A digitális eszközök túl kevés pihenőt hagynak az agynak
Ezzel a technológiával a legkisebb szabadidő-töredék is szórakoztatóvá és potenciálisan gyümölcsözővé varázsolható. A tudósok azonban felhívják a figyelmet egy olyan mellékhatásra, amelyre senki sem gondol: amikor az emberek digitális tartalmakkal töltik be a holtidőket, attól a pihenőidőtől fosztják meg magukat, amely lehetővé tehetné számukra, hogy jobban, behatóbban megemésszék az információkat, megjegyezzék azokat, vagy hatásukra új ötleteik támadjanak.
A szakemberek úgy vélik, hogy Dianne Bates bizony valószínűleg jobban tenné, ha a szabadban futna, hátrahagyva különböző digitális eszközeit.
A The New York Times riportja szerint a San Franciscóban működő Kaliforniai Egyetem kutatói megállapították, hogy amikor a patkányok új dolgokkal találkoznak - például egy eddig ismeretlen területet szimatolnak ki -, agyuk újfajta tevékenység jeleit mutatja. Ám ezeket a jeleket csak akkor dolgozza fel agyuk, és akkor tárolja őket tartósan, amikor már abbahagyták a szimatolást. A tudósok valószínűnek tartják, hogy ez az emberi tanulásra is érvényes.
Loren Frank, az egyetem oktatója a tanulás és a memória mechanizmusát tanulmányozva arra a következtetésre jutott, hogy ha az agyat szünet nélkül stimulálják, akkor éppen ezt a tanulási folyamatot akadályozzák meg. Az emberek hiába érzik úgy, hogy szórakoznak vagy pihennek: ha edzés közben mindenféle elektronikus ketyerét működtetnek vagy a buszmegállóban várakozva videoklip-hirdetést bámulnak, valójában az agyukat terhelik.
"Azt hiszik, hogy felfrissülnek, valójában azonban fárasztják magukat" - magyarázta a lapnak Marc Berman, a Michigani Egyetem neurológus kutatója.
Betömni a szabadidő kis réseit
Bármit gondoljanak is azonban a tudósok, a mobiltelefonos fejlesztők versengve ontják azokat az eszközöket, amelyek révén az emberek működésbe hozhatják, illetve kielégíthetik szórakozási ingereiket.
Az ilyen alkalmazásokat számba vevő Flurry nevű cég kimutatta, hogy a mobiltelefonos játékok átlag 6,3 percig tartanak, de sokat közülük ennél lényegesen rövidebb időn belül le lehet játszani. Egy népszerű alkalmazás, amely abból áll, hogy különböző tömböket kell egymásra rakni a kijelzőn, hozzávetőleg 2,2 percet igényel.
"A mai játékkészítők arra törekednek, hogy betömjék a szabadidő kis réseit - hangsúlyozta Sebastien de Halleux, az Electronic Arts nevű nagyvállalat tulajdonában lévő PlayFish cég társalapítója. - Ahelyett, hogy hosszú pihenőink lennének, például kétórás ebédszünetet tartanánk, időnk széttöredezik egy sor mikropillanatra. A játékkészítők pedig arra dolgoztak ki programokat, hogy ezeket a rövid időközöket ki lehessen használni".
Sok üzletembernek persze jó oka van arra, hogy szüntelenül a mobiltelefonját birizgálja. Ennek azonban megvan az ára, legalábbis szellemileg.
Henry Chen, egy San Franciscóban élő 26 éves autószerelő vegyes érzéseket táplál a BlackBerry okostelefon iránt. "Mindig megnézem, amikor egy kis szünet adódik" - fedte fel. Tipikusnak nevezte, hogy előző nap egy barátjával cserélt szöveges üzeneteket, miközben a közeli pékségben állt sorban, és csak akkor hagyta abba az sms-ezést, amikor a pénztárosnő rászólt, hogy mit szeretne.
Nemrég nyitotta meg műhelyét, érthető módon egyetlen potenciális ügyfelet sem szeretne elveszteni, de amióta korábbi mobilját lecserélte egy számtalan alkalmazást nyújtó BlackBerryre, állandóan stresszben él, belső nyomást érez arra, hogy szüntelenül lesse a kijelzőt. "Már nem az ügyféltől jön az igény, hogy figyeljem, hanem saját fejemben születik az inger. Be is vallottam a barátnőmnek, hogy amióta megszereztem ezt a kütyüt, sokkal fáradtabb és kimerültebb vagyok" - mondta.
Kapcsolódó cikkek
- Az amerikai rendőrök felhatalmazás nélkül kutathatnak a mobiltelefonokban
- Leonardo pixelekre bontva
- Disznóvágási demokrácia: szavazás neten a halálba küldendő sertésre
- Digitalizálják a Szabadkai Városi Könyvtár dokumentumait
- Apróhirdetési körkép: A többség már online csinálja
- Irodalmi hősök fantomképeken
- Újabb civil megmozdulás az ACTA ellen
- A német alkotmánybíróság elzárta a PIN-kódokat és jelszavakat a nyomozóhatóságok elől
- Használt számítógépek szegény gyerekeknek
- Az IBM bemutatta az egészségügyet támogató informatikai megoldásait
Infotársadalom ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Széchenyi István Egyetem közreműködésével magyar műhold vizsgálja az aszályos területeket
Hiánypótló kutatás zajlik a győri Széchenyi István Egyetem részvételével, amelynek keretében egy műhold ad rendszeresen távérzékelt adatokat Magyarország területéről. A konzorciumban megvalósuló európai uniós projekt során az intézmény Albert Kázmér Mosonmagyaróvári Kara az űrből érkező információkat elemzi és kontrollálja az aszályos időszakok hatásainak enyhítése érdekében.
Élje át a "Yes" Moment Élményt az electronica-n
Jubileumi évében, november 12-15. között a világ vezető elektronikai szakvásárán minden a „Minden elektromos társadalom” körül forog – ideális helyszín a Conrad Sourcing Platform lehetőségeinek megismerésére! A Conrad Electronic beszerzési platformként személyre szabott digitális megoldásokat kínál üzleti ügyfeleinek, hogy még hatékonyabbá tegye a beszerzést. Különösen, ha rövid időn belül nem tervezett műszaki igények fedezéséről van szó.
Számos MI-t használó alkalmazással ismerkedhettek meg a résztvevők a Mobile Broadband Forum kiállításon
Már több mint három millió mesterséges intelligenciára képes alkalmazás készült világszerte, túlszárnyalva a hagyományos alkalmazások számát – derült ki a 2024-es Isztambulban megrendezett Global Mobile Broadband Forum (MBBF) során.
Még két hétig jelentkezhetnek az IT hallgatók a K&H STEM ösztöndíjpályázatára
Meghosszabbítja két héttel STEM pályázatának leadási határidejét a K&H bank, hogy minél több egyetemi hallgató vehessen részt a kezdeményezésben. Az új határidő szerint november 17-én éjfélig fogadja a pénzintézet a pályamunkákat. A pályázatra – amelyben nyolc aktuális, innovatív téma közül választhatnak a jelentkezők – hazai IT képzést nyújtó egyetemek hallgatói jelentkezhetnek két kategóriában: mesterképzés és alapképzés. A nyerteseket szakmai zsűri választja ki, és akár 500.000 forint értékű díjazásban is részesülhetnek.
Szerződéses vállalások megsértése miatt bírságolt a Médiatanács
A román társhatósághoz fordult a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) egy, a Mozi+ csatornán közvetített akciófilm korhatár-besorolásával kapcsolatban, mert a médiaszolgáltató által választott korhatári kategória és sugárzási időpont nem felelt meg a magyar követelményeknek. A Médiatanács október 29-i ülésén szerződéses vállalások megsértése miatt bírságolt, emellett állampolgári bejelentések nyomán vizsgált meg több műsorszámot.