KSH: tovább nőtt az internet-előfizetések száma
A harmadik negyedévben tovább folytatódott az internet piac bővülése Magyarországon, az internet-előfizetők száma szeptember végén megközelítette a 4 milliót, amely több mint negyedével meghaladja a 2010 azonos időpontjában mért szintet - közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) csütörtökön.
Az idei második negyedévhez képest július-szeptemberben 8,6 százalékkal bővült az internet-előfizetések száma a KSH adatai szerint.
A dinamikus fejlődés a szolgáltatók közötti éles technológiai és árversenynek is köszönhető. A vezeték nélküli szegmens egy év alatt 54 százalékkal bővült, a dinamikus változáshoz erőteljesen hozzájárult az egyre inkább megfizethető mobilinternet, amelyre 59 százalékkal növekedtek az előfizetések.
Az összes internet-előfizetés 47 százaléka a mobilkategóriába tartozott, részaránya egy év alatt közel 10 százalékponttal emelkedett.
A mobiltelefon-előfizetések száma egy év alatt 164 ezerrel csökkent: az állomány 2011. szeptember végén kevesebb mint 11,7 millió volt, ami az utóbbi 3 év legalacsonyabb értéke. Ezen belül a havidíjas előfizetések száma ismét emelkedett, de nem ellensúlyozta a feltöltő kártyás szegmens 554 ezres éves szintű visszaesését. A változás hátterében az áll, hogy a szolgáltatók egyre inkább arra ösztönzik az ügyfeleket, váltsanak havidíjas előfizetésre, a készülékcserék alkalmával pedig nem szükséges új SIM-kártyát venniük, mint korábban - feltöltő kártyás vevőként. Ennek korábban jelentős szerepe volt az állományadat emelkedésében. 100 lakosra 117 mobiltelefon-előfizetés jutott a harmadik negyedévben.
A mobilhálózatokban a harmadik negyedévben 2010 azonos időszakához viszonyítva 1 százalékkal több hívást kezdeményeztek, és 4 százalékkal nőtt a mobiltelefonálással töltött összes percidő. Egy előfizetésre átlagosan 391 percnyi beszélgetés jutott. Egy hívás átlagos hossza 2,2 perc volt.
Az okostelefonok és a mobilinternet terjedését jelzi, hogy egy év alatt csaknem ötödével emelkedett a mobilhálózatban bonyolított adatforgalom, mialatt az SMS-ek és MMS-ek száma csak 4, illetve 7 százalékkal növekedett.
Bár a kábeltévé-szolgáltatók egyre nagyobb sikerrel kínálnak vezetékes vonalat és hívásszolgáltatást, 2011. szeptember végén - előzetes adatok szerint - az egy évvel korábbinál 69 ezerrel kevesebb, 2,9 millió vezetékes fővonal volt üzemben. Ennek 29 százaléka VoIP-hangcsatorna (kábeltévés, illetve széles sávon megvalósuló helyhez kötött telefonszolgáltatás), 15 százaléka ISDN. A 100 lakosra jutó vezetékes fővonalak száma az időszak utolsó napján 29 darab volt.
A vezetékes vonalakról indított hívások száma 7 százalékkal csökkent, míg a hívások időtartama 4 százalékkal nőtt 2010 harmadik negyedévéhez képest. A hívások átlagosan 3,4 percig tartottak. Az árak mérséklődése, a gyakran jelentős ingyenes idősávot és díjmentes hálózaton belüli beszélgetést is tartalmazó csomagok terjedése nyomán az előfizetők kevesebbszer, de hosszabb ideig beszélgettek vezetékes telefonról, mint mobiltelefonról. Az összes telefonbeszélgetésre fordított idő majdnem négyötödét mobilkészülékekről indított hívások tették ki.
A vezetékes internet két legjelentősebb típusa közül éves szinten a kábelhálózatos előfizetések 9 százalékkal gyarapodtak, míg az xDSL-előfizetések csoportja ennél kisebb mértékben növekedett. A szélessávú (kábeltévés és xDSL-) internetre történő előfizetések száma egy év alatt 6 százalékkal nőtt. Egyelőre nem képvisel nagy részarányt, de tavaly óta 29 százalékkal bővült az egyéb-, például a LAN- (optikai) internetet is magába foglaló kategória előfizetéseinek mennyisége.
Az összes előfizetésen belül a kábeltévés és az xDSL-szegmens részaránya 4, illetve 5 százalékponttal csökkent 2010 harmadik negyedévének végéhez képest, eközben a vezeték nélkülié 9 százalékponttal lett magasabb, miközben eltűnőben van a betárcsázós (kapcsoltvonali és ISDN együtt) csoport.
Az előfizetéses internetszolgáltatásból származó nettó árbevétel 2011 harmadik negyedévében meghaladta a 36,3 milliárd forintot, ami folyó áron 7 százalékkal több az egy évvel korábbinál. Az árbevétel változása nem tükrözi az előfizetések számának ennél dinamikusabb bővülését, köszönhetően az akcióknak (például ingyenes hónapok, 3 terméket egy csomagban, azaz internetet televízióval és telefonnal együtt, olcsóbban) és a díjak mérséklődésének.
Kapcsolódó cikkek
- Több mint 2 millió vezetékes szélessávú internet-előfizetés Magyarországon
- Megnégyszereződik 2015-re a globális internet-forgalom
- Márciusban közel 1,97 millió szélessávúinternet-előfizető volt hazánkban
- Adatátviteli fejlesztést hajt végre az Invitel Szegeden
- Minden uniós polgár széles sávú hozzáférést kap 2020-ig
- Közel 2 millió szélessávú internet-előfizetés
- Egymillió háztartást lát el az új internetműhold
- Nagyszabású hálózatfejlesztés újabb nyolc Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei településen
- 800 millió dollárt költ az amerikai kormányzat szélessávú fejlesztésekre
- Finnországban alapjog lett a szélessávú internet
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Irodai és költséghatékony perifériákkal újít a Sandberg
A változatos számítástechnikai- és mobiltartozékairól ismert Sandberg bemutatta új, modern igényeknek megfelelő irodai egerét, valamint Saver sorozatú, jack csatlakozós headseteit. Ezekkel a termékekkel a Sandberg a modern irodák számára kínál költséghatékony megoldásokat a márkától megszokott minőséggel és 5 év garanciával.
Indul a Hello Cleantech 3.0: a magyar startupok számára is kitörést biztosít a program
A rendkívül sikeres, eddig közel 300 úttörő megoldást és 50 iparági vezetőt összehozó, Hello Cleantech program harmadik alkalommal is elindult idén novemberben. Már fogadják az európai tiszta energetikai megoldásokat bemutató pályázatokat szerte Európából, ezen belül Magyarországról is. A 2024-es EIT InnoEnergy által indított program egyedülálló hidat képez az innovatív startupok és iparági vezetők között. A résztvevők amellett, hogy szakmai támogatásban részesülhetnek üzlet- és technológiafejlesztési területen, finanszírozáshoz juthatnak és hozzáférhetnek a vezető kockázati tőkealapokhoz.
Az adózás területén is új korszakot hoz a mesterséges intelligencia
Jelentősen átalakíthatja az adó- és pénzügyi osztályok működését a generatív mesterséges intelligencia (GenAI) — derül ki az EY 1600 pénzügyi igazgató és adószakértő megkérdezésével készült nemzetközi kutatásából. Az új technológia fokozza a hatékonyságot a válaszadók többsége szerint, de nem számítanak arra, hogy elveszi az állásokat a szakemberektől.
A magyar vásárlók egyre tudatosabbak az online térben: a Pepita.hu kutatása
A Pepita.hu legfrissebb felmérése szerint a magyar online vásárlók egyre tudatosabban óvják személyes adataikat, és törekednek a biztonságos fizetési megoldások alkalmazására. Az ünnepi időszak küszöbén végzett felmérés eredményei rámutattak, hogy a vásárlók fele rendszeresen használ utánvétet, és sokan részesítik előnyben az olyan biztonsági megoldásokat, mint a kétlépcsős azonosítás vagy a megbízható piacterek. Az eredmények azt mutatják, hogy a magyarok bizalma nő az online vásárlás iránt, és az adatvédelem fontossága egyre szélesebb körben ismert.
Nagy az igény a jogi, orvosi, pénzügyi vagy műszaki előképzettséggel rendelkező informatikusokra
A digitalizáció a pénzügyektől az oktatáson át az agráriumig, a kiskereskedelemig és az egészségügyig valamennyi iparágat átalakítja, ezért a munkáltatók előnyben részesítik azokat a junior informatikusokat, akik valamilyen, az IT-n kívüli szakmai előképzettséggel, illetve különböző iparágakban szerzett projekt-tapasztalatokkal – és esetleg menedzseri készségekkel és jó kommunikációs képességekkel – is rendelkeznek.