A magyar távközlési szektor az elmúlt húsz évben jelentősen fejlődött
A magyar távközlési szektor az elmúlt húsz évben óriási fejlődésen meg keresztül, jelenleg 100 lakosra több mint 150 vezetékes és mobilhozzáférés jut - derül ki a Budapesti Corvinus Egyetem E-Business Kutatóközpont tanulmányából.
Az Informatikai Vállalkozások Szövetsége (IVSZ) Távközlési Tagozat megbízásából készült tanulmány szerint 2008-ban a távközlés adta az információs és kommunikációs technológiai (IKT) szektor árbevételének 25 százalékát, a nemzetgazdaság összes árbevételében pedig 1,7 százalékát tett ki.
A tanulmány rámutat arra is, hogy a bruttó hozzáadott értéket tekintve a távközlés részesedése az IKT szektorban mintegy 40 százalék, nemzetgazdasági szinten 4,2 százalékot tesz ki.
Az elmúlt öt évben 130-150 milliárd forintot ruháztak be a magyar távközlési szektor szolgáltatói, ami az IKT szektor fejlesztéseinek a felét, a nemzetgazdaság összes beruházásának 4
százalékát tette ki.
Az öt legnagyobb távközlési szolgáltató - a Magyar Telekom, a Telenor, a Vodafone, a UPC - adó- és járulékbefizetése 2007-ben meghaladta a 180 milliárd forintot, 2008-ban és 2009-ben a 190 milliárd forintot. A befizetett adók mintegy felét az áfa tette ki - mutat rá a tanulmány.
Az öt szolgáltató adóterhe a tavalyi különadó bevezetése miatt 2009-hez képest több mint 45 milliárd forinttal emelkedett, ami a 2009-es teljes adófizetési kötelezettséghez képest 25 százalékos, az áfa nélküli adó összeghez mérten pedig mintegy 50 százalékos adóteher-emelkedést jelent - olvasható a tanulmányban.
A távközlési szolgáltatók az adófizetés mellett jelentős hatósági díjat is fizetnek, ami 2009-ben megközelítette a 20 milliárd forintot. Az összes hatósági díj 70 százalékát a frekvenciadíj teszi ki. Az öt említett szolgáltató által befizetett hatósági díj 2007-hez képest 16 százalékkal, több mint 2,5 milliárd forinttal emelkedett 2009-re.
Az IVSZ honlapján olvasható tanulmány szerint 2010-ben a magyar háztartások több mint 95 százaléka fizetett elő távközlési szolgáltatásra.
A KSH adatai alapján a tanulmány kimutatta, hogy a távközlési szolgáltatások árindexe reálértéken 2000-től folyamatosan csökken, de 2006-tól a távközlési fogyasztói árak nominálisan is évente 3-5 százalékkal mérséklődtek.
A tanulmány készítői hangsúlyozzák: a távközlési szektor előtt álló nagy kihívás a digitális gazdaság és az információs társadalom alapinfrastruktúrájának kiépítése.
MTI
Kapcsolódó cikkek
- Új uniós távközlési szabályok a fogyasztók érdekében
- Meghatározó iparágak képviseletében a megújuló IVSZ
- IVSZ: Start IT Up a kkv-k piacképes ötleteihez
- Magyarország lesz a Huawei második legnagyobb ellátóközpontja
- Hatályba lépett az NMHH frekvenciadíj rendelete
- Megalakult a Nemzeti Elektronikai Kerekasztal
- EU-jogsértési eljárás Magyarország ellen a távközlési különadó miatt
- IVSZ: oktatási reform kell az elektronikai ipar növekedéséhez
- A digitális átállásról is tárgyaltak a magyar és a szerb médiahatóság vezetői
- Az OTP 800 millióval csökkentette telekommunikációs költségét
Telekom ROVAT TOVÁBBI HÍREI
2025-ben is farag az inflációból a Vodafone
A távközlési szolgáltatók évente egy alkalommal a fogyasztói árindex változásával egyoldalúan korrigálhatják előfizetéseik és szolgáltatásaik díjszabását. Az árindex számítását a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) végzi, és minden év januárjában teszik közzé az előző évre vonatkozó átlagos fogyasztói árindex változást, azaz a január 1. és december 31. közötti időszakra számított éves infláció mértékét.
Számos technológiai újdonságot leplezett le a Huawei
Újabb lépést tett előre a technológiai innováció útján a Huawei: bemutatta legújabb fejlesztéseit, köztük a HUAWEI Mate X6 hajlítható kijelzős okostelefont, a HUAWEI nova 13 okostelefon-sorozatot, valamint a HUAWEI FreeBuds Pro 4 prémium kategóriás vezeték nélküli fülhallgatót. Emellett Rose Gold színben bemutatkozott a gyártó egyedi formavilágú, nyitott kialakítású fülhallgatója, a HUAWEI FreeClip is.
Okosan a karácsonyi rohanásban! Válogassunk megfontoltan a mobilszolgáltatók ajánlatai között
Az ünnepi időszakban sokan szeretnék meglepni magukat vagy szeretteiket egy-egy új mobiltelefonnal, tablettel vagy okosórával. Ajándékvásárláskor a fogyasztók a szokásosnál jellemzően kevésbé tudatosan hoznak döntéseket, ilyenkor gyakran azt sem gondolják át, mekkora összegű kiadásra kell számítaniuk, illetve milyen hosszú távra szerződnek egy-egy mobilszolgáltatóval új okoseszközük megvételekor. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) szakértői ezért összeszedték, mit érdemes mérlegelnünk, ha hűségidős szerződéssel vásárolnánk mobil eszközt.
Készüljünk aktívan a karácsonyra – hasznos appok a HONOR-tól
Az ajándékvásárlástól a pihenés megszervezésééig, a karácsonyi ebéd és vacsora, és egy esetleges koktélparti kiötléséig számos feladat várhat még ránk az év vége előtt – a HONOR pedig pár hasznos appal segíti ezeket a potenciális munkákat.
Több mint 650 ezer nevezés érkezett a Huawei nemzetközi mobilfotós versenyére
Több mint 650 ezer nevezés közül választotta ki a zsűri a legjobb műveket a HUAWEI XMAGE Awards nemzetközi mobilfotós pályázatán. Az idei nyertes alkotások között olyan képek szerepelnek, amelyek a hétköznapi élet szépségét új, izgalmas perspektívából örökítik meg. A három fődíjas pályamű készítői fejenként 10 ezer dolláros pénzjutalomban részesültek. A versenyt idén nyolcadik alkalommal szervezték meg, hogy megmutassák, az egyszerű pillanatok is művészivé válhatnak a kreativitás és a megfelelő eszközök segítségével.