A Leonardo da Vinci kiállítás bemutatja a virtuális valóság Mona Lisa-ját

forrás: Prím Online, 2019. október 29. 13:52

A HTC VIVE Arts részlegét az a megtiszteltetés érte, hogy a párizsi Louvre partnerének választotta a múzeum első virtuális valóság (VR) élménycsomagjának kidolgozásához, melynek címe „Mona Lisa: A szemüveg mögül”, és a kiállítás már 2019. október 24-től látogatható. Az élmény átélésének ezen új, és sokkal mélyebb módja lehetőséget ad a látogatóknak, hogy úgy lássák Leonardo da Vinci legismertebb mesterművét, ahogy eddig még soha. Az élmény a Louvre, da Vinci munkásságát áttekintő, korszakalkotó, visszatekintő kiállításán belül érhető el, valamint bárki részese lehet bárhonnan a nagyvilágból a VIVEPORT-on keresztül is.

 

A „Mona Lisa: A szemüveg mögül” kiállításon belül a látogatók egy teljesen új nézőponton keresztül tekinthetik meg a híres da Vinci festményt, egyben lehetőséget kapnak arra a virtuális térben, hogy a műalkotással való találkozás sokkal intenzívebb élményt adjon számukra. Ez az innovatív, interaktív találkozási lehetőség a Mona Lisa-val lehetővé teszi a múzeum számára, hogy da Vinci ikonikus mesterművét világszerte elérhetővé tegye, ráadásul egy teljesen új, eddig példa nélküli módon.

 

A HTC Vive Arts és az Emissive tisztelgése a művészet előtt

 

A hétperces élmény-látogatás kezdetén a látogató a Louvre Salle des États elnevezésű termében találja magát, amely a valóságban a Mona Lisa állandó „lakhelye” a múzeumon belül, a teljesen valósághű élményt pedig a VIVE legújabb VR eszköze, a VIVE Cosmos biztosítja. Kiindulási helyzetben a látogató ott találja magát egy sereg másik látogatóval együtt a múzeum galériájában, a festmény előtt. 

 

 

Mint egy valódi látogatósereg része, a látogatónak sorba kell állnia, hogy elég közel kerülhessen a festményhez, amelyről ekkor lekerül a védőüveg és a keret. Így a szemlélődő közvetlen a mesterművel találja szemben magát, megtekintheti a híres olajfestmény minden apró, élénk részletét, láthatja a festékrétegen átütő fa panel textúráját is, ráadásul még a festmény mögé is benézhet, így a fa panel hátulján megláthatja annak a javításnak a nyomát, amely a restauráláskor keletkezett. 

 

Az élmény a virtuális valóságban mozgó képi elemeket, hangokat és interaktív design-t kombinál, ezzel húzza át teljesen a látogatót da Vinci világába, de az ikonikus műalkotás infravörös feltérképezésén keresztül megmutatja azt is, hogy mit rejtegethet még a képen szereplő modell. 

 

 

A látogatót nem csak térben, hanem időben is végig vezeti az élmény, így az is kiderül, hogyan készült eredetileg a festmény, és hogyan változott az elmúlt 500 évben. A virtuális vezetést kísérő narratív szöveg számos apró részletet fed fel a modellről magáról és a ruházatáról is, ezzel oszlatva el számos mítoszt a híres Mona Lisa-ról.

 

A „Mona Lisa: A szemüveg mögül” kiállítás azt is bemutatja, hogyan használta da Vinci a Sfumato technikát, mely a kontúrokat feloldva kerüli a lágy és éles részleteket, észrevétlenül vezet át a sötét árnyalatokból a világos árnyalatokba, vagy vissza. A látogató egy bemutatón keresztül megtekintheti, hogyan készül a da Vinci-féle Sfumato, azaz hogyan tudja egy kis füst-hatás kitölteni a teret és egyben lágyítani a fényeket. A VR élményen keresztül megtekinthetjük a da Vinci által a modell háta mögé eredetileg festett háttér rejtett részleteit is.

 

 

A „Mona Lisa: A szemüveg mögül” kiállítás rámutat annak fontosságára, hogy a múzeumok gyűjteményeit új módokon is elérhetővé lehet tenni a látogatók számára, új perspektívát ad azon intézményeknek, akik támogatják a fejlesztéseket, és beépítik ezeket a kiállítási programjaikba annak érdekében, hogy minél szélesebb körben érjenek el látogatókat akár házon belül, vagy kívül.

 

Az élmény kiterjesztett, otthoni verziója már a széles publikum számára is elérhető, méghozzá a HTC korlátlan VR előfizetési szolgáltatásán, a VIVEPORT Infinity-n keresztül, ez mellett a fő online VR platformokon is megtalálható, beleértve az Andoid és iOS mobil VR-t is. Továbbá a tartalom megtekintői virtuális sétát tehetnek a múzeumban, így a szélesebb közönség számára is elérhetővé válik, hogy kipróbálhassa, milyen érzés a Louvre-ba ellátogatni. A virtuális élmény kezdetén a látogató az ikonikus piramison keresztül éri el a Grand Galerie virtuális termét, és megtekintheti a Louvre összes da Vinci festményét a VR gyűjteményen keresztül.   

 

Ez az egyedülálló és jelentős virtuális valóság élmény a Louvre, a HTC és az Emissive VR produkciós stúdió összefogásából, és jóvoltából jött létre.

 

Dominique de Font-Réaulx, a Louvre kulturális programigazgatója : „A Louvre egyik fő küldetése, hogy új utakat találjon és biztosítson a széles publikum számára a múzeumunk birtokában lévő művészeti alkotások megtekintésére, és megcsodálására. A HTC Vive Art részleggel kötött partnerségünk egy csodálatos lehetőség arra, hogy először nyújtsunk virtuális élményt a látogatóink számára. A Mona Lisa VR élmény fejlesztésében való közvetlen közreműködésünkkel lehetőség nyílt arra, hogy a Louvre-ban összegyűjt tudást és tapasztalatot ötvözzük a digitális kreativitással, ebből pedig minden látogató csak profitálhat.”

 

Victoria Chang, a HTC Vive Arts részlegének igazgatója: “A VIVE Arts nagyon büszke arra, hogy a Louvre bennünket választott az első virtuális valóság élménycsomagjának, a „Mona Lisa: A szemüveg mögül” kiállításnak a kidolgozásához. Da Vinci egy rendkívül kreatív és nagy gondolkodó volt, aki a művészetek és a technológia terén is óriási fejlesztéseket vitt végbe. A virtuális valóság eredendően egy olyan komplex médium, amely lehetővé teszi a kreatív résztvevők számára, hogy a korábban egymástól teljesen elkülönítettnek vélt területek közötti határokat elmosva szabadon alkothassanak. Reméljük, hogy a Louvre látogatói számára még gazdagabbá tehetjük az élményt azzal, hogy a virtuális valóságon keresztül ismerkedhetnek meg egy híres műalkotás történetével, így a művel a részleteket jobban kihangsúlyozva, eddig egyedülálló módon kerülhetnek közvetlen közelségbe. Óriási megtiszteltetés, hogy mi támogathatjuk a Louvre-t abban a küldetésében, amely a gyűjteményei széleskörű elérését célozza, korábban még nem alkalmazott módokon. Reméljük, minél több ember a részese lehet majd azoknak az élményeknek, amelyeket ez a világhírű intézmény nyújtani tud.”

 

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

Izgalmas versenyek a T-esport Bajnokságon

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2, League of Legends, Brawl Stars és EA Sports FC 24 játékosok mérték össze a tudásukat, köztük két magyar versenyző is. 

2024. november 21. 13:12

Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket

A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.

2024. november 21. 11:39

A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell

Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.

2024. november 21. 10:12

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01