A táblagépek vetnek véget a PC-korszaknak (1. rész)
A farok csóválja?
A táblagépek eladásainak valószínűleg igen jót tesz az iPad még nagyobb felbontású kijelzővel büszkélkedő új változatának a megjelenése. Az iPhone-ok és az iPadek ismételt kiadásával az Apple úgyszólván művészi szintre emelte eszközeinek finomhangolását: egyre jobb felbontású kijelzőkkel, egyre nagyobb teljesítményű processzorokkal és egyre gyorsabb hálózati kapcsolódási lehetőségekkel érkeztek az újabb változatok - a vevőkör további szélesítéséhez szükséges különböző "üveggyöngyökről" nem is beszélve.
És persze fontos a kommunikációs körítés, a várakozás fokozása is: az Apple egyik szóvivője, Trudy Muller, két nappal az iPad3 jellemzőit bemutatni hivatott tájékoztató előtt még azt sem volt hajlandó elárulni a The New York Times munkatársának, hogy mi lesz a célja a San Franciscó-i eseménynek.
Az, hogy a táblagépek értékesítései meg fogják haladni a számítógépékét, tipikus "a farok csóválja a kutyát" jelenség. Az iPad-gyártás, amelyik 2010-es bemutatkozásakor az Apple kellemes melléküzletágának látszott, a cég kiváltságos területévé vált: a tavalyi karácsonyi időszakot is magában foglaló negyedévben 9,15 milliárd dolláros bevételt könyvelt el, amely az Apple teljes jövedelmének körülbelül 20 százalékát jelenti. A vizsgált három hónapban alatt eladott 15 millió darab iPad több mint kétszer annyi, mint az egy évvel korábbi hasonló időszakban értékesített mennyiség.
Besegítenek a vetélytársak
Hogy még csábítóbb legyen a kategória, az Amazon is bemutatta az iPad első valódi versenytársát, a 199 dolláros Kindle Fire-t.
Bár az Amazon nem tesz közzé értékesítési adatokat, néhány elemző úgy becsüli, hogy az említett negyedévben körülbelül négymillió ilyen táblagép találhatott gazdára.
Később az év folyamán számos hardvergyártó hoz majd forgalomba táblagépeket a Windows 8-ra, a Microsoft új, érintőképernyő-barát operációs rendszerére alapozva, és ez további hajtóerőt jelenthet a kategória piacának.
"A táblagépek vitathatatlanul kirobbanó erőben vannak" - jelentette ki Brad Silverberg, a seattle-i Ignition Partners kockázati befektetője, aki korábban a Microsoftnál is betöltött vezető tisztségeket, majd sietve hozzátette: a "táblagép", amelyről beszélt, főként az értékesítéseket tekintve meghatározó iPadet jelenti.
Maga a táblagép-kategória még nincs ezen a szinten. 2011-ben a Canalys nevű technológiai kutatóintézet becslései szerint még hatszor annyi PC-t értékesítettek, mint amennyi táblagépet, de ez is hatalmas változás az egy évvel korábbi állapothoz képest: az iPad debütálásának évében, 2010-ben még 20:1 volt ugyanez a mutató.
Az utóbbi két évben a számítógép-eladások stagnáltak, míg az iPad-értékesítések meredeken emelkedtek. Tavaly év végén további növekedést generált a piac számára a Kindle Fire és a Barnes & Noble Nookja. Az Apple is joggal bízik a táblagéppiacban: az iPad majdnem 40 százalékkal hozott többet a cég konyhájára a karácsonyi szezonban, mint a számítógép-üzletág zászlóshajójának számító Macintosh.
Öt év múlva lesz az őrségváltás?
"Az első szállítások elindulásától kezdve hittük - nemcsak én, hanem sokan az Apple-nél -, hogy a táblagépek piaca meg fogja haladni a PC-piacot, és csak idő kérdése, hogy ez mikor következik be" - szögezte le magabiztosan az Apple vezérigazgatója nemrégiben a Goldman Sachs befektetői konferenciáján.
Gene Munster, a Piper Jaffray egyik elemzője úgy véli, hogy Cook jóslata 2017-ben válik majd valóra, mások szerint viszont a táblagépek ennél hamarabb juthatnak fel a csúcsra.
A finn Asymco szakértője, Horace Dediu például egy március elején kelt blogbejegyzésében részletesen érvelt amellett, hogy a táblagépek piaca már 2013 során túlnő a hagyományos gépekén. Előrejelzését arra alapozza, hogy az Apple mellett mind több vetélytárs markáns megjelenésére lehet számítani ezen a piacon: az Amazon Kindle Fire-jétől, a Windows 8 alapú készülékeken át a Google okostelefon-platformon kiemelkedő sikerű Androidjára épülő táblagépekig.
Tim Bucher, aki vezető tisztségeket töltött be az Apple-nél, a Microsoftnál és a Dellnél is, szintén biztos abban, hogy a táblagépek "abszolút értelemben" lekörözik a PC-ket: a tendenciát egyértelművé teszi, hogy a vevőkört főként a fiatalabb korosztály alkotja. Amint az amerikai napilapnak adott nyilatkozatában elmondta, az idősebb korosztályhoz tartozók számára kevésbé vonzó az újfajta eszközök révén kialakítható interaktív kapcsolat. Ezt jól mutatja a YouTube-on publikált videók tartalmi összetétele is: alig találni olyan, iPadről feltöltött videót, amelyik ne kisgyermekeket vagy állatokat mutatna be. (folyt.)
Kapcsolódó cikkek
- A világ első négymagos NVIDIA Tegra 3 processzorral szerelt táblagépe
- A Motorola bemutatta a Xoom 2 Android táblákat
- A táblagépek vetnek véget a PC-korszaknak (2. rész)
- Rekord: 3 millió új iPad talált gazdára a hétvégén
- Jön a 250 dolláros iPad mini?
- Retina kijelző, LTE támogatás és A5X processzor az új iPad-ben [Frissítve]
- iPad 2 8GB – Pénztárcakímélő Apple tablet?
- Egy hét múlva debütál az iPad 3
- Fujitsu STYLISTIC M532 Android táblagép: munka és szórakozás
- iPad 3 premier március első hetében?
Prim.hu - Kiemelt hír ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Magyar Telekom 2024. harmadik negyedéves eredményei
A Magyar Telekom közzétette 2024. harmadik negyedévére vonatkozó, az EU által befogadott IFRS Számviteli Standardok szerinti konszolidált pénzügyi eredményeit. A negyedéves pénzügyi jelentés nem auditált értékeket tartalmaz az összes pénzügyi időszakra.
Marad a jóáras korlátlan belföldi mobilnet, sőt, 7 napig díjmentesen tesztelhető
Idén júliusban indult a mobilhasználati élményt forradalmasító, teljesen digitális tarifa Yepp néven, ami egy üzletlátogatás vagy személyes kontaktus nélkül, mobilalkalmazáson keresztül, akár 10 perc alatt aktiválható és korlátlan belföldi mobilnetet kínáló előfizetés. A merőben új koncepció bevezető kedvezményes havidíját 2025. január 6-ig meghosszabbítja a szolgáltató, sőt, mostantól új megrendelés esetén 7 napos ingyenes próbaidőszakot is biztosít.
Elindult a nevezés az idei Marketing Diamond Awardsra
A Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) idén immár tizedik alkalommal hirdeti meg a kisebb költségvetésből megvalósuló marketingaktivitások számára a Marketing Diamond Awards pályázatot, amelyre egészen 2025. január 15-ig nyújthatják be a szervezetek a pályázati anyagaikat. A díj szakmai elismeréseinek átadására 2025. február 11-én az Etele Cinemaban megrendezésre kerülő Digital Marketing Forumon kerül majd sor.
Bemutatták a jövő Yettel üzleteit
Budapesten, Belgrádban és Szófiában egyidőben mutatták be, hogyan alakulnak majd át a jövő Yettel üzletei. Az új koncepció nemcsak az üzletben eltöltött időt, hanem bizonyos esetekben az odavezető utat is újraértelmezi. A cseh Bratka tervezőiroda rendhagyó ötleteit a magyar szakemberek elsőként a KÖKI Bevásárlóközpontban valósították meg úgy, hogy a középpontban a közvetlenség és az akadálymentesítés új szintje áll.
Az LG ismét a TOP 100 márka között
Az LG Electronics (LG) jelentős előrelépést tett a globális piacon innovatív márkastratégiájával, ennek köszönheti, hogy ismét a legkiemelkedőbb globális márkák között szerepelhet.