Adatözönvíz, multitask, multiscreen - Több monitoron hatékonyabban lehet dolgozni? (1. rész)
Munkahely vagy harcálláspont?
A kijelzők ilyen burjánzása újfajta arculattal ruházza fel mind a vállalatokat, mind az otthoni irodákat: az így kialakított munkahelyek leginkább korszerű katonai harcálláspontra emlékeztetnek. A több feladatot párhuzamosan több képernyőn végzők számára a magányos monitor úgyszólván olyan idejétmúlttá válik, mint a betárcsázós internet-hozzáférés.
"Ha egyetlen kijelzővel kell beérned, úgy érzed, teljesen lelassulsz" - meséli erről a The New York Times tudósítójának a 42 éves Jackie Cohen, aki San Franciscó-i otthoni irodájából három 17 hüvelykes (43 centiméteres) monitort használva egy, a Facebookról szóló blogot szerkeszt.
A középen elhelyezett képernyő azt mutatja - az e-mailek és azonnali üzenetek mellett -, amit éppen ír vagy szerkeszt; a bal és jobb oldali monitoron pedig híroldalak, blogbejegyzések és Twitter-üzenetek sorakoznak, mindegyik monitoron legalább 3 és legfeljebb 10 nyitott ablakkal. Amikor nemrégiben elromlott az egyik monitor, Cohen teljesen bénának érezte magát. Mint mondja, soha semmiről sem akar lemaradni.
Úgy tűnt, hogy számítógépe valamivel gyorsabb működésre képes ugyan eggyel kevesebb monitorral, de az agyát képtelen lett volna átállítani a sokak számára bizonyára frusztráló, de számára kézenfekvő három képernyős munkáról a "korlátozottabb" üzemmódra.
Már több monitor fogy, mint amennyi desktop
Természetesen többen is próbálkoznak valamiféle áttéréssel.
Az iSuppli adatai alapján tavaly világszerte 179 millió monitort értékesítettek, miközben asztali gépből csupán 130 millió darab kelt el, vagyis egynél több monitor jut már egy desktopra - közölte a cég monitorok és táblagépek piacát kutató részlegének vezetője, Rhoda Alexander. Megnőtt a kijelzők mérete is: az iSuppli szerint az átlagos monitorméret 21 hüvelykre gyarapodott az öt évvel korábban jellemző 18 hüvelykről.
A monitorok egyik fő szállítója, az NEC Display azt tapasztalta, hogy vállalati vevőinek körében a négy évvel ezelőtt mért 1 százalékról 30-40 százalékra bővült azok aránya, akik egynél több monitort használnak. Az eladások felfutását több minden is támogatta: a monitorok sokkal olcsóbbak lettek (ma 200-300 dollárba kerül egy olyan, 24 hüvelykes, amiért öt éve még 700 dollárt kellett adni); sokkal karcsúbbakká váltak, így több dolog fér el mellettük az asztalon; és több kommunikációs eszközzel - chattel, Twitterrel, Facebookkal - is felvértezték őket, az előttük dolgozók így mindig rajta tarthatják a fél szemüket ezeken (vagy legalábbis úgy érezhetik).
A több és nagyobb képernyővel büszkélkedni is lehet. "A tech cégek előszeretettel hivatkoznak ezekre toborzási felhívásaikban" - fedi fel a 45 éves Chuck Rossi, aki a Facebook mérnökeként három monitort használ (egy 27 hüvelykeset, egy 30 hüvelykeset és egy 17 hüvelykes laptopot). Munkája során több tucatnyi oldal van nyitva állandóan: a közösségi oldal több száz szoftverfrissítését kell ellenőriznie naponta, mielőtt azok elérhetővé válnak a közönség számára.
Van, ahol ezzel csábítják a munkaerőt
Rossi szerint egy cég erejét jelzi a munkavállalóknak, a mérnököknek nyújtott környezet, vagyis úgyszólván utána dobják a monitorokat az állásokra jelentkezőknek, hogy azok aztán továbbadják az ilyen vállalatok jó hírét (esetleg később munkára jelentkező) ismerőseiknek.
Egy multimonitoros munkahely kialakítása mellett a legfőbb érv azonban az, hogy növeli a termelékenységet. De ezt az elképzelést nem olyan egyszerű megvalósítani, mert nagyban függ az elvégzendő feladattól, attól, hogy az adott szakembernek valóban állandóan többszörös adatáramlásokat kell-e követnie. Egy másik elmélet szerint az embereket rabul ejti a zsonglőrködés lehetősége: egyszerűen késztetést éreznek arra, hogy kipróbálják a több monitor alkotta munkakörnyezetet.
Egy, a Utahi Egyetemen készült tanulmány megállapítása szerint a szerkesztési feladatokat végzők termelékenysége magasabb értéket mutat a két monitorral ellátott munkahelyeken, mint amekkora eggyel lenne. A tanulmány elkészítését körülbelül 50 000 dollárral szponzorálta a NEC Display, abban a reményben, hogy az majd bizonyítékkal szolgál a cégek számára: több monitort kell vásárolniuk, mert így növelhetik a termelékenységüket.
Más technológiai cégek is előnyben részesítik a megtöbbszörözött kijelzőket: egy Hewlett-Packard-hirdetés például úgy fogalmaz, hogy "a kettő jobb az egynél".
Nőhet a termelékenység, de…
A utahi tanulmány szerzője - James A. Anderson, kommunikációval foglalkozó professzor - azt állítja, hogy nem befolyásolta őt az NEC pénzügyi támogatása.
Ő maga is három monitort használ, de nehéz volna olyan általános következtetést levonni, hogy a több monitor egyben jobb is lenne. Mindazonáltal megjegyzi: több monitort használva csökkenhet a képernyők közötti váltás ideje, ez ötpercenként körülbelül 10 másodpercnyi időnyereséget eredményezhet. Ha valaki egynél több monitorral dolgozik, nem kell váltogatnia az elöl és hátul lévő ablakok között, hiszen a látómezejében van minden információ. (folyt.)
Kapcsolódó cikkek
- Okostelefonozni tudnak, cipőfűzőt kötni nem
- Adatözönvíz, multitask, multiscreen - Több monitoron hatékonyabban lehet dolgozni? (2. rész)
- Versenyhátrány a vidéknek az internetes lefedettség hiánya
- Obama az iráni elektronikus függöny lebontását ígérte
- Hívjuk fel az angyalt! - Valósággá vált tündérmese (2. rész)
- Hívjuk fel az angyalt! - Valósággá vált tündérmese (1. rész)
- Sokat keresnek az internetes kommentek törlésére specializálódott cégek Kínában
- Iskolások tanítják az időseket számítógépezni
- A könyvkiadás harmadik útja: független publikálás
- Megöli az e-könyv a nyomtatottat Nagy-Britanniában
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet
A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél.
Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál
A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról.
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.