6 cm) Full HD monitort, amely a magával ragadó, magas képfrissítési sebességű játék határait feszegeti.
A mesterséges intelligencia bevezetésekor a vezérigazgatóknak kell az élen járni
A vezérigazgatóknak minden tekintetben az élen kell járniuk, akkor is, amikor a generatív mesterséges intelligencia bevezetéséről van szó. A felelősség ebben az esetben is a szervezet vezetőségét terheli, akiknek üzleti sikeresség érdekében fontos tényezőket kell mérlegelniük a bevezetés során.
Nemzetközi és hazai nagyágyúk a marketing szakma és az üzleti élet exkluzív csúcstalálkozóján
A Marketing Summit témái idén az európai nemzeti marketingszövetségeket tömörítő European Marketing Confederation által jegyzett European Marketing Agenda pilléreire épülnek. A szakma elismert hazai és nemzetközi szakértői a legújabb marketing, kommunikációs és üzleti trendek, illetve kihívások sikeres megválaszolásán túl a technológiai és AI megoldások eredményes implementációjára is kitérnek majd az eseményen. A Summit Díjátadó Est keretében pedig öt szakmai díj elismeréseit adják át majd a reggeltől késő estig tartó rendezvényen, amelyet szeptember 19-én, a MÜPA-ban tartanak.