A digitális eszközök túl kevés pihenőt hagynak az agynak

MTI Sajtóadatbank, 2010. szeptember 18. 09:25

Csütörtök délután van egy edzőteremben. A 40 éves Dianne Bates egyszerre három képernyővel zsonglőrködik. Meghallgat néhány dalt iPodján, aztán iPhone-ján gyorsan elküld egy e-mailt, majd a HD televízióra fordítja figyelmét. Mindeközben gyors köröket ír le lábával egy testépítő gépen a belvárosi fitneszközpontban. Nem csak ő csinálja ezt. Tornatermekben és másutt az emberek szinte szüntelenül használják telefonjukat és egyéb mobil eszközeiket a legkülönbözőbb célokra, vagy egyszerűen csak unaloműzésre. A mobiltelefonok az utóbbi néhány évben a szélessávú internetkapcsolat révén igazi számítógéppé váltak, és kapóra jönnek, hogy tulajdonosaik elűzzék a monoton edzés, a pénztár előtti sorban állás, a közlekedési lámpák zöld jelzésére való várakozás vagy a társasági beszélgetés szünetének unalmát.

Ezzel a technológiával a legkisebb szabadidő-töredék is szórakoztatóvá és potenciálisan gyümölcsözővé varázsolható. A tudósok azonban felhívják a figyelmet egy olyan mellékhatásra, amelyre senki sem gondol: amikor az emberek digitális tartalmakkal töltik be a holtidőket, attól a pihenőidőtől fosztják meg magukat, amely lehetővé tehetné számukra, hogy jobban, behatóbban megemésszék az információkat, megjegyezzék azokat, vagy hatásukra új ötleteik támadjanak.

 A szakemberek úgy vélik, hogy Dianne Bates bizony valószínűleg jobban tenné, ha a szabadban futna, hátrahagyva különböző digitális eszközeit.

 A The New York Times riportja szerint a San Franciscóban működő Kaliforniai Egyetem kutatói megállapították, hogy amikor a patkányok új dolgokkal találkoznak - például egy eddig ismeretlen területet szimatolnak ki -, agyuk újfajta tevékenység jeleit mutatja. Ám ezeket a jeleket csak akkor dolgozza fel agyuk, és akkor tárolja őket tartósan, amikor már abbahagyták a szimatolást. A tudósok valószínűnek tartják, hogy ez az emberi tanulásra is érvényes.

 Loren Frank, az egyetem oktatója a tanulás és a memória mechanizmusát tanulmányozva arra a következtetésre jutott, hogy ha az agyat szünet nélkül stimulálják, akkor éppen ezt a tanulási folyamatot akadályozzák meg. Az emberek hiába érzik úgy, hogy szórakoznak vagy pihennek: ha edzés közben mindenféle elektronikus ketyerét működtetnek vagy a buszmegállóban várakozva videoklip-hirdetést bámulnak, valójában az agyukat terhelik.
"Azt hiszik, hogy felfrissülnek, valójában azonban fárasztják magukat" - magyarázta a lapnak Marc Berman, a Michigani Egyetem neurológus kutatója.

Betömni a szabadidő kis réseit


 Bármit gondoljanak is azonban a tudósok, a mobiltelefonos fejlesztők versengve ontják azokat az eszközöket, amelyek révén az emberek működésbe hozhatják, illetve kielégíthetik szórakozási ingereiket.

 Az ilyen alkalmazásokat számba vevő Flurry nevű cég kimutatta, hogy a mobiltelefonos játékok átlag 6,3 percig tartanak, de sokat közülük ennél lényegesen rövidebb időn belül le lehet játszani. Egy népszerű alkalmazás, amely abból áll, hogy különböző tömböket kell egymásra rakni a kijelzőn, hozzávetőleg 2,2 percet igényel.

 "A mai játékkészítők arra törekednek, hogy betömjék a szabadidő kis réseit - hangsúlyozta Sebastien de Halleux, az Electronic Arts nevű nagyvállalat tulajdonában lévő PlayFish cég társalapítója. - Ahelyett, hogy hosszú pihenőink lennének, például kétórás ebédszünetet tartanánk, időnk széttöredezik egy sor mikropillanatra. A játékkészítők pedig arra dolgoztak ki programokat, hogy ezeket a rövid időközöket ki lehessen használni".

 Sok üzletembernek persze jó oka van arra, hogy szüntelenül a mobiltelefonját birizgálja. Ennek azonban megvan az ára, legalábbis szellemileg.

 Henry Chen, egy San Franciscóban élő 26 éves autószerelő vegyes érzéseket táplál a BlackBerry okostelefon iránt. "Mindig megnézem, amikor egy kis szünet adódik" - fedte fel. Tipikusnak nevezte, hogy előző nap egy barátjával cserélt szöveges üzeneteket, miközben a közeli pékségben állt sorban, és csak akkor hagyta abba az sms-ezést, amikor a pénztárosnő rászólt, hogy mit szeretne.

 Nemrég nyitotta meg műhelyét, érthető módon egyetlen potenciális ügyfelet sem szeretne elveszteni, de amióta korábbi mobilját lecserélte egy számtalan alkalmazást nyújtó BlackBerryre, állandóan stresszben él, belső nyomást érez arra, hogy szüntelenül lesse a kijelzőt. "Már nem az ügyféltől jön az igény, hogy figyeljem, hanem saját fejemben születik az inger. Be is vallottam a barátnőmnek, hogy amióta megszereztem ezt a kütyüt, sokkal fáradtabb és kimerültebb vagyok" - mondta.

Infotársadalom ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet

A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél. 

2024. november 21. 20:54

Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál

A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról. 

2024. november 21. 19:31

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01